Stenen bloembak metselen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bariet
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-05-2023
Ik wil een stenenbloembak metselen in de tuin.

De bloembak word 80 cm hoog, 300 cm breed en 60 cm diep.
aan de achterzijde van de bloembak staat die bloembak op straatniveau
aan de voorkant en rechterzijkant komt de grond tot 30 cm hoog tegen de bloembak.

de bloembak word gemetseld met stenen op een "fundering" van 30x30 stoeptegels.

mijn vraag is of het verschil in grond aan de voor en achterzijde een probleem gaat worden.
tevens of een laag stoeptegels voldoende is als "fundering" voor een 80 cm hoge stenen muur.

Iemand hier ervaring mee?

mvg
Paul

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:40
En dan meld je je aan op een techforum...

Laag stoeptegels is voldoende als fundering mits het daaronder wel gevlakt is (en aangestampt).
Waarom voorzie je problemen met de hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Die 30 cm aan de buitenkant van de bloembak is het probleem niet. Ook een fundering van stoeptegels is voldoende, mits, zoals al is gezegd, de grond er onder stabiel genoeg is.

De 80 cm hoge grond in de bloembak is wel een probleem, met name bij de 3 meter lange wand aan de straatzijde. Zeker als bij een flinke regenbui het water in de bloembak niet snel genoeg kan zakken.

Rekenkundig zal die wand in het midden niet stabiel zijn. Dichter bij de hoeken zal de lange wand iets steun hebben aan de korte wanden, maar ook niet veel, want die worden dan op trek belast.
Je zou nog 2 tussenschotten in kunnen metselen en dan bij alle wanden in de bovenste 3 of 4 langsvoegen murfor wapening opnemen. Zorg er voor dat die op de kruisingen elkaar overlappen.
De tussenschotten zou je b.v. twee stenen lager kunnen doen, zodat het optisch één geheel is.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 16-05-2021 17:54 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bariet
alle vermeldingen over stoeptegels waren voor lagere bloembakken. Deze bloembak word een stuk hoger ivm hoogteverschil in de tuin. vandaar dat ik op zoek was of tegels voldoende waren.

het doorzakken van het midden van de muur had ik niet verwacht . het maken van tussenschotten is een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
bariet schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:55:
alle vermeldingen over stoeptegels waren voor lagere bloembakken. Deze bloembak word een stuk hoger ivm hoogteverschil in de tuin. vandaar dat ik op zoek was of tegels voldoende waren.

het doorzakken van het midden van de muur had ik niet verwacht . het maken van tussenschotten is een mooie oplossing.
Als ik zo naar de (proffesioneel geplaatste) muurtjes in mijn tuin kijk, zou ik ze persoonlijk zelf funderen op betonbielzen in plaats van stoeptegels.

aan de straatzijde zou je ook een betonnen L elementen keerwand kunnen neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bariet
na enig lezen komt de volgende vraag boven. Voor de bloembak was ik van plan een halfsteensmuurtje te maken. 80 hoog.

is dit met tussenschotten de juiste vorm? of is een steensmuurtje (2x zo breed) de betere oplossing?
zijn tussenschotten dan nog steeds nodig?

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Waarom geen lineablokken of cellenbeton en die later aansmeren? Scheelt je een hoop werk..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 23:39
Leuke klus, vorige week zelf ook gedaan.

Maar ik zou gewone stapelbetonblokken gebruiken.. scheelt echt enorm veel tijd. Als je dat te duur vindt (dat vond ik aangezien mijn vrouw de boel wilde stuccen)… dan kun je gaan metselen met gratis bakstenen van marktplaats… maar weet niet of je goed kunt metselen? Maar anders is het stellen van profielen, het waterpas werken, specie aanmengen, etc. Etc. Een hele leuke klus, maar wel eentje waar je wel even zoet mee bent. Ik als amateur was er 3 dagen mee bezig en dat is voor dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaSJlAHlsIVRbmyyYIxTeFKfGyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FvNkJYbW9Bj6JoC5T2mTSEr.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk heb ik qua fundering; beste laag specie, daarop 4 lagen bakstenen gemetseld voor ik boven de grond uitkom.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Shiver87 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:09:
Leuke klus, vorige week zelf ook gedaan.

Maar ik zou gewone stapelbetonblokken gebruiken.. scheelt echt enorm veel tijd. Als je dat te duur vindt (dat vond ik aangezien mijn vrouw de boel wilde stuccen)… dan kun je gaan metselen met gratis bakstenen van marktplaats… maar weet niet of je goed kunt metselen? Maar anders is het stellen van profielen, het waterpas werken, specie aanmengen, etc. Etc. Een hele leuke klus, maar wel eentje waar je wel even zoet mee bent. Ik als amateur was er 3 dagen mee bezig en dat is voor dit:
[Afbeelding]

Persoonlijk heb ik qua fundering; beste laag specie, daarop 4 lagen bakstenen gemetseld voor ik boven de grond uitkom.

Succes!
Ziet er goed uit ! Nice 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08

lonkhuijzen

100% ADH

Hier heb ik mijn bak van ongeveer 2x3 gemaakt op een fundering van twee lagen liggende opsluitbanden (6x20) verlijmd. Tevens bovenin nog 3 lagen murfor toegepast.

Die dunne blokken waren wel extra werk maar ik ben niet zo van de stapelblokken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCecChFw7Pm5As78GXf0N1zi9_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fZ77m6gZHcy7S34AyWh4MBn3.jpg?f=user_large

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
Wellicht overdone, maar op de lange stukken een dun stukje betonijzer in de specie drukken voor extra sterkte / tegen kapotvriezen :?
Kleine moeite, misschien groot plezier

Disclaimer: niet gehinderd door enige (metsel)kennis :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:54

Bluebe

Roar

Ik heb al diverse bloembakken gemaakt maar dan met antraciet stapelblokken. Als "fundering" gebruik ik altijd betonnen opsluitbanden die ik dan plat neer leg. Deze zijn vrij goedkoop en als je de grond eronder goed egaliseert en aanstampt dan komt er straks echt geen beweging meer in.

Als je verschil in hoogtes hebt zal je toch op het laagste punt moeten zorgen dat dat stabiel ligt, maar het is best lastig beoordelen zonder foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Bluebe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:48:
Ik heb al diverse bloembakken gemaakt maar dan met antraciet stapelblokken. Als "fundering" gebruik ik altijd betonnen opsluitbanden die ik dan plat neer leg. Deze zijn vrij goedkoop en als je de grond eronder goed egaliseert en aanstampt dan komt er straks echt geen beweging meer in.

Als je verschil in hoogtes hebt zal je toch op het laagste punt moeten zorgen dat dat stabiel ligt, maar het is best lastig beoordelen zonder foto.
Opsluitbanden gebruiken als fundering is wel een goed idee!
Je hebt dan ook direct rechte vlakken

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 21-05-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bariet
we zijn begonnen met het verzamelen van diverse stenen voor de bakken. in de tussentijd is het idee wat groter geworden (lees vrouw wil graag een hogere bak haha).

stenen voor fundering en muur heb ik nu. echter het advies was bij deze hoogte (80cm) om idd ijzer voor de stevigheid toe te gaan voegen. Tevens twee tussenschotten.

Ik kan me heel goed indenken dat een enkele steens muur niet stevig genoeg word voor de druk die bovenop komt.

we gaan idd stucen als het geheel eenmaal staat.

tevens staat de onderkant behoorlijk in het water als het goed regent. is dit een probleem voor een gemetselde muur?
Pagina: 1