Meerprijs HR+++ ten opzichte van HR++

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Beste mede Tweakers,

Ik heb een vraag over HR++ en HR+++ glas.
Even een situatie schets:
- Tussenwoning uit 1976
- Alles 'oud' dubbelglas
- Eerste verdieping hout skelet bouw met originele isolatie en houten gevelbekleding
- Begane grond HR++ glas

Nu wordt binnenkort de complete eerste verdieping aangepakt, nieuwe kunsstof kozijnen, nieuwe isolatie en nieuwe gevelbekleding (Keralit). Totaal 4 nieuwe kozijnen met daarin 10 nieuwe ramen.

Er is nu keuze om de standaard offerte voor de ramen (HR++, u=1.1) te upgraden naar onderstaande waardes en prijzen:
- HR+++ (4-12-4-12-4) met u=0.8 voor 425 euro extra
- HR+++ (4-15-4-15-4) met u=0.6 voor 755 euro extra

Weegt het voordeel van u=0.6 op tegen de extra kosten, geeft een lagere u-waarde geen probleem met vocht en ventilatie vanwege mijn hout skelet bouw op de eerste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:49
Wat wordt de u-waarde van de gevelisolatie? En hoe groot zijn de ramen? (I.e. hoeveel raamoppervlak heb je in totaal?).

Zolang beide ramen verder hetzelfde zijn (qua eventuele ventilatierooster e.d.) dan heeft de u-waarde van de ramen denk ik geen effect op de vocht/ventilatie balans.

Edit: Je zou uit kunnen rekenen wat het verschil in warmte-verlies is. Ik geloof wel dat de hoeveelheid "winst" percentueel steeds minder wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bergdwerg op 17-05-2021 16:45 ]

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:29
Voeg je ook ventilatie toe? Dat lijkt me cruciaal met zulk goed isolerend glas.

Hoe is de vochtbalans van de woning? Met goed isolerende beglazing en minder goed geisoleerde muren/ plafonds / dak heb je kans dat je condens gaat condenseren op de muur / plafond, doordat dat het koudste deel is. Probeer dat te voorkomen, anders krijg je vochtproblemen.

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 17-05-2021 16:47 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tja, ik kan niet in je portomonee kijken, maar ik verwacht dat het totaalplaatje best oploopt.
Hoeveel is dan 750,- extra ?

Je hebt de keuze nu, over een jaar ga je niet de ruiten vervangen..... dus mijn gevoel zou zeggen doen.

Qua ventialtie lijkt het mij niet uitmaken of je nu de HR++ of HR+++ neemt... het vocht gaat niet door de ruit naar buiten....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
Bergdwerg schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:43:
Wat wordt de u-waarde van de gevelisolatie? En hoe groot zijn de ramen? (I.e. hoeveel raamoppervlak heb je
U-waarde van de gevel isolatie moet ik nog antwoord op krijgen.
Elk raam is 70cm bij 140cm. Afgerond totaal op 10m2 glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wanneer je gebruik maakt van subsidieregelingen is het bij HR+++ verplicht om ook je kozijnen te vervangen door een kozijn met een U-waarde van 1,5.

Trippelglas zelf mag maximaal 0,7 zijn om subsidie te krijgen, waarmee alleen de tweede optie in aanmerking komt.

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:41
Raimundus schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:32:
Er is nu keuze om de standaard offerte voor de ramen (HR++, u=1.1) te upgraden naar onderstaande waardes en prijzen:
- HR+++ (4-12-4-12-4) met u=0.8 voor 425 euro extra
- HR+++ (4-15-4-15-4) met u=0.6 voor 755 euro extra

Weegt het voordeel van u=0.6 op tegen de extra kosten,
verschil van 0,2 * 10m2 = 2 * 2600 (gewogen graaddagen) * 24 = 124800 kWh (thermisch)

€ 26,- pj met electrische cv
€ 10,- pj met een cv-ketel die de hele tijd in HR-bereik stookt
€ 7,86 pj met een warmtepomp SCOP=3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

Wuursj

want worst is al bezet

Soortgelijke casus hier. Ik heb afgelopen jaar een derde etage in HSB geplaatst met aardig wat glas (dakkapellen met ramen van 1,54m hoog en totaal bijna 7 meter breed, verdeeld in 8 vlakken).
Meerprijs voor 3 laags U=0,7 ipv 2 laags U=1,1 was 450 euro voor alle ramen. Dat was dus aangepaste kozijnen en het glas zelf.

Ik vond dat niet duur. Toch was de terugverdientijd ~25 jaar met de WP, Berekend door de invoer van de warmteverliesberekening aan te passen.

Toch gedaan want het rendeert toch iets en mogelijk later meer met stijgende energieprijzen.
Ook extra comfort (minder geluid en koudeval bij vloerverwarming) en dat je dit anders nooooit meer gaat doen, waren redenen om er wel voor te gaan.
Een betere verkoop was een tip die ik kreeg waar ik zelf niet zo veel mee had.

Bij mij zat het niet in de bestaande schil dus geen subsidie. Bij andere delen van het huis ben ik we wel naar aan het kijken maar de speciale kozijnen is wel een ding.

Resume: ik heb het gedaan, ben er blij mee en zou het weer doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 18-05-2021 09:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

caspervc schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:45:
Voeg je ook ventilatie toe? Dat lijkt me cruciaal met zulk goed isolerend glas.

Hoe is de vochtbalans van de woning? Met goed isolerende beglazing en minder goed geisoleerde muren/ plafonds / dak heb je kans dat je condens gaat condenseren op de muur / plafond, doordat dat het koudste deel is. Probeer dat te voorkomen, anders krijg je vochtproblemen.
Huh? Is gewoon dubbel glas dan beter luchtdoorlatend dan triple glas volgens jou? Welk soort glas je in je huis hebt zitten bepaalt helemaal niks voor je ventilatie, ook met enkel glas is ventilatie net zo belangrijk.

Als je al een spouwmuur hebt is triple glas nog steeds slechter isolerend dan je muur dus het vocht hoef je je niet veel zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

Wuursj

want worst is al bezet

caspervc schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:45:
Je muren moeten een isolatie waarde hebben onder de Rc=1,25 wil dit een probleem worden. Als dat zou is, is dit een mooie gelegenheid om daar wat aan te doen :P
Maar ik zag dit effect wel bij een stuk verbouwing waar afgelopen winter nog geen isolatie zat. Dat stuk ongeisoleerd underlayment was vochtig terwijl het glas kurkdroog was. Maar overal Rc>1,25 moet te doen zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
eLScha schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:57:
Wanneer je gebruik maakt van subsidieregelingen is het bij HR+++ verplicht om ook je kozijnen te vervangen door een kozijn met een U-waarde van 1,5.

Trippelglas zelf mag maximaal 0,7 zijn om subsidie te krijgen, waarmee alleen de tweede optie in aanmerking komt.

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Ook te kozijnen worden meteen vervangen van hout naar kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Raimundus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Ook te kozijnen worden meteen vervangen van hout naar kunststof.
Let er wel op dat als je niet de hele woning aanpakt, je minimaal 15m2 glas moet vervangen. Anders wordt er geen subsidie verschaft.

Edit: Bovenstaande geldt voor een vrijstaand huis, ik zie dat het een tussenwoning betreft. Daar is het minimum 10m2, dus dat moet goed komen.

Voor HR++ krijg je €35/m2
Voor HR+++ krijg je €100/m2

Ik zeg doen.
Let wel op ventilatie en de vraag even of de bladen in verschillende diktes kunnen worden uitgevoerd i.v.m. geluidswering.

[ Voor 34% gewijzigd door Frieks op 18-05-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
mark-k schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Huh? Is gewoon dubbel glas dan beter luchtdoorlatend dan triple glas volgens jou? Welk soort glas je in je huis hebt zitten bepaalt helemaal niks voor je ventilatie, ook met enkel glas is ventilatie net zo belangrijk.

Als je al een spouwmuur hebt is triple glas nog steeds slechter isolerend dan je muur dus het vocht hoef je je niet veel zorgen over te maken.
Glas is inderdaad niet luchtdoorlatend, maar als je beter isoleert ga je automatisch minder stoken. Dus bij een slecht geïsoleerd huis, stook je vaak het vocht er wel uit, of het waait er wel uit.
Dus bij isoleren in een oude woning kom je er vaak achter dat je onvoldoende ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
Frieks schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Let er wel op dat als je niet de hele woning aanpakt, je minimaal 15m2 glas moet vervangen. Anders wordt er geen subsidie verschaft.
Naar mijn weten is dit 10m2 en niet 15m2.
Zie ook de website voor de subsidie https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Raimundus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Naar mijn weten is dit 10m2 en niet 15m2.
Zie ook de website voor de subsidie https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Zie mijn vorige (aangepaste) post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

chrisborst schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Glas is inderdaad niet luchtdoorlatend, maar als je beter isoleert ga je automatisch minder stoken. Dus bij een slecht geïsoleerd huis, stook je vaak het vocht er wel uit, of het waait er wel uit.
Dus bij isoleren in een oude woning kom je er vaak achter dat je onvoldoende ventileert.
Maar dat heeft niks te maken met je glas, kieren etc worden ook zonder fancy glas vaak gevuld waardoor je huis meer luchtdicht is. Verder stook je helemaal geen vocht eruit, vocht en warmte zijn 2 zaken die je op 2 verschillende manieren kwijt kunt raken. Verder is ventilatie voor een hoop meer belangrijk dan puur vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
ik heb 1 maand geleden 16m2 HR+++ laten plaatsen voor 800euro meerprijs.
400 voor de kraan en 400 omdat het glas duurder is.
Let wel op voor het gevaar van thermische breuken.
Zo mag ik geen plakplastic plaatsen en geen donkere plissé en al helemaal niet dicht tegen het glas aan.
Met HR++ heb je hier in mindere maten last van.
Mocht je glas toch scheuren dan word het wel verzekerd maar dan weet je waardoor het komt.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
mark-k schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Maar dat heeft niks te maken met je glas, kieren etc worden ook zonder fancy glas vaak gevuld waardoor je huis meer luchtdicht is. Verder stook je helemaal geen vocht eruit, vocht en warmte zijn 2 zaken die je op 2 verschillende manieren kwijt kunt raken. Verder is ventilatie voor een hoop meer belangrijk dan puur vocht.
Als er condens op je glas zit in de winter, kan je dat voorkomen door extra te ventileren of door de verwarming aan te zetten. Zelfde als in je auto.
Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken. Ik heb aan de voorkant HR++ glas zitten en aan de achterkant dubbel glas. In de winter beslaat de achterkant maar de voorkant niet.
Ik ga extra ventileren of stoken zodra mijn achterruit beslaat. Zou die ook van HR++ glas zou de ruit niet beslaan. Maar al dat extra vocht zit nog steeds in de lucht en kan ergens anders gaan condenseren waar ik het niet direct zie.
Met extra isolerend glas hoef je minder te stoken, want er is minder warmteverlies. Dus vaak krijgen mensen sneller last van vocht in hun huis.
Komt het puur technisch gezien door het glas, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je dubbelglas zou helemaal niet an de binnenkant moeten beslaan.. Enkel ja, dubbel, nee.
Bij tripel heb je wel kans dat je b.v. bij glas dat niet in de zon valt de eerste paar uur de buitenkant beslagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
KillerAce_NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:52:
Je dubbelglas zou helemaal niet an de binnenkant moeten beslaan.. Enkel ja, dubbel, nee.
Bij tripel heb je wel kans dat je b.v. bij glas dat niet in de zon valt de eerste paar uur de buitenkant beslagen is.
yes in het voorjaar en in het najaar. adhv het dauwpunt.
in je badkamer beslaat het natuurlijk nog wel.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
Hou er ook rekening mee, dat triple glas breedere kozijnen nodig zijn en dat je deze mogelijk ook moet vervangen/ upgraden

[ Voor 4% gewijzigd door badboyqxy op 18-05-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

badboyqxy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:01:
Hou er ook rekening mee, dat triple glas breedere kozijnen nodig zijn en dat je deze mogelijk ook moet vervangen
Bijna alle nieuwe kozijnen zijn geschikt (dieper, niet breder...) en hij krijgt het al als meerprijs aangeboden, dus dan zit dat wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door KillerAce_NL op 18-05-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
KillerAce_NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Bijna alle nieuwe kozijnen zijn geschikt en hij krijgt het al als meerprijs aangeboden, dus dan zit dat wel goed.
Nee hoor, als je huis laat bouwen of dubbel glas naar triple wilt upgraden, zul je eigenlijk altijd nieuwe kozijnen moeten gaan plaatsen. Zelf nog niet gehoord dat men triple glas, plaatste zonder kozijnen aan te passen.
Lees eerst goed voor je wat zegt aub.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 18-05-2021 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Volgens mij moet je eens lezen, hij krijgt nieuwe kozijnen met een optie voor meerprijs triple...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:29
mark-k schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Nee het gaat erom dat je altijd vocht in huis hebt. Vocht condenseert normaal op de koudste plek in huis. Doorgaans het glas. Daarom zie je in je slaapkamer als je alle ramen potdicht hebt 's ochtends condens op de ramen.
Als je glas beter is geisoleerd dan (een stuk van) je plafond of muur, wordt dat de koudste plek. Dan gaat vocht in de lucht daarop condenseren, waardoor je schimmel / vochtproblemen krijgt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

chrisborst schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:50:
[...]

Als er condens op je glas zit in de winter, kan je dat voorkomen door extra te ventileren of door de verwarming aan te zetten. Zelfde als in je auto.
Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken. Ik heb aan de voorkant HR++ glas zitten en aan de achterkant dubbel glas. In de winter beslaat de achterkant maar de voorkant niet.
Ik ga extra ventileren of stoken zodra mijn achterruit beslaat. Zou die ook van HR++ glas zou de ruit niet beslaan. Maar al dat extra vocht zit nog steeds in de lucht en kan ergens anders gaan condenseren waar ik het niet direct zie.
Met extra isolerend glas hoef je minder te stoken, want er is minder warmteverlies. Dus vaak krijgen mensen sneller last van vocht in hun huis.
Komt het puur technisch gezien door het glas, nee.
Er is dus een relatie tussen condensatie en isolatie, dat klopt, dat betekent niet dat er een relatie is tussen isolatie en vocht of tussen stoken en vocht. Vocht gaat alleen maar weg met ventilatie, dat wordt niet beïnvloed door isolatie of stoken. Relatieve luchtvochtigheid uiteraard wel, maar dat is waar je condensatie vandaan komt. Verder kan je lucht ook zonder vochtprobleem compleet ruk zijn, fijnstof, co2, etc. kunnen allemaal ver buiten gezonde waarden zijn zonder dat je iets van vochtissues hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

caspervc schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Nee het gaat erom dat je altijd vocht in huis hebt. Vocht condenseert normaal op de koudste plek in huis. Doorgaans het glas. Daarom zie je in je slaapkamer als je alle ramen potdicht hebt 's ochtends condens op de ramen.
Als je glas beter is geisoleerd dan (een stuk van) je plafond of muur, wordt dat de koudste plek. Dan gaat vocht in de lucht daarop condenseren, waardoor je schimmel / vochtproblemen krijgt.
Ik snap hoe condensatie werkt, maar condensatie is geen graadmeter voor luchtkwaliteit.

Verder is zelfs triple glas nog slechter isolerend dan een normale spouwmuur dus de meeste zorgen daarover zijn overtrokken. Dat is alleen een issue bij enkelsteens huizen of huizen zonder isolatie bij dak en plafond op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je vanaf b.v. enkel komt, dan zal je interne temperatuur ook hoger worden (zelfs zonder stoken), vanzelf wordt dan b.v. je muur ook warmer en zal de kans op condensatie op koude plekken ook minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Raimundus ik heb vorig jaar voor dezelfde keus gestaan en vanwege de subsidie regeling was HR++ of tripple glas uiteindelijk exact even duur. Ik ben dus voor Tripple glas gegaan. Ik heb een woning uit 1973.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
KillerAce_NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:33:
Als je vanaf b.v. enkel komt, dan zal je interne temperatuur ook hoger worden (zelfs zonder stoken), vanzelf wordt dan b.v. je muur ook warmer en zal de kans op condensatie op koude plekken ook minder worden.
van dubbel ook hoor. maar ik had aluminium tochtige kozijnen. 1 grote koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

rens-br schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:42:
@Raimundus ik heb vorig jaar voor dezelfde keus gestaan en vanwege de subsidie regeling was HR++ of tripple glas uiteindelijk exact even duur. Ik ben dus voor Tripple glas gegaan. Ik heb een woning uit 1973.
Zit zelf in de laatste fase (binnenkort definitief opmeten), twijfel ook nog. tripel of niet. Enerzijds: je investeert 1x en dan in 1x goed, anderzijds, wat is nu echt het nut bij kozijnen van 1,1..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Laatst online: 13:23
Zoals eerder genoemd kan comfort een rol spelen. Als je in de buurt van het glas zit zul je met tripel minder koude van het glas ervaren, met name bij grote/hoge glaspartijen.

Inderdaad ook gunstig voor de waarde van het huis.

Persoonlijk zou ik het voor die meerprijs wel doen, ook als je niet in aanmerking zou komen voor subsidie. Met subsidie helemaal een no-brainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:12
tripple glas wordt de standaard en de woning is over een tijd daardoor minder gedateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Moet je met triple geen rekening houden met het extra gewicht in de gevel?

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:55

Asteroid9

General Failure

Triple glas is gemiddeld ongeveer 33% zwaarder, daar moet je gevel gelukkig makkelijk tegen kunnen.

HR++ dubbel glas is meestal 5mm + 4mm glas, HR+++ is drie keer 4mm - van 9mm naar 12mm glas dus, de luchtspouwen wegen gelukkig niks.

Bij grotere ramen wordt dikker glas gebruikt, maar de stelregel van +33% blijft aardig overeind. Triple glas in bestaande kozijnen past inderdaad zelden, maar dan zou zeker bij draairamen het extra gewicht wel verschil kunnen maken, voor een gevel niet.

Ter illustratie: bakstenen hebben een soortelijk gewicht van ca. 1600kg, bij 10cm muurdikte dus ca. 160kg / m2, dubbelsteens muur is dan 320kg / m2. Een triple glas ruit weegt maar ca. 30kg / m2

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:20
Ik zou ook aanraden om glasplaten van verschillende dikte te nemen dus niet 4 + 4 mm maar bijvoorbeeld 4 + 5 mm. Dan heb je betere geluidsisolatie. Ook iets om over na te denken. Wanneer het glas dezelfde dikte heeft dan gaat het geluid bij bepaalde frequenties resoneren. Met ongelijke diktes heb je dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een WP hebt, dan zal je piekvermogensvraag iets lager uitvallen en je iets minder snel in de problemen komen bij extreem koud weer.

Als een WP op de planning staat kan het wat extra rust geven bij extreem koude dagen. Qua €'s is het zelden echt rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:12
Hoi allen,

Wij zijn op ons gemak aan het rondkijken voor kunststof kozijnen met zo’n 12m2 glas.
In mijn hoofd ga ik voor Tripel, echter zoals al een paar keer eerder benoemd is zijn de meeste bedrijven niet zo happig op het plaatsen van Tripel, dan wordt ook al gauw een kraan ingeschakeld.
Ik heb ff berekend aan de hand van de huidige gasprijzen (dank @CVTTPD2DQ )
wat 12m2 glas doet qua stookkosten (uitgaande van HR++ (1,1) en Tripel (0,7))

Het zou zo’n 31m3 gas meer kosten per jaar, met de huidige prijzen rond de 26€

De kans op thermische breuken bij Tripel is weer groter dan HR++.

Als de meerprijs rond de 500€ is dan is de terugverdientijd al bijna 20 jaar. (Exclusief huur van een kraan).

De spouwmuur hier is 6cm, als dat gevuld is met EPS parels kom ik op een Rd waarde van 1,85 ongeveer.
Omgerekend naar een U waarde is dit 0,54 W/m2K

Het gaat dan om 90m2 muur van een hoekhuis.

De vraag is dan of het eventuele extra comfort op weegt tegen de meerprijs die ik in principe nooit terugverdien.

Wellicht dat iemand hier ervaringen mee heeft.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Ik heb HR++ U=1.0 laten plaatsen maar zou achteraf gezien voor comfort voor triple gaan om de resterende koudeval in de winter tegen te gaan. Zou ik voor de woonkamer in elk geval overwegen. Voor tientallen jaren comfort is het een kleine meerprijs.

Met een 2e maatregel die voor subsidie in aanmerking komt kan het zelfs een no-brainer zijn om voor triple te gaan.

Probeer ook vooral te sturen op een zo laag mogelijke U waarde. Het standaard aanbod is vaak niet het laagste. Soms met goede reden maar meestal omdat de eerste offerte dan lager uitvalt terwijl de meerprijs vaak meevalt. Let er wel op dat dit ook verband kan houden met lichtdoorlatendheid etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
elektriekert schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:01:
Hoi allen,

Wij zijn op ons gemak aan het rondkijken voor kunststof kozijnen met zo’n 12m2 glas.
In mijn hoofd ga ik voor Tripel, echter zoals al een paar keer eerder benoemd is zijn de meeste bedrijven niet zo happig op het plaatsen van Tripel, dan wordt ook al gauw een kraan ingeschakeld.
Ik heb ff berekend aan de hand van de huidige gasprijzen (dank @CVTTPD2DQ )
wat 12m2 glas doet qua stookkosten (uitgaande van HR++ (1,1) en Tripel (0,7))

Het zou zo’n 31m3 gas meer kosten per jaar, met de huidige prijzen rond de 26€

De kans op thermische breuken bij Tripel is weer groter dan HR++.

Als de meerprijs rond de 500€ is dan is de terugverdientijd al bijna 20 jaar. (Exclusief huur van een kraan).

De spouwmuur hier is 6cm, als dat gevuld is met EPS parels kom ik op een Rd waarde van 1,85 ongeveer.
Omgerekend naar een U waarde is dit 0,54 W/m2K

Het gaat dan om 90m2 muur van een hoekhuis.

De vraag is dan of het eventuele extra comfort op weegt tegen de meerprijs die ik in principe nooit terugverdien.

Wellicht dat iemand hier ervaringen mee heeft.

Bij voorbaat dank
Het comfort verschil tussen HR++ en HR+++ wordt groter of kleiner afhankelijk van het formaat van het raam met name de hoogte van de glaspartij is daarbij doorslaggevend
Ofwel 12 raampjes van 1m2 HR++ of 1 kamerhoog raam van 12m2 HR++ maakt daadwerkelijk iets uit voor het comfort, Hoe groter het raam hoe groter de "noodzaak" van HR+++. Wellicht helpt dat je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Rukapul schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:57:
Ik heb HR++ U=1.0 laten plaatsen maar zou achteraf gezien voor comfort voor triple gaan om de resterende koudeval in de winter tegen te gaan. Zou ik voor de woonkamer in elk geval overwegen. Voor tientallen jaren comfort is het een kleine meerprijs.

Met een 2e maatregel die voor subsidie in aanmerking komt kan het zelfs een no-brainer zijn om voor triple te gaan.

Probeer ook vooral te sturen op een zo laag mogelijke U waarde. Het standaard aanbod is vaak niet het laagste. Soms met goede reden maar meestal omdat de eerste offerte dan lager uitvalt terwijl de meerprijs vaak meevalt. Let er wel op dat dit ook verband kan houden met lichtdoorlatendheid etc.
Ja precies, ik ben op de hoogte van de subsidieregeling, 35€ of 100€ , dan heb je de extra kosten er zo uit.

Wellicht dat men het niet zo snel wil plaatsen omdat het zwaarder is.
Ik heb ook horen vallen dat je gevel het aan moet komen, al ben ik van mening dat als de ruit de helft zwaarder wordt het allemaal wel mee valt.

In de woonkamer hebben we een aardige ruit, zo’n 5m2

Ik heb ergens voorbij zien komen dat er ook HR++ ruiten geleverd kunnen worden met een U waarde van 0,7/0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
twain4me schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Het comfort verschil tussen HR++ en HR+++ wordt groter of kleiner afhankelijk van het formaat van het raam met name de hoogte van de glaspartij is daarbij doorslaggevend
Ofwel 12 raampjes van 1m2 HR++ of 1 kamerhoog raam van 12m2 HR++ maakt daadwerkelijk iets uit voor het comfort, Hoe groter het raam hoe groter de "noodzaak" van HR+++. Wellicht helpt dat je keuze.
Bedankt voor de verduidelijking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
De enige technische reden waarom triple soms niet zomaar kan ivm gewicht is als je per se een draaiend element van bepaald formaat wilt. Ik heb bijvoorbeeld kantelkiepramen met 2m2 glas. Diverse merken/leveranciers wilden dat al niet leveren met dubbel glas.

De rest is gewoon een kwestie van een kraan regelen. Bij mij is al het dubbele glas met kraan geplaatst o.a. omdat ik zo min mogelijk verticale stijlen wilde en dus diverse ramen heb met veel m2 glas.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Rukapul schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:30:
De enige technische reden waarom triple soms niet zomaar kan ivm gewicht is als je per se een draaiend element van bepaald formaat wilt. Ik heb bijvoorbeeld kantelkiepramen met 2m2 glas. Diverse merken/leveranciers wilden dat al niet leveren met dubbel glas.

De rest is gewoon een kwestie van een kraan regelen. Bij mij is al het dubbele glas met kraan geplaatst o.a. omdat ik zo min mogelijk verticale stijlen wilde en dus diverse ramen heb met veel m2 glas.
Duidelijk, bedankt voor de informatie.
Ik ga de offertes afwachten wat het qua prijs doet en dan een beslissing nemen.
Ook ga ik nog even mijn opstalverzekering checken, ik weet niet meer of ik er glas bij heb verzekerd.
Wellicht dat dan de keus voor Tripel helemaal makkelijk is als thermische breuken gedekt zouden zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:02
Ik heb in mijn woning triple glas zitten puur en alleen omdat de subsidie die ik kon krijgen bij HR+++ hoger was dan HR++ en eigenlijk het prijsverschil zo goed als wegnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JeroenNietDoen schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:55:
Ik heb in mijn woning triple glas zitten puur en alleen omdat de subsidie die ik kon krijgen bij HR+++ hoger was dan HR++ en eigenlijk het prijsverschil zo goed als wegnam.
Ja, dat denk ik dan dus ook.

Ook al scheelt het voor mij nog geen 3 tientjes per jaar, als de gasprijs 2x zo hoog wordt is het al 5 tientjes.

Ik wacht nog even de offertes af.
Ik moet ook nog navragen of ze in een kozijn meerdere sponning breedtes kunnen maken i.v.m glas in lood wat in dubbel glas gaat. Wellicht dat ze die net zo dik kunnen maken, dat kan misschien ook nog.
Pagina: 1