Betrouwbare thuisopslag maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-05 15:15
Ik wil mijn huidige desktop opslag betrouwbaarder maken. Het is nu een 1 TB SSD (OS, games) en een 3 TB HDD (vooral fotos). Ik heb een backup buitenshuis, maar heb genoeg kapotte HDDs in mijn leven meegemaakt. Het zou me toch veel tijd kosten om alles terug te zetten, dus ik wil (naast de backup) ook mijn opslag betrouwbaarder maken.

Het systeem is gewoon voor thuisgebruik. Ik denk dat ik al mijn data het liefst in mijn desktop hou en niet op een losse NAS, ik heb het gevoel dat dat altijd trager is en meer onderhoud kost. Mijn huidge backup (backblaze, cloudbased) ondersteunt ook geen netwerkschijven.

Ik zoek een?
Ik zie de volgende opties:
  1. HDD erbij, RAID opstelling; kosten ~100 euro (1 extra HDD) of 200 euro (2 extra HDDs)
  2. HDD deels ook vervangen door SSD, bijvoorbeeld 1x 2TB (~250 euro)
  3. HDD vervangen door meerdere SSDs in RAIS, bijvoorbeeld 2x 2TB (~500 euro) of 4x 1 TB (~400 euro)
Wat is je budget?
Tja, alles opties hierboven zijn betaalbaar voor mij :) maar als het onnodig is betaal ik het liever niet.

Slaat dit ergens op of ben ik compleet de verkeerder kant op aan het denken?

[ Voor 7% gewijzigd door fce773febc139c7 op 16-05-2021 17:11 . Reden: iets duidelijker proberen te maken ]

Beste antwoord (via fce773febc139c7 op 20-05-2021 10:51)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

@fce773febc139c7 yep.

Je werkt gewoon dagelijks op je PC. Daar staat je data.
Daar kan je eventueel RAID 1 inzetten zodat je door kunt werken met die data als er 1 HDD stuk gaat.

Je maakt je backup's op de NAS (ook daar kun je kiezen voor RAID zodat je door kunt blijven gaan bv).
Op je NAS zorg je dat je iets van versioning gebruikt.
Dus niet 1:1 100% kopie van je PC naar je NAS. Dan kopieer je ook fouten e.d. mee.

Je wilt bv 10 versies terug kunnen gaan.

Dan vanaf je NAS kun je weer naar Backblaze (oid). Ook daar kan je versioning inzetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33

Cyphax

Moderator LNX
Raid is geen backup! :)

Ik zou zelf liever niet backuppen naar hetzelfde systeem. Of beter gezegd: liever backuppen naar een ander systeem.
Waarom denk je dat backuppen naar een NAS traag is en meer onderhoud kost?

Op zich hoeft het niet veel voor te stellen; ik gebruik bijvoorbeeld een Raspberry Pi 4 met een externe HD (usb), en openmediavault. Die hebben usb3 en gigabit tegenwoordig. Dat is snel zat voor normale backups. het wordt alleen te weinig als je dagelijks vele gigabytes gaat kopieren.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
Sorry, ik heb het niet duidelijk uitgelegd. Heb originele post ook aangepast.

Ik heb een backup buitenshuis (backblaze). Dat is het probleem niet, dat wil ik zo houden.

Los daarvan wil ik mijn desktop betrouwbaar hebben. Ik heb genoeg kapotte HDDs meegemaakt, en het kost toch altijd veel tijd en ergernis ("heb ik nu echt de laatste versie van mijn data of is het nog een dag oud?") om alles te herstellen. Ik wil er nu best wat extra in investeren om die ergernis te verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Je data heb je op meerdere plekken staan.

1) op de PC zelf
2) op een andere plek
3) het liefst nog offsite (cloud)

Raid neem je voor redudantie. Mocht er 1 disk stuk gaan. Kom je nog bij je data en kun je verder werken.
En is zoals genoemd geen backup.

Een NAS is juist uitermate geschikt als backup medium.
Het is klein, vergt veel minder stroom, kan 24/7 draaien. En je kunt er makkelijk meerdere versies van je backups op slaan (sowieso handig om terug in de tijd te kunnen, en meerdere data te kunnen kiezen voor een restore).

En een NAS is ook makkelijk off site te backuppen (aansluiten op Cloud, of een 2e nas bij kennis/vriend/ouders bv).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met mijn boorgangers: koop een NAS. Synology, twee disks van 4T in raid 1 en een sync van de data naar backblaze. Is na,elijk gewoon supported: https://www.backblaze.com/blog/synology-cloud-backup-guide/

Synology geeft je ook je netwerkschijven. Shares die je op je syno besvhikbaar stelt aan je desktop kun je ook naar backboaze syncen. 1x inrichten en verder niet naar omkijken. Kost je nauwelijks onderhoud, is er altijd, en is gemaakt voor jouw doeleinde :)

Volgens mij maakt onbekend onbemind in jouw geval, ik vraag me iig af waar die aversie tegen een nas vandaan komt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
The Eagle schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:22:
Met mijn boorgangers: koop een NAS. Synology, twee disks van 4T in raid 1 en een sync van de data naar backblaze. Is namelijk gewoon supported: https://www.backblaze.com/blog/synology-cloud-backup-guide/
Ik heb cloud backup voor mijn desktop: https://www.backblaze.com/cloud-backup.html
Synology geeft je ook je netwerkschijven. Shares die je op je syno besvhikbaar stelt aan je desktop kun je ook naar backboaze syncen. 1x inrichten en verder niet naar omkijken. Kost je nauwelijks onderhoud, is er altijd, en is gemaakt voor jouw doeleinde :)

Volgens mij maakt onbekend onbemind in jouw geval, ik vraag me iig af waar die aversie tegen een nas vandaan komt.
Het is misschien een geval van "wat de boer niet kent" :P.

ook @DarkSide : het idee is dan:
1. Data op je eigen PC. Gewoon een simpele HDD, kan kapot gaat.
2. Backup op een NAS. Staat in-huis, dus makkelijk de data van #1 herstellen bij HDD dood.
3. Backup cloud, voor als het hele huis affikt of ransomware krijgt.
Bedoel je dit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@fce773febc139c7 yep.

Je werkt gewoon dagelijks op je PC. Daar staat je data.
Daar kan je eventueel RAID 1 inzetten zodat je door kunt werken met die data als er 1 HDD stuk gaat.

Je maakt je backup's op de NAS (ook daar kun je kiezen voor RAID zodat je door kunt blijven gaan bv).
Op je NAS zorg je dat je iets van versioning gebruikt.
Dus niet 1:1 100% kopie van je PC naar je NAS. Dan kopieer je ook fouten e.d. mee.

Je wilt bv 10 versies terug kunnen gaan.

Dan vanaf je NAS kun je weer naar Backblaze (oid). Ook daar kan je versioning inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
DarkSide schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:27:
@fce773febc139c7 yep.

Dit laatste is nog iets wat ik niet helemaal begrijp: waarom vanaf NAS naar een cloud service, en niet gewoon direct van mijn PC een backup naar cloud service?

Als bijvoorbeeld mijn NAS gegijzeld wordt en alle data daar versleuteld wordt, dan helpt de cloud backup van die data ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik doe voor mijn foto's is het volgende:
  • Na het aanmaken van nieuwe data: incrementele backup naar mijn NAS via FreeSync
  • 1x per maand: incrementele backup naar een externe harde schijf die off site opgeslagen wordt. Ik wissel twee externe schijven af zodat er altijd één off site blijft liggen
  • 2x per jaar: wissen van één van de externe harde schijven en de data opnieuw schrijven
Vroeger gebruikte ik mijn computer als bron om naar de externe schijven te schrijven maar tegenwoordig gebruik ik de NAS als bron. Ik heb twee harde schijven in RAID 1 (mirroring) in de NAS zitten met BTRFS. Een aantal keer per jaar draai ik een scrub job op de NAS zodat eventuele stille corruptie gedetecteerd en gerepareerd kan worden.

Ik ben voldoende gerust met bovenstaande strategie. In principe kan ik nog altijd recente data kwijtraken (maximum 1 maand) bij een blikseminslag of brand maar dat vind ik een aanvaardbaar risico. Bovendien roteer ik ook mijn SD kaarten in mijn camera zodat er sowieso ook nog recente foto's op de SD kaarten staan. Die kunnen natuurlijk ook gewoon mee afbranden maar dan heb ik grotere zorgen dan een maandje foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

fce773febc139c7 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Dit laatste is nog iets wat ik niet helemaal begrijp: waarom vanaf NAS naar een cloud service, en niet gewoon direct van mijn PC een backup naar cloud service?

Als bijvoorbeeld mijn NAS gegijzeld wordt en alle data daar versleuteld wordt, dan helpt de cloud backup van die data ook niet meer.
Je kan toch inloggen op de cloud omgeving. En de backup restoren?

en daarom heb je ook versies.
Dus op 19-5 maak je een backup
op 20-5 maak je een backup
op 21-5 word je geraakt door een crypto. En die wordt gebackupped
op 22-5 restore je je backup van 20-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
Ja, dan moet je dus versies van je NAS naar cloud maken met oneindige retention, en niet simpelweg alles van je NAS naar cloud kopieren of maar 30 dagen aanhouden. Dan moet je backup op je NAS dus niet al te veel wijzigen, anders lopen die versies snel uit de hand.
Pagina: 1