Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC verkopen of upgrades??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sennavz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-01 05:52
In mijn vorige topic gaf ik aan dat ik een prebuild had gekocht nou is het zo dat daar vaak word bespaard op onderdelen mijn cpu word idle rond 75/80 graden soms en die koeler ga ik vervangen nu wil ik ook mijn ram sticks vervangen ik weet alleen niet of 3600MHz op mijn moederbord kan. Ik wou aan jullie vragen om advies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxA8sH3qfLj7fD2514DFQHHinms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnoQtAzhmT7fv2Hjmu1P6gP4.jpg?f=fotoalbum_large

CPU 3700X
GPU RTX 3070

(lenovo legion t5 26amr5)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Koeler kan je niet vervangen voor een 3rd party. De montagegaten wijken af van wat voor AM4 gebruikelijk is.

• Sennavz
ik begreep van iemand met hetzelfde moederbord dat ik lga 115x brackets kan monteren

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:06
@Sennavz
Voor een koeler, zou je deze kunnen proberen:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Zitten alle brackets bij, dus kan je kan kijken wat werkt.

Mocht je iets meer willen uitgeven kan je ook deze pakken:
pricewatch: Noctua NH-U12S redux

Zie https://forums.lenovo.com...to-replace-it/m-p/5055766 wat erin past.

Ram lekker laten voor wat het is, 3600 mhz of wat er nu zit zal weinig uitmaken. Zolang er voldoende in zit (minimaal 16 GB) zal je weinig verschil merken.

Verder zou je even moeten controleren of de koeling van de kast wel op orde is. Vaak zitten er erg weinig ventilatoren in. Dus kijk of je er 1 of 2 extra in kan plaatsen. Ze willen vaak een 80mm fan installeren op een plek waar ook een 120mm of zelf een 140mm past.
Dit kan al een hoop schelen, want als je kast heet is, zal een andere cpu koeler ook weinig uithalen.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 16-05-2021 19:06 ]

• Sennavz
ik waardeer je advies maar ik weet 100% zeker als ik 3600MHz 14CL er in zet dat het mij minimaal 10-15fps meer oplevert. mijn vraag is alleen of het kan en wat voor moederbord heb ik ATX of micro is beetje onduidelijk

• Uszka
Sennavz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:22:
wat voor moederbord heb ik ATX of micro is beetje onduidelijk
Wat het moederbordformaat is heb ik in je andere topic verteld.

• Sennavz
behuizing is micro ATX zei je

• Uszka
Ja, dan zit er zeker weten geen ATX moederbord in.

• Sennavz
oke ja sorry ik heb nog niet heel veel verstand van alles

• Sennavz
Uszka kan je me ajb toevoegen op discord ik zou je graag een paar vragen willen stellen
Senna#3562

• Uszka
Ik gebruik geen discord. Je kunt mij een PB sturen via tweakers.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:06
Sennavz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:22:
ik waardeer je advies maar ik weet 100% zeker als ik 3600MHz 14CL er in zet dat het mij minimaal 10-15fps meer oplevert. mijn vraag is alleen of het kan en wat voor moederbord heb ik ATX of micro is beetje onduidelijk
Je weet het 100% zeker, maar uit al je andere antwoorden hoor ik enkel twijfel en iemand die dit nog nooit heeft gedaan.
ATX of Micro ATX maakt helemaal niks uit, enkel of je moederbord een hogere snelheid ondersteund. Geheugen erbij zetten heeft geen zin, want dan gaat het snellere geheugen draaien op de snelheid van het langzaamste. Dus 2 oude reepjes eruit, en 2 nieuwe erin.

Er zijn genoeg benchmarks te vinden waaruit blijkt dat geheugensnelheid in de meeste games weinig impact heeft op de fps. Bouw je een nieuwe pc dan zou ik standaard voor snel geheugen kiezen als het prijsverschil minimaal is. Maar dit gaat om een upgrade.
Maar als jij je geld wil verspillen moet je dat vooral doen.

Maar nogmaals, vervang eerst je CPU koeler en kijk dan naar de rest. Zou zomaar kunnen dat je CPU enorm aan het throttelen is door de hoge temperatuur. Dan wordt die de bottleneck. Helemaal omdat je een 1080P scherm heb. Hoge resoluties hebben vooral een snelle GPU nodig, lagere hebben meer baat bij een snelle CPU.
Pagina: 1