Windows 10 - Problematisch opstarten (boot en Windows)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 16:53
Dag Tweakers,

Ik gebruik volgende hardware:
  • Moederbord: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX
  • CPU: AMD Ryzen 5 1600
  • RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D (2x8GB)
  • PSU: Seasonic G-series 550
  • Videokaart: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5
En dan Windows 10 Pro op een Samsung 840 EVO 250GB

Heb deze build begin 2018 zelf samengesteld, gebouwd en geïnstalleerd. Heeft ruim twee jaar goed en snel gedraaid.

Maar, sinds ongeveer een jaartje merk ik dat na het inschakelen van de pc er af en toe niets gebeurt. De fans draaien, maar dat is het. Er verschijnt geen boot-scherm.
Dan zet ik de pc geforceerd uit, zet hem opnieuw aan, en meestal doet ie het dan. Soms ook niet, maar na een tweede geforceerde "uit" doet ie het weer wel.Heb een enkele keer gehad dat ie gewoon helemaal niet meer bootte, maar een dag later weer wel.

Dit gebeurt ongeveer eens per week, maar heel onregelmatig. Soms een paar dagen achter elkaar, soms twee weken niet.

Gisteren en vandaag waren bijvoorbeeld twee achtereenvolgende dagen dat ie wat problemen gaf, maar nu met een aanvullend "probleem". Nadat ie de eerste keer niet bootte, deed ie dat de tweede keer wel, maar bleef ie lang (4 á 5 minuten) hangen in het post-boot scherm (ASRock logo met laadicoontje); Windows laden duurt blijkbaar lang.

Eigenlijk heb ik dus twee vragen:
  1. Wat kan het probleem zijn van het niet (altijd) willen booten?
  2. Wat kan de oorzaak zijn van de lange laadtijd van Windows?
Dank alvast voor jullie hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Malfoi op 17-05-2021 11:51 ]

www.flickr.com/malvlex

Beste antwoord (via Malfoi op 10-12-2021 15:58)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Je kan eens kijken of je je BIOS kan updaten. Vaak zijn er performance issues verholpen, waaronder dit soort probleem gevallen ook kunnen vallen.

zie: https://www.asrock.com/mb...ming-ITXac/index.asp#BIOS

Als dat niet helpt, dan testen met een andere voeding. Als die het wel goed blijft doen, dan is het de voeding geweest.

Als die ook dezelfde problemen vertoont, dan ben ik bang dat je MB aan het sterven is.

[ Voor 10% gewijzigd door Wylana op 17-05-2021 12:21 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Je kan eens kijken of je je BIOS kan updaten. Vaak zijn er performance issues verholpen, waaronder dit soort probleem gevallen ook kunnen vallen.

Als dat niet helpt, dan testen met een andere voeding. Als die het wel goed blijft doen, dan is het de voeding geweest.

Als die ook dezelfde problemen vertoont, dan ben ik bang dat je MB aan het sterven is.

[ Voor 10% gewijzigd door Wylana op 17-05-2021 12:21 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Bedankt, @Wylana. Niet eens meer aan gedacht dat updaten een optie was - dacht dat mobo is al te oud.

Ga ik straks als eerste proberen. Zal me daarna nog eens melden. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
wellicht een UEFI boot issue (wil wel eens voorkomen bij W10 en installatie op een SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Wylana schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:19:

Ik heb geüpdate naar v5.30 (was 4.60). Aangezien de Ryzen 5 1600 een Summit Ridge CPU is wordt hoger dan 5.70 niet aangeraden. Ga nu eerst eens kijken hoe deze versie draait en of het probleem zich noch voor blijft doen.

Zo ja, dan kijk ik verder en meld ik me in dit topic nog eens.

Vooreerst dank! :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Overigens moest ik na de BIOS update een software product opnieuw registreren (ging gelukkig zonder weer te hoeven betalen). Maar had het niet verwacht.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Niet meer aan gedacht hier te posten maar de update schijnt geholpen te hebben aangezien het probleem niet meer voorkwam. :)

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1