Scheuren in kitranden nieuw buitenschilderwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02 17:40
Hallo allemaal,

Twee maanden geleden heb ik mijn buitenkant van mijn huis laten schilderen door een erkend schilder.
De schilders gaven aan dat de liggende kitranden te diep lagen, waardoor er water zou blijven staan en dit niet goed is voor het houtwerk. Zij hebben deze kitranden verhoogd.
Nu valt mij op dat bij een kitrand of 20-30 er scheurtjes in de kit zitten of loslaat van het hout (horizontale scheur?). Als bijlage een voorbeeld van 1 van de kitranden.
Ik heb de schilder hiervan op de hoogte gesteld en hij gaf aan dat dit door ramen zemen komt. Er is inderdaad een glazenwasser geweest, ongeveer een maand of 1,5 nadat de schilders klaar waren.
Ik ben zelf een leek op dit gebied en zit nu met drie vragen:

1) Klopt het dat dit kan gebeuren door de glazenwasser of is het kitwerk niet goed?
2) Kan dit kwaad?
3) Hoe moet dit opgelost worden, dit lijkt mij onder de garantie te vallen van het gedane werk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfMPjzu66Kx-AzV3KjPmx2aMMgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpfKGfTY9pEF1rV5SDfxhjc8.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten,

Rob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Scheurt de verf op de kit, of scheurt de kit zelf?

Kit kan meer werken en is elastischer dan de verf die er bovenop zit.
Vooral als de kit nog relatief vers is.

Verder weet ik ook niet hoe goed die kit hecht als dat misschien bovenop een oudere verf of kitlaag is gelegd. Daar zou je ook evt een probleem kunnen hebben, dat zou de kitter evt wel aan te rekenen zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2021 15:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
Hi @YakuzA ,

Dank voor je antwoord. Ik ben een leek maar het lijkt mij dat de verf van de kit scheurt, maar niet zeker. Is dat te zien aan de afbeelding die ik toegevoegd heb?

Er is inderdaad op een oudere kitlaag opnieuw gekit, maar die was zo'n 2 weken oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:06
Zo te zien heeft het te maken met de hechting van de verf op de kit.
Heeft de schilder een primer op de kit aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 22:07
Misschien eens voorleggen aan een ander schilderbedrijf ? Lijkt me toch dat je 1,5 maand je ramen moet kunnen zemen zonder deze problemen. Kitlaag op kitlaag lijkt me ook niet echt geweldig i.v.m. hechting/zet en krimp. Lijkt wel of het te hard is gaan krimpen en daardoor scheurtjes zijn ontstaan. Door die scheurtjes kan ook weer vocht komen wat juist weer slecht is voor het hout eronder. Die verticale scheurtjes lijkt ook op dat het te veel krimpt.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
@TR1969
Er is volgens mij een multiplier gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Als je over de glaskit heen schildert dan kan het zijn dat je dit soort scheuren krijgt. De kit is namelijk elastisch en de verf niet. Als je dit wilt voorkomen dan moet er niet over de kit heen geschilderd worden. Nederland schijnt overigens één van de weinige landen te zijn waar het gebruikelijk is dit wel te doen.

De kit doet verder nog gewoon zijn werk dus dit kan niet zo veel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13
Even goed kijken (met een loupe) of het alleen een scheurtje in de verf is of dat de nieuwe kit loslaat van het hout. Op de foto is dat nl. niet te zien.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1