Welke Aderdikte ymvk kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV Tweakers
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-11-2024
Mijn vraag

Ik moet in een bedrijfshal vanuit de hoofdmeterkast naar een verdeelkast een 5 aderige kabel trekken.

De lengte is 49,5 meter.

In de verdeelkast komen 1 of 2 krachtgroepen van 16 ampere en 2 groepen van 230v en later misschien 3.

Welke aderdikte is nodig voor de kabel?

Het is een hal voor de verhuur dus we weten niet precies wat er in komt, het is hoofdzakelijk opslagruimte maar af en toe wordt er iets gelast en er staat een zaagmachine op krachtstroom.

Ik krijg verschillende adviezen, de een zegt een kabel 5x2,5 de ander 5x4.

Ik zou graag willen weten wat het moet zijn, dus niet een antwoord van ik zou een dikkere pakken dan is het altijd goed....

Ik wil best een dikkere kabel leggen maar het moet wel zinvol zijn.

Als bijvoorbeeld een constructeur een stalen balk berekend van 20 cm dik, dan leg je er ook geen op van 30cm dik. Dat is onnodig en onnodig kosten maken.

Ik hoor het graag,

Groeten,
RV

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07

Rmg

Waarop is die kabel in de hoofdkast afgezekerd?

Voor 25A en 50m zit je op 4mm. https://www.vekto.nl/info/question/id/13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
- iets gelast......
- 'een' zaagmachine op krachtstroom.....

samengevat: geen idee wat de belasting is.....

een dak zal niet vanzelf zwaarder worden, de energievraag is een ander verhaal.

wat als ze later toch twee 'een' zaagmachines op krachtstroom willen aansluiten.
hoe ziet de bestaande voedingskast er uit, en hoe wordt de nieuwe groep afgezekerd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV Tweakers
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-11-2024
@Rmg
De hoofdmeterkast is afgezekerd op 25 en de verdeelkast 49,5 meter verder op 16.

Het is wel zo dat de hoofdmeterkast op 25 is afgezekerd maar de gebruiker kan maar 16a machines gebruiken omdat de verdeelkast op 16 wordt afgezekerd.

We moeten ook een kabel trekken een hal dichterbij, daar is de afstand 40 meter. De hal daarvoor ca 30, en nig 1 daarvoor ca 20.
Als ik de 25a aan moet houden moet alles met 4, bij 16a kan alles met 2,5. Of is het dan toch beter om alles met 4 te doen?

@Tens
De huurder moet wel eens iets lassen aan auto's, dat is enkele keren per week.
Professionele zaagmachines/ formaatzagen zijn op krachtstroom meestal rond de 5kw.

Stroom kun je idd niet vergelijken met een dak maar ik bedoelde eigenlijk dat ik graag wil weten wat het moet zijn en niet zomaar wat roepen doe maar dit, dat zal wel goed zijn, er zijn mensen die zeggen ik zou 6mm2 draad leggen dat is altijd goed. Maar ja dan kan ik misschien nog beter 10 of 16 leggen of 25.

Maar het moet wel zeker goed zijn en niet dat als iemand het lasapparaat aanzet de kabelt binnen te roken.... ik wil er zeker niet op bezuinigingen maar ik geef ook niet graag onnodig geld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07

Rmg

RV Tweakers schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:53:
@Rmg
De hoofdmeterkast is afgezekerd op 25 en de verdeelkast 49,5 meter verder op 16.

Het is wel zo dat de hoofdmeterkast op 25 is afgezekerd maar de gebruiker kan maar 16a machines gebruiken omdat de verdeelkast op 16 wordt afgezekerd.

We moeten ook een kabel trekken een hal dichterbij, daar is de afstand 40 meter. De hal daarvoor ca 30, en nig 1 daarvoor ca 20.
Als ik de 25a aan moet houden moet alles met 4, bij 16a kan alles met 2,5. Of is het dan toch beter om alles met 4 te doen?
De zekering in de is hoofdkast 25A ik zou 4mm leggen vanwege de spanningsval en opwarming van de kabel.

Bij 25A en 25 meter is ook 4mm aangeraden.

De kabel is op 25A afgezekerd. Dan moet je ook een passende kabel nemen. Op je verdeel punt kom je gewoon over de 25A heen want je hebt het al over 5 groepen.

Het is zegmaar ook niet een discussie die je wil met je verzekeraar als een keer iets mis gaat.

Als je op bekabeling willen besparen moet je m afzekeren op 16A. Maar geen idee of de besparing van de bekabeling opweegt tegen een extra automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je dit soort basis dingetjes moet vragen denk ik niet dat je de juiste persoon bent zoiets aan te leggen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

Hier kan je de kabel berekenen die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bij mijn weten moet je meerdere groepen verdelen over verschillende ymvk kabels. Meerdere groepen over dezelfde kabel voeren is niet toegestaan.

Edit: gaat eerst naar een verdeelkast lees ik nu. Dan zal bovenstaande niet gelden.. Excuses

[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 17-05-2021 14:05 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1