efiber | aansluitkosten (vrij behoorlijk) is dat de markt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Hier in dorp is eindelijk glas in de wijk beschikbaar; denk mooi - tweak aanvragen.

na wat doorklikken blijft tweak een aansluitkosten te hanteren van 75 (vond vrij behoorlijk - maar goed, hoort er nu eenmaal bij)

echter het aansluiten bij de glasnetwerk-boer (e-fiber) is 450. Dat maakt initiele investering vanuit mij 525,- om op glas aangesloten te worden.

Is dat beetje marktconform? vind het nogal een investering (lees; heb ik ook een jaar ziggo voor)

//edit; glas ligt in de stoep - niet in huis

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 17-05-2021 12:12 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Van de consumentenbond:
"De kosten voor een aansluiting achteraf wanneer er al wel glasvezel ligt in jouw wijk, maar niet in jouw huis, kunnen variëren van €150 tot €1500, afhankelijk van de afstand van je huis tot aan de al bestaande bekabeling."

Bron:
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/glasvezel-aanleg

Lijkt me dus een reëel bedrag als de kabel nog getrokken moet worden/geboord door je muur/aangesloten in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29

BCC

Graafwerk is duur - soms kun je met de buren een zaterdag gaan graven om dat geld te besparen. Ik vind het wel meevallen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
dank voor toelichting - begrijpelijk dat er kosten mee gemoeid zijn.

snap(te) alleen niet goed waarom die zoveel hoger liggen dan trekken van groene kabel.

@pagani die verwijzing van CB had ik nog niet gezien - dank je

blijf dan wel op de coax zitten - vind de investering niet waard. weet nu wel dat redelijk marktcomform is.

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 17-05-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58
Mocht je een koophuis hebben, dan is het de investering zeker waard.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50
himlims_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:59:

snap(te) alleen niet goed waarom die zoveel hoger liggen dan trekken van groene kabel.
Vraag me af of dit wel een hoger tarief is, heb wel eens offertes gezien van Ziggo en die lagen toch echt in alle gevallen hoger dan dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ligt e-fiber al binnen / hoe is de situatie?
Zo te lezen in de stoep maar je typt dit
Hier in dorp is eindelijk glas in de wijk beschikbaar; denk mooi - tweak aanvragen
Ben je de nieuwe bewoner? Of heb je toen niet meegedaan (toen was het gratis)?

Hier lag al e-fiber binnen (of je nu wel of niet mee deed, hele dorp) maar nooit eerder gebruikt, vorige bewoners hadden Ziggo.

Tweak gekozen was toen alleen 25 euro administratiekosten kwijt. Die 75 euro is denk ik met alles in 1 abbo? Dan is het 50 administratiekosten want de borg (25) krijg je later terug als je tv abbo opzegt ;)

[ Voor 122% gewijzigd door RobbyTown op 17-05-2021 12:25 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:16
himlims_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:47:
Hier in dorp is eindelijk glas in de wijk beschikbaar; denk mooi - tweak aanvragen.

na wat doorklikken blijft tweak een aansluitkosten te hanteren van 75 (vond vrij behoorlijk - maar goed, hoort er nu eenmaal bij)

echter het aansluiten bij de glasnetwerk-boer (e-fiber) is 450. Dat maakt initiele investering vanuit mij 525,- om op glas aangesloten te worden.

Is dat beetje marktconform? vind het nogal een investering (lees; heb ik ook een jaar ziggo voor)
Glas ligt al? Of wordt het nog aangelegd? Ben je net verhuisd of heb je je niet aangemeld bij de eerste mogelijkheid?
Wellicht Tweak eens bellen of er iets te regelen valt met bijv een 2 jaar abonnement oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
heb me initieel niet aangemeld; was nog veel onduidelijk, daarlangs had ik nog een contractuele verplichting bij huidige ISP (ziggo) - geen zin om 2x internet af te nemen/betalen.

Inmiddels contract afgelopen; kijken voor alternatief (glas), maar die initiele aansluitkosten vond/vind ik vrij behoorlijk.

//edit; achteraf had misschien dingen anders moeten doen/aanvragen - mjah, daar verander ik niets mee :+

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 17-05-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29

BCC

himlims_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:59:
dank voor toelichting - begrijpelijk dat er kosten mee gemoeid zijn.

@pagani die verwijzing van CB had ik nog niet gezien - dank je

blijf dan wel op de coax zitten - vind de investering niet waard. weet nu wel dat redelijk marktcomform is.
Het is niet goedkoper, bij Ziggo betaal je die kabel gewoon in 2 jaar terug en daarna betaal je teveel. Ander prijsmodel.

Ik zou niet meer naar een huis verhuizen waar ik geen glas heb, maar dat zal niet voor iedereen gelden :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

himlims_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:26:
heb me initieel niet aangemeld; was nog veel onduidelijk, daarlangs had ik nog een contractuele verplichting bij huidige ISP (ziggo) - geen zin om 2x internet af te nemen/betalen.

Inmiddels contract afgelopen; kijken voor alternatief (glas), maar die initiele aansluitkosten vond/vind ik vrij behoorlijk.
Stel je zou echt net Ziggo hebben verlengt (1-5-2020) met 1 jaar. Komen ze opeens met glasvezel.

Tijdens aanmelden (nog een ronde, en nog een ronde) en oplevering zit meestal een dik half jaar tussen, dus nog zeker 6 maand verplicht aan Ziggo. Al zou het opgeleverd zijn op 10-5-2020 dan had je de datum kunnen kiezen 3-5-2021 Tweak opleveren dat Ziggo contractvrij was of wat dat geen mogelijkheid?

In maart huis gekocht + eerst wat verbouwen (dus niet meteen internet nodig) in maart Tweak aangemeld dat ze in oktober mij konden aansluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door RobbyTown op 17-05-2021 12:46 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:27
Efiber is hier altijd heel duidelijk in geweest en dat is natuurlijk ook hun stok achter de deur om zo veel mogelijk mensen mee te krijgen

Het staat zelfs nog op de website, zie bijvoorbeeld https://www.e-fiber.nl/planning-oss/

Verder is de oplever datum ruim van te voren bekend dus dit had je gewoon kunnen combineren met Ziggo met een minimale overlap. Zodra efiber de verbinding oplevert krijg je namelijk pas een bericht van je provider en ook daar kan je vast een datum mee afspreken
Huisaansluiting gratis bij abonnement
We leggen glasvezel aan in de gehele gemeente Oss. Als je tijdens de aanleg in jouw buurt een abonnement afsluit bij één van de deelnemende providers op het E­-Fiber netwerk, dan zijn er géén kosten voor het gebruik van de glasvezelaansluiting (we noemen dit de vastrechtvergoeding). Later meedoen? Dat kan natuurlijk ook, maar dan brengen we wel minimaal €450,­ in rekening. Dit betreft de eenmalige afkoop van de vastrechtvergoeding.
Als je Tweak neemt zonder TV en met jaar betaling dan heb je het ook weer zo terug verdient

[ Voor 51% gewijzigd door GrooV op 17-05-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

himlims_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:26:
Voor alleen aanleg hoef je toch geen abonnement erbij te nemen?

Hier is de wijk door KPNNetwerkNL aangelegd (reggefiber) en we hebben ons
aangemeld om het binnen te leggen tot in de meterkast. We zaten op T-Mobile
DSL en hebben geen glasvezelabonnement genomen tot 3 maanden na oplevering.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bij e-fiber is in veel plaatsen een abo nemen verplicht (bij mij ook) anders wordt de glasvezel niet in je huis gebracht. Alleen in plaatsen waar er heel veel aanmeldingen waren wordt het huis aan huis gratis binnen gelegd.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
nelizmastr schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:42:
[...]
Voor alleen aanleg hoef je toch geen abonnement erbij te nemen?
Hangt ook af van wat door de gemeente is overeengekomen. Hier (Moerdijk, nog maar net begonnen dus tijd genoeg) is er afgesproken dat geen 30% inschrijfminimum is, en alle straten per definitie van glas voorzien worden, maar niet in huis tenzij je meedoet (zogenaamt "Fiber passed the home").

In e-fiber kleine lettertjes staat dat om mee te doen je een abonnement moet afnemen, en als je die opzegt dan betaal je nog €10 per maand direct als afkoop tot 24 maanden. Vind ik eigenlijk heel schappelijk.

Ik heb nog gevraagd of dat betekend dat je ook gewoon voor €240 mag afkopen als je tijdens het project zit, maar daar wilden ze niet in mee. Ik denk dat ze ervan uitgaan dat mensen die het toch voor de zekerheid al in de meterkast willen hebben, juist de mensen zijn die ze kunnen overhalen met een beetje extra druk.

In ieder geval betekend zulk dat iedereen in het buitengebied absoluut zot is om niet mee te doen, zelfs dat oude stel dat nog alleen telefoon gebruikt en 4Mb krakkemikkig ADSL genoeg vind. Voor de waarde van hun huis waar ze later het het bejaardenpension van kunnen betalen.

En binnen het dorp... wel ik doe in ieder geval mee. Op zich is mijn DSL voldoende, maar ik wil klaar zijn voor de toekomst.
Pagina: 1