Houten vloer na-olieën

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-10 14:53
Hoi allemaal,
In 2017 heb ik de eikenhouten vloer in onze woning laten opschuren en olieën. Er is toen hardwax olie gebruikt.
Er werd toen bij gezegd dat ik om de paar jaar een nieuwe olielaag moest aanbrengen. Omdat we nieuwe meubels krijgen deze zomer wilde ik van de gelegenheid gebruik maken een nieuwe laag olie op te brengen.

Ik heb overigens altijd opgeslagen dat dit zonder schuren kon!

Nu heb ik van het bedrijf van toen wel een klein potje met extra olie gekregen om bij te werken, maar dat is natuurlijk niet geboeg voor de hele vloer en er zat geen etiket op. Ik weet dus niet wat er toen gebruikt is, anders dan "hardwax olie". Zou ik iedere soort hardwax olie kunnen gebruiken?
Ik neig overigens naar deze https://www.hornbach.nl/s...-5-l/6240045/artikel.html. Op de slaapkamer heb ik destijds zelf geschuurd en met lak van dit merk een mooi resultaat behaald.

Iemand toevallig nog andere zaken om op te letten voordat ik aan de slag ga? Natuurlijk de vloer goed schoonmaken vantevoren :)

Edit: Het eenmansbedrijf van toen heb ik flink ruzie mee gemaakt over de kwaliteit van de afwerking, hij is echt een paar keer terug moeten komen. Dus zomaar opbellen gaat niet even.

[ Voor 10% gewijzigd door Patrick_6369 op 17-05-2021 11:56 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-09 13:04
Het kan inderdaad zonder schuren. Vloer wel goed schoonmaken, ontvetten en drogen. Ik denk dat de olie die jouw voorkeur heeft wel prima is. Voor de zekerheid zou je een klein potje kunnen bestellen en even uitproberen op een stukje waar je later een meubelstuk op zet o.i.d.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:54

Wom

Tijdens de eerste lockdown onze houten vloer ook zelf behandeld met olie. Goed schoonmaken/ontvetten en met de nerf mee inwrijven, meer was er bij ons niet nodig. Zorg wel dat je redelijk gelijkmatig aanbrengt. Heb zelf wel wat nuanceverschil (niet storend verder) doordat ik op sommige plekken iets meer toegepast heb dan op andere.

Als het klaar is heb je wel eer van je werk :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-10 20:33
Een goede boenmachine vind ik wel fijn. De eerste keer dat ik de vloer, met de hand, in de olie zette was het resultaat matig. Nu met een 1 schijf boenmachine met de witte pad erop is het resultaat veel mooier.