complete overstap

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 12:09
om te beginnen dit wordt niet weer een welke distro moet ik nemen topic maar ik heb een paar vraagjes.
ik wil nu proberen over te stappen van Windows naar Linux. ik heb ze een tijd in een dual boot config gehad maar ik wil nu alleen maar linux. om toch fatsoendelijk te kunnen werken heb ik alleen een paar vraagjes

welke xdesktop kan ik ut beste nemen ben aan ut twijfelen tussen: KDE/GNOME/WM

ik ben van plan om een distro vanaf de grond aan aan ut opbouwebn dus eerste alleen maar BASH later Xwindow zooi erbij. maakt het wat uit dat ik voor mandrake kies. of is het beter om debian te kiezen of iets dergelijks. mandrake lijkt me geschikt ivm het geoptimaliseerde code voor pentium+ en meer multimedia mogelijkheden

mijn softmodem wordt vervangen door een hardware modem. maar wat is beter intern of extern???

mijn usb printer doet ut wel alleen mijn scanner kan ik niet uitproberen ook op usb omdat ik die nu vandaag pas heb gekocht en linux was eraf ivm plaats nood

verder krijgen we op school nu c++ (dosboxen dus dit mag denk ik geen probleem zijn in linux. denk dat ik dan het beste g++ kan gebruiken

is staroffice uitwisselbaar met Office2000 niet alleen word ofzo maar ook accel of powerpoint

nou dit was ut zo'n beetje.
ik hoop dat iemand de tijd heeft om deze vragen te beantwoorden

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Op vrijdag 17 augustus 2001 00:45 schreef Zym0tiC het volgende:
om te beginnen dit wordt niet weer een welke distro moet ik nemen topic maar ik heb een paar vraagjes.
ik wil nu proberen over te stappen van Windows naar Linux. ik heb ze een tijd in een dual boot config gehad maar ik wil nu alleen maar linux. om toch fatsoendelijk te kunnen werken heb ik alleen een paar vraagjes

Enlightenment + Gnome
ik ben van plan om een distro vanaf de grond aan aan ut opbouwebn dus eerste alleen maar BASH later Xwindow zooi erbij. maakt het wat uit dat ik voor mandrake kies. of is het beter om debian te kiezen of iets dergelijks. mandrake lijkt me geschikt ivm het geoptimaliseerde code voor pentium+ en meer multimedia mogelijkheden
Debian :) kan ook multimedia optimaliseren
www.kernel.org < get it
mijn softmodem wordt vervangen door een hardware modem. maar wat is beter intern of extern???
Extern als je geen ruimte meer hebt op je mobo. Geen USB modems, die werken niet goed onder linux (meestal)
mijn usb printer doet ut wel alleen mijn scanner kan ik niet uitproberen ook op usb omdat ik die nu vandaag pas heb gekocht en linux was eraf ivm plaats nood
en wat is de vraag?
verder krijgen we op school nu c++ (dosboxen dus dit mag denk ik geen probleem zijn in linux. denk dat ik dan het beste g++ kan gebruiken
?
is staroffice uitwisselbaar met Office2000 niet alleen word ofzo maar ook accel of powerpoint
Staroffice heb ik niet, maar Koffice heeft wel alles (ook Powerpoint kloon)
always

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 00:45 schreef Zym0tiC het volgende:
That's the spirit :)
Dit hangt heel erg af van jouw eigen smaak. Je kunt natuurlijk meerdere wm's installen, en dan kun je ze allemaal uitproberen, en degene gebruiken die je bevalt. Zelf ben ik blijven hangen op Enlightenment (Zonder gnome, Linux) en Blackbox (op m'n SunOS boxen :) )
ik ben van plan om een distro vanaf de grond aan aan ut opbouwebn dus eerste alleen maar BASH later Xwindow zooi erbij.
www.linuxfromscratch.org (Hoop wel dat je een beetje krachtige box hebt)
maakt het wat uit dat ik voor mandrake kies. of is het beter om debian te kiezen of iets dergelijks. mandrake lijkt me geschikt ivm het geoptimaliseerde code voor pentium+ en meer multimedia mogelijkheden
Als jij Linux vanaf de grond op wilt bouwen, is elke distro met gcc-2.95.x en de -devel packages erop geschikt.
Extern, daar heb je 99 van de 100 x geen gedonder mee.

Whatever makes you happi :)
Nee, plus dat je ook niet echt blij zult zijn met de snelheid van StarOffice / OpenOffice. M$ Office (tot aan 2k) draait met behulp van wine onder Linux, en anders is er VMWare.
Ja had nix beters te doen :)

Veel plezier met je xperimenten...

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden ook de volledig overstap gemaakt.

Ik gebruik nu Ximian (http://www.ximian.com) als de Gnome desktop.
Met Evolution als mail client (lijkt wel een beetje op outlook).
Als webbrowser gebruik ik Galeon (http://galeon.sourceforge.net), die op zijn beurt wel iets weg heeft van de functionaliteit van IE.
Ik heb ook alleen mijn scanner nog nooit aan de praat gekregen, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook nog nooit echt moeite voor gedaan, want ik gebruikte hem toch al bijna nooit.
Wel mis ik een isdn fax server, zodat ik gemakkelijk faxen zou kunnen ontvangen. Dan zou ik eerst weer een andere ISDN kaart moeten kopen :(

Ik ben er wel heel erg tevreden mee en hoef nu veel minder vaak op te starten.

StarOffice is inderdaad een beetje traag, maar wel mee te werken. Als je maar niet de hele dag documenten wilt maken. Dan is het wel een beetje (te) langzaam.

Verwijderd

Ik neem aan dat je al met dualboot gewerkt hebt of desnoods met Linux op een ander systeempie naast je Windows-bak ?
Zo niet doe dat eerst eens... kan je een beetje kennismaken. Anders voorspel ik een groot drama.

Verwijderd

mandrake kun je niet gebruiken aangezien deze niet zonder x is te gebruiken lsf is een aanrader maar dan zul je wel een weekje de tijd moeten hebben om alles erop te zetten en je zult een krachtige bak moeten hebben.

• Zym0tiC
  • Laatst online: 18-08 12:09
thnx alvast voor de reactie's.ik heb al eens eerder een dualboot eropgehad maar wou eens proberen of ik ut ook red met alleen linux.

als desktop ga ik voor gnome 1.4 (iets met eazel ofzo was dat:)) want enlightment crashte wat te vaak bij mij en KDE lijkt zoveel op windows.

met de scanner bedoel ik of het lukt om een usb scanner werkende te krijgen??

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 13:12 schreef Zym0tiC het volgende:
thnx alvast voor de reactie's.ik heb al eens eerder een dualboot eropgehad maar wou eens proberen of ik ut ook red met alleen linux.

als desktop ga ik voor gnome 1.4 (iets met eazel ofzo was dat:)) want enlightment crashte wat te vaak bij mij en KDE lijkt zoveel op windows.

met de scanner bedoel ik of het lukt om een usb scanner werkende te krijgen??
Welke scanner heb je dan?

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

mandrake kun je niet gebruiken aangezien deze niet zonder x is te gebruiken [...]
Dat je niet vaak Mandrake zonder X zal tegenkomen is idd waar, maar dat het niet zonder X is te gebruiken is onzin. Bij de installatie kan je ervoor kiezen wel/geen X te installeren.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Er zijn al meerdere topics geweest over het feit dat mandrake nietwerkt zonder X had ook moeite om het te geloven maar het is echt zo bij de instlatie kun je X niet weglaten of de foutmeldingen slaan je om de oren.

Verwijderd

Als we het gaan hebben over "kan mandrake zonder X" dan ben je snel klaar: natuurlijk. Mandrake is gewoon een linux kernel met X etc, dat kan ook zonder X. De vraag is of het dan ook goed werkt. En dan kom je al snel erop uit dat je beter met debian/slackware kunt beginnen als je zoiets wilt.

Leuk dat je het wilt proberen - maar weet waar je aan begint, ik heb ook af en toe nog met weemoed teruggedacht aan de windows-simpliciteit (zoals ik dat toen noemde) toen ik windows er definitief had afgegooid. Ik heb er overigens wel een hoop van geleerd :D.

Eazel's speeltje heet overigens Nautilus :P

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Op vrijdag 17 augustus 2001 14:18 schreef ultimate het volgende:
Er zijn al meerdere topics geweest over het feit dat mandrake nietwerkt zonder X had ook moeite om het te geloven maar het is echt zo bij de instlatie kun je X niet weglaten of de foutmeldingen slaan je om de oren.
Ik heb 7.2 zonder x geinstalleerd op m'n oude p2-400, het heeft even geduurd om alles zonder foutmeldingen aan de gang te krijgen maar het werkt nu wel foutloos. De mandrake installer selecteert automatisch alle (volgens hem) interessante programma's waaronder ook veel x gerelateerde heisa. Als je de tijd neemt om je packages en dependencies goed uit te kiezen kan er vrij weinig gebeuren.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

k tuurlijk kan het maar de vraag is of het de moeite loont waarom mandrake nemen en een hoop moeite doen om hem zonder X te installen als je ook een andere distro kan nemen en dan met twee drukken op een knop hem zonder X installed?
en hij gaf aan nog niet super ervaren te zijn en zonder X te willen beginnen

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 16:44 schreef ultimate het volgende:
en hij gaf aan nog niet super ervaren te zijn en zonder X te willen beginnen
Een mens kan veel willen maar je moet je grenzen kennen..

"ik ben geen ervaren programmeur en ik wil graag jouw video editor herschrijven".... Denk je dat ik hem ook maar een regel code van mijn video editor laat veranderen :?

Je moet niet teveel willen als mens :) - begin lekker met een simpele doch goede gestandaardiseerde distro. Zonder X werken is leuk maar heeft totaal geen nut. Installeer gewoon X erbij, als je problemen hebt kun je altijd nog met X proberen het op te lossen.... Wil niet meteen teveel want dan wordt bijna per definitie een drama.... Want ook mét X kun je in console werken!

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 19:38
www.rootlinux.org
ook hele fijne, en ook pentium optimized

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik zou je willen adviseren om Debian te gebruiken als desktop, als je het tenminste meteen echt wilt gaan leren. Anders moet je Mandrake of SuSE ofzo nemen.
Ben zelf net met Debian begonnen. Vroeger gebruikte ik altijd Slackware, dat een heel ander soort systeem is en uitstekend op een server kan draaien. Maar Debian is IMHO toch ehct de ideale distro voor de desktop vanwege zijn paketen systeem en vanwege dat het ook vrij "no nonsense" is. Gewoon "Hier hebbie een console, en zoek het nu zelf maar uit". Niet de hele tijd van "Ow nu heb ik een nieuwe geluidskaarte gevonden" berichten krijgen enzo...

StarOffice is op jou bak redelijk vlot. Er is inderdaad niet echt een erg goede office suite voor Linux. Voor Windows heb je twee goede, namelijk WP Office en Lotus. Maar alleen WP is er voor Linux en die gebruikt WINE :r
StarOffice is kwalitatief erg goed en is stabiel. Maar het is zo gigatraag met het opstarten :( Hopen dat ze de interface snel gaan ombouwen naar GTK, dat scheelt een hoop!

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 17 augustus 2001 16:10 schreef beelzebubu het volgende:
Leuk dat je het wilt proberen - maar weet waar je aan begint, ik heb ook af en toe nog met weemoed teruggedacht aan de windows-simpliciteit (zoals ik dat toen noemde) toen ik windows er definitief had afgegooid. Ik heb er overigens wel een hoop van geleerd :D.
Mja, ik had af en toe ook zoiets van 'bah... dat en dat ging in Windows toch makkelijker', maar als ik het dan weer eens boot (desktop doet dualboot), dan loop ik me wel aan een hele hoop dingen te ergeren, zodat ik maar weer snel GNU/Linux boot :)
Op vrijdag 17 augustus 2001 17:24 schreef beelzebubu het volgende:
"ik ben geen ervaren programmeur en ik wil graag jouw video editor herschrijven".... Denk je dat ik hem ook maar een regel code van mijn video editor laat veranderen :?
Als je editor onder de GPL gereleased is, kun je hem dat niet verbieden :+
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:06 schreef Groot-Moefti het volgende:
StarOffice is kwalitatief erg goed en is stabiel. Maar het is zo gigatraag met het opstarten :( Hopen dat ze de interface snel gaan ombouwen naar GTK, dat scheelt een hoop!
OpenOffice! (is opensourced staroffice, maar dan omgehackt naar gtk en hij moet lichter worden dan soffice). Was nog wel errug alpha de laatste keer dat ik checkte.

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:27 schreef deadinspace het volgende:
OpenOffice! (is opensourced staroffice, maar dan omgehackt naar gtk en hij moet lichter worden dan soffice). Was nog wel errug alpha de laatste keer dat ik checkte.
Ja weet ik, die heb ik ook (afgelopen jaar em Wiskunde opdracht in gemaakt, want andere programma's trokken al die grafieken en formules niet). Uitstekend programma maar nog steeds sloom. Er moet nog erg veel aan gesleuteld worden, maar het wordt wel goed. Het document formaat is nu gewoon XML en de desktop is eruit gesloopt. Nu nog omzetten naar GTK en dan ben ik blij :)

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:27 schreef deadinspace het volgende:
Als je editor onder de GPL gereleased is, kun je hem dat niet verbieden :+
Maar ik hoef zijn veranderingen niet in mijn (hoofd)versie over te nemen :P
De laatste keer dat ik keek (enkele maanden geleden) was er nauwelijks support voor images, was het geen Gtk en was het compileren van openoffice een complete ramp.
Dan neem ik nog liever abiword. Of desnoods het non-GPL staroffice...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 18 augustus 2001 14:44 schreef beelzebubu het volgende:
Maar ik hoef zijn veranderingen niet in mijn (hoofd)versie over te nemen :P
Mjah, dat zei ik ook niet he ;)
was het geen Gtk
Ow, nee, idd... Het is een soort van eigen toolkit. Ik vond het alleen nogal op gtk lijken, maar dat is het dus idd niet.
en was het compileren van openoffice een complete ramp.
Staroffice was nog erger... Dat compilede alleen onder 'laboratorium omstandigheden'

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
OpenOffice is nog niet eens alpha-quality software. Dus als je dat gebruikt voor iets anders dan een beetje experimenteren, ben je redelijk ziek in je hoofd.

StarOffice is wel stabiel en prima te gebruiken, hoewel ik die eigen desktop echt waanzinnig irritant vindt en het geheel behoorlijk veel geheugen opslokt.

OpenOffice belooft wat dat betreft wel een stuk fijner te gaan werken...maar dat zou ik dan over een jaar nog een keer checken.

KOffice 1.0 is niet om over naar huis te schrijven, heel binnenkort komt versie 1.1 uit waaraan heel veel is veranderd. We zullen zien....

Trouwens, je kunt van StarOffice zeggen wat je wilt, maar het draait op behoorlijk veel platforms en er valt prima mee te werken: sommige features, zoals het nummeren van paragrafen/hoofdstukken, auto-layouten, werken zelfs beduidend beter dan in MS Word 2000 waar het nog steeds een ellende is om alles op een gegeven moment goed te krijgen en dan snel uit te printen.

Iedereen die wel eens een document van meer dan, zeg, 30 bladzijden geschreven heeft in MS Word weet denk ik wel wat ik bedoel...

Verwijderd

Iedereen die wel eens een document van meer dan, zeg, 30 bladzijden geschreven heeft in MS Word weet denk ik wel wat ik bedoel...
Yep 8-)

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 01:20 schreef wildmedia het volgende:

[..]

Yep 8-)
meest nuttige reactie van vandaag :P

PSN: Houtvlot

• RG

RG

Lambda

Op zondag 19 augustus 2001 01:16 schreef Wilke het volgende:
ne heb eens 1 woord ingetypt en toen liep ie vast. Tja dan niet... Word is gewoon een brak programma. Veel te veel andacht besteed aan de mooie knopjes, maar werken ho maar.

Check dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.superzooi.com/billgates/page4/05/b05.gif

Ik werk al sinds jaren met WP en daar kan ik goed mee uit de voeten :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Als je echt mooi documentjes wilt maken: leer LaTeX :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Pagina: 1