Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 21:47
Mijn vraag
Juiste dimbare driver voor 15x G4 LED?

Ik heb een lamp in de woonkamer met 15 G4 LEDs. De meegeleverde LEDs zijn 0,8W en zijn aangesloten op een niet dimbare driver (12V, 18W max). Dit geeft echter een te fel wit licht dus ik wil deze lamp dimbaar maken.

Relevante hardware die ik gebruik
- Lamp: normann copenhagen amp chandelier small
- Lichtbron: huidig 15 G4 LED 0,8W (niet dimbaar)
- Driver: huidig 12V, 18W max. Niet dimbaar.
- Dimmer: ROBB Smart Zigbee dimmer (https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De dimmer in de wand kan de zigbee dimmer blijven.
- Lichtbron: 15x dimbare 3W G4 LED (dimbaar), kan evt ook andere aanschaffen.
- Nu nog de juist driver. Kan ik iedere dimbare driver gebruiken die 12V en minimaal 45W (15x3W LED) levert gebruiken? Waar moet ik nog meer op letten?
Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden: https://www.ledprofiel.nl...c-45-watt-375-ampere.html
Zou het daar mee moeten lukken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Jup, dat zou prima moeten werken.

En een move naar Domotica, want dit is niet echt electronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou moeten werken inderdaad maar zou zelf liever iets vermogen op de voeding voer hebben. Heb je überhaupt wat marge en komt levensduur vaak wel ten goede. Bijvoorbeeld een HTM70 van Osram, nog stuk goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnk
Septillion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:18:
Zou moeten werken inderdaad maar zou zelf liever iets vermogen op de voeding voer hebben. Heb je überhaupt wat marge en komt levensduur vaak wel ten goede. Bijvoorbeeld een HTM70 van Osram, nog stuk goedkoper ook.
Bedankt ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnk
Even een up van dit topic. Ik loop namelijk tegen een probleem aan. Vanwege tijdgebrek pas deze week aan de slag gegaan met dit projectie.

Hiervoor heb ik zoals eerder vernoemend
- armatuur met 15x G4 3W dimmable LED (via Amazon)
- Zigbee dimmer (ROBB Smarrt)
- trafo/driver OSRAM HTM70.
- Als het goed is werkt alles met fase afsnijding/trailing edge. Alleen de lampjes weet ik niet precies.

Echter de LEDjes blijven knipperen en niet goed dimmen. Nu heb ik contact opgenomen met de leverancier van de OSRAM en die zeggen dat ik had moeten kijken naar het "vervangende wattage" van de LED lampen. Dus niet 3W maar circa 20-21W (wie bedenkt dat nou.. |:( ). Dan zou ik op een totaal komen van 15x 21W=315W. Als test dan maar minder ledjes aangesloten op trafo (2-3), maar ook hier flikkeringen.

De dimmer heb ik zowel geprobeerd om 3-draads als 2-draads (met bypass) aan te sluiten maar bij beide opties blijven de flikkeringen.

Ik loop vast. Waar zou dit probleem kunnen zitten? En hoe kan ik dit oplossen. Toch andere dimmer/trafo combinatie of andere LEDjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:20
Osram HTM70 > uit de familie: Electronic transformers for halogen lamps > Halotronic-Compact
Is die wel geschikt om DC LEDs (gelijkstroom) aan te sturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnk
arpeggio schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:15:
[...]

Osram HTM70 > uit de familie: Electronic transformers for halogen lamps > Halotronic-Compact
Is die wel geschikt om LEDs aan te sturen??
Ja volgens de verkoper wel. Volgens mij is met name die fase aan- en afsnijding het belangrijkste en dat zou deze beide moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
mnk schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:26:
[...]

Ja volgens de verkoper wel. Volgens mij is met name die fase aan- en afsnijding het belangrijkste en dat zou deze beide moeten kunnen.
De LEDs van Amazon van het merk MENGS zijn DC LEDs, dus gelijkstroom.
Halogeen werkt op AC (wisselstroom). Er zijn waarschijnlijk ook wel LEDs die op wisselstroom werken, maar dat zijn deze dus niet.

Op deze webpagina zie je bijv. zowel AC-drivers als DC-drivers voor LEDs
https://www.123led.nl/Led...drivers/Drivers-p559.html

[ Voor 12% gewijzigd door arpeggio op 31-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnk
arpeggio schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:32:
[...]

De LEDs van Amazon van het merk MENGS zijn DC LEDs, dus gelijkstroom.
Halogeen werkt op AC (wisselstroom). Er zijn waarschijnlijk ook wel LEDs die op wisselstroom werken, maar dat zijn deze dus niet.
Dat is het! Stom dat ik dat niet gezien had... :F nu zoeken naar of andere LEDS of toch een andere driver.
Klopt het trouwens dat ik qua driver moet letten op "vervangend wattage". Lijkt me toch logischer om gewoon het wattage van de LED zelf te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
mnk schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:41:
...
Klopt het trouwens dat ik qua driver moet letten op "vervangend wattage". Lijkt me toch logischer om gewoon het wattage van de LED zelf te gebruiken?
Dat "vervangend wattage" heeft er niets mee te maken.
Je hebt een 12 Volt DC driver nodig die minimaal 15x 3W = 45 W kan leveren. Iets hoger wattage is wel aan te raden zodat het ding niet direct op zijn maximum zit.
En het moet een dimbare driver zijn, anders heb je er in jouw geval niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 18:29
Ik heb met die leverancier dezelfde onbegrijpelijke discussie gehad over “vervangend wattage”. Die Osram Halotronic levert een wisselspanning met een frequentie van meer dan 50 Hz. Probeer maar eens te meten met een gewone universeelmeter. Die wijst maar enkele volts aan, ook als je zelf een van de meetpunten beet pakt. Ook staat op de trafo dat je maar twee lampen mag aansluiten met maximaal twee meter snoer, die je netjes moet neerleggen. Dat duidt allebei op hoogfrequent zaken.
Bij mij zijn uiteindelijk 9 van de 14 Osram Micro led’s kapot. Ik kan niet vinden of die leds gelijk- of wisselspanning zijn.
Ik gebruik nu een Goobay trafo met 12V gelijkspanning, en geen problemen meer. Alleen nog een vertraging bij het inschakelen. Is dat gebruikelijk, of een kwestie van een duurder exemplaar kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 18:29
arpeggio schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:15:
[...]

Is die wel geschikt om DC LEDs (gelijkstroom) aan te sturen??
Nee, volgens de fabrikant alleen voor halogeen.
https://www.osram.com/app...Cat&lid=EN&mpid=ZMP_56800
Pagina: 1