Remote gamen op pc terwijl iemand die pc voor RDS gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsacc
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09-2024
Mijn vraag
Ik wil graag gamen op mijn pc alleen wordt die gebruikt door mijn vriendin om te werken. Voor haar werk maakt ze gebruik van een RDS verbinding. Nu vraag ik me af is het mogelijk voor mij om mijn pc te gebruiken via mijn laptop zonder dat ik haar stoor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows pc en windows laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zijn verschillende programma's om remote mee te gamen alleen krijg ik te zien wat zij ziet zegmaar dus das niet handig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schrijf eens op welke programma's je al hebt getest en waarom die niet voldoen?

Laat ook even de specs van de PC weten. De ene grafische kaart is beter geschikt dan de andere (denk aan Geforce Now)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:27
Koop een NUC voor je vriendin. Kan je op je eigen pc gamen. Kost rond de 200 euro en ben je van al het gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als zij de fysieke (console) sessie gebruikt, dus echt werkt met de PC en diens randapparatuur dan werkt het niet. Mits ze enkel een RDP sessie naar jouw PC gebruikt dan kan het wel, dan kun jij via bijv. de streaming van Steam de console sessie gebruiken om te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Ik denk niet dat dit je lukt. Meest voor de hand liggende optie is om een Windows VM te maken, met bijvoorbeeld Hyper-V, die je daarna met stream software zoals Parsec of Steamlink kan benaderen. Je hebt dan minstens 2 voorwaarden, namelijk dat de VM de GPU van de host kan gebruiken, en dat de VM het gebruik van de desktop niet belemmert. Ik heb geen idee of dat haalbaar is, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Je mag het gerust proberen, maar verwacht veel uitzoekwerk, probleemoplossing en sub-optimale resultaten.

Als alternatief kun je trials van cloud game aanbieders proberen. Bijvoorbeeld Google Stadia, GeForce NOW en Playstation Now.

Makkelijkste optie is om gewoon een aparte computer (zoals bovengenoemde NUC) aan te schaffen als werkdesktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

thijsacc schreef op maandag 17 mei 2021 @ 06:34:
Nu vraag ik me af is het mogelijk voor mij om mijn pc te gebruiken via mijn laptop zonder dat ik haar stoor?
Is het niet gewoon gemakkelijker om het om te draaien? Zij op de laptop, aangezien ze toch met Remote Desktop Services werkt (het Microsoft alternatief voor Citrix), is elk apparaat dat zij gebruikt eigenlijk min of meer de thin client; alles draait verder remote op de server en jij op de desktop? :)

Als schermgrootte de reden is, dan is het dus zaak om een extra scherm aan te schaffen, daar voorziet de werkgever in deze tijden denk ik ook wel graag in. :)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kaalus schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:04:
Als zij de fysieke (console) sessie gebruikt, dus echt werkt met de PC en diens randapparatuur dan werkt het niet. Mits ze enkel een RDP sessie naar jouw PC gebruikt dan kan het wel, dan kun jij via bijv. de streaming van Steam de console sessie gebruiken om te gamen.
Met Windows 10 kan je ook maar maximaal 1 ingelogde gebruikerssessie hebben zover ik weet, dus dit gaat hem ook niet worden volgens mij. En mag hopen dat een beheerder via console geen toegang geeft tot de machine aan de "gewone" eindgebruikers. ;)

Overigens is RDS niet hetzelfde als RDP. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:37

DataGhost

iPL dev

dodners schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:58:
Ik denk niet dat dit je lukt. Meest voor de hand liggende optie is om een Windows VM te maken, met bijvoorbeeld Hyper-V, die je daarna met stream software zoals Parsec of Steamlink kan benaderen. Je hebt dan minstens 2 voorwaarden, namelijk dat de VM de GPU van de host kan gebruiken, en dat de VM het gebruik van de desktop niet belemmert. Ik heb geen idee of dat haalbaar is, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Je mag het gerust proberen, maar verwacht veel uitzoekwerk, probleemoplossing en sub-optimale resultaten.
Dat zou ik omdraaien. Werk wat via RDP kan lijkt me uitstekend via een VM te doen. Dan kan de host gewoon gebruikt worden zonder gedoe. En natuurlijk uitzoeken waarom er via RDP gewerkt moet worden, misschien is dat slechts een symptoom van een verkeerde oplossing waar bijv. documenten delen via Nextcloud ofzo ook een oplossing voor kan zijn zodat ze op verschillende machines toegankelijk zijn.
CH4OS schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:03:
[...]
Met Windows 10 kan je ook maar maximaal 1 ingelogde gebruikerssessie hebben zover ik weet, dus dit gaat hem ook niet worden volgens mij.
Je kan er meerdere hebben, maar er mag er maar 1 tegelijk actief "connected" zijn. De andere blijft gewoon staan maar wordt disconnected op het moment dat de ene inlogt of connect. Tenminste, bij Pro is dat zo, bij Home weet ik dat niet zeker maar als Fast User Switching beschikbaar is moet het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:07:
Je kan er meerdere hebben, maar er mag er maar 1 tegelijk actief "connected" zijn. De andere blijft gewoon staan maar wordt disconnected op het moment dat de ene inlogt of connect. Tenminste, bij Pro is dat zo, bij Home weet ik dat niet zeker maar als Fast User Switching beschikbaar is moet het kunnen.
Dat is met RDP inderdaad, maar de TS geeft aan dat diens vriendin met RDS werkt. Dat is iets anders en zal daarom waarschijnlijk niet met de desktop verbinden via RDS, maar een externe machine via de desktop van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:09:
[...]
Dat is met RDP inderdaad, maar de TS geeft aan dat diens vriendin met RDS werkt. Dat is iets anders en zal daarom waarschijnlijk niet met de desktop verbinden via RDS, maar een externe machine via de desktop van TS.
Met een heel korte zoektocht naar de verschillen tussen RDS en RDP word ik niet direct heel veel wijzer anders dan dat het lijkt alsof RDS iets voor Windows Server is. Dat lijkt me geen superlogische combinatie voor een thuis-PC waarop gegamed wordt. Ik denk dat TS gewoon RDP bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:13:
Met een heel korte zoektocht naar de verschillen tussen RDS en RDP word ik niet direct heel veel wijzer anders dan dat het lijkt alsof RDS iets voor Windows Server is. Dat lijkt me geen superlogische combinatie voor een thuis-PC waarop gegamed wordt. Ik denk dat TS gewoon RDP bedoelt.
De vriendin van TS werkt met RDS remote op de server van werkgever, terwijl @thijsacc wilt gamen op dezelfde (client)computer. ;) Tenminste, zo vat ik het op.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:32:
[...]
De vriendin van TS werkt met RDS remote op de server van werkgever, terwijl @thijsacc wilt gamen op dezelfde (client)computer. ;) Tenminste, zo vat ik het op.
Ah juist, ik heb het helemaal verkeerd gelezen 8)7 Ik zat nog steeds in een vastgeroeste veronderstelling dat werken op een kantoor gebeurt :+

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 19-05-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
CH4OS schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:02:
[...]
Is het niet gewoon gemakkelijker om het om te draaien? Zij op de laptop, aangezien ze toch met Remote Desktop Services werkt (het Microsoft alternatief voor Citrix), is elk apparaat dat zij gebruikt eigenlijk min of meer de thin client; alles draait verder remote op de server en jij op de desktop? :)

Als schermgrootte de reden is, dan is het dus zaak om een extra scherm aan te schaffen, daar voorziet de werkgever in deze tijden denk ik ook wel graag in. :)
Als ik teruglees concludeer ik dat vriendin van TS alleen kan werken in de kamer waar de desktop PC staat, ik vermoed dat wisselen van computer geen nut heeft. Ik heb zelf ook maar 1 kantoorkamer waar mijn desktop ook staat, en wij gebruiken thuis steam link en parsec om naar andere apparaten te streamen tbv gaming. Ik werk op mijn laptop, en kan mijn desktop ook gebruiken voor een deel van mijn werkzaamheden, maar gelukkig heb ik het scherm niet nodig.

Het is maar de vraag of TS de nadelen van streaming uberhaubt acceptabel vindt, los van het feit dat hij waarschijnlijk met zijn laptop op schoot of aan de eettafel moet gamen elders in huis. Voor realtime competiteve games is het in ieder geval niet geschikt. Non-competitive game streaming naar de huiskamer daarentegen is mij heel goed bevallen!
Pagina: 1