Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik word er geen wijs meer uit. Ik stel mijn vraag dan ook maar in dit topic om zoveel mogelijk input te krijgen. Ik heb gebeld met een leverancier en die heeft het over een extra buffervat naast een monoblock en warmtepompboiler. Weer een ander zegt anders en ik hoor verschillende termen en die haal ik dan schijnbaar weer door elkaar.

Vanuit mijn lopende topic voor de renovatie en aanbouw van onze nieuwe woning willen we toch de stap maken naar gasloos. In een ander topic is een 5kW Pana monoblock aangeraden voor onze situatie. Mijn situatie is de volgende:

- goede muurisolatie van 14cm
- schuimbeton fundering 40cm
- fundering aanbouw 15cm gewapende constructievloer met 10cm isolatie en vorstrand
- mechanische ventilatie voor keuken en badkamer
- triple glas gehele woning
- houtkachel 4kW voor bijverwaming en sfeer
- 110m2 vloerverwarming als hoofdverwarming

De bestaande woning wordt dus gerenoveerd en er komt een nieuwe aanbouw bij aan van hsb.

De Panasonic 5kW monoblock, deze: https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Daarnaast het advies voor deze boiler: https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

Ik heb er geen verstand van dus vandaar dat ik hier mijn vragen stel om zo met een paar weken de order de deur uit te doen.

Situatieschets woning:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Zelf heb ik een 5 kW Pana in een huis met radiatoren, beetje vloerverwarming in de badkamer. Geen CV buffervat. Alleen een radiator thermostaatkraan in de badkamer. Werkt prima, een buffervat zou het bij mij eerder slechter maken dan beter.
Ik zie de meerwaarde van een buffervat vooral in gevallen waar veel nageregeld wordt (maar dat kan met vloerverwarming toch nauwelijks)

Is je dak ook dik geïsoleerd?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
@busscherski
Alles is geïsoleerd straks. Platdak is 10cm PIR en het zadeldak van bestaande woning balkdikte al weet ik nu nog niet hoeveel cm dat is.

Ik gebruik geen radiatoren op de benedenverdieping. Daar ligt vloerverarming. Op onze slaapkamer die boven is komt een kleine radiator.

• busscherski
Een Panasonic heeft ook nog een 3 kW elektrisch element, misschien gaat die aan bij extreem weer maar dat is geen probleem.

Icm met vloerverwarming zou ik dan op de bovenverdieping kiezen voor bijvoorbeeld Jaga convectoren of grote radiatoren.
Een kleine radiator zal erg weinig vermogen hebben bij de bij voorkeur lage aanvoertemperatuur van de warmtepomp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk ook dat je wat andere dingen moet overwegen.

Split unit heb je dus een unit binnen, meestal op plek cv maar de ruimte moet er wel zijn, zeker als het een mitsubishi systeem met ingebouwde 200l boiler is.
De pana is een monoblokje, kan je dat leuk kwijt buiten? En dan ook dat je de 32-35mm leidingen op de cv installatie krijgt? Staat de boiler dan ook in de buurt? Bevriezingsgevaar.

Vvw beneden is top, let wel op de lengte van groepen en dikte van slang, flow is alles bij een warmtepomp dus kort en dik.
Denk aan de gesloten verdeler, werkt gewoon iets beter.
Vvw misschien ook boven doen? Een radiator is maar een lelijk ding, en 3 jaga kost al het zelfde.

Sww
Hoe? Ligt aan de hoeveelheid personen en doorstroming douche, wp of e-boiler, boiler op de warmtepomp, doorstroomverwarmer? Beide? Gewicht boiler t.o.v de vloer.
Douche wtw? Als je de badkamer nog moet doen, ook hier erg afhankelijk van doorstroming douchekop.

Stroomkosten
Pv op dak? Kan je voldoende kwijt? 1 of 3 fase?

:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:53:
Een Panasonic heeft ook nog een 3 kW elektrisch element, misschien gaat die aan bij extreem weer maar dat is geen probleem.

Icm met vloerverwarming zou ik dan op de bovenverdieping kiezen voor bijvoorbeeld Jaga convectoren of grote radiatoren.
Een kleine radiator zal erg weinig vermogen hebben bij de bij voorkeur lage aanvoertemperatuur van de warmtepomp.
Boven is één slaapkamer van zeg 16m2. Alle andere slaapkamer zijn beneden en voorzien van vloerverwarming. Een kleine radiator boven is mogelijk, eventueel elektrisch. De Jaga ontwerpen had ik eerder voorbij zien komen en die spraken mij toen al wel aan. Er is een dakkapel aanwezig waar ik bijvoorbeeld de Jaga tegenaan kan zetten. Eventueel willen wij, maar dat is volgend jaar zomer pas, ook kijken naar een multi-split airco voor de slaapkamer en woonkamer/keuken.

Verwijderd

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:19:
Ik denk ook dat je wat andere dingen moet overwegen.

Split unit heb je dus een unit binnen, meestal op plek cv maar de ruimte moet er wel zijn, zeker als het een mitsubishi systeem met ingebouwde 200l boiler is.
De pana is een monoblokje, kan je dat leuk kwijt buiten? En dan ook dat je de 32-35mm leidingen op de cv installatie krijgt? Staat de boiler dan ook in de buurt? Bevriezingsgevaar.
Ruimte is er wel en anders wordt het gerealiseerd. De woning maak ik helemaal casco en wordt opnieuw zoals op de tekening ingedeeld. We heben 2600m2 eigen grond. Ik denk dat ik eender welke monoblock wel kwijt kan, en anders is er het platdak aan de gevelzijde welke ook uit de wind staat.
Vvw beneden is top, let wel op de lengte van groepen en dikte van slang, flow is alles bij een warmtepomp dus kort en dik.
Ik moet nog een offerte de deur uit doen voor een pakket vloerverwarming. Zij maken dan ook een leg plan.
Denk aan de gesloten verdeler, werkt gewoon iets beter.
Vvw misschien ook boven doen? Een radiator is maar een lelijk ding, en 3 jaga kost al het zelfde.
Gesloten verdeler neem ik mee op de lijst dan. Vloerverwarmong boven aan gedacht maar volgend jaar waarschijnlijk lucht/lucht voor slaapkamer, woonkamer/keuken voor in de warme zomers. Deze kunnen ook verwarmen. Boven is overigens een houten vloer.
Sww
Hoe? Ligt aan de hoeveelheid personen en doorstroming douche, wp of e-boiler, boiler op de warmtepomp, doorstroomverwarmer? Beide? Gewicht boiler t.o.v de vloer.
Douche wtw? Als je de badkamer nog moet doen, ook hier erg afhankelijk van doorstroming douchekop.
2 volwassenen en drie kinderen. De kinderen zijn niet altijd bij ons omdat ze ook om de week naar hun andere ouder gaan. We gaan uit van elke dag normaal douchen en soms in bad. Vaatwasser komt er sowieso want met de hand afwassen ben ik helemaal zat.
Stroomkosten
Pv op dak? Kan je voldoende kwijt? 1 of 3 fase?

:)
Ik kan ongeveer 18 panelen kwijt op het platdak oost-west opstelling. Daarnaast ook nog een stuk of 5/6 op het zuiden en ik heb nog een schuur waar 6 panelen op west kunnen mocht dat nodig zijn.

Het huis heeft een 3 fase aansluiting.

Handig om misschien te weten is dat het gas een slot erop heeft zitten, de meterkast volledig vervangen wordt evenals de elektra. Er ligt nog geen leidingwerk voor sww o.i.d. in het huis.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Ruimte is er wel en anders wordt het gerealiseerd. De woning maak ik helemaal casco en wordt opnieuw zoals op de tekening ingedeeld. We heben 2600m2 eigen grond. Ik denk dat ik eender welke monoblock wel kwijt kan, en anders is er het platdak aan de gevelzijde welke ook uit de wind staat.
Dan ging ik voor een split unit warmtepomp, en liefst op de grond ivm trilling op een dak, carport is prima maar niet waar je zelf onder staat/woont.
Ik moet nog een offerte de deur uit doen voor een pakket vloerverwarming. Zij maken dan ook een leg plan.
Ja daarom mijn punt, die gasten zijn al jaren cv gewend dus de wens voor warmtepomp moet uitgelegd worden aan ze en hoe je het wil.
Gesloten verdeler neem ik mee op de lijst dan. Vloerverwarmong boven aan gedacht maar volgend jaar waarschijnlijk lucht/lucht voor slaapkamer, woonkamer/keuken voor in de warme zomers. Deze kunnen ook verwarmen. Boven is overigens een houten vloer.
Dat kan ook, ook prima.
2 volwassenen en drie kinderen. De kinderen zijn niet altijd bij ons omdat ze ook om de week naar hun andere ouder gaan. We gaan uit van elke dag normaal douchen en soms in bad. Vaatwasser komt er sowieso want met de hand afwassen ben ik helemaal zat.
Bad gaat een probleempje worden ben ik bang, ook met een boiler, en waar zet je die boiler? Op de houten vloer boven? Ik zou dat bad nog eens overwegen.
Ik kan ongeveer 18 panelen kwijt op het platdak oost-west opstelling. Daarnaast ook nog een stuk of 5/6 op het zuiden en ik heb nog een schuur waar 6 panelen op west kunnen mocht dat nodig zijn.
Zo veel mogelijk plaatsen, je hebt nog wel wat stroom nodig, wij zijn met 4 en alles aangepast met een verbruik van 7500 kWh per jaar.
Het huis heeft een 3 fase aansluiting.

Handig om misschien te weten is dat het gas een slot erop heeft zitten, de meterkast volledig vervangen wordt evenals de elektra. Er ligt nog geen leidingwerk voor sww o.i.d. in het huis.
Mooi, dan is dat in orde.

• busscherski
@Rol-Co
Bij mij gaat het bad prima. Heb een 270 liter Atlantic Explorer, 50 graden. (Op zolder, kanaalplaten)
Zodra er iemand in bad gaat laat ik de warmtepomp boiler handmatig aan gaan zodat die dus al begint te verwarmen voordat het vat koud is. Mijn warmtepomp boiler heeft een thermisch vermogen van +/- 1.5 kW. Een vat dat aangesloten is op bijvoorbeeld een 5 kW split unit of monobloc warmt 3x sneller op dan mijn warmtepomp boiler doet (voor eenzelfde hoeveelheid warm tapwater verbruik heb je dan minder liters dan ik nodig)

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Maar dat is wel een tweakers manier toch, zo wil niet iedereen het bad vullen, en daar komt bij dat TS alles nog moet maken dus doe dan gelijk goed.

Wij hadden ook een bad, handig voor de kleine in te zetten met een laagje water maar zelf deden we er niets mee en was alleen lastig omdat je altijd in dat bad stond met douchen. Nu een inloop douche met een grohe smartcontrol inbouw unit, veel meer plezier van.

Daarom de overweging.

Verwijderd

Topicstarter
@Rol-Co
Ik zal die mensen duidelijk uitleggen dat een warmtepomp wenselijk is en dat ze daar rekening mee moeten houden.

Voor wat betreft de ruimte waar de boiler kan staan is dat beneden. Daar maak ik een hoek voor bij de badkamer. Daar staat nu WM (wasmachine), DR (droger) en CV. Er is ruimte voor een boiler en die staat op een schuimbetonnen fundering. Er komt niets boven te staan.

We willen ook zoveel mogelijk panelen plaatsen. De ruimte is er ook voor en die willen we dan ook benutten.

• busscherski
@Rol-Co
Ik zou hetzelfde kunnen bereiken door het vat een paar graden warmer te zetten. Maar dat is net iets minder efficiënt qua opwekking en stilstand verlies.
Wel een Tweakers manier ja, eigenlijk alleen nodig om energie te besparen.

We hebben een losse inloopdouche en badkuip (dus douchen niet staand in de badkuip)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:19:
[...]
[...]
Jij hebt een split.

Drukverliesberekening maken over de CV-leidingen + vloerverwarming is aan te raden. Pascal versus flow. 35mm geeft veel meer isolatieverlies dan 22mm, en ook lastiger te verwerken en duur.

5 kW >>> 35mm
16 kW >>> 63mm :o (=zelfde oppervlakte per kW)

Een beste buis heb je dan :) Mijn 5 kW warmtepomp zit aangesloten op 22mm staal. Waterpomp op de laagste stand. Gaat perfect.

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Jij hebt een split.

Drukverliesberekening maken over de CV-leidingen + vloerverwarming is aan te raden. Pascal versus flow. 35mm geeft veel meer isolatieverlies dan 22mm, en ook lastiger te verwerken en duur.

5 kW >>> 35mm
16 kW >>> 63mm :o (=zelfde oppervlakte per kW)

Een beste buis heb je dan :) Mijn 5 kW warmtepomp zit aangesloten op 22mm staal. Waterpomp op de laagste stand. Gaat perfect.
Ligt er puur aan hoe je hem aansluit en wat je ermee gaat doen, voor een vat te warmen met wisselaars voor sww en of verwarming zou ik toch wel graag een grote diameter willen rond pompen.

Verwijderd

Topicstarter
Is het verstandig om een warmteberekening te laten opmaken?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
Normaal gesproken wanneer je goede cijfers hebt van je gasverbruik zijn dat betere data dan een berekening.
Maar wanneer je gaat renoveren dan kun je het overwegen ja.

Maar gezien de manier waarop je gaat isoleren lijkt het me vrijwel onmogelijk dat een 5 kW niet voldoende zou zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ASW1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:00:
Normaal gesproken wanneer je goede cijfers hebt van je gasverbruik zijn dat betere data dan een berekening.
Maar wanneer je gaat renoveren dan kun je het overwegen ja.

Maar gezien de manier waarop je gaat isoleren lijkt het me vrijwel onmogelijk dat een 5 kW niet voldoende zou zijn.
Ik heb geen cijfers van het gasverbruik omdat we het net gekocht hebben en renoveren. Ik kan het op zijn hoogst schatten en daarmee kan ik er flink naast zitten. Qua isolatie maak ik me geen zorgen. Dat is wel voor elkaar.
Pagina: 1