Wachtwoorden en andere inloggegevens voor nabestaanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn vraag
Mijn vriendin en ik verwachten binnen afzienbare tijd een kleine. Dat zorgt er voor dat je toch ook even na gaat denken over wat te doen als ons iets overkomt in de toekomst. We zijn voogd van de dochter van goede vrienden van ons en andersom gaan we dat ook regelen voor onze kleine.
Maar er is natuurlijk meer dan voogdij alleen. We hebben een aantal bezittingen samen, waarvan ik zoveel meer kennis heb (een Ledger en crypto-investeringen, een server met cloud backup, allerlei accounts bij bedrijven die ooit nog van pas zouden kunnen komen en dergelijke) dan mijn vriendin, dat als ik er morgen niet meer zou zijn, zij hier nooit mee uit de voeten kan.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing hier voor. Ik denk dan aan iets van een manier waarop zij bij alle relevante inloggegevens en codes kan om in ieder geval toegang te krijgen. Maar om haar meteen gewoon een inlog in mijn Bitwarden te geven zonder enige vorm van 2FA voelt ook niet echt goed. Briefjes met gegevens in kluizen leggen is wat mij betreft sowieso geen optie.

Mijn vraag is, kent iemand een goede manier om dit te regelen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Yubikey van Yubico zou wellicht iets kunnen zijn, ik lees net dat je hierop ook een database van inloggegevens kan zetten namelijk. Echter ook dan heb je een master password nodig volgens mij, wat eigenlijk voor vrijwel alle oplossingen op dit gebied geld vermoed ik?

Daarnaast heb ik een Ledger, kan dit hier ook op? Ik meen daarover wel iets gelezen te hebben. In essentie heb je dan nog steeds hetgeen ik hierboven benoem, alleen in dit geval met een pincode.

Kent iemand een variant op bovenstaande verhaal, waarbij je bijvoorbeeld met vingerafdruk, i.c.m. 2FA kan ontgrendelen?

Edit: BeamU is een voorbeeld van iets wat ik tegenkom als ik Google op "hardware password manager fingerprint" maar daarover vind ik geen reviews of ervaringen dus dan vraag ik me meteen af of dat wel wat is.

[ Voor 5% gewijzigd door YES op 16-05-2021 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Lastpass heeft een Emergency Access optie.
Je moet dan vooraf iemand toewijzen die toegang kan aanvragen. Wanneer het dan nodig is kan deze de aanvraag doen die vanzelf word goedgekeurd binnen bepaalde tijd tenzij jij hem afwijst.
Alleen lastpass is best duur geworden sinds de overname van LogMeIN.

Je kan het altijd uitprinten en in een verzegelde map doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:45
Ik zit hier ook mee in mijn hoofd echter bekijk ik het van de andere kant. In mijn ogen moet je erfgenaam in het geval van overlijden contact opnemen met de desbetreffende dienst. Ze zullen met een acte van overlijden wel de benodigdheden willen overhandigen lijkt me.

Puur inzichtelijk maken waar je wat hebt zal al een hele opgave worden overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.DJ95 op 16-05-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:20:
Lastpass heeft een Emergency Access optie.
Je moet dan vooraf iemand toewijzen die toegang kan aanvragen. Wanneer het dan nodig is kan deze de aanvraag doen die vanzelf word goedgekeurd binnen bepaalde tijd tenzij jij hem afwijst.
Alleen lastpass is best duur geworden sinds de overname van LogMeIN.

Je kan het altijd uitprinten en in een verzegelde map doen.
Ja mijn voorkeur heeft toch wel een hardware wallet/sleutel o.i.d. Lastpass is software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
mr.DJ95 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:20:
Ik zit hier ook mee in mijn hoofd echter bekijk ik het van de andere kant. In mijn ogen moet je erfgenaam in het geval van overlijden contact opnemen met de desbetreffende dienst. Ze zullen met een acte van overlijden wel de benodigdheden willen overhandigen lijkt me.

Puur inzichtelijk maken waar je wat hebt zal al een hele opgave worden overigens.
Ja maar dat is ook wel makkelijk. Stel ik kom te overlijden, dan mag mijn vriendin met Binance gaan mailen omdat daar nog crypto staat van mij. Ze weet, 1) niet dat ik o.a. op bijvoorbeeld Binance handel, 2) ik mag hopen dat Binance niet zomaar iemand die claimt mijn nabestaande te zijn toegang geeft, dan is het nogal makkelijk voor iedereen om accounts te jatten namelijk want 3) ik heb in mijn account bij, in dit geval Binance, niets ingesteld voor een nabestaande of tweede persoon die er in zou mogen.

En dit is dan alleen het voorbeeld van Binance, er zijn nog tientallen andere accounts waarbij dit niet geregeld is of te regelen valt. Daarom wil ik iets van een set aan data klaar hebben, die alleen met een bepaalde sleutel/fingerprint en 2FA of iets dergelijks ontgrendeld kan worden. Het liefst nog zo dat wanneer ik nog wel gewoon onder de mensen ben, ik nog de kans heb om toegang te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alle potjes geld (anders dan je fysieke briefjes en munten) zullen in je belastingaangifte staan. Dus ze zal weten dat er geld bij Binance staat en ook wat de orde van grootte is. Dat scheelt.

Overigens zal idd via Binance spelen waarschijnlijk wel de enige legale oplossing zijn denk ik. Als ze met wachtwoord maar zonder recht het geld overmaakt is dat diefstal van de erfgenaam. Zorg dus eerst dat je je erfenis goed hebt vastgelegd.

Anyway, iets als www.deadmansswitch.net is een optie: er wordt dan een mail gestuurd als je niet elke N dagen laat weten dat je nog leeft. Waarbij je dan wel de dienst moet vertrouwen dat ze niet meekijken.. Kan je eventueel ook zelf regelen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:41:
Alle potjes geld (anders dan je fysieke briefjes en munten) zullen in je belastingaangifte staan. Dus ze zal weten dat er geld bij Binance staat en ook wat de orde van grootte is. Dat scheelt.
Ja euhm, nee dus. Ben er nog niet lang mee bezig (crypto) dus het is in geen enkele aangifte meegegaan en sowieso is het een nogal grijs gebied waar het nou onder valt. Ook apart dat je dan dat als oplossing zou zien voor je nabestaanden. Als de Belastingdienst weet dat je het hebt, krijg je als nabestaande niet ineens magisch toegang tot een Binance account..
Overigens zal via Binance spelen waarschijnlijk wel de enige legale oplossing zijn denk ik. Als ze met wachtwoord maar zonder recht het geld overmaakt is dat diefstal van de erfgenaam. Zorg dus eerst dat je je erfenis goed hebt vastgelegd.
Uiteraard, dat moet goed vastliggen. Dat is evident en gaan we sowieso als eerste regelen, maar deze vraag stel ik ook ter oriëntatie voor de vervolgstappen. Als de notaris heeft opgeschreven wat voor wie is in geval van mijn overlijden, dan zullen de erfgenamen daarna alsnog wel bij die zaken moeten kunnen.
Anyway, iets als www.deadmansswitch.net is een optie: er wordt dan een mail gestuurd als je niet elke N dagen laat weten dat je nog leeft. Waarbij je dan wel de dienst moet vertrouwen dat ze niet meekijken.. Kan je eventueel ook zelf regelen.
Zou ik eens naar kunnen kijken. Maar inderdaad, dan moet ik dus eerst gegevens aan hun geven, die vervolgens weer naar mijn vriendin zouden worden gestuurd. Dat is tricky en daarom dat mijn voorkeur ligt bij een hardware/offline oplossing. Maar even verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

YES schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:47:
[...]
Ja euhm, nee dus. Ben er nog niet lang mee bezig (crypto) dus het is in geen enkele aangifte meegegaan en sowieso is het een nogal grijs gebied waar het nou onder valt. Ook apart dat je dan dat als oplossing zou zien voor je nabestaanden. Als de Belastingdienst weet dat je het hebt, krijg je als nabestaande niet ineens magisch toegang tot een Binance account..
Qua aangifte is het geen grijs gebied als het om in totaal genoeg geld gaat om 'de moeite te zijn', aangeven wat de koerswaarde op 1 januari is is verplicht en niet aangeven is fraude. Maar inderdaad, dat helpt niet voor de mutaties binnen een jaar. En inderdaad toegang staat er los van, mijn tip te laten kijken naar de aangifte ging alleen over het ueberhaupt weten dat het bestaat.
Zou ik eens naar kunnen kijken. Maar inderdaad, dan moet ik dus eerst gegevens aan hun geven, die vervolgens weer naar mijn vriendin zouden worden gestuurd. Dat is tricky en daarom dat mijn voorkeur ligt bij een hardware/offline oplossing. Maar even verder zoeken.
Geef nu alvast de handleiding en de helft van het lange lange wachtwoord. Mail de andere helft. Dan kan geen van beide er iets mee tot 'afvuren'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:17

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zat met hetzelfde probleem en heb uiteindelijk gekozen voor een handleiding Bitwarden. Deze handleiding bevat een volledige how-to om bij mijn Bitwarden kluis te komen, inclusief handleiding Authy voor de 2fa. De handleiding ligt geprint en wel in de kluis in huis.

Waarom deze oplossing? Low Tech en robuust

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Qua aangifte is het geen grijs gebied als het om in totaal genoeg geld gaat om 'de moeite te zijn', aangeven wat de koerswaarde op 1 januari is is verplicht en niet aangeven is fraude. Maar inderdaad, dat helpt niet voor de mutaties binnen een jaar. En inderdaad toegang staat er los van, mijn tip te laten kijken naar de aangifte ging alleen over het ueberhaupt weten dat het bestaat.
Ik had op 1 januari 0 euro/dollar of wat dan ook aan crypto. Dus mijn aangifte klopte perfect. Ik ga geen fraude plegen dus we zien het volgende keer bij de aangifte op dat moment wel weer ;)
Geef nu alvast de handleiding en de helft van het lange lange wachtwoord. Mail de andere helft. Dan kan geen van beide er iets mee tot 'afvuren'.
Hm ja, dat zou kunnen. Alleen dat met zo'n mail.. Ik weet het zo net nog niet. Wel bedankt voor de tip om het te splitsen, wellicht kan ik daar sowieso wel wat mee doen (ook in een andere oplossing bijvoorbeeld) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
P_Tingen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:00:
Ik zat met hetzelfde probleem en heb uiteindelijk gekozen voor een handleiding Bitwarden. Deze handleiding bevat een volledige how-to om bij mijn Bitwarden kluis te komen, inclusief handleiding Authy voor de 2fa. De handleiding ligt geprint en wel in de kluis in huis.

Waarom deze oplossing? Low Tech en robuust
Ja dat kan ook een optie zijn. Al wil ik liever niet iets geprint en wel in een kluis ergens hebben liggen. Maar goed, dat is meer mijn eigen idee, een groot verschil met een hardware key is er niet eigenlijk. Ik ga denk ik verder in mijn zoektocht naar een key die je kan ontgrendelen met vingerafdruk en 2FA, zodat niemand anders dan mijn vriendin hem kan ontgrendelen. Desnoods geef ik haar er één, en iemand anders er ook één, waarmee ze samen bij mijn bitwarden kluis kunnen bijvoorbeeld. Al moet je er dan dus weer op vertrouwen dat die twee of meerdere personen geen gedoe krijgen en elkaar niet meer willen gaan helpen met zoiets..

[ Voor 7% gewijzigd door YES op 16-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

YES schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:04:
Hm ja, dat zou kunnen. Alleen dat met zo'n mail.. Ik weet het zo net nog niet. Wel bedankt voor de tip om het te splitsen, wellicht kan ik daar sowieso wel wat mee doen (ook in een andere oplossing bijvoorbeeld) :)
offtopic:
Begrijp ik ja :) Nog wel een tip over het password; doe een passphrase. Niet SDUH@#&*^^*ASDdff + D*&@E*YIDSHds wat niet is over te typen, maar aap Noot Mies koos blablabla + Fietstas kast Boek ba bla bla. Simpel over te typen, niet te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:13:
[...]

offtopic:
Begrijp ik ja :) Nog wel een tip over het password; doe een passphrase. Niet SDUH@#&*^^*ASDdff + D*&@E*YIDSHds wat niet is over te typen, maar aap Noot Mies koos blablabla + Fietstas kast Boek ba bla bla. Simpel over te typen, niet te raden.
Yep. Hetzelfde principe als de seeds/passphrases van verschillende crypto wallets. Best handige methode inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:17

P_Tingen

omdat het KAN

F_J_K schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:13:
[...]

offtopic:
https://xkcd.com/936/ dus :)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Correct B)

Overigens is het gebruik van de woorden bij crypto hier geen voorbeeld van, aangezien daar de woordenlijst vast staat: voorbeeld. Eigen woorden gebruiken biedt nog enorm veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:28

M-ThijZ

Riding on Rails

Wij hebben een gezamenlijke kluis in een wachtwoordmanager. Daarin staan instructies over het benaderen van de cloud backup met al onze foto's en documenten.
Pagina: 1