USB C kvm/hub vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik heb twee laptops die kunnen laden over USB-c. Tevens heb ik een Lenovo p27h-20 monitor die een ingebouwde hub heeft. Opladen, toetsenbord/muis, webcam, ethernet, audio uit is allemaal aan te sluiten op deze monitor. Dus maar 1 kabeltje van laptop naar scherm voor alle input/output. So far so good.

Nu kan ik de USB-c kabel uit de ene laptop trekken en in de andere laptop stoppen en dan verhuizen al deze functies netjes mee. Dat ompluggen vind ik onhandig dus daarvoor zoek ik een switch. Maar alles wat ik kan vinden zijn KVM switches, dus 2x USB-c in en dan HDMI of DP uit naar de monitor, plus usb poorten en zo op de KVM switch. Maar dat wil ik niet omdat ik dan de hub functies van de monitor niet meer gebruik, en dat is zonde. Dan koop ik allerlei functies die mijn monitor al heeft.

Dus wat wil ik? Kastje met aan de ene kant 2x USB-C en aan de andere kant 1x USB-c. En een knopje om heen en weer te switchen.

Klinkt simpel toch? Maar ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Dat gaat met opladen en zo niet werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijn_zusje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 10:44
Ik ben over een soortgelijke setup aan het nadenken, en zoek ook naar een USB-c switch. Nineball, heb jij toevallig ondertussen iets kunnen vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mijn_zusje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:57:
Ik ben over een soortgelijke setup aan het nadenken, en zoek ook naar een USB-c switch. Nineball, heb jij toevallig ondertussen iets kunnen vinden? :)
Nope ik heb het opgegeven en plug het kabeltje om als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde 'probleem' en heb de volgende workaround bedacht. @nineball en @mijn_zusje, misschien hebben jullie er iets aan.

De ene laptop sluit ik via USB-C aan op het beeldscherm, de ander zit aangesloten op een USB-C portreplicator die op zijn beurt weer dmv. displayport met het beeldscherm verbonden is.

Muis en toetsenbord zijn allebei van Logitech en ondersteunen Logitech-Flow.

Het resultaat is dat beide laptops maar met 1 kabel aan 'iets' verbonden zijn en over die kabel ook opladen. Daarnaast werkt Logitech Flow als KvM switch, door de muiscursor tegen de rechterkant van het scherm te zetten, springen de muis en toetsenbord over naar laptop 2 (waar de muis links 'binnen komt'). Sleep ik de muis dan weer naar links, springen de beide apparaten weer terug naar laptop 1.

Bijkomend voordeel, mijn display ondersteund ook PBP, dus weergave van 2 bronnen naast elkaar. Indien gewenst kan ik het zo instellen dat ik links mijn zakelijke laptop heb, rechts mijn privé laptop en het -min of meer- als 1 PC aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Dat zal werken maar beetje overkill omdat mijn scherm al als hub en oplader fungeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09
nineball schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Dat zal werken maar beetje overkill omdat mijn scherm al als hub en oplader fungeert.
Je scherm bevat inderdaad bepaalde functies echter niet alle die jij graag wilt. De functies die je mist zijn behoorlijk specifiek als je alleen die functies wilt. Ik vermoed dat die niet makkelijk te verkrijgen zijn als het er al is. Misschien iets van een Chinese site?

Een apparaat die alle functies doet is denk ik een goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:16
@nineball Toevallig zat ik me hetzelfde af te vragen nu ik net een voordelige USB-C 4k monitor binnen heb: pricewatch: HP U28 Zilver. Zelfs een losse USB hub (keyboard/muis/camera/headset) direct aangesloten op de monitor werkt gewoon, en door USB-C kabel wisselen tussen mijn NUC en Dell werk-laptop functioneren ze beide prima.

Om switchen nog net wat praktischer te maken kwam ik op deze uit (vandaag besteld voor €35):
https://nl.aliexpress.com/item/1005002996351206.html
Dezelfde staat overigens bij Amazon voor €59: https://www.amazon.nl/gp/product/B092VHC166
Beetje onhandig dat hij usb powered is (micro-usb note bene), en er zijn uiteraard 2 extra USB-C Gen 2 kabels vereist, b.v: https://www.amazon.nl/gp/product/B07VCPC8X1

Ik hoop dat hij zich voldoende aan de standaard houdt en naast 4k60 ook de usb devices van de monitor ook netjes doorgeeft via de switch, maar we gaan het zien. :)

[Update] Hij is binnen en alles lijkt netjes te werken: USB devices op de monitor hub, PD en switchen tussen laptop/NUC (3-5s) gaat prima! Hij moet powered blijven via de micro-usb kabel, anders valt beeld weg. Voor die €35 zeker de moeite waard! Ik weet alleen nog niet of ik de extra kabels + device de moeite waard vind t.o.v. simpelweg USB-C video kabel omhangen.

[ Voor 45% gewijzigd door iisworks op 09-10-2021 10:46 ]

Pagina: 1