B550 of X570

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01
Ik zoek een?
Moederbord voor een ryzen 9 5900x.
Ik wil persé een moederbord met passieve koeling. Dus dat wordt of een b550 of een flink duurdere x570.
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING
pricewatch: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero is het voordeligste x570 bord met passieve koeling
Wat is je budget?
bang for buck wil ik graag.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus heeft me nooit in de steek gelaten...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming / workstation.

Ik wil voornamelijk weten of ik gek ben om een 5900x op een b550 te zetten.
Waar ik tot nu toe achter ben is dat er qua VRM geen of weinig verschil zit, het enige wat ik kan ontdekken is dat een b550 geen pcie4.0 heeft op zn 2e nvme slot. Dat vind ik niet zo erg, zeker niet voor 250 euro verschil. Zoals eerder gezegd wil ik wel graag een passieve koeling, geen fans op de mobo 8)

[ Voor 11% gewijzigd door pietz0r op 16-05-2021 22:41 ]

Beste antwoord (via pietz0r op 17-05-2021 16:03)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
pietz0r schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:53:
Behuizing wordt er een met usb-c dus die header wil ik inderdaad wel :)
Tja als de eisen zijn:
  • Asus
  • Geen fan
  • USB-C header
Is de spoeling erg dun. Zie Asus cheat sheet

Er komen maar 2 borden serieus in aanmerking (naast de overpriced enthousiast ROG Crosshair borden zoals de pricewatch: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero). De ene is Mini-ITX en de andere is de pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING. Qua VRM genoeg om alles uit de 5900x te trekken tot er met vloeibaar stikstof aan toe.. Het mag zeker met minder.

Als je het Asus argument laat varen, kun je ook prima de goedgeprijsde pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 nemen. Gaat de 5900x net zo snel op ;).

Over het "fan op moederbord" argument. Die zijn vaak nodig om "overkill" aan VRM / Chipset te koelen. Wat gebruik je zelf aan koeling (welke kast, casefans en processorkoeling) ? Welke videokaart komt erin?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
B550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Wat voor behuizing heb je? Als je een USB-C op de kast hebt zitten pak je de B550-E. Als je dat niet hebt kun je nog beter gaan voor de goedkopere pricewatch: ASUS ROG Strix B550-F Gaming mits het ASUS moet zijn. Krijg je ook een SPDIF out bij die gekgenoeg niet op de B550-E zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Bang for buck zegt ie... En dan kom je aanzetten met de meest overdreven dure planken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
pietz0r schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:53:
Tja als de eisen zijn:
  • Asus
  • Geen fan
  • USB-C header
Is de spoeling erg dun. Zie Asus cheat sheet

Er komen maar 2 borden serieus in aanmerking (naast de overpriced enthousiast ROG Crosshair borden zoals de pricewatch: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero). De ene is Mini-ITX en de andere is de pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING. Qua VRM genoeg om alles uit de 5900x te trekken tot er met vloeibaar stikstof aan toe.. Het mag zeker met minder.

Als je het Asus argument laat varen, kun je ook prima de goedgeprijsde pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 nemen. Gaat de 5900x net zo snel op ;).

Over het "fan op moederbord" argument. Die zijn vaak nodig om "overkill" aan VRM / Chipset te koelen. Wat gebruik je zelf aan koeling (welke kast, casefans en processorkoeling) ? Welke videokaart komt erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
Ik ga voor een lian li build met 9 fans en liquid AIO. Airflow in de kast zou dan geen probleem mogen zijn :)
Die gigabyte is zeker mooi geprijsd. Die ga ik eens verder onderzoeken
Pagina: 1