Sennavz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:22:
ik waardeer je advies maar ik weet 100% zeker als ik 3600MHz 14CL er in zet dat het mij minimaal 10-15fps meer oplevert. mijn vraag is alleen of het kan en wat voor moederbord heb ik ATX of micro is beetje onduidelijk
Je weet het 100% zeker, maar uit al je andere antwoorden hoor ik enkel twijfel en iemand die dit nog nooit heeft gedaan.
ATX of Micro ATX maakt helemaal niks uit, enkel of je moederbord een hogere snelheid ondersteund. Geheugen erbij zetten heeft geen zin, want dan gaat het snellere geheugen draaien op de snelheid van het langzaamste. Dus 2 oude reepjes eruit, en 2 nieuwe erin.
Er zijn genoeg benchmarks te vinden waaruit blijkt dat geheugensnelheid in de meeste games weinig impact heeft op de fps. Bouw je een nieuwe pc dan zou ik standaard voor snel geheugen kiezen als het prijsverschil minimaal is. Maar dit gaat om een upgrade.
Maar als jij je geld wil verspillen moet je dat vooral doen.
Maar nogmaals, vervang eerst je CPU koeler en kijk dan naar de rest. Zou zomaar kunnen dat je CPU enorm aan het throttelen is door de hoge temperatuur. Dan wordt die de bottleneck. Helemaal omdat je een 1080P scherm heb. Hoge resoluties hebben vooral een snelle GPU nodig, lagere hebben meer baat bij een snelle CPU.