Invloed van nis op bovenspeakers soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 16:11
Mijn vraag

Binnenkort wil ik graag een soundbar aanschaffen om deze te koppelen aan mijn TV.

Nu ben ik al een tijdje verschillende reviews/filmpjes aan het lezen/kijken om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken, en nu kom ik ook regelmatig ook soundbars tegen met speakers in de bovenkant om het geluid te weerkaatsen via het plafond om zo een gesimuleerd surround effect te creeëren. (als ik dat goed begrijp).

Maar nu heb ik mijn TV in een nis ingebouwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix9C0DuycU0WWJC9Lo5qGLn4vQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wToST6pMyTwXhWQzAwQ3Zj6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afmetingen van de nis, mocht dit nuttig zijn

Breedte = 1330mm
Hoogte = 810mm
Diepte = 450mm

En vroeg ik mij nu eigenlijk af of dit een negatief effect gaat hebben op de bovenspeakers van een soundbar (en wellicht zelfs ook eventuele zijspeakers). Gevoelsmatig zit nu het plafond een stuk dichterbij en wordt het geluid eerder naar beneden gekaatst? Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied, en wellicht zijn bovenspeakers sowieso al vrij nutteloos. Maar als dit van grote invloed zou kunnen zijn, dan maakt dat mijn keuze ook weer een stukje makkelijker.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

3rNsT schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:12:
Mijn vraag

Binnenkort wil ik graag een soundbar aanschaffen om deze te koppelen aan mijn TV.

Nu ben ik al een tijdje verschillende reviews/filmpjes aan het lezen/kijken om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken, en nu kom ik ook regelmatig ook soundbars tegen met speakers in de bovenkant om het geluid te weerkaatsen via het plafond om zo een gesimuleerd surround effect te creeëren. (als ik dat goed begrijp).

Maar nu heb ik mijn TV in een nis ingebouwd

[Afbeelding]

Afmetingen van de nis, mocht dit nuttig zijn

Breedte = 1330mm
Hoogte = 810mm
Diepte = 450mm

En vroeg ik mij nu eigenlijk af of dit een negatief effect gaat hebben op de bovenspeakers van een soundbar (en wellicht zelfs ook eventuele zijspeakers). Gevoelsmatig zit nu het plafond een stuk dichterbij en wordt het geluid eerder naar beneden gekaatst? Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied, en wellicht zijn bovenspeakers sowieso al vrij nutteloos. Maar als dit van grote invloed zou kunnen zijn, dan maakt dat mijn keuze ook weer een stukje makkelijker.

Alvast bedankt
Mooi ingebouwd!

Ik zie niet helemaal waar je de soundbar bedacht had. Zijn reguliere speakers links en rechts van de tv een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Jag schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:00:
[...]

Mooi ingebouwd!

Ik zie niet helemaal waar je de soundbar bedacht had. Zijn reguliere speakers links en rechts van de tv een optie?
Dank je voor het compliment,

Mijn idee was om de soundbar 'gewoon' voor de TV te plaatsen, de ruimte tussen de TV en de onderste houten plank is 85mm, aangezien de meeste soundbars voor zover ik weet tussen de 60-70mm hoog zijn dacht ik dat dit gewoon mogelijk zou moeten zijn.

Verder heb ik eigenlijk niet nagedacht over reguliere speakers, een soundbar leek mij de meest foolproof oplossing voor iemand die niet thuis is in de Hi-Fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

3rNsT schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Dank je voor het compliment,

Mijn idee was om de soundbar 'gewoon' voor de TV te plaatsen, de ruimte tussen de TV en de onderste houten plank is 85mm, aangezien de meeste soundbars voor zover ik weet tussen de 60-70mm hoog zijn dacht ik dat dit gewoon mogelijk zou moeten zijn.

Verder heb ik eigenlijk niet nagedacht over reguliere speakers, een soundbar leek mij de meest foolproof oplossing voor iemand die niet thuis is in de Hi-Fi
Zelf gemaakt? Eiken?

Ik zie nu de ruimte idd. Sja, het kan wel maar zon soundbar hoort eigenlijk vrij te hangen. Zo'n oppervlakte in de nabijheid beïnvloedt wel sterk de klank. Zoiets is te corrigeren maar ik denk niet dat soundbars dat kunnen. Ik denk dat het redelijk zal werken. Het is visueel wel een mooie oplossing lijkt me. Zelf zou ik boekenplank speakers links en rechts van de tv plaatsen en nog ergens een sub(je) omdat dat waarschijnlijk beter klinkt. Eventueel nog met surrounds aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Jag schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Zelf gemaakt? Eiken?

Ik zie nu de ruimte idd. Sja, het kan wel maar zon soundbar hoort eigenlijk vrij te hangen. Zo'n oppervlakte in de nabijheid beïnvloedt wel sterk de klank. Zoiets is te corrigeren maar ik denk niet dat soundbars dat kunnen. Ik denk dat het redelijk zal werken. Het is visueel wel een mooie oplossing lijkt me. Zelf zou ik boekenplank speakers links en rechts van de tv plaatsen en nog ergens een sub(je) omdat dat waarschijnlijk beter klinkt. Eventueel nog met surrounds aan de achterkant.
Eigen ontwerp, gemaakt met behulp van mijn vader, zijn idd eikenhouten meubel platen.

Ik zal van het weekend eens gaan zoeken naar speakers + sub, kijken wat de kosten daarvan zullen zijn, ik heb niet het grootste budget op het moment (400 euro) dus maar eens kijken wat daarmee mogelijk is.

Kun je dat dan rechtstreeks aansluiten op de TV? of moet er dan nog wat tussen de TV en de speakers? Ik ben echt een leek op dit gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

3rNsT schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:15:
[...]

Eigen ontwerp, gemaakt met behulp van mijn vader, zijn idd eikenhouten meubel platen.

Ik zal van het weekend eens gaan zoeken naar speakers + sub, kijken wat de kosten daarvan zullen zijn, ik heb niet het grootste budget op het moment (400 euro) dus maar eens kijken wat daarmee mogelijk is.

Kun je dat dan rechtstreeks aansluiten op de TV? of moet er dan nog wat tussen de TV en de speakers? Ik ben echt een leek op dit gebied
Dat ligt eraan, je kan ook actieve speakers kopen, dat aanbod is tegenwoordig best groot en goed. Dan is het alleen handig om een dac ertussen te zetten waar een volumeknop op zit of die zelfs een AB heeft. Ik wil je niet helemaal in de war brengen. Een soundbar zal denk ik redelijk klinken en is een makkelijke betaalbare oplossing waarbij je ook nog een soort van surround geluid krijgt.

Normale speakers met losse versterker zal beter klinken, zeker met muziek, maar nemen meer ruimte in. Je kan het zo gek maken als je wilt. Als je echt surround wilt dan heb je een AV receiver nodig en dan koop je daar speakers en subs bij, maar dat gaat ruim over de 400e heen. Actieve speakers en DAC zal denk ik ongeveer op 400 a 500e uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Jag schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:17:
[...]

Dat ligt eraan, je kan ook actieve speakers kopen, dat aanbod is tegenwoordig best groot en goed. Dan is het alleen handig om een dac ertussen te zetten waar een volumeknop op zit of die zelfs een AB heeft. Ik wil je niet helemaal in de war brengen. Een soundbar zal denk ik redelijk klinken en is een makkelijke betaalbare oplossing waarbij je ook nog een soort van surround geluid krijgt.

Normale speakers met losse versterker zal beter klinken, zeker met muziek, maar nemen meer ruimte in. Je kan het zo gek maken als je wilt. Als je echt surround wilt dan heb je een AV receiver nodig en dan koop je daar speakers en subs bij, maar dat gaat ruim over de 400e heen. Actieve speakers en DAC zal denk ik ongeveer op 400 a 500e uitkomen.
Ik zal me vandaag en in het weekend daar eens in gaan verdiepen, kijken wat de mogelijkheden daar van zijn. Bedankt zover!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 08:55
Ik zou ook niet voor een soudbar kiezen in deze (nette!) opstelling.
Het geluid kan namelijk niet goed naar boven, maar ook niet goed naar de zijkanten.
2 speakers naast de lampjes (dichterbij de TV zegmaar) lijkt me ook netjes staan en dat geeft denk ik beter geluid. Een sub in een kastje is volgens mij niet altijd een goed idee, maar wellicht zou dat nog in het kastje rechts op de foto kunnen (of is dat te dicht bij?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even wat ophelderen: een soundbar met speakers naar boven gericht doet dat vaak ivm Atmos. Echter: Atmos gaat standaard uit van een stuk of 7 afzonderlijke speakers, dus het geluid wat de soundbar maakt is sowieso gekunsteld / gesimuleerd. Heck, dat geldt eigenlijk voor alles wat meer is dan stereo. Het klinkt weliswaar ruimtelijk, maar eigenlijk is het gewoon nep, en zeker niet zoals het ooit bedoeld was.
En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het ook niet nieuw. Bose deed het al in de jaren 80 van de vorige eeuw met hun direct reflecting system.

Als ik je budget zie zou ik voor een instap receiver gaan en dan twee (tweedehands) bookshelves er bij. En dan langzaam uitbreiden. Center past zo te zien wel onder je TV.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11
Ik ben het name eens met iedereen die een stereo/surround aanbeveelt. Je moet je wel afvragen of je op den duur naar surround wil. Als je bij stereo blijft zou je ook naar zoiets kunnen kijken:
https://www.iear.nl/product/yamaha-mcr-d370d-zwart-zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTXRWsinICdRVsRzaX8-p660_8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUW5Y01bu0BlrVlbN0EOaT22.jpg?f=fotoalbum_large

Voordelen:
  • nieuw
  • heel behoorlijk geluid
  • binnen budget
  • Bluetooth
  • Stereo (voor als je geen behoefte hebt om uit te breiden)
  • Compact
  • Uitgang voor actieve subwoofer
Nadelen
  • Stereo (voor als je wil uitbreiden)
  • Weinig uitbreidingsmogelijkheden
  • Geen home-cinema, dus geen HDMI in- en uitgangen
Je kunt de TV optsch op deze set aansluiten. Ik durf te beweren dat dit beter klinkt dan welke soundbar dan ook in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Smobbo schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:07:
Ik zou ook niet voor een soudbar kiezen in deze (nette!) opstelling.
Het geluid kan namelijk niet goed naar boven, maar ook niet goed naar de zijkanten.
2 speakers naast de lampjes (dichterbij de TV zegmaar) lijkt me ook netjes staan en dat geeft denk ik beter geluid. Een sub in een kastje is volgens mij niet altijd een goed idee, maar wellicht zou dat nog in het kastje rechts op de foto kunnen (of is dat te dicht bij?).
Dank voor de input!, denk dat het dus idd beter gaat zijn om zelf wat samen te gaan stellen. Weet ik nu ook wat ik dit weekend ga doen verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
The Eagle schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:29:
Even wat ophelderen: een soundbar met speakers naar boven gericht doet dat vaak ivm Atmos. Echter: Atmos gaat standaard uit van een stuk of 7 afzonderlijke speakers, dus het geluid wat de soundbar maakt is sowieso gekunsteld / gesimuleerd. Heck, dat geldt eigenlijk voor alles wat meer is dan stereo. Het klinkt weliswaar ruimtelijk, maar eigenlijk is het gewoon nep, en zeker niet zoals het ooit bedoeld was.
En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het ook niet nieuw. Bose deed het al in de jaren 80 van de vorige eeuw met hun direct reflecting system.

Als ik je budget zie zou ik voor een instap receiver gaan en dan twee (tweedehands) bookshelves er bij. En dan langzaam uitbreiden. Center past zo te zien wel onder je TV.
Dank, ja ik snap dat het in die zin gesimuleerd wordt, ik zal me dus eens gaan verdiepen in de wereld van receivers en bookshelves speakers (zo op het eerste oog opslag genoeg om me even bezig te houden)

Alleen wat ik nu zo snel even heb kunnen zien is dat er dus wel verschil is per receiver hoeveel speakers je er uiteindelijk op kwijt kan. Nu is mij huidige appartement niet de grootste dus ik vraag me af of ik (in de huidige opstelling van mijn huiskamer) uberhaupt surround kwijt zou kunnen.

Zou je desondanks dan toch voor een receiver kiezen waar je uiteindelijk wel de mogelijkheden hebt tot uitbreiding? Dus geen stereo receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
107mb schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:46:
Ik ben het name eens met iedereen die een stereo/surround aanbeveelt. Je moet je wel afvragen of je op den duur naar surround wil. Als je bij stereo blijft zou je ook naar zoiets kunnen kijken:
https://www.iear.nl/product/yamaha-mcr-d370d-zwart-zwart

[Afbeelding]

Voordelen:
  • nieuw
  • heel behoorlijk geluid
  • binnen budget
  • Bluetooth
  • Stereo (voor als je geen behoefte hebt om uit te breiden)
  • Compact
  • Uitgang voor actieve subwoofer
Nadelen
  • Stereo (voor als je wil uitbreiden)
  • Weinig uitbreidingsmogelijkheden
  • Geen home-cinema, dus geen HDMI in- en uitgangen
Je kunt de TV optsch op deze set aansluiten. Ik durf te beweren dat dit beter klinkt dan welke soundbar dan ook in deze prijsklasse.
Dank voor de input en het voorstel, op moment heb ik geen behoefte aan de mogelijkheid tot het afspelen van CD's, ik ben van plan om een platenspeler aan te gaan schaffen. Dus ik denk dat ik ga uitzoeken of ik een losse receiver kan vinden met liefst voor alsnog bluetooth en dan 2 losse speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een receiver is wel heel veelzijdig, dat is het voordeel. Je kan er met hdmi in, ze hebben streaming mogelijkheden, je kan later naar surround uitbreiden. Je hebt er wel de ruimte voor nodig. En het aanbod actieve speakers is tegenwoordig erg goed: een setje Adams T5v of JBL lsr305 kost weinig en zijn erg goed ontworpen speakers. Je hebt nog wel iets als volumeregeling nodig, het meest voor de hand liggende is dan een externe DAC met volumeknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Jag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:31:
Een receiver is wel heel veelzijdig, dat is het voordeel. Je kan er met hdmi in, ze hebben streaming mogelijkheden, je kan later naar surround uitbreiden. Je hebt er wel de ruimte voor nodig. En het aanbod actieve speakers is tegenwoordig erg goed: een setje Adams T5v of JBL lsr305 kost weinig en zijn erg goed ontworpen speakers. Je hebt nog wel iets als volumeregeling nodig, het meest voor de hand liggende is dan een externe DAC met volumeknop.
Er zijn idd wel veel interessante actieve speakers, het enige nadeel op dit moment is dat ik tijdens het ontwerpen van de TV meubel van een soundbar uit ging. Heb er toen niet echt bij stil gestaan van het effect van de omlijsting.

Het gaat nu denk ik een uitdaging worden om dan de extra bekabeling van de speakers goed weg te kunnen werken zonder het meubel weer uit elkaar te gaan halen, in dat opzicht zullen 2 losse speakers naar een receiver in die zin makkelijker zijn.

Keuzes, keuzes :)
Pagina: 1