Versterker moet eerst luid anders werkt een kanaal niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 20:23
Beste Tweakers,

Ik heb een oude Yamaha ax392 die nog prima speelt enkel moet het geluid eerst hard voordat het linker kanaal een output geeft.

Herkent iemand dit euvel en is het relatief eenvoudig te verhelpen?

groetjes

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

Ik herken het probleem wel! Ik heb een autoradio die na een kortsluiting elders in de auto dit mankement vertoont. Heb helaas niet de oplossing voor je, ook niet voor mezelf namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:28
Hier ook een wat oudere Onkyo met hetzelfde verschijnsel. Ik vermoed een slecht contact in de volume regelaar, maar heb er ook nog niks aan gedaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
wat wel raar is is dat als je volume weer lager draait het kanaal gewoon blijft werken. Het alsof er een stroomstoot nodig is om het kanaal te "activeren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:28
Ja, bij mijn Onkyo exact hetzelfde.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:03

mlo

Herkenbaar, hier een denon met hetzelfde probleem. Ik heb m nog niet open gehad, maar ben wel benieuwd naar ervaringen. Wellicht helpt dat om gerichter te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:30
20 jaar oud, best kans dat er inmiddels condensators "op" zijn. Het makkelijkst is om even de behuizing open te schroeven om te zoeken naar duidelijke defecten (brandplekjes, bolle condensators, losse onderdelen).

Het onderhoudshandboek is hier te vinden: https://www.hifiengine.co...brary/yamaha/ax-392.shtml (voor downloaden even een account aanmaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

jozakin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:31:
wat wel raar is is dat als je volume weer lager draait het kanaal gewoon blijft werken. Het alsof er een stroomstoot nodig is om het kanaal te "activeren"
Ik heb dat ook exact zo, heel bijzonder dacht ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
O88088 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:39:
20 jaar oud, best kans dat er inmiddels condensators "op" zijn. Het makkelijkst is om even de behuizing open te schroeven om te zoeken naar duidelijke defecten (brandplekjes, bolle condensators, losse onderdelen).

Het onderhoudshandboek is hier te vinden: https://www.hifiengine.co...brary/yamaha/ax-392.shtml (voor downloaden even een account aanmaken).
Bedankt voor de link ik zal even een kijkje nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Contactpunten van relais zijn vies, ff schoonmaken dan doen ze weer goed.
Ik weet niet of je versterker realis heeft. Meestal hoor je dan een klik tien seconden later na het inschakelen.

Aangezien je versterker vier speakers 2+2 kan aansturen. Wat dacht je om de A of de B zijde te kiezen?

[ Voor 60% gewijzigd door MedionAkoya op 19-05-2021 09:26 ]

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:19
Vaak zijn dat "cold solder joints"

Of terwijl, zoeken waar een breukje zit in een soldeereilandje en dit even opnieuw laten vloeien met een soldeerbout.

Je hebt het zoeken al wat makkelijker gemaakt omdat je weet dat het links zit, nu het linker audio path nalopen met een vergrootglas, of alle joints even aanstippen met een soldeerbout.

Linkje https://www.pcbdirectory....at-is-a-cold-solder-joint

Oude condensators vervangen kan ook nooit kwaad natuurlijk, maar meestal resulteert een oude condensator in je amp in het ploppen op je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:27
Ik heb hetzelfde in mijn auto. Ondertussen in deze volgorde vervangen, de speakers, versterker en autoradio. Het probleem is er nog steeds dus alleen mijn speakerkabel van de auto zelf en RCA kabels blijven nog over. We zijn het maar gaan accepteren, maar het blijft een vreemd probleem. Geen oplossing hier dus voor je :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:03

mlo

MedionAkoya schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:20:
Contactpunten van relais zijn vies, ff schoonmaken dan doen ze weer goed.
Normaal gesproken zit zo'n relais in een behuizing, is die behuizing makkelijk eraf te halen en kan je dan makkelijk bij de contact punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

mlo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Normaal gesproken zit zo'n relais in een behuizing, is die behuizing makkelijk eraf te halen en kan je dan makkelijk bij de contact punten?
Volgens mij moet relais eerst losgesoldeerd worden. Want aan de onderkant zit een schroef die relais en de behuizing op zijn plaats houdt.

En dan kan je ook gelijk de kijken naar breuken bij je soldeereilanden en deze hersolderen of doorsolderen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 15:14

DJ Vincento

1422055

Relais in de speakeruitgangen zijn de eerste verdachte. Als je die gaat schoonmaken: een strookje printerpapier gedrenkt in contactspray een paar keer voorzichtig tussen de contactpunten door halen. Niet met schuurpapier o.i.d.
Pagina: 1