Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag:
Sinds gisterenavond doet het bedraade internet via de powerlines niet meer. Ik heb 3 powerlines, 1 als de host bij de router en 2 die op 2 PC's en 1 router als access point zijn aangesloten. Dit deed het altijd goed.

Een reset van de powerlines deed niks. Ik dacht dat het aan de router of provider zou liggen, maar een andere pc die direct op de router is aangesloten is en WiFi apparaten doen het gewoon.
Normaal gesproken branden er 3 lampjes, maar na alles geprobeerd te hebben blijven maar 2 lampjes aan.
Kunnen de powerlines zomaar opeens defect zijn?

De powerlines zijn sinds het begin gewoon als plug en play gebruikt. Ik heb geen software erbij gebruikt (dit is optioneel). Ik weet dus niet welke firmware het heeft.
Verder heb ik glasvezel internet en deze powerlines zijn maar 100Mbps, dus kan eigenlijk wel eens een upgrade gebruiken. Ze zijn al jaren in gebruik sinds voor glasvezel aanwezig was.
Ik kan niet vinden waar het aan ligt. Windows geeft aan dat het internet verbonden is, maar geen toegang heeft. Kan iemand mij helpen? Hoe krijg ik het internet weer werkend?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
TP-Link TL-PA4020PT KIT-AV500 Powerline adapter met 2 aansluitingen en stopcontact Triple Pack
pricewatch: TP-Link TL-PA4020PT KIT-AV500 Powerline adapter met 2 aansluiting...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Powerlines gereset, uit en aan gezet
- Powerlines opnieuw gepaird
- Router gereset
- Modem gereset
- Internetadapters op beide PC's uit- en ingeschakeld

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je iets aangepast in huis? Dus ergens een lamp ingeplugd, of een lader van een telefoon die je normaal niet gebruikt.
Powerline is gevoelig voor dit soort fratsen, en zeker als het al jaren gewerkt heeft, dan zou ik eens kijken of er niet toevallig iets anders is als dat het gisteren was.

Natuurlijk kan het altijd defect zijn, maar denk dat er nog genoeg te testen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
TERW_DAN schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:20:
Heb je iets aangepast in huis? Dus ergens een lamp ingeplugd, of een lader van een telefoon die je normaal niet gebruikt.
Powerline is gevoelig voor dit soort fratsen, en zeker als het al jaren gewerkt heeft, dan zou ik eens kijken of er niet toevallig iets anders is als dat het gisteren was.

Natuurlijk kan het altijd defect zijn, maar denk dat er nog genoeg te testen is.
Ik heb het gecontroleerd en niks is veranderd in huis bij de stopcontacten. Het probleem kwam voor sinds gisterenavond, de al aangesloten apparaten van de stopcontacten werden gebruikt, geen die nou echt veel stroom trekken.

Inmiddels in het probleem verholpen, bijna vanzelf. Even later wou ik het weer gaan uitzoeken en ik zag weer 3 lampjes branden, dat betekent dat er internetverbinding moest zijn. Echter nog geen internet op de PC. Opnieuw gereset en gepaird en het internet werkt nu weer in huis, ook bij de 3e powerline adapter. Opgelost dus! Ik vind het alleen wel heel vreemd dat deze storing bijna een dag duurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-06 23:19
Het komt helaas heel regelmatig voor, van kerstverlichting tot waterkoelers, die dan soms ineens voor storing zorgen. Wij gebruiken ze daarom eigenlijk nooit, er is altijd wel een manier te vinden om bekabeling aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
F T schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:34:
..de al aangesloten apparaten van de stopcontacten werden gebruikt, geen die nou echt veel stroom trekken.
Het gaat er niet om hoeveel stroom ze trekken maar hoeveel storing ze terugvoeren op het net. Vooral de geschakelde voedingen die in steeds meer apparaten zitten, met name als er teveel bespaard is op de componentenlijst (goedkope usb laders, ledlampen, etc) zijn berucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
moppentappers schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:35:
Het komt helaas heel regelmatig voor, van kerstverlichting tot waterkoelers, die dan soms ineens voor storing zorgen. Wij gebruiken ze daarom eigenlijk nooit, er is altijd wel een manier te vinden om bekabeling aan te leggen.
Helaas wel, met deze powerline adapters ervaren we het ook. Meestal doet het internet het na een minuutje of langer weer, maar het is best irritant. Packet loss treedt op, ik ben er niet achter gekomen welke apparaten het veroorzaken.
In ons huis is het helaas heel lastig een kabel te trekken naar de andere verdieping. Wellicht dat zelfs WiFi een betere upgrade is met wat access points erbij.
Nielson schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Het gaat er niet om hoeveel stroom ze trekken maar hoeveel storing ze terugvoeren op het net. Vooral de geschakelde voedingen die in steeds meer apparaten zitten, met name als er teveel bespaard is op de componentenlijst (goedkope usb laders, ledlampen, etc) zijn berucht.
Ah, op die manier. Het was mij nog niet helemaal duidelijk. Wij hebben niet per se bespaard op de apparaten, maar er zijn nog wel enige oude apparaten inclusief een CRT tv voor retro gamen en bijvoorbeeld ouderwetse halogeen lampen die we gebruiken. Maar bedankt voor de info, ik zoek eigenlijk een fatsoenlijkere oplossing dan powerlines. Kabels zijn hier niet goed weg te werken.
Pagina: 1