post hier je kde 2.2 ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb sinds vanmiddag KDE 2.2 geinstalleerd en ben onder de indruk van de verbeteringen. Ten eerste heb ik minder onduidelijk niet startende progs. Verder vind ik het er nog gelikter uitzien en is het nu mooier dan Windows (ok, toegegeven, zeer subjectief :) )
Als laatste wil ik er nog aan toevoegen dat hij merkbaar sneller is geworden. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik draai overigens Mandrake 8.0, dus had standaard al KDE 2.1 geinstalleerd.

Verwijderd

c't had zo'n heerlijk artikel (suse 7.2) met de opmerking dat "het opstarten van KDE nog eens 30 seconden in beslag nam voordat je eindelijk aan de gang kon"... Is dat al eens verbeterd? Ik vind Gnome-opstarten al sloom....

Post eens een screeny (met al het mooie wat KDE volgens jou te bieden heeft) :)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Op vrijdag 17 augustus 2001 00:18 schreef x-wolf het volgende:
Ik heb sinds vanmiddag KDE 2.2 geinstalleerd en ben onder de indruk van de verbeteringen. Ten eerste heb ik minder onduidelijk niet startende progs. Verder vind ik het er nog gelikter uitzien en is het nu mooier dan Windows (ok, toegegeven, zeer subjectief :) )
Als laatste wil ik er nog aan toevoegen dat hij merkbaar sneller is geworden. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik draai overigens Mandrake 8.0, dus had standaard al KDE 2.1 geinstalleerd.
Idem dezelfde ervaringen op een zelfde Mandrake-systeem :) ... Moet wel zeggen dat ik het een stevige operatie vond om alles te installeren, de ene rpm had weer iets heel anders nodig, die op zijn beurt ook weer iets heel anders nodig had.. Maarja, het kan er ook wel eens aan liggen dat ik nog (steeds) redelijk linux-newbie ben :( , al wordt het gelukkig al iets minder...

Toch probeer ik zoveel mogelijk command-line te doen...

Maar gelikter dan windows... Nee, ben ik niet met je eens, ik vind het gewoon anders...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Wilke
  • Laatst online: 18:29
Die opmerking in de C'T volg ik niet helemaal. Ik heb maar een Pentium II 333 (nog zo eentje met 66 MHz bussnelheid), en bij mij start KDE op in ca. 15 seconden (met een klok ernaast gemeten).

Of 2.2 sneller is dan de vorige is me nog niet zo opgevallen, in ieder geval kan ik me ook van 2.1.1 niet herinneren dat het 30 seconden zou duren. Vreemd :?

[Edit: Ter info, bij de C'T gebruikten ze 'een 400 MHz computer', dat zal dus vrijwel zeker een PII met 100 MHz bussnelheid zijn]

• x-wolf
Op vrijdag 17 augustus 2001 09:21 schreef Whizzer het volgende:

[..]

Idem dezelfde ervaringen op een zelfde Mandrake-systeem :) ... Moet wel zeggen dat ik het een stevige operatie vond om alles te installeren, de ene rpm had weer iets heel anders nodig, die op zijn beurt ook weer iets heel anders nodig had.. Maarja, het kan er ook wel eens aan liggen dat ik nog (steeds) redelijk linux-newbie ben :( , al wordt het gelukkig al iets minder...

Toch probeer ik zoveel mogelijk command-line te doen...

Maar gelikter dan windows... Nee, ben ik niet met je eens, ik vind het gewoon anders...
Volgens mij had je ook gewoon alle rpm's in dezelfde directory kunnen plaatsen en dan rpm -Uvh kde*.rpm kunnen doen (ik kan me vergissen). Zelf heb ik tegen mezelf gezegd dat als desktop ik alles via X wil doen, moet je ook leren, en voor servers alles via Console. Ik heb install dus gewoon via een 'sofware manager' in Mandrake gedaan :). Ik heb overigens tijdelijk geen http server beschikbaar dus kan niet plaatje posten. Als iemand wat ruimte heeft wil ik wel wat plaatjes maken. Lastige is wel dat opstartsnelheid moeilijk in een plaatje te vangen is. Opstarten van de KDE gaat overigens wel sneller dan KDE 2.1

• x-wolf
Bedenk mij net dat ik natuurlijk ook nog homepage ruimte heb bij mijn ISP, dus bij deze enkele screenies. (duurde even want GOT lag plat)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gelok010/snapshot2.jpg
In dit bovenstaand plaatje zie je opstartende screencapture. Vlak boven run on startup zie je mijn muis (helaas niet helemaal zoals het hoortwant je ziet de pointer zelf niet meer.)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gelok010/snapshot5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gelok010/snapshot6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gelok010/snapshot7.jpg

Let vooral op de fade out bij bv. Mozilla, tweakers in de startbalk.
Verder is het jammer dat ik niet de Look'nFeel kan laten voelen in een plaatje....
Ook het opstarten van een prog geeft in de muis een opstartlogo van het desbetreffende progje, is ook moeilijk te vangen in een snapshot :) Heb expres mijn desktop op default gezet zodat je niet tegen een vaag Theme aan zit te kijken

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik had al een screenie geplaats. Hier nog eens:

Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/screenshots/kde/images/kde15.png

Ik heb voor de gein de grafische efecten op zijn hoogst gezet. Alles "fade" dan zeg amar, net als in Windows XP. Gelukkig kun je die onzin ook uitzetten ;)
Het is best wel gaaf moet ik zeggen. Het wordt steeds sneller, amar waarom KDE 2 nog zo sloom is, kotm doordat runtime linking nog niet echt optimaal wordt gedaan door de compiler geloof ik tijdens het compileren. KDE en gcc werken daarom samen om dit te verbeteren. Uiteindelijk zullen KDE applicaties en KDE zelf veel sneller starten.

Ik blijf lekker bij Gnome. Dat is veel sneller en heeft mooiere programma's (Galeon, Nautilus, Evolution, Red Carpet)

[deze advertentieruimte is te koop]

• x-wolf
Op vrijdag 17 augustus 2001 10:38 schreef Wilke het volgende:
Die opmerking in de C'T volg ik niet helemaal. Ik heb maar een Pentium II 333 (nog zo eentje met 66 MHz bussnelheid), en bij mij start KDE op in ca. 15 seconden (met een klok ernaast gemeten).

Of 2.2 sneller is dan de vorige is me nog niet zo opgevallen, in ieder geval kan ik me ook van 2.1.1 niet herinneren dat het 30 seconden zou duren. Vreemd :?

[Edit: Ter info, bij de C'T gebruikten ze 'een 400 MHz computer', dat zal dus vrijwel zeker een PII met 100 MHz bussnelheid zijn]
Was eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar de opstartsnelheid na jouw opmerking over C'T 's bevindingen. Met KDE 2.2 kom ik op 17 seconden nadat ik op enter heb gedrukt na het intypen van mijn password. En dan te bedenken dat ik een Celly 400@450 (voorheen helaas 500) heb met 192 MB geheugen en dus een kloksnelheid van iets meer dan 66 MHz, maar zeker geen 100 MHz. Moeten ze toch wat beter tunen bij C'T of KDE 2.1 is gewoon een stuk langzamer. Ik heb overigens niet het idee dat het ooit 30 sec. bij mij is geweest....

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Ik update zo ongeveel elke week wel mijn KDE installatie vanaf CVS, en ik moet zeggen dat ik heel blij ben ermee.

Ik draai het op 2 bakken, een T-Bird 1333MHz (256MB DDR) en een Mobile PII 366MHz (224MB SDRAM). Op die T-Bird draait 't echt als een zonnetje, maar op die 366 is 't gewoon pijnlijk traag.

Op me T-Bird heb ik al een geintje van die linker geprobleerd waarover al eerder is gesproken in deze topic, en het opstarten is nu wel wat beter denk ik, maar echt merken doe ik 't niet. Je hoeft ook niet te denken dat hierdoor de overall performance van KDE omhoog zal gaan, wat dat is helaas niet het geval.

Ik heb zelf geen idee waarom KDE zo super traag moet zijn. Als ik het vergelijk met win98 of win2k met snelheid van de grafische shell, dan wint windows het makkelijk. Als ik een terminal verplaats op me desktop, en hij schuift over een Konqueror, dan zie ik eerst een soort van echo effect over me konqueror heen, en na een aantal n'th seconds zie ik 't weer hertekend worden. In windows is dit ook, maar in VEEL mindere mate. Daar wordt 't beeld veel sneller ververst als het ware. Dit zal wel komen door de manier waarop windows en KDE (of X11 eerder) in elkaar zitten.

Jammer vind ik 't wel.

Ik ben zelf een vrij ervaren linux gebruiker. Ik gebruik al sinds 2,5 jaar LFS (Linux From Scratch), vanaf versie 1.3, en toch vind ik dat ik in KDE veel productiever te werk kan gaan. Ik kan makkelijk schakelen tussen programma's, en ik zie altijd wat er draait op me desktop danzij de taakbalk. Ut ziet er te windows-achtig uit? Nou ja, daar is niets mis mee. De UI is goed door bedacht. Ik zou 't niet erg vinden als ze MacOS X look (en dan bedoel ik niet alleen stomme theme's), maar ja, dat zie ik ook niet bepaald gebeuren. Zou leuk als GNOME daar voor koos ;)

Maar goed, KDE 2.2 is een top product, als je een snelle bak heb, en anders een iets minder top product ;)

• Wilke
  • Laatst online: 18:29
Remenic, welke compiler heb je dan gebruikt om KDE 2.2 te compileren?

Zelf heb ik nou eenmaal gcc 3.0 geinstalleerd, en ik zie jou er - als ik je post lees - ook wel voor aan om de nieuwste pakketten te installeren als ze uitkomen.

Het wordt dus op de KDE-pagina afgeraden met GCC 3.0 te compileren omdat er nog wat vage bugs in blijken te zitten, waardoor bv. aRts niet werkt.

Verder heb ik dat grapje met objprelink geprobeerd, maar dat werkt alleen met gcc 2.95.x-compilers! Met gcc-3.0 opende hij weliswaar het bestand, maar zei 'ie altijd 'Aantal te behandelen relative links: 0'.

Met de oude compiler ging het wel, maar aangezien de rest van mijn systeem met 3.0 gecompileerd is gaf dat weer ander gezeik :(

Verwijderd

Na lang zoeken kwam ik tot de ontdekking dat er geen Slackware packages waren om te downen :( . Dus dan maar zelf compileren. Sinds vannacht heb ik een werkende KDE 2.2 :) Opstarten gaat iets sneller, maar vooralsnog start Gnome hier sneller. Ik draai dit op een PIII - 1 Ghz - 512 MB.
Konqueror is in ieder geval ook weer een stuk verbeterd, kan nu meer sites bekijken zonder dat het of een puinhoop of onleesbaar wordt.
Ziet er weer beter uit dat KDE, nu nog wachten op een goede KOffice versie, de huidige (stable) versie heeft veel te weinig functionaliteit.

P.S. KDE raadt af om te compileren met GCC 3.0

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 10:40 schreef Remenic het volgende:
De UI is goed door bedacht. Ik zou 't niet erg vinden als ze MacOS X look (en dan bedoel ik niet alleen stomme theme's), maar ja, dat zie ik ook niet bepaald gebeuren. Zou leuk als GNOME daar voor koos ;)
Nee dankje ik vind de look&feel van Gnome zoals ie nu is meer dan goed genoeg :)

Anders lijkt het net alsof linux opeens een wedstrijdje "wie lijkt het meest op de ander" wordt |:(

• Remenic
Op zaterdag 18 augustus 2001 10:47 schreef Wilke het volgende:
Remenic, welke compiler heb je dan gebruikt om KDE 2.2 te compileren?

Zelf heb ik nou eenmaal gcc 3.0 geinstalleerd, en ik zie jou er - als ik je post lees - ook wel voor aan om de nieuwste pakketten te installeren als ze uitkomen.
Ik heb GCC 3.0 uitgeprobeerd vlak nadat ie uit was, maar die had ik al gauw weer vervangen met gcc 2.95.3 omdat andere progs ook begonnen te zeiken. Vooral als het om C++ ging, had ie nogal moeite met het 'friend' gebeuren (iirc) in classes. Ik probeerde toen iets te compileren wat ERG veel fouten gaf met GCC 3.0, en had geen zin dat allemaal handmatig weer te gaan veranderen.

Wanneer ik een nieuwe LFS ga bakken probeer ik wel weer GCC 3.x uit, mits ze dan een (paar) sub-versies hoger zijn.

• Remenic
Op zaterdag 18 augustus 2001 14:56 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Nee dankje ik vind de look&feel van Gnome zoals ie nu is meer dan goed genoeg :)

Anders lijkt het net alsof linux opeens een wedstrijdje "wie lijkt het meest op de ander" wordt |:(
Okee, zit wat in. Maar GNOME ziet er naar mijn mening anders ook verdacht veel uit als windows. Er zijn eigenlijk geen Desktop Environments naar mijn weten die *echt* een unieke look hebben.

Sommige window managers hebben dat wel, maar daar mis ik bepaalde dingen die ik graag zie (taskbar, sytem tray).

Verwijderd

KDE2.2 roelt wel.... konquerer werkt prima, ook met GoT...
(Alleen doet bij mij de search het niet, ik kan wel wat invullen, maar hij reageert niet op de submit knop)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:21
Doet tweakers.net het weer in konqueror, in 2.0 deed ie het prima, in 2.1 niet meer :'(

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 20:07 schreef Pc123 het volgende:
Doet tweakers.net het weer in konqueror, in 2.0 deed ie het prima, in 2.1 niet meer :'(
En in KDE 2.2 is dat weer prima voor elkaar :)
Pagina: 1