Samenvatting van mijn systeem:
Nu ga ik tegen het aantal SATA poorten aanlopen en wil ik (flink) uitbreiden. Ik heb nog een HP SAS expander card liggen die ik vandaag eens getest heb: de expander card zit niet in het moederbord, maar in een PCIe riser die middels molex stroom krijgt. Tussen Raid card en expander card zit een SAS kabel (in de poort "to controller"). De schijven zitten op de SAS expander card in de poorten gelabeled "to backplane".
Alles leek even goed, maar na een minuut of wat werd de meerderheid van mijn schijven onzichtbaar voor ubuntu. Ook kreeg ik last van flikkerend beeld op mijn monitor. Omdat ik niet teveel downtime wil heb ik de expander card er weer uitgehaald en nu loopt alles weer zoals het moet.
Mijn vragen:
- Asrock X470 Taichi Ultimate
- Ryzen 9 3950X
- Corsair 1200W V2 voeding
- LSI 9211-8 raid card in IT mode
- Asus RX590 GPU
Nu ga ik tegen het aantal SATA poorten aanlopen en wil ik (flink) uitbreiden. Ik heb nog een HP SAS expander card liggen die ik vandaag eens getest heb: de expander card zit niet in het moederbord, maar in een PCIe riser die middels molex stroom krijgt. Tussen Raid card en expander card zit een SAS kabel (in de poort "to controller"). De schijven zitten op de SAS expander card in de poorten gelabeled "to backplane".
Alles leek even goed, maar na een minuut of wat werd de meerderheid van mijn schijven onzichtbaar voor ubuntu. Ook kreeg ik last van flikkerend beeld op mijn monitor. Omdat ik niet teveel downtime wil heb ik de expander card er weer uitgehaald en nu loopt alles weer zoals het moet.
Mijn vragen:
- Op internet lees ik dat de LSI9211-8i maximaal 256 disks moet kunnen ondersteunen. Nergens kan ik vinden of je ook expander cards kan daisy chainen (SAS kabel van expander kaart naar tweede expander kaart). Kan dit gewoon?
- Mijn gevoel zegt dat deze expander cards niet snel stukgaan of is de meest waarschijnlijke optie hier wel een defecte expander card? Wie herkent mijn symptomen? De kabel die raid en expander cards met verbinden is zeer recent nieuw gekocht van amazon en ik geef voldoende airflow om de kaart te koelen