Minimale hoogte afzuigkap?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-05 16:48

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Topicstarter
Ik ben benieuwd of er juridische gronden zijn voor een minimale hoogte van een afzuigkap.

Mijn aanrecht zit op 94 centimeter hoogte, en de afzuigkap (onderkant) zit op 46cm boven het keramische kookblad.

Er zit een grote sticker op de afzuigkap dat deze hoogte minimaal 65 cm moet zitten. Op internet kom ik dit meer tegen bij gas.
Bij keramisch en inductie lijkt dit minimaal 55 cm te zijn.

In alle gevallen lijkt de afzuigkap erg laag te hangen.

Ik heb er nu al 2 jaar geen gebruik van kunnen maken, omdat ik gewoon niet kan roeren in een pan, als de afzuigkap uitgeschoven is en aan staat. (ingeschoven kan hij niets afzuigen)
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1268079

Ik zie op veel sites de minimale hoogten vermeld staan, maar kan niet vinden waar dit als verplichting kan worden gebruikt. Mijn keuken is onderdeel van het appartement wat ik huur. Opgeleverd januari 2019.

Heeft iemand een idee of ik in mijn recht sta om dit te laten verhogen? Moet ik dit misschien met mijn verzekeraar overleggen of met de brandweer? De verhuurder geeft enkel aan dat de keukenboer dit niet als brandgevaar ziet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het voor jou onwerkbaar is, zou ik hem zo plaatsen dat je het wel kunt gebruiken.
Bij gas (vuur) moet je meer rekening houden met evt. brandgevaar.

In de artikelen 3.49 t/m 3.53 van het Bouwbesluit staan de eisen waar een ventilatievoorziening aan moet voldoen.

[ Voor 42% gewijzigd door Hackus op 17-05-2021 18:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
@Patrock Ik heb het antwoord niet, maar ben je niet een beetje laat met klagen? Je zegt dat je er al 2 jaar geen gebruik van kunt maken.
Hackus schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:26:
Als het voor jou onwerkbaar is, zou ik hem zo plaatsen dat je het wel kunt gebruiken.
Bij gas (vuur) moet je meer rekening houden met evt. brandgevaar.

In de artikelen 3.49 t/m 3.53 van het Bouwbesluit staan de eisen waar een ventilatievoorziening aan moet voldoen.
En een afzuigkap is een onderdeel van luchtverversingsysteem :?

Edit: en waarom zou het bouwbesluit 2003 van toepassing zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 17-05-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 11:15
Er is geen hoogte in het bouwbesluit vastgelegd. Dus ook geen minimale of maximale hoogte. Er is alleen een 'standaard' en dat is louter een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:04

Honesty

kattenneus!

Ik weet wel dat wij langere bovenkasten wilden en dat de keukenboer hier niet in mee wilde gaan omdat de afstand tussen inductie en afzuigkap te klein werd maar geen idee of dit onwerkbaar was of echt niet mag voor de veiligheid

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xvo|IA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2023
Er is alleen een advies vanuit de fabrikant.

Overigens, als de aardappelen in het filter hangen bij standje 4, dan hangt hij te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:52
Er zijn ook afzuigkappen waarbij minimaal 45 cm aangeraden wordt. Dat zijn dan wel wandafzuigkappen dus dan stoot je je hoofd er niet zo snel tegen. Zie link hieronder bijvoorbeeld en dan specifiek de maatschetsen.

https://www.siemens-home....5358/Togglebox=905692101/

Het lijkt me dan ook dan 45 cm ook gewoon toegestaan is. Of het praktisch is dat is een tweede, maar technisch kan het gewoon en hij zal gewoon werken.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 12:19
Weet je wat de reden is dat de afzuigkap zo laag zit? De hoogte van het aanrechtblad vind ik al laag, maar dat hij op 1.40 hangt vind ik nog het meest bizar.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Patrock schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:18:
Ik heb er nu al 2 jaar geen gebruik van kunnen maken, omdat ik gewoon niet kan roeren

De verhuurder geeft enkel aan dat de keukenboer dit niet als brandgevaar ziet.
Maar dat de keukenboer dit niet als brandgevaar ziet is toch geen antwoord op het probleem wat je als huurder hebt aangegeven bij de verhuurder? Oftewel: Even opnieuw naar de verhuurder bellen. Je kunt immers al twee jaar niet roeren (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19
Bergdwerg schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:45:
Weet je wat de reden is dat de afzuigkap zo laag zit? De hoogte van het aanrechtblad vind ik al laag, maar dat hij op 1.40 hangt vind ik nog het meest bizar.
Klinkt alsof de afzuigkap onder een normaal formaat bovenkastje hangt.

Meestal hangt deze dus hoger, eventueel onder een kleiner bovenkastje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw5uwU80-i1jBaPLOoicFi07qIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epydmfyzfLxVA16SwVKvx9Hz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJp2IRg02b_6b3OTa4fqm6Qh0nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBlk2wkHTOKCtWnXtaPJwy8a.jpg?f=fotoalbum_large

@Patrock In een huurappartementencomplex uit 2019, neem ik aan dat alle appartementen dezelfde keuken hebben? Hebben je buren hier dan geen problemen mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 17-05-2021 23:05 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fornoo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:29:
Er is geen hoogte in het bouwbesluit vastgelegd. Dus ook geen minimale of maximale hoogte. Er is alleen een 'standaard' en dat is louter een advies.
Juist, er zijn geen ‘juridische gronden’ waar de hoogte van een afzuigkap in zijn bepaald.
Qua brandveiligheid zijn er adviesafstanden, en die heeft TS al gevonden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik begrijp je vraag niet.
De minimumhoogte is een minimum dus ja je kunt hem hoger hangen.

Een afzuigkap bevat onderdelen van o.a plastic die niet tegen al te hoge temperaturen kunnen dat is de reden dat fabrikanten een minimumhoogte opgeven, en de reden dat die hoogte bij koken op gas vaak wat meer moet zijn dan bij elektrisch.
Pagina: 1