Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SAS expander kaart defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Samenvatting van mijn systeem:
  • Asrock X470 Taichi Ultimate
  • Ryzen 9 3950X
  • Corsair 1200W V2 voeding
  • LSI 9211-8 raid card in IT mode
  • Asus RX590 GPU
Hier zijn geen problemen, alles loopt prima.

Nu ga ik tegen het aantal SATA poorten aanlopen en wil ik (flink) uitbreiden. Ik heb nog een HP SAS expander card liggen die ik vandaag eens getest heb: de expander card zit niet in het moederbord, maar in een PCIe riser die middels molex stroom krijgt. Tussen Raid card en expander card zit een SAS kabel (in de poort "to controller"). De schijven zitten op de SAS expander card in de poorten gelabeled "to backplane".

Alles leek even goed, maar na een minuut of wat werd de meerderheid van mijn schijven onzichtbaar voor ubuntu. Ook kreeg ik last van flikkerend beeld op mijn monitor. Omdat ik niet teveel downtime wil heb ik de expander card er weer uitgehaald en nu loopt alles weer zoals het moet.

Mijn vragen:
  • Op internet lees ik dat de LSI9211-8i maximaal 256 disks moet kunnen ondersteunen. Nergens kan ik vinden of je ook expander cards kan daisy chainen (SAS kabel van expander kaart naar tweede expander kaart). Kan dit gewoon?
  • Mijn gevoel zegt dat deze expander cards niet snel stukgaan of is de meest waarschijnlijke optie hier wel een defecte expander card? Wie herkent mijn symptomen? De kabel die raid en expander cards met verbinden is zeer recent nieuw gekocht van amazon en ik geef voldoende airflow om de kaart te koelen

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Expander cards kan je daisy chainen, wel lever je dan in op bandbreedte en verder dan 1x daisy chainen kom je meestal niet. Kabels en connectoren zijn daarin heel belangrijk.

Verder is niet elke SAS expander gelijk en werkt niet elke SAS expander lekker met elke controller en (SATA) disk. Als je SAS expander vastloopt door een incompatibel of kapotte disk gaat die zichzelf resetten en verlies je (meestal tijdelijk) alles wat is aangesloten via die expander.

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
_JGC_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:46:
Expander cards kan je daisy chainen, wel lever je dan in op bandbreedte en verder dan 1x daisy chainen kom je meestal niet. Kabels en connectoren zijn daarin heel belangrijk.

Verder is niet elke SAS expander gelijk en werkt niet elke SAS expander lekker met elke controller en (SATA) disk. Als je SAS expander vastloopt door een incompatibel of kapotte disk gaat die zichzelf resetten en verlies je (meestal tijdelijk) alles wat is aangesloten via die expander.
Voor kabels neem ik aan dat het vooral over enigszins fatsoenlijke en vooral niet te lange kbels gaat? Verder dan 1x daisy chainen is voor mij écht niet nodig (gelukkig). Ik denk zelfs dat het uberhaupt niet hoeft en dat ik kan volstaan met alleen expander cards rechtstreeks op de raid card.

Er hingen bij deze test nog maar een stuk of 8 schijven aan die zeker niet defect zijn, alles werkt nu weer. Wanneer is een disk incompatible? Als zo'n expander card reset hoe lang duurt het dan meestal voordat ie weer terug online komt?

De expander card die ik heb is deze. Ik lees dat ze 24-port zijn. Ik tel 7x to-backplane-poorten en kom dan op 7 x 4 = 28 ports. Wat doe ik fout?

[ Voor 8% gewijzigd door nielsgeode op 16-05-2021 22:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Ik heb het destijds getest met LSI 9750-8i kaarten. Backplane van de server met 24 disks ging op ene aansluiting, externe poort ging naar de andere aansluiting. Op die externe poort kon dan een tweede kast.
De interne backplane had dan nog een daisychain aansluiting, dat werkte met nog een kast daaraan, maar als je hetzelfde deed met de backplane van de externe kast kreeg je timeouts. De bus was dan gewoon te lang. Externe kasten via breakout connectoren werd overigens niet ondersteund op een interne aansluiting bij LSI, daarvoor hadden ze de 4i4e kaarten bedacht.

Reset duurde meestal 30 seconden, dan bevroor de hele zooi en kwamen de expanders en arrays daarna terug zonder gevolgen. Was wel met een RAID controller, kan me voorstellen dat linux minder geduldig is en disks offline gooit.