Huurwoning tegen max salaris?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccctje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-03-2022
Hoi hoi

Ik zit met een dilemma.,. Ik zou over 2 weken mogen kijken naar mijn mogelijke eerste appartement..
Maar nu zit ik ergens mee.

Ik hen op dit appartement gereageerd via woning in zicht... Heb ook mijn inkomensverklaring bijgevoegd en zo kreeg ik woningen waar ik op zou mogen reageren door middel dat er een groen huisje bij staat...
Dit was een loting woning... Met geluk omdat ik zelf 3 jaar ingeschreven sta... had ik geluk en sta ik 3de... Nu vraag ik me af.... Word je afgewezen als je een schuld hebt althans achterstand bijvoorbeeld... Geen huurachterstand maar gewoon ja iets anders... Ik heb namelijk wel een achterstand schuld maar ik betaal dat elke maand wel alleen duurt gewoon wel lang voordat ik er vanaf ben...
Dit appartement totale huur zou ongeveer iets minder zijn als mijn salaris maar ik mocht er wel op reageren? Wellicht omdat ik recht zou hebben op huursubsidie dat ze het daaruit baseren..
Maar ja word je dan alsnog afgewezen door dat je een schuld of achterstand hebt? Of niet... Dat zou jammer zijn namelijk want ik kijk er zo enorm naar uit...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-05 20:15
Ccctje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:17:
Hoi hoi

Ik zit met een dilemma.,. Ik zou over 2 weken mogen kijken naar mijn mogelijke eerste appartement..
Maar nu zit ik ergens mee.

Ik hen op dit appartement gereageerd via woning in zicht... Heb ook mijn inkomensverklaring bijgevoegd en zo kreeg ik woningen waar ik op zou mogen reageren door middel dat er een groen huisje bij staat...
Dit was een loting woning... Met geluk omdat ik zelf 3 jaar ingeschreven sta... had ik geluk en sta ik 3de... Nu vraag ik me af.... Word je afgewezen als je een schuld hebt althans achterstand bijvoorbeeld... Geen huurachterstand maar gewoon ja iets anders... Ik heb namelijk wel een achterstand schuld maar ik betaal dat elke maand wel alleen duurt gewoon wel lang voordat ik er vanaf ben...
Dit appartement totale huur zou ongeveer iets minder zijn als mijn salaris maar ik mocht er wel op reageren? Wellicht omdat ik recht zou hebben op huursubsidie dat ze het daaruit baseren..
Maar ja word je dan alsnog afgewezen door dat je een schuld of achterstand hebt? Of niet... Dat zou jammer zijn namelijk want ik kijk er zo enorm naar uit...
Eigen topic openen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak eerst eens een berekening voor jezelf.

Salaris
Huur
Levensonderhoud
Verzekeringen
Afbetaling schuld
Vervoer
Abonnementen
_____ -
xxxxx
Subsidies
_____+
yyyyy

En yyyyy is wat je overhoudt. Is dat positief of negatief? Als er nog wat overblijft kan het, als je maandelijks een tekort hebt kan het niet. Simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:51
Sowieso lijkt me een appartement huren waarvan de huur maar 'iets minder dan je salaris' me niet verstandig, is het niet zo dat voor een gezonde financiele huishouding je eigenlijk niet meer dan 20-25% van je inkomen zou moeten uitgeven aan wonen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dennism schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:05:
Sowieso lijkt me een appartement huren waarvan de huur maar 'iets minder dan je salaris' me niet verstandig, is het niet zo dat voor een gezonde financiele huishouding je eigenlijk niet meer dan 20-25% van je inkomen zou moeten uitgeven aan wonen.
Mooie stelregel natuurlijk, maar dat zou betekenen dat iemand (alleenstaand) met het minimumloon dus ongeveer 400 euro perr maand aan huur uit kan geven. Daar huur je nog geen studentenkamer voor tegenwoordig. Maarja, je wil toch een dak boven je hoofd natuurlijk. Dan ga je dus gewoon dik over die 25% heen, zelfs inclusief huursubsidie.

NIBUD regeltjes zijn heel nuttig hoor, maar helaas niet echt van toepassing op mensen die (nog) een relatief laag inkomen hebben. Dan is het allemaal gewoon niet haalbaar. Je kunt wel zeggen dat je maar bedrag X uit kunt geven aan woonlasten, maar dan moet er natuurlijk wel aanbod zijn voor bedrag X. En dat is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:30

neh

Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 06:34:
[...]

Mooie stelregel natuurlijk, maar dat zou betekenen dat iemand (alleenstaand) met het minimumloon dus ongeveer 400 euro perr maand aan huur uit kan geven. Daar huur je nog geen studentenkamer voor tegenwoordig. Maarja, je wil toch een dak boven je hoofd natuurlijk. Dan ga je dus gewoon dik over die 25% heen, zelfs inclusief huursubsidie.

NIBUD regeltjes zijn heel nuttig hoor, maar helaas niet echt van toepassing op mensen die (nog) een relatief laag inkomen hebben. Dan is het allemaal gewoon niet haalbaar. Je kunt wel zeggen dat je maar bedrag X uit kunt geven aan woonlasten, maar dan moet er natuurlijk wel aanbod zijn voor bedrag X. En dat is er niet.
Helemaal mee eens, maar bij "iets lager" krijg ik ook het gevoel dat we eerder over >90% praten en dat lijkt me toch wel riskant. Zeker omdat @Ccctje al schulden heeft denk ik dat @sypie gelijk heeft: budget maken en kijken of het realistisch is. Dat niet doen is onverantwoord en een opzet voor mogelijk meer schulden.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:@Ccctje vraag afgesplitst naar eigen topic.

[ Voor 55% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2021 10:31 . Reden: modbreak hergebruikt. :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat is " totale huur zou ongeveer iets minder zijn als mijn salaris zijn"?

Zet voor jezelf op een rijtje wat er allemaal binnenkomt (salaris, toeslagen, etc.) en zet op een rijtje wat je allemaal uitgeeft (huur, verzekeringen, boodschappen, vaste lasten, etc.).
Stel jezelf dan de vraag: Is dit realistisch? Blijft er bijv. 50 euro in de maand over, dan moet je er naar mijn mening nog even goed over nadenken. Blijft er 500 euro in de maand over, dan is het stuk makkelijker om ja te zeggen.

En als het onder aan de streep negatief is of een klein bedrag, kan je dan je inkomsten verhogen? Werk je nu bijv 20 uur in de week? Kan je niet 32 uur of 40 uur gaan werken (als je dat zou willen!).

Persoonlijk zou ik niet zo snel gaan voor een woning (huur of koop) dat maar net wat minder is dan mijn inkomen! Er hoeft maar iets tegen te zitten en je komt in het rood te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Helemaal mee eens, maar bij "iets lager" krijg ik ook het gevoel dat we eerder over >90% praten en dat lijkt me toch wel riskant. Zeker omdat @Ccctje al schulden heeft denk ik dat @sypie gelijk heeft: budget maken en kijken of het realistisch is. Dat niet doen is onverantwoord en een opzet voor mogelijk meer schulden.
Budget doorrekenen is altijd een goed plan natuurlijk. Als daar uit komt dat er elke maand nog geen 200 euro over blijft om van te eten en wat te sparen voor onvoorzien, dan is het appartement inderdaad ietsje te duur.

Dat er een schuld open staat, is voor een woningbouwvereniging niet inzichtelijk. Die mogen voor zover ik weet geen toetsing doen en ook geen aanvullende eisen stellen. In de vrije sector vragen ze wel vaak om een overzicht van het BKR. Dat hoef je natuurlijk niet aan te leveren, maar ze hoeven je dan ook geen woning te verhuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55

Yucon

*broem*

Ik kan me voorstellen dat je geneigd bent wat positief te rekenen om maar een dak boven je hoofd te hebben, maar als het realistisch gezien niet gaat en je vooraf al weet dat je een paar maanden later alsnog met een achterstand weer op straat staat ben je er alsnog niet mee geholpen. Dat lijkt me iets om vooraf heel erg goed te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:30
Leuke theorie, alleen in de praktijk was het in 2019 al anders
Huurders van corporatiewoningen besteden gemiddeld 32% van hun netto inkomen aan woonlasten (huur, energie en belastingen). Particuliere huurders zijn gemiddeld 37% van hun inkomen kwijt aan de totale woonlasten.
En dat zal de laatste jaren er niet beter op geworden zijn.

Behalve als ze 4x huur als minimum inkomen eisen. Dan kan het maar maximaal 25% van je inkomen zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

BrZ

[...]

Mwa, dat valt nog mee. Met sociale huur kan je wel een woning krijgen voor 500-600 per maand, en dan met huurtoeslag erbij kom je niet eens zo gek ver boven die 400.

Dat studenten een poot wordt uitgedraaid staat daar los van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Sociale woningbouw kan prima. Ik woon in een eensgezinswoning vlakbij Rotterdam met een brutohuur van 630, en daar gaat nog 110 af aan huurtoeslag. Bij Woonnetrijnmond staan genoeg appartementjes rond de 450-500 euro waar je ook huurtoeslag op kunt krijgen zodat je onder de 400 zakt als je weinig verdiend.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 20:09
Hoeveel zou je overhouden na alle vaste lasten?

Is er kans op goedkoper huren in de nabije toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
ook recht op huursubsidie? helpt wellicht ook in de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:11
Ligt volledig aan verhuurders verklaring. Als daar niets op staat wordt je gewoon geaccepteerd.
Als er wel iets op staat ligt het aan de ernst, maar grote kans dat ze je skippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Budget doorrekenen is altijd een goed plan natuurlijk. Als daar uit komt dat er elke maand nog geen 200 euro over blijft om van te eten en wat te sparen voor onvoorzien, dan is het appartement inderdaad ietsje te duur.
...
Aan de andere kant, als de keuze dat appartement is of onder een brug slapen, is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:51
LordSinclair schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Leuke theorie, alleen in de praktijk was het in 2019 al anders

[...]

En dat zal de laatste jaren er niet beter op geworden zijn.

Behalve als ze 4x huur als minimum inkomen eisen. Dan kan het maar maximaal 25% van je inkomen zijn.
Dat de gemiddelde woonlasten hoger zijn geloof ik direct, vraag is echter of dat in alle gevallen er niet voor zorgt dat dat de financiële huishouding niet meer op orde is, je wil jezelf ook niet (verder) de schulden in werken omdat de huur eigenlijk te duur is.

In deze tijd zal 20-25% (vaak) gewoon (te) weinig zijn, dat ben ik zeker met je eens.

Maar als TS aangeeft:
Dit appartement totale huur zou ongeveer iets minder zijn als mijn salaris
Dan krijg ik niet het idee dat we over bijv. 35% praten, bij dit soort opmerkingen krijg ik eerder het gevoel dat TS het over een veel groter percentage heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 17-05-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 22:12

Rmg

Als ze niet vragen naar een uitreksel van het BKR lijkt het er op dat ze schulden niet mee tellen en het alleen op basis van de IB60 doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dat is hopeloos achterhaald, tot aan modaal zit je al (edit) als single/eenverdiener snel richting 50%

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 17-05-2021 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ArthurMorgan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Sociale woningbouw kan prima. Ik woon in een eensgezinswoning vlakbij Rotterdam met een brutohuur van 630, en daar gaat nog 110 af aan huurtoeslag. Bij Woonnetrijnmond staan genoeg appartementjes rond de 450-500 euro waar je ook huurtoeslag op kunt krijgen zodat je onder de 400 zakt als je weinig verdiend.
Goed om te horen dat ze het tekort aan betaalbare woningen daar al hebben opgelost trouwens. Of zijn er voor ieder appartement een paar honderd inschrijvingen, waardoor je kans effectief niet zo heel groot meer is?

Dan zou ik TS zeker aanraden om voor zo'n appartement te gaan i.p.v. het duurdere appartement wat hij nu kan krijgen via loting.

Ik kan me nog herinneren uit "mijn tijd", dat ik ooit eens geprobeerd heb om een sociale huurwoning in de regio (ruim genomen) Amersfoort te bemachtigen, maar dat ik daar enkel kans zou hebben op dezelfde manier als TS: loting. Op basis van inschrijfduur was ik eigenlijk min of meer kansloos, omdat er altijd wel mensen met een enorme inschrijfduur reageren op de goedkope appartementen. Dat kon ik echt de eerstkomende minimaal 8 jaar wel vergeten.

Ben toen wel heel enthousiast begonnen met ongeveer elke week te reageren op lotingen, maar daar kwam zoals te verwachten helemaal niets uit. Ik was natuurlijk niet de enige. Toen kreeg ik een salarisverhoging en kwam een startersappartementje in een opkomende wijk in Utrecht (koop) binnen bereik. Achteraf blij dat ik me nooit ergens heb ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Ik kom niet uit de regio Amersfoort, dus als ik me direct ingeschreven zou hebben, dan was dat in de verkeerde regio geweest. Dat was dus niet meer dan weggegooid geld geweest. Ik woon nu weer in een hele andere regio, dus inschrijven in de regio Amersfoort was ook niet meer dan weggegooid geld geweest.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het budgetplaatje van TS. Volgens mij heeft hij met het winnen van deze loting (als het inderdaad om sociale huur gaat) namelijk zijn portie geluk voor de komende jaren mogelijk wel een beejte gehad. Dus als het ook maar een beetje haalbaar is, zou ik het gewoon doen. (Zeker als je nog een paar salarisverhogingen in het vooruitzicht hebt, zou het een mooie stap zijn. ) Maar het moet wel kúnnen, zoals anderen terecht opmerken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-05-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Modbreak:Zullen we het bij de casus van TS houden, niet de hele woningmarkt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

Ccctje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:17:
Word je afgewezen als je een schuld hebt althans achterstand bijvoorbeeld... Geen huurachterstand maar gewoon ja iets anders... Ik heb namelijk wel een achterstand schuld maar ik betaal dat elke maand wel alleen duurt gewoon wel lang voordat ik er vanaf ben...
Om even specifiek op deze vraag in te gaan:

Een huurachterstand kan een probleem zijn.
Een andere schuld kan geen probleem zijn. Een verhuurder is geen financiele instelling en heeft daarom geen inzage in de registraties van het BKR. Ze kunnen dus niet weten dat jij een betalingsachterstand hebt.

Het is wel iets om zelf even over na te denken natuurlijk.... Je bent al eerder een schuld aan gegaan die je niet kon betalen en nu wil je iets huren wat naar je eigen zeggen behoorlijk duur is. Mischien is het slim om na te denken of dat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-05 11:59
Als je alleen maar van je huursubsidie kan leven dan zie ik het somber in, en kun je het beter zelf niet doen (hoe graag je ook wil)

Huurachterstand houden ze ook bij bij het bkr?

Je moet toch minimaal 3 of 4x je huur verdienen om sowieso te kunnen reageren op een huis (dat was in mijn tijd iniedergeval zo) plus nog 2maanden borg plus je eerste huur= 3 maanden huur kunnen pinnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sniffels op 17-05-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik zou je echt adviseren dit niet te doen. Als je salaris bijna opgaat aan de brutohuur en je gaat een paar euro extra verdienen waardoor je huurtoeslag wegvalt heb je een enorm probleem. Dan heb je in no time niet 1 achterstand maar meerdere.

Dit is vragen om problemen, iemand hierboven zei: als de keuze is dit of onder een brug slapen is de keuze snel gemaakt. Maar ik denk dat als je hier voor kiest je uiteindelijk ook onder de brug komt. Uitstel dus van executie.

Even doorbijten en verder zoeken hoe lastig het misschien ook is. Hier je handtekening onder zetten is financieel je doodvonnis tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 16:40
ArthurMorgan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Ja die staan er inderdaad op, met maar liefst 2000 reacties soms, de kans dat je zo'n woning kan bemachtigen is zeer klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Imahungrywhut schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:49:
[...]

Ja die staan er inderdaad op, met maar liefst 2000 reacties soms, de kans dat je zo'n woning kan bemachtigen is zeer klein
https://app.nos.nl/op3/so...te=capelle-aan-den-ijssel
https://app.nos.nl/op3/socialehuur/#/?gemeente=rotterdam

buurgemeente van, en Rotterdam zelf, minder dan 3 jaar inschrijftijd nodig gemiddeld.

(waar ik zelf woon een stuk langer. Maar als je een huis zoekt is het je eigen keuze of je kieskeurig wilt zijn of eerst een huis hebt en vervolgens de tijd neemt om naar je droomwoning op zoek te gaan. Het is dan dus gewoon verstandig dat OP niet een veel te duur huis neemt waar hij straks de huur niet kan betalen en vervolgens op allemaal lijsten komt te staan dat hij geen woning meer kan krijgen daardoor.)

[ Voor 31% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-05-2021 18:57 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:51
Wat ik mij afvraag; iemand zet hier op zondag een vraag neer , reageert vervolgens op geen enkele wedervraag, het is inmiddels woensdag en de topic starter heeft nog steeds niet gereageerd.
Waarom vraag je hier dan iets?
Pagina: 1