Geluid buitenaf nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Ik woon in een nieuwbouwwoning die zijn opgeleverd in 2018, ik dacht dat er triple glas in zat, maar na de codes te bekeken te hebben twijfel ik. De codes zijn:

Slaapkamer raam:
580.0X1088.0 4XN/16CUmust/4FL/16CUmust/4XN Ar D3600216 13.02.18 6087753 EN 1279 SGGE M CE FIP

En alle ramen/deuren hebben dan de laatste vanaf 13.02.18 6087753 EN 1279 SGGE M CE FIP hetzelfde staan, ervoor staan telkens andere codes/cijfers.

Alleen de voordeur heeft een ander type raam, maar daar is het geluid net zo erg.

Voordeur: thermobel NOW 1 81 - 0009937901 - 001 TRI

Nu is het zo dat ik het verkeer, op ca.5 meter is een 30 km weg (maar auto's rijden harder), kikkers die kwaken van een sloot op ca. 3 meter, kinderen die op ca. 2 meter vanaf mijn huis spelen heel erg hoor binnen of een groep jongens die 2 meter gezellig zitten te hangen/kletsen. Net alsof ze binnen zijn, vooral kinderen en de kikkers in mijn slaapkamers en woonkamer hoor ik ze ook. En de auto's lijken wel te galmen als ze langsrijden, soort van geruis, wat heel dof klinkt. Als ze een kar erachter hebben, dan hoor je helemaal die kar zeg maar hobbelen over de straat. Brommers/scooters hoor je helemaal door je hele woonkamer slaapkamer gaan.

Nu heb ik al contact gehad met de woningbouw, maar die geeft aan dat de projectontwikkelaar een meting heeft gedaan dus zij willen er niks aan doen.

Nu zijn dit van die woningen die binnen een paar maanden gebouwd zijn, snelbouw en met van die plakplaatjes i.p.v. echt met steen, geen idee hoe je deze woningen noemt. De woning is goed geïsoleerd, gasloos en met een warmtepomp.

De geluidsisolatie zou goed moeten zijn, maar ik zou willen weten hoe dit geluid dan mijn woning binnenkomt. Ik heb hiervoor in een woning gewoond met enkel glas en daar hoorde je natuurlijk veel, maar dit had ik niet verwacht van een woning met kunststof en ieder geval dubbel of triple glas.

Dus ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren, wat zou ik hiermee kunnen doen, zodat ik bij wijze van zelf het kan achterhalen of dat ik toch de woningbouw hierin mee kan krijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je roosters boven je ramen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 20:02
Ik ken de codes niet; maar triple glas kun je makkelijk herkennen: Je ziet namelijk gewoon de drie glazen zitten. Aan de rand zie je midden tussen voorste en achterste raam gewoon een streep zitten waar het andere glas in zit.
Bij sommig lichtinval (uitval?) kun je ook 3 reflecties zien (in het bijzonder als je er maar 2 kan zien is het mis).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:28
Mijn eerste reactie is: geluid komt door de ventilatieroosters. Die reduceren 0.0 geluid en zijn gewoon een open verbinding naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

Nicap

Tsssk....

Er staat letterlijk dubbelglas in. Dus waarom de twijfel.
NMevermind, was niet een reactie op de TS zie ik nu.

[ Voor 34% gewijzigd door Nicap op 16-05-2021 20:38 ]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

BlowerDoor test laten uitvoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28
Omdat er bij de opbouw staat
4XN/16CUmust/4FL/16CUmust/4XN Ar

Of terwijl: 4mm glas / 16mm spouw / 4mm glas / 16mm spouw / 4mm glas. Gevuld met Argon (Ar)
Dus imo op basis van deze omschrijving triple glas.

@Kilfo links triple, midden dubbel, rechts enkel glas. Goed herkenbaar aan 1 of 2 alu strips
Afbeeldingslocatie: http://www.hoe-koop-ik.nl/media/site-afbeeldingen/dubbel-glas/alles%20over/enkeldubbeltripplestriprechts.png

[ Voor 29% gewijzigd door caspervc op 16-05-2021 20:45 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Het geluid wat je beschrijft zal niet door je tripel glas heen komen maar door openingen in de gevel.
Wat voor soort ventilatie heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:43

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Al heb je 5 dubbel glas, als ernaast een groot gat zit helpt het weinig. De meeste woningen zijn ondanks 'goede' isolatie vaak niet helemaal kierdicht, en juist geluid (en warmte) kan goed via die kieren erin (of eruit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
@caspervc Bedankt, ik heb dus 2 aluminium strips in elke raam en deur, maar het derde glas ertussen zie ik niet.

@eLScha Nee, ik heb geen ventilatieroosters, gezien dit een 0 op de meter woning is.

@Celebithil Ik zie dus niet het derde glas zitten, op welke manier ik ook kijk.

@ChinaGeek als ik deze beschrijving zie lijkt het weer op dubbelglas ipv tripleglas, maar zoals caspervc uitlegt en ik ook hier zie, heb ik 2 aluminium strips.

@kaboom1555 ik heb dus geen ventilatieroosters boven de ramen, dit is een 0 op de meter woning.

@ASW1 ik heb mechanische ventilaties in de plafonds, die zitten sowieso niet in de hal beneden en boven, wel in de woonkamer, slaapkamers. Maar ik heb niet eerder overwogen dat het daar vandaan komt, gezien als ik mijn oor tegen het raam aanleg, het geluid overduidelijk aanwezig is. En nu ik hier ook op de bank zit, het geluid lijkt toch echt rechts van mij te komen bij de mijn achterdeur en daarnaast zit een groot raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hebt tripel glas. De aluminium strips is niet het glas, maar juist de lucht er tussen.

Het is goed spul, maar doet geen wonderen. Geluid zal je altijd blijven horen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Het geluid dat je beschrijft klinkt als luchtgeluid; geluid dat door openingen naar binnenkomt. Zelfs een kleine kier ergens kan er al voor zorgen dan, wanneer het binnen helemaal stil is, je bijvoorbeeld iemand buiten die praat vrijwel letterlijk kunt verstaan.
Om te bepalen waar de opening ergens zit kun je heel geconcentreerd luisteren en bewegen.
Je zult zien/horen dat het op sommige plekken luider is dan andere, uiteindelijk kun je met je oren "inzoomen" op de plek of plekken waar het vandaan komt.
Probeer dat eens een tijdje en post dan een foto en geef aan waar het voor jouw gevoel vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Ik vermoed dat een hutje op de hei de enige oplossing gaat zijn, geluid van buiten hou je nou eenmaal niet 100% buiten en jouw beleving en wensen zijn verre van realistisch.

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 17-05-2021 05:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 20:02
Kilfo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:10:
@Celebithil Ik zie dus niet het derde glas zitten, op welke manier ik ook kijk.
Op het gevaar af te snarky te zijn: Glas is doorzichtig, dus het glas zelf kun je niet zien. Als je twee aluminium strips ziet zul je triple glas hebben. Het enige wat je kunt zien van het glas is dat er een spleetje zit tussen de strips en (bij mij) kleine afsluitende rubbertjes die tegen iets onzichtbaars aanzitten. De beste manier om het glas zelf te zien (als je bang bent voor een productiefout) is om als het buiten donker is binnen een lamp aan te doen en te kijken naar de reflectie.

Overigens is mijn triple glas ook niet perfect geluidswerend; kwakende kikkers heb ik vorig jaar ook kunnen horen van de sloot voor mijn deur. Maar de snelweg op een paar honderd meter afstand hoor ik eigenlijk niet (behalve als een motor extra luid wil zijn); en als ik het raam opendoe dan hoor ik die snelweg juist wel hartstikke goed. Misschien dat het ook nog iets te maken heeft met de frequentie van het geluid, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
@ASW1 Het probleem is dat ik dus geen idee heb, ik heb al staan luisteren, meerdere dagen en tijden. Naast het raam, de muur die niet van beton is, kan ik elk gesprek horen van buiten en de dikke betonnen muur niet, maar bij het raam bij de betonnen muur hoor ik weer alles door heen en dit is dus elke verdieping zo. Dit is een huis met twee verdiepingen en plat dak. Gezien ik op elke verdieping het probleem heb, ik slaap aan de achterkant, mijn dochter aan de voorkant en mijn zoon op de allerbovenste verdieping. En beneden is het ook bij elk raam/deur. Dit is dus een hoekhuis, dus ik heb mijn buurvrouw die achter mij woont ook gevraagd gezien zij ook hoekwoning heeft, alleen zij heeft haar tuin deur aan de achterkant en slaapt ook aan de achterkant, dus ik verwacht dat zij minder last ervaart.

Ik neig dus wel dat er ergens een geluidslek zit, maar waar gezien je het op elke verdieping hoort. Ik heb wel elke keer lekkage. Eerst eind 2018 begin 2019 die was heel erg, daarna begin dit jaar lekkage bij mijn tuindeur in de woonkamer en nu weer in het hoekje in mijn slaapkamer. Dus helemaal ideaal zijn deze woningen niet.

@Celebithil Hier zit ook een snelweg vlakbij, maar dat is naar mijn idee 5 km hier vandaan, maar die hoor ik wel door de voordeur heen terwijl die dicht zit. Mijn kinderen horen af en toe de snelweg wel op hun slaapkamers. Iets horen vind ik echt niet erg, die kikkers maakt mij eigenlijk niks uit, zijn best gezellig. Maar elke auto, motor en bus, dat begin irritant te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:27
Ik heb een snelweg op 400 meter en die hoor ik nauwelijks als ik buiten ben (achtergrondgeruis, alleen een luide auto, truck of motor hoor je), binnen hoor ik er niks van. Mijn huis is uit de jaren 60. Ik vind het knap dat je die snelweg op 5 km afstand zo duidelijk hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ook een nieuwbouwwoning met driedubbel glas en geen roosters en ik hoor ook meer geluid van buiten dan ik had verwacht. De boosdoeners bij mij zijn de buitendeuren en de rolluikkasten. Blowerdoor test was goed maar je hoeft toch maar een klein kiertje te hebben om een boel geluid binnen te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

D.deJong schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:05:
Ik vermoed dat een hutje op de hei de enige oplossing gaat zijn, geluid van buiten hou je nou eenmaal niet 100% buiten en jouw beleving en wensen zijn verre van realistisch.
Op de hei nog steeds risico op kikkers die kwaken 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

kaboom1555 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:33:
Mijn eerste reactie is: geluid komt door de ventilatieroosters. Die reduceren 0.0 geluid en zijn gewoon een open verbinding naar buiten.
De hele discussie over triple vs dubbel glas is inderdaad redelijk overbodig voor het geluid van buiten af, door zowel dubbel als triple glas heen zul je die kwakende kikker niet horen :)

Het zal idd eerder iets als een ventilatierooster zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe is de inrichting van je huis, heb je een harde vloer geen gordijnen geen kleden verder minimalistisch dan zal ieder geluid niet gedempt worden en dus doorklinken. Gebruik van materialen beinvloed je geluidsbeleving en dus ook je hinder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Heb bij mijn woning gehad dat de rubbers in de ramen aan de dunne kant waren. Er zit dan een kleine afwijking aan de kozijnen (keurig binnen bouwnormen natuurlijk dus ze hoeven er geen reet aan te doen) maar je hoort bij het sluiten van het raam dan al vrij duidelijk hout tegen hout klappen ipv dat het raam in de rubbers dichtvalt.

Dikker rubber scheelde bij mij heel veel geluid.

Verder zijn het bij mij vooral de ventilatieroosters; die maken echt een mega verschil. Roosters dicht en ik hoor bijna niks, roosters open en ik kan een gesprek op straat letterlijk volgen alsof de mensen naast me staan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:18
Bij mijn appartement uit 2000 is één gevel bekleed met hout, daar zit geen beton- of steenmassa achter en geeft dus een enorm geluidslek, zowel van geluid van buiten als binnen (buren). Dan maakt het driedubbele glas ook niets meer uit. De andere gevel en tussenmuren zijn wel geluidsdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Je hebt tripleglas, dat is duidelijk. Heb je ook wat foto's? Geeft voor ons een beter beeld.
Verder geef je aan dat je vaak lekkage hebt, op meerdere plekken. Lijkt me vrij duidelijk dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
@Pizza_Boom ik heb geen idee hoe ver de snelweg hier vandaan is, het zal wel minder zijn, maar zeker met een bepaalde wind dan hoor je de snelweg. Dat is wel fijn zeker met een oudere woning en daar bedoel ik mee te zeggen, dit is nieuwbouw en dan verwacht je bijna ook dat er minder geluid is.

@Admiral Freebee ik mag hier niks aan de buitenkant van de woning ophangen, gezien het dan weer het effect weghaalt van 0 op de meter woning, maar ik voel niks tochten. Ik denk eerder dat het een effect is van snelbouw cq twee betonnen muren en de andere 2 muren voor en achterkant zijn gipsplaten volgestouwd zover ik weet met purschuim, maar 100% zeker weet ik dat niet en dan van die leuke plaktegels er tegen aan en klaar. Maar die blowerdoortest is puur lucht die binnenkomt toch, kan denk ik geen geluidslek beoordelen?

@YakuzA nee ik heb geen ventilatieroosters. Dus als niet door de ramen komt, dan is het de muur en dan weer kaatst dat zeker door de raam heen, want als ik mijn oor op het raam zet of muur, geluid is even hard.

@Frogmen Ik heb beneden pvc zeil liggen, gordijnen en vitrage achter hangen. De rest van de ramen rolgordijn of duo rolgordijn. En boven ligt ook pvc zeil.

@XyritZz ik heb dus geen ventilatieroosters, en de rubbers ertussen kan ik niet beoordelen, maar die lijken wel goed te zijn. Ik voel daar geen tocht, want dat is wel prima in dit huis.

@euchromatic Dat idee heb ik dus hier ook, alleen als ik bij de betonnen muur sta en door de raam ga luisteren hoor je wel degelijk de auto's en andere verkeer erdoor heen. Dus vandaar ik ook het idee had betreft de ramen, maar die muren is ook iets mee. En zoals jij ook zegt, daar helpt triple glas niet tegen.

@Frieks Ik zal zo even wat foto's maken en dan plaatsen. Ja ik ook, maar goed ze blijven volhouden dat er metingen zijn geweest, dus ik wil wel nog een poging wagen bij de woningbouw of dat ik zelf iemand laat langskomen dan sta ik misschien wat sterker nog in mijn verhaal. Want projectleider doet hier nog de reparaties etc. omdat het voor de woningbouw te ingewikkeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

4 mm glas dempt ook weinig in ieder geval bij dubbel glas dan zal het bij triple wel hetzelfde zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:46
Kilfo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:12:

Dus ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren, wat zou ik hiermee kunnen doen, zodat ik bij wijze van zelf het kan achterhalen of dat ik toch de woningbouw hierin mee kan krijgen.
Gewoon accepteren dat je geluid van buiten waarneemt, punt.

Of heb je er lichamelijke/geestelijke klachten van? Erger je je helemaal kapot aan alle kikkers buiten? Lig je er wakker van 's nachts? If so, verhuizen is dan je enige optie want de verhuurder geeft al aan dat constructief alles in orde is (gecheckt door de bouwkundig aannemer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:56
Ervaren je buren dezelfde hinder?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:15
Ik vind het sowieso opmerkelijk dat ze beide in 4 mm hebben uitgevoerd. Van wat ik ervan heb begrepen is het gebruikelijk om verschillende maten te gebruiken. Bijvoorbeeld 4 en 5 mm of 4 en 6 mm. De achterliggende gedachte is dat gelijke delen resonanties introduceren en ongelijke delen resonanties tegengaat. Bij triple zou ik er bijvoorbeeld 4, 5 en 6 mm van maken. Maar dat is wellicht waar het prijsverschil zit tussen goedkoop en duurder thermopane.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hoeveel verschil hoor je tussen raam open en raam dicht?
Hier hoor ik ook geluid van buiten met dubbelglas en zonder rooster maar het verschil tussen raam open en raam dicht is heel duidelijk.
Als je weinig verschil hoort dan gaat er ergens iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Als er weinig verschil is dan is of het thermopane lek of de tochtstrips sluiten onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
@Frieks Hierbij wat foto's Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h63kmjDoVJxeVKQrEDZDRRpPP30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1ADIakuD2kCqzhfRtKAVLCW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMartckBZm5T4mhVscA4bv93DHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2kThre3M2vQ9YO6CH0Dsp3p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9cH59TlyhnaYAChbzZtpfu3tEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR6eg7lwyhLazlznG3K1gv3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs7FC6iiIIzFplL8xEALNnAxD8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E07BcfaD3BHrqWZx0xNlaj9T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
Even wat uitleg erbij, de tweede foto is de raam bij de betonnen muur, de derde foto bij de muur met gipsplaten en vulling ertussen zeg maar. In alle slaapkamers zitten zulke ramen. Ik heb nog zo'n raam in mijn slaapkamer, maar die kan dan niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
@digifun Oke, dat is ook wel fijn om even te weten.

@FrankHe nou wat ik zelf weet was dit best een duur project, ik ben blij dat het een huurwoning is en geen koop.

@Den_S85 Ik erger met niet aan de kikkers wel aan het verkeer.

@StarC Ik heb het aan de achterbuurvrouw gevraagd, die heeft ook hoekhuis die zal er eens op letten. Mijn buurvrouw naast mij hoort het wel bij de voorkant en voordeur, achterkant een stuk minder zoals bij mij.

@Mr.C4 Als ik het raam open heb hoor je het helderder, als ik raam dicht heb als een dof doordringend geluid. Precies hetzelfde met de tuindeur. Er is meer echo zeg maar als ik ramen/deuren dicht heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Waarschijnlijk is er aan de buitenkant van het huis een hardschuim isolatieplaat (PIR/XPS) gebruikt voor isolatie. Die platen isoleren goed, maar houden geluid een stuk minder goed tegen dan traditionele isolatiematerialen als glas- en steenwol.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FrankHe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:55:
Ik vind het sowieso opmerkelijk dat ze beide in 4 mm hebben uitgevoerd. Van wat ik ervan heb begrepen is het gebruikelijk om verschillende maten te gebruiken. Bijvoorbeeld 4 en 5 mm of 4 en 6 mm. De achterliggende gedachte is dat gelijke delen resonanties introduceren en ongelijke delen resonanties tegengaat. Bij triple zou ik er bijvoorbeeld 4, 5 en 6 mm van maken. Maar dat is wellicht waar het prijsverschil zit tussen goedkoop en duurder thermopane.
Ons driedubbel glas is ook standaard in 3 dezelfde diktes uitgevoerd. Voor de slaapkamers vroeg ik verschillende diktes en keek men vreemd op want die vraag kregen ze nooit. Meerprijs was erg gering. Ze zeiden dat mensen die specifiek vroegen naar geluidswerend glas doorverwezen werden naar speciaal gelaagd glas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
@Admiral Freebee
Ik vind het opmerkelijk om dit te lezen. Naar mijn mening zouden ze gewoon standaard een combinatie van verschillende diktes moeten aanbieden. Het gebruik van verschillende diktes glas is namelijk exact wat ik en goede 25 jaar geleden eens heb geleerd toen ik nog in de bouwkundige schoolbanken zat. Met dezelfde diktes ga je namelijk geluidsfrequenties tegenkomen waarbij twee of drie glasplaten exact dezelfde trillen aannemen en de boel gaan versterken in plaats van verzwakken. Goed dat je het hebt gevraagd en ze het zonder morren hebben geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
@Kilfo

De kozijnen zien er op het eerste gezicht prima uit, maar kan van ver af niet zien of er wat aan mankeert. Ik denk dat het een combi is van alles wat hierboven geschreven staat. Glasplaten in dezelfde dikte, gebruik van pir ipv minerale wol. Ik zou het overigens wel melden als je weer lekkage hebt, dat hoort de verhuurder aan te pakken.

Al met al denk ik dat dit een gevalletje "binnen de norm" is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wel dunne kozijntjes voor tripple glas.. of zie ik dat verkeerd?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dingen horen zul je altijd doen. Kan ook zijn dat je een beter gehoor hebt dan doorsnee en nu pas ervaart wat dat doet. Je oren al eens laten testen?

Verder: helemaal geen ventilatie lijkt me stug, das niet goed voor je leefklimaat in huis. Al eens gekeken naar de ventilatieopeningen in het plafond? Ik verwacht dat je die op iedere verdieping hebt. Wat als je die afdekt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Aluminium kozijnen? Die geven ook veel geluid door.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mad-Matt schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:00:
Aluminium kozijnen? Die geven ook veel geluid door.
Duidelijk geen aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

FrankHe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:25:
@Admiral Freebee
Ik vind het opmerkelijk om dit te lezen. Naar mijn mening zouden ze gewoon standaard een combinatie van verschillende diktes moeten aanbieden. Het gebruik van verschillende diktes glas is namelijk exact wat ik en goede 25 jaar geleden eens heb geleerd toen ik nog in de bouwkundige schoolbanken zat. Met dezelfde diktes ga je namelijk geluidsfrequenties tegenkomen waarbij twee of drie glasplaten exact dezelfde trillen aannemen en de boel gaan versterken in plaats van verzwakken. Goed dat je het hebt gevraagd en ze het zonder morren hebben geleverd.
Mee eens. Er zijn ook folders waar dat in staat.
Als er ergens anders een (constructie)fout zit dan kan het lek daar ook zitten, daar gaat deze info niet over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzBxYrxQpCiju9qVVyOd25KdG2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aHeLrK2JuAQdrshhTevNNh2E.png?f=user_large

Bron: https://www.kenniscentrum...sisolerende-beglazing.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
bbbrumbrum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Duidelijk geen aluminium.
Wat dan wel?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kunststof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005

3DDude

I void warranty's

ik heb ook triple glas, werkt prima.
Wellicht met een app proberen het geluid op te sporen en hoeveel DB dat dan is. ? dan heb je een enigszins objectieve meetwaarde. Kan je ook zien waar er meer geluid is en waar demping is. en wat dingetjes proberen met een lopende meting :)
En is uit te sluiten dat de TS overgevoelige oren ofzo heeft :P

Voor android bijv:
https://play.google.com/s...basic.decibel&hl=nl&gl=US

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 19-05-2021 01:19 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilfo
@Ethnocentrix dat zal dan inderdaad het grootste probleem zijn denk ik, er zitten overal van die plaksteentjes aan de buitenkant...

@The Eagle ik weet dat ik niet de enige ben die het hoort, als ik hier visite heb of vrienden heb die horen het ook. Maar gezien zij hier niet wonen is het niet hun probleem. Ik heb wel een ventilatie systeem, die kan ik ook uitzetten en alles dichtdraaien. Dit heb ik ook gedaan, maar daar komt het niet vandaan.

@3DDude Ik heb wel een decibel app gedownload, maar als het een lek is bij ramen of in de muur dan kan zo'n app dit volgens mij niet meten.

@Frieks Toevallig heb ik weer lekkage, het lekt dan niet...Maar het is er wel weer...

Heeft iemand toevallig ervaring met een bedrijf die geluidslekken kan constateren? Want als de woningbouw niet de moeite wil nemen om te komen kijken, dan moet ik zelf kijken of ik dit kan inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LES1969
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Een nul op de meter woning, geen roosters, luchtverversingssysteem met warmte terugwinning.
Ik ben net verhuisd ( mijn oude huis gebouwd rond 1940, enkel en dubbelglas en de spouwmuren zijn niet geïsoleerd. Had ik nergens last van)
In het hele huis ervaar ik nu herrie. Alsof de buren en brommers binnen in huis zijn.
We zouden ook niets van onze buren horen.
Hoe is dit nou opgelost? Nog een bureau gevonden die weet waar het geluid vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
LES1969 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 00:39:
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Een nul op de meter woning, geen roosters, luchtverversingssysteem met warmte terugwinning.
Ik ben net verhuisd ( mijn oude huis gebouwd rond 1940, enkel en dubbelglas en de spouwmuren zijn niet geïsoleerd. Had ik nergens last van)
In het hele huis ervaar ik nu herrie. Alsof de buren en brommers binnen in huis zijn.
We zouden ook niets van onze buren horen.
Hoe is dit nou opgelost? Nog een bureau gevonden die weet waar het geluid vandaan komt?
kunststof kozijnen zeker?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zou eens zo'n luchtdoorblaastest laten doen van de woning, als er luchtlekken zijn ergens in de schil dan komen die daarmee naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Uitbouw met plat dak aanwezig? Tegenwoordig wordt er vaak uitsluitend met PIR isolatie gewerkt in veel toepassingen. Perfect voor isoleren, maar dramatische akoestische eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
Denk dat het iets anders is dan de ramen/kozijnen (altans...).
Hier in een bj 1978 woning onlangs kunststof kozijnen laten zetten dubbel glas.
Als de draai/kiep dicht zitten is echt al het buitengeluid weg. Grote drukke doorgaande weg op ongeveer 25mtr afstand en nog een fietspad dichterbij (brommers...).

Gezien je omschrijving (steenstrips buitengevel), is het houtskeletbouw?
Dan zou het zomaar kunnen dat er veel geluid binnen komt door demuren heen

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:46
Zorg dat je de bouwvergunning in handen krijgt via de gemeente.
Daarin staat de gevelopbouw en gebruikte materialen. Een deskundige kan op basis daarvan toetsen of aan H3 van het Bouwbesluit voldaan wordt (Bouwfouten daargelaten).

Een gevel moet tenminste 20 dB tegen houden. In situaties met een hogere geluidbelasting moet er bij de Bouwvergunning een akoestisch onderzoek zitten naar de gevelwering tegen geluid. Er moet voldaan worden aan een binnenniveau van 33 dB als gevolg van geluid van buiten. Wellicht kan de Nederlandse Stichting Geluidhinder ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonny3206
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01 21:07
Ik ervaar het zelfde probleem met mijn vrijstaande nieuwbouwwoning.

Wij komen uit een tussenwoning bouwjaar 2011 en daar hoorde we nooit een auto voorbij rijden terwijl de weg (30km) aan onze kleine voortuin grensde.
Nooit de buren horen praten of iets ook niet als die achter in de tuin zaten ofzo.

Nu een mooie nieuwbouwwoning gasloos ect houten kozijn met hr++
De weg(30km wordt wel harder gereden) is ong 8 meter vanaf de voorgevel.
Ik hoor mensen praten auto's voorbij komen en van de week met het vuurwerk was het als of ze het in me huis aan het afsteken waren terwijl er niemand bij ons in de straat thuis was.
Het huis is echt mega gehorig en ik weet niet wat ik ermee kan doen.
Is er niet iets van een geluid inspectie dat je kan laten uitvoeren?

Verders lees ik graag mee met mogelijkheden wat eraan gedaan kan worden en mogelijke oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Er zit iets niet goed dat is wel duidelijk.
Hier HR++ ramen in hardhout kozijnen die als kluisdeuren sluiten met goede rubbers. 20 jaar oud inmiddels. Muren zijn 1 x laag baksteen, isolatie en dan 10 cm in het werk gestort beton dragende binnenmuren. WTW installatie dus geen roosters.

De bijnaam van ons huis is inmiddels "de bunker".
De autos rijden 30 km/h hier door de straat op 6 m van de voorgevel, ik zie ze alleen maar hoor ze niet.
Buren nog nooit gehoord, alleen als ze gaan boren. Ook niet als ze feestje geven. Het grooste geluidslek is de brievenbus en voordeur, die is zo lek als een mandje.

Ik zou de kozijnen en de aansluiting kozijnen checken met gevel, dat glas lijkt me prima. Probeer de muuropbouw op te vragen bij gemeente en deel het met ons zodat we er naar kunnen kijken of dat het kan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Lollercopter op 06-01-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sonny3206 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:03:

Wij komen uit een tussenwoning bouwjaar 2011 en daar hoorde we nooit een auto voorbij rijden terwijl de weg (30km) aan onze kleine voortuin grensde.
Nooit de buren horen praten of iets ook niet als die achter in de tuin zaten ofzo.

Ik hoor mensen praten auto's voorbij komen en van de week met het vuurwerk was het als of ze het in me huis aan het afsteken waren terwijl er niemand bij ons in de straat thuis was.

Verders lees ik graag mee met mogelijkheden wat eraan gedaan kan worden en mogelijke oorzaken.
Kun je de bouwkundige tekening(en) van de (voor)gevel delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:00
Nomind schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:09:
Zorg dat je de bouwvergunning in handen krijgt via de gemeente.
Daarin staat de gevelopbouw en gebruikte materialen. Een deskundige kan op basis daarvan toetsen of aan H3 van het Bouwbesluit voldaan wordt (Bouwfouten daargelaten).
Papier- en praktijk zijn wel twee verschillende dingen he! De kans dat het anders is gebouwd dan aangevraagd is klein, maar ga er niet blind van uit. Zeker niet als er problemen zijn! In dat geval controleer je alles van begin tot eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
Misschien kun je nog een simpel experiment doen.
  • Zoek een sample van een bepaalde beat
  • Speel dat buiten af op bijv 70 decibel, de geluidsterkte van een luide conversatie
  • Neem het geluid buiten op met decibelmeting op een vaste afstand, bijv. 1 meter
  • Zet de geluidsbron op 0.5m van je buitengevel en ga binnen op 0.5m van de binnengevel weer meten (uiteraard zo dicht mogelijk bij de geluidsbron)
  • Herhaal dit op enkele plekken (wel/geen raam, begane grond, 1e etage)
Dan weet je hoeveel demping je hebt en heb je iets meetbaars.
Wel zorgen dat bijv. je ventilatie en afzuiging altijd uit/dicht staan voor gelijke meet omstandigheden.

[ Voor 8% gewijzigd door Piemol op 07-01-2024 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Sonny3206 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:03:

Als er een harde isolatie is toegepast dan is dit waarschijnlijk een groot deel van de oorzaak, harde isolatie heeft een hoge RC waarde maar doet weinig tegen geluid. Dit geld ook voor dakplaten met eventueel een harde persing.
HR++ glas doet ook niet veel tegen geluid, tripple beglazing met verschillende diktes beglazing dempen daarentegen wel.
Optie zou kunnen zijn om een blower doortest uit te laten voeren of er ergens lucht en dus geluidslekken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:00
Ik denk inderdaad ook dat het (in alle 3 van de gevallen in dit topic) aan de opbouw van de muren ligt. Traditionele spouwmuren isoleren zeer goed tegen geluid. Opbouw van hard (steen) - zacht (glaswol) - hard.
Tegenwoordig wordt er met hardere isolatiematerialen geisoleerd, zoals PIR. Dan heb je die zachte dempende binnenruimte niet meer.
Als ze dan ook niet meer traditioneel gaan metselen maar zachtere binnenwanden zoals gasbeton gaan zetten met aan de buitenkant enkel een dun siergeveltje, is je geluidsisolatie natuurlijk helemaal weg.

Ik merk dit zelf ook na de renovatie van mijn dak. Wij hebben gekozen voor 15cm dikke EPS platen bovenop de kepers. Tussen de kepers is nog extra glaswol geplaatst. Toen deze er nog niet tussen zat hoorde je elk regendruppeltje op de pannen vallen en dus ook elke auto voorbij komen. Met dat beetje extra glaswol (70mm) is dat geluid vrijwel helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny3206
@bbbrumbrum
Rechts is de voorgevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doBeoUcO7nK6WKx49TVxi5nEbcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCZdjhmpJhzMhlshbwwSsTpo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny3206
@D.deJong
Bedankt ik zal dit eens gaan proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:46
Piemol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:59:
Misschien kun je nog een simpel experiment doen.
  • Zoek een sample van een bepaalde beat
  • Speel dat buiten af op bijv 70 decibel, de geluidsterkte van een luide conversatie
  • Neem het geluid buiten op met decibelmeting op een vaste afstand, bijv. 1 meter
  • Zet de geluidsbron op 0.5m van je buitengevel en ga binnen op 0.5m van de binnengevel weer meten (uiteraard zo dicht mogelijk bij de geluidsbron)
  • Herhaal dit op enkele plekken (wel/geen raam, begane grond, 1e etage)
Dan weet je hoeveel demping je hebt en heb je iets meetbaars.
Wel zorgen dat bijv. je ventilatie en afzuiging altijd uit/dicht staan voor gelijke meet omstandigheden.
En wat is het doel van dit experiment? Er komt een getal uit, en dan? Ik denk dat je weinig mee kan, wat is je referentie voor een oordeel?
Als je de situatie wilt verbeteren dan moet je toch echt op zoek naar de oorzaak van het probleem.
We werken in Nl voor de geluidwering van gevels nu eenmaal met de een gestandaardiseerde meet- en rekenmethode waaraan tijdens de bouw voldaan moet worden (minimaal 20 dB) zie hier. Het Bouwbesluit bepaald de regels en daarmee ook de vereiste kwaliteit van de geluidisolatie. In de praktijk kan er veel mis gaan. Helaas is het vaak dan heel lastig om de vinger op de zere plek te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
Nomind schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:19:
[...]

En wat is het doel van dit experiment? Er komt een getal uit, en dan? Ik denk dat je weinig mee kan, wat is je referentie voor een oordeel?
Als je de situatie wilt verbeteren dan moet je toch echt op zoek naar de oorzaak van het probleem.
We werken in Nl voor de geluidwering van gevels nu eenmaal met de een gestandaardiseerde meet- en rekenmethode waaraan tijdens de bouw voldaan moet worden (minimaal 20 dB) zie hier. Het Bouwbesluit bepaald de regels en daarmee ook de vereiste kwaliteit van de geluidisolatie. In de praktijk kan er veel mis gaan. Helaas is het vaak dan heel lastig om de vinger op de zere plek te leggen.
Nou ja, als je dan meet dat je gevel/ramen dus +/- 20 dB dempen, dan is het volgens de regels gebouwd. Meet je maar 16 dB vermindering met eigen niet-geijkte apparatuur kan het reden zijn om aan te nemen dat het niet volgens de regels gebouwd is. Ook kan je wellicht bepalen waar de minste demping is. Bovendien heb je iets meetbaars i.p.v. enkel "ik ervaar geluidsoverlast". Zo kijk ik ook eigenlijk tegen de blowerdoor test aan. Je mag aannemen dat er geen kieren zijn, maar door te testen weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:04
Een blowerdoortest lijkt me geen goedkope grap, en de vraag is maar of daar je probleem zit. Als de opbouw van de constructie nou eenmaal weinig geluid dempt is dat een dure test om uit te laten voeren.

Mijn platdak van de aanbouw moet ook vervangen en dus meteen goed geisoleerd worden. Niemand wil meer grind plaatsen en opmerkingen als "het is supergoed geisoleerd dus geluid hoor je ook niet" geeft wel aan hoe met de kennis van de dakdekkers zit (die willen ook gewoon makkelijk verkopen natuurlijk, en voor jou als kritische klant liever snel naar een ander die geen vragen stelt). Ik had er dus graag weer grind op als demping, maar met een letterlijk hogere isolatielaag is dat ook nog eens problematisch.

Wij hebben onze voor- en achtergevel van HSB ook met PIR geisoleerd. Ik zal niet zeggen dat ik spijt van heb, alleen is de wand zo dik dat ik met steenwol ook prima isolatiewaarden had kunnen halen en ik vind ook redelijk veel geluid doorkomen. Mijn zolder ga ik ook zeker (deels) met steenwol doen om niet gek te worden van iedere regendruppel die op het dak valt. Er is soms wel wat weinig aandacht in topics over isoleren dat de weinig geluidremmende eigenschappen van PIR tegenvallen.
Pagina: 1