PnP oplossing voor combi data SolarEdge en Slimmemeter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 15:37
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar een plug and play oplossing waarbij ik de data van mijn slimme meter kan combineren met de data van mijn SolarEdge omvormer.

Wat meer achtergrond:
Ik heb sinds kort zonnepanelen. Ook ga ik overstappen van energie leverancier. Bij mijn oude leverancier kon ik online netjes alle verbruiksgegevens inzien/aflezen in grafieken. Nu krijg ik in de solaredge app ook alle data binnen van de zonnepanelen. Omdat ik ga overstappen van leverancier ging ik googelen of er niet een platform onafhankelijke app/website was die beide gegevens kan integreren.
Na een ochtend googelen ben ik een stuk wijzer geworden. Maar een simpele oplossing heb ik nog niet gevonden. Mijn vraag is of die wel bestaat en ik er gewoon overheen heb gekeken?

Wat ben ik te weten gekomen:
Slimme meter uitlezen kan via de P1 poort met allerlei apparaatjes en is dan energieleverancier onafhankelijk: bv. HomeWizard, Youless, Huisbaasje, ... (via energieverbruikersmanagers.nl)

Solar Edge uitlezen kan via API code. Die had ik nog niet, maar ik heb inmiddels de rechten om zelf een API code te genereren in de SolarEdge app.

Combineren van data kan volgens mij via Home Assistent (maar dan moet ik continu draaiend systeem bv Raspberry Pi, gaan draaien) en is dus niet echt PnP voor een noob zoals ik.
Ik kwam ook 'PVOutput.org' tegen maar ook voor die website moet ik behoorlijk technisch zijn geloof ik ([SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren). Ook zie ik zo snel niet of daar de data gecombineerd kan worden met mijn verbruiks gegevens van de slimme meter.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Solar Edge SE4000H met Solar Edge P404 optimisers.
Slimme meter: Sagemcom T210-D via Enexis.
Energieleverancier op dit moment Engie, maar sta op het punt over te stappen.
Nog geen hardware om de P1 poort uit te lezen.

Wensen:
- Simpele relatief kant en klare, plug and play oplossing. Geen continu draaiend systeem, zelf code typen/maken.
- Liefst dus een bestaande app/website/programma die de gegevens van de slimme meter en SolarEdge zelf mooi visueel weergeeft/combineert.
- Eenmalige aanschafkosten (voor P1 poort apparaatje) vind ik prima, abonnementskosten zit ik niet echt op te wachten.
- Realtime is leuk, maar hoeft niet perse.
- Energie leverancier onafhankelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien is een pricewatch: YouLess LS120 energiemeter wat? Je zult dan wel een losse kWh-meter op de groep van de zonnepanelen moeten (laten) plaatsen. De Youless meet de P1-poort en de losse kWh-meter en kan op die manier bruto/netto onderscheiden. Uploaden van de data kan bijv. naar Enelogic of PVOutput.

Ik upload op deze manier naar PVOutput, bevalt mij prima. Ik kan er dit soort grafieken uit halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58kXJHF3wj7qOG6LwN-UeKjdZv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gjz2gHNZ29pT5Pz0v6RXqU9C.png?f=fotoalbum_large
Generation is de opwek van de panelen, consumption is wat ik binnenshuis gebruikt heb zonder dat daar invloed van de panelen vanaf is gehaald.

Moet wel eerlijk zeggen dat het op een gegeven moment minder interessant wordt en je er minder naar gaat kijken. Als je net zonnepanelen hebt dan kijk je er dagelijks/wekelijks naar, maar als ze er een 1,5 - 2 jaar op liggen dan weet je wel wat ze op jaarbasis doen en wat je verbruik is.

Ik zie dat de Youless tegenwoordig ook kan uploaden naar EnergieManagerOnline. En zij ondersteunen ook het uitlezen van SolarEdge zie ik: http://energiemanageronli...g-met-solaredge-omvormer/ Ik heb geen hoe goed die twee mogelijkheden werken, ik ken EnergieManagerOnline alleen van het zelf handmatig meterstanden invoeren maandelijks (toen ik nog geen slimme meter had).

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13

Tazzios

..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
PVoutput aan solaredge koppelen op de standaard manier is niet meer werk dan alleen een API key invoeren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 15:37
Dank voor de reacties!

Denk dat umeter idd doet wat ik zoek! Ik ga er even wat dieper induiken.

Youless moet ik idd een kwh meter toevoegen. Dat wil ik liever voorkomen omdat er daar weer een monteur voor nodig heb.
PVoutput heb ik me afgelopen weekend twee uur in proberen te verdiepen maar was minder plug and play dan ik gehoopt had. Voor een echte tweaker vast niet zo moeilijk, maar voor mij te lastig. Vandaar dat ik hier vroeg voor iets simpelers ;)