Twee WLAN's met verschillende DNS servers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik probeer het volgende voor elkaar te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDcE4lrmK1krXB0CJEqrCa2ctlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lMo5WcaoWayLNPSsFhzo2n7e.jpg?f=user_large

Met de pijltjes probeer ik duidelijk te maken:

- Alle devices op WLAN 1 kunnen 'praten' met devices op WLAN 2 en vice versa;
- Alle devices op LAN kunnen praten met devices op WLAN 1 en WLAN 2, en vice versa;
- Alle devices op LAN, WLAN 1 en WLAN 2 hebben toegang tot WAN;

Het gaat er dus puur om dat devices op WLAN 1 en WLAN 2 naar respectievelijk een DNS op het WAN en een DNS op het LAN (pihole adblocker) worden gestuurd, verder alles 'normaal'.

Wat heb ik:
- zojuist twee wireless access points aangeschaft (Unifi AC Lite) waarmee ik verschillende SSID's kan 'hangen' aan VLAN ID's;
- een router die ik kan flashen met custom firmware waarna ik e.e.a. met VLAN's moet kunnen doen.

Wat heb ik niet:
- enig verstand van VLAN's en de configuratie daarvan.

Ik vermoed dat de sleutel om bovenstaande config te realiseren wel in de juiste setup van VLAN's ligt? Is het mogelijk mij een uitleg te geven van de juiste setup (schematische setup)? Is hier nog verdere informatie voor nodig? (Router heeft 1 WAN poort en 4 gebruikte LAN poorten, voor wat het waard is. Wireless gedeelte van de router gaat uit zodra de twee nieuwe WAP's er aan hangen)

Stap 2, implementatie hiervan in mijn hard- en software, probeer ik dan zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Tutorials genoeg, maar zonder te weten om welke router (OS) het gaat wordt het lastig.
Verder is het, met enig uitzoekwerk, een fluitje van een cent. En...inderdaad met een router die VLAN's ondersteunt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Ik heb gegoogled uiteraard maar kom er nog niet uit.

Router: ASUS RT AC68U, firmware wordt DD-WRT of FreshTomato (afhankelijk van wat de uitleg gaat zijn, hoop ik dat 1 van deze twee de juiste mogelijkheden biedt. Merlin (huidig) gaat t niet worden obv wat ik zo snel heb kunnen googlen).

Een van de twee WAP's komt aan een unmanaged switch te hangen die op zijn beurt weer naar de router gaat. Ik begrijp dat ik deze door een managed switch zal moeten vervangen.... maar laat ik het eerst voor 1 WAP (die direct aan de router hangt) voor elkaar proberen te krijgen). Voor de duidelijkheid: beide SSID's zullen op beide WAP's bestaan.

EDIT: mbt Merlin moet er eea via SSH -> robocfg het eea te doen zijn, maar dan weet ik nog steeds niet het schema / idee dat ik probeer te implementeren.

[ Voor 47% gewijzigd door clem op 16-05-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
Hiervoor heb je dan twee verschillende DHCP servers voor nodig die ieder een andere DNS server meedelen.

Je hebt twee broadcast domeinen nodig en dit moet niet persee met VLAN's. Als je de poorten op de router kan instellen als een layer 3 interface. Meestal zijn ze layer 2 interfaces of in andere woorden een switch, dus ieder poort behoort tot dezelfde gateway bv 192.168.100.1/24 en uit deze reeks krijg je ook een adres.

Layer 3 interfaces: eth1 - 192.168.10.1/24 eth2 - 192.168.20.1/24 - 192.168.30.1/24
Layer 2 interfaces (laten we zeggen 192.168.100.0/24): eth1 - 192.168.100.10 - eth2 - 192.168.100.20 - eth3 - 192.168.100.30 etc..

Door verschillende layer 3 interfaces te gebruiken, ga je routen en natuurlijk een router breekt broadcast domeinen op dus je hebt dan twee of meer domeinen. Het is wel belangrijk dat WLAN1 en WLAN2 ieder achter een aparte switch zitten. Als je dezelfde switch wilt gebruiken voor beide WLAN's, ga je met VLAN's moeten werken.

De vraag is nu of die alternatieve firmwares het toelaten om ieder poort als een layer 3 interface in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2O3vQuiY8my1X3XG7JWDtdX8Z4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pl86wJN8MfqXYUt5kzQJSdmZ.png?f=user_large

Met VLAN's ga je te werk met sub-interfaces op 1 enkele poort en een trunk link tussen de router en switch. De access points verbinden dan met de switch als een access/untagged poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3lnTp1h6kIp7zuLk2MmNlH1svQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EG3iZ7aAnazrLLJBVR3WbQe3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

clem schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:22:
...
- Alle devices op LAN kunnen praten met devices op WLAN 1 en WLAN 2, en vice versa...
Die externe DNS van WLAN1 gaat natuurlijk nooit de hostnames op WLAN2 kunnen resolven.
Dus daar moet je nog iets voor verzinnen, of accepteren dat je alleen op ip-niveau kunt connecten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Die externe DNS van WLAN1 gaat natuurlijk nooit de hostnames op WLAN2 kunnen resolven.
Dus daar moet je nog iets voor verzinnen, of accepteren dat je alleen op ip-niveau kunt connecten
Daar had ik niet aan gedacht, maar gaat geen probleem zijn. Op WLAN1 zit een device die per ip address wordt benaderd, op LAN bedraad een paar per ip adres en een aantal VM's die per hostname worden benaderd.... Maar die worden nu ook resolved ongeacht of ik wel of niet van pihole gebruik maak? Zal we per ongeluk iets ingesteld hebben cq van een knop afgebleven zijn waardoor dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Als Pihole er een DNS entry voor heeft, worden die VM's met een hostname geresolved ja. Je kan natuurlijk de host file (system32/drivers/etc/hosts) editen als je iets lokaal wil benaderen op hostname basis en dit werkt ook met een externe DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Inmiddels draait FreshTomato op de router.

Ik kan in de GUI van FreshTomato VLAN's aanmaken, en verschillende LAN's met eigen DHCP pool maar gek genoeg niet per LAN (althans niet in de GUI) een DNS instellen. Standaard kan alleen per WAN een DNS ingesteld worden.

Wat ik zou kunnen doen (gebruikmakend van alleen de GUI):

Op de router:
LAN 1 geen adblock: IP x.x.1.1 DHCP pool x.x.1.2-254
LAN 2 adblock: IP x.x.2.1 DHCP pool x.x.2.2-254
WAN: DNS die verwijst naar de pihole
VLAN vid 10: gebridged naar LAN1, getagged op poorten waar WAP binnenkomt (al dan niet met nog een switch ertussen)
VLAN vid 20 gebridged naar LAN2, getagged op poorten waar WAP binnenkomt (al dan niet met nog een switch ertussen)

Op de twee WAP's:
SSID "x", VLAN vid 10 toekennen
SSID "x_adblock" VLAN vid 20 toekennen

Op de managed switch ( <- heb ik nog niet) waar 1 van de 2 WAP op aangesloten zal zijn:
VLAN vid 10 en 20 taggen op poorten waar de WAP op aangesloten is en op de poort die naar de router gaat?

Op pihole: group policy die voor alle IP's met x.x.2.2-254 de adblocker activeert, alle overige IP adressen wordt geen gebruik gemaakt van de block-lijsten.

1. Gaat dit werken?
2. Dit is obv mijn beperkte kennis niet hoe het 'heurt'. De pi loopt om onduidelijke redenen nog wel s vast, en dan ligt meteen al mn verkeer stil. Het liefst regel ik in de router zelf per VLAN een DNS... met firewall en/of commandline instructies zou dit mogelijk moeten zijn maar geen idee wat ik dan moet doen, in de eerste plaats omdat het 'grote plaatje' van wat ik dan moet inrichten en aanmaken aan VLAN's, bridges, trunk ports, tagging etc me nog niet duidelijk is); Wat is nu het 'grote' plaatje?
3. Hoe zorg ik dat apparaten op de verschillende subnetten x.x.1.x en x.x.2.x met elkaar kunnen blijven praten? Zodat ik met een telefoon die op x.x.2.x zit wel nog de Volumio die op x.x.1.x zit kan bedienen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Je sluit best beide AP's aan een managed switch. Omdat je twee aparte AP's gebruikt ipv eentje, hoef je geen VLAN tag in te stellen op de AP zelf. De poorten waarmee de AP's verbinden op de switch, stel je gewoon in als een untagged/access VLAN 10 of 20.

Tagging/trunk = gebruik je alleen maar op routers en switches en dit kan een range aan VLAN ID's hebben bv 1-4094.
Untagged/Access = alleen maar voor endpoints zoals een PC etc - dit kan geen range bevatten en enkel alleen maar een single VLAN ID.
3. Hoe zorg ik dat apparaten op de verschillende subnetten x.x.1.x en x.x.2.x met elkaar kunnen blijven praten? Zodat ik met een telefoon die op x.x.2.x zit wel nog de Volumio die op x.x.1.x zit kan bedienen bijvoorbeeld.
Omdat ze achter dezelfde router hangen, hoef je geen routes in te stellen. Je moet wel wat firewall regels gaan aanmaken om traffic toe te laten van subnet naar subnet. Het hangt natuurlijk af van de default settings. Het kan alles toelaten of niets.

Trouwens, DNS stel je toch in door de DHCP configuratie aan te passen? Dit doe je normaal nooit op interface-level en ben dit nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Dank voor je reactie Faitz.

De AP's komen op verschillende plekken in het huis te hangen. Ik wil immers niet op zolder alleen WiFi zonder ads (of geblokte sites, whatever) , en op de begane grond met😬

Per WAP gaan er dus twee vlans het LAN op richting de router. Twee ssid's in het WLAN (dus per WAP 2xssid, niet 1 ssid per WAP) , 1 VLAN per ssid.

In de standaard asus firmware is er niets aan VLAN's in te stellen. In de Freshtomato GUI wel. Ik hoor wat je zegt over dhcp/dns, maar het is toch echt zo dat in de Freshtomato GUI de dns op WAN niveau wordt bepaald, en de dhcp pool per LAN. Met extra configuraties in textvelden in de GUI en/of via SSH moet het alsnog mogelijk zijn de dns per lan in te stellen. Misschien moet ik op zoek naar een firmware met een GUI waar het wel allemaal in kan.

Waar ik het meest mee geholpen ben is uitleg over hoe de configuratie die ik probeer te bewerkstelligen er uit ziet, in text of schemavorm, die ik dan weer kan vertalen naar een setup in een router. Ik had gehoopt dat dat voor de netwerk experts hier appeltje eitje zou zijn😊 maar misschien snap ik er zo weinig van dat mijn vraag ook niet duidelijk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Als je twee SSID's gaat runnen per AP, ga je wel VLAN ID's moeten definiëren op de AP. En de link tussen de AP/switch moet tagged/trunked zijn. Niet untagged zoals ik eerder zei omdat ik dacht dat je maar 1 SSID per AP ging gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Inmiddels voor een deel opgelost, als test met de wifi van de router zelf (dus nog niet met de WAP's) werkt dit. Heb nu 2 SSID's. SSID 1 = ongefilterd, SSID 2 = gefilterd door pihole. Hopelijk lukt het me (tips welkom) om deze config aan te passen van (router + router wifi) naar (router + 2 WAP's die beiden SSID 1 en 2 uitzenden).

In Merlin had dit ook gekund met SSH en commandline gekunstel, maar dan had ik de setup in de GUI nergens terug kunnen vinden. In freshtomato vergt dit ook nog de nodig 'custom' config teksten, maar daarvoor zijn gewoon velden aanwezig in de GUIl.

In freshtomato, obv dit reddit draadje.

WAN: automatische DNS (dus van buiten)

LAN0 br0 192.168.178.1 dhcp pool 192.168.178.2-254
LAN1 br1 192.168.188.1 dhcp pool 192.168.188.2-254

SSID 1 : naar br0
SSID 2 : naar br1 (<- dit in menu Advanced -> Virtual wireless)

Pi-hole heeft statische lease op br0, 192.168.178.161

Advanced -> DHCP/DNS ->
  • "intercept DNS port" = AAN
  • Dnsmasq custom config = "
    code:
    1

dhcp-option=br1,6,192.168.178.161
    " - hiermee zeg ik kennelijk dat alles op br1 als DNS server de pihole moet gebruiken. Weet niet zeker wat de intercept doet.
Administration -> Scripts -> Firewall:
code:
1
2
3
iptables -t nat -I PREROUTING -i br1 -p tcp ! -s 192.168.178.161 --dport 53 -j DNAT --to 192.168.178.161

iptables -t nat -I PREROUTING -i br1 -p udp ! -s 192.168.178.161 --dport 53 -j DNAT --to 192.168.178.161
- als ik het goed begrijp, sommige apps hebben hardcoded DNS kennelijk, dit stukje code zorgt ervoor er altijd van de pihole gebruik wordt gemaakt op br1?

Advanced -> LAN Access ->
  • src LAN0 (br0) dst LAN1 (br1) = aan,
  • src LAN (br1) dst LAN0 (br0) = aan.
Dit zorgt ervoor dat telefoon op SSID 2 (pihole dns) en daarmee op br1, nog kan praten met bijv. Volumio op br0.

TO DO:
- 1 vlan van de WAP's bridgen naar br0
- 1 vlan van de WAP's bridgen naar br1
- zorgen dat de vlan goed 'binnenkomen' op de router. Tussen een van de twee WAPs en de router zit nog switch, dit zal een managed switch moeten worden. Iets met taggen, trunken?
- wireless op de router uitzetten :)

[ Voor 13% gewijzigd door clem op 19-05-2021 17:41 ]

Pagina: 1