Verbouwing - UTP trekken - Coax + efficiëntievraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij zijn bezig met een verbouwing en ik wil graag ergens de komende weken UTP gaan trekken. Nu weet ik waar ik fysiek de kabels wil trekken, maar ik zoek wat advies over de meest efficiënte manier om UTP te trekken en om zowel Ziggo als DSL als mogelijkheid te houden, terwijl de aansluitingen op verschillende plekken zitten (DSL in meterkast, Ziggo achterzijde woning). Ik heb nu KPN, maar in de nieuwe woning maar maximaal 60 Mb (pair bonding, enkele ader 30 Mb :X ), dus ik overweeg over te stappen naar Ziggo.

Onderstaand de plattegronden zoals ik ze heb bedacht (vrij basic opzet, UTP naar elke verdieping, belangrijkste zaken bedraad, verder draadloos). Groen is coax en ligt er al. De aansluiting zit dus aan de achterzijde van de woning. Er komt wel een groene kabel uit de kruipruimte omhoog in de meterkast, die gaat in een versterker, vanwaar deze direct door naar de 1e verdieping gaat. Rood is UTP en ligt er nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R9vXJx-iXvtP5GlXqxjgyJUpRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UHtOwH9COMvcbDoe6OKSPNd1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G4j5hUPjGHfNF6qRIUcAnoxrq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xiw7BDJhFx8CvqdqcuMQ2p6w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq-VKF-2GmkK0MTsd9DMAcFevqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaB0JnUaQ2vnjhR68PTwGH5O.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dus vanuit de meterkast het volgende doen:
- 2x UTP trekken direct naar boven vanuit de meterkast die rechtstreeks naar ons kantoortje gaan, zodat ik de werkplekken bedraad kan aansluiten.
- 3x UTP (grond)kabels trekken door de kruipruimte naar de achterzijde van de woning. Kabel 1 blijft op de BG, gaat naar een wanddoos, daar hang ik een switch achter, en voorzie ik vervolgens de TV, PS4, Raspberry Pi en TV-ontvanger mee. Kabel 2 en 3 gaan omhoog waar vroeger de pijp van de schoorsteen zat, waarbij kabel 2 aftakt op de eerste verdieping en naar een wanddoos gaat en kabel 3 naar zolder. Daar sluit ik vervolgens twee WiFi versterkers aan, zodat ik op elke verdieping fatsoenlijk bereik heb.

Nu zijn mijn vragen:
- Kan bovenstaande handiger/efficiënter? Is het bijv. aan te raden om aparte kabels te trekken i.p.v. een switch te plaatsen bij de TV beneden voor alle apparatuur? En dan een degelijke switch in de meterkast achter het modem? Kost wel meer kabel (niet zo erg) én meer sleufwerk (vervelender) in een kogelharde betonnen muur (want meerdere kabels).
- Indien ik kies voor Ziggo, kan ik dan die groene kabel in de meterkast simpelweg uit de versterker halen en in het modem pluggen? Dan ben ik ook meteen klaar, want modem Ziggo in de meterkast. Ik hoef geen coax boven. Als dat níet kan, hoe los ik het dan op als ik het modem achterin het huis moet plaatsen bij de aansluiting qua UTP kabels?
- Andere tips/tricks? Standaard dingen zoals 100% koper, kabeltester kopen et cetera had ik al wel gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 19:51
Als je voor Ziggo kiest kun je het beste een tweewegsplitter op de groene grondkabel plaatsen.
Een van de uitgangen naar het Ziggo modem en de nadere naar de versterker.
De twee uitgangen van de versterker gebruik je dan om de tv's op aan te sluiten.

Overigens moet die groene kabel op een AOP uitkomen en niet gewoon op een connector.
Ik zou gewoon een Ziggo monteur laten komen, die plaatst dan netjes een AOP, je modem en ook die splitter voor je.

Verder zou in ieder geval een buis gebruiken voor de Utp kabel en of je daar dan een, twee of 3 kabels intrekt maakt niet zoveel meer uit.
Maar een switch kan natuurlijk ook prima met een enkele kabel.

Wel overal gewoon "solid" Cat6 kabel gebruiken, dus geen cat5e meer, maar ook onzin zoals afgeschermde kabel, cat 6a of cat7 en netjes afwerken op een iets met een Lsa connectie (dus wcd, patchpanel, keystone of toolless RJ45) en niet gaan prutsen met gewone RJ45's aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Ik denk dat de huidige coax bekabeling ook wel aan vervanging toe is. Zal niet voldoende afgeschermd zijn tegen 4G-instraling. Je zult bijv. iets als Hirschmann KOKA 9TS moeten plaatsen. En ook goede Hirschmann connectoren. De huidige zijn troep. Versterker heb je ook niks meer aan, niet retourgeschikt verwacht ik.

Komt met coax tegenwoordig een stuk kritischer dan vroeger met analoge TV. Als het signaal niet goed is krijg je haperingen en/of blokjes in beeld.

Wat zegt een site zoals https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ ?

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 16-05-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Ben(V) Da’s ook wel slim eigenlijk, gewoon de Ziggo monteur laten doen. Hoef ik er zelf niet over na te denken. Thanks.

@ThinkPad Fourstack is de plek waar ik die 30/60Mb vandaan haal. Ik heb nu 200 met pair bonding en wil er niet op achteruit. Glasvezel of verbetering zit er voorlopig niet in denk ik.

Wat je zegt over die bekabeling: is het dan verstandig om vanuit de meterkast ook meteen nieuwe coax te trekken onder het huis door? En dan de monteur de primaire aansluiting waar het modem komt te laten maken in de meterkast? Dat heeft dan verder geen invloed op de te trekken UTP kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:18
Zoals al gezegd, laat een Ziggo monteur komen om een AOP te plaatsen.

Daarnaast zeg je dat de grijze coax kabel vanuit de meterkast naar boven gaat. Welke kleur heeft de coax kabel dan in de aansluiting in de woonkamer? Maak eventueel even een foto van het binnenwerk met de kabel(s) zichtbaar.

Gezien de "kwaliteit" van de stekkers op de coaxkabels en de versterker en het feit dat er maar 1 kabel aangesloten is op de uitgang van de versterker, kijk ik er niet gek van op dat die groene kabel vanuit de aansluiting in de woonkamer komt.
Indien daar geen 2 kabels zitten, dan bestaat de kans dat er ergens nog een splitsing in het coax gedeelte.

[ Voor 38% gewijzigd door Colini op 16-05-2021 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor modem + 2 TV's heb je alvast geen versterker nodig.

Stappenplan als je naar Ziggo overstapt:
- bij bestellen aangeven dat je geen AOP hebt, monteur laten komen om AOP te realiseren.
- op de AOP krijg je een tweeweg-splitter, eentje voor modem, eentje voor TV. Neem een degelijke tweede tweeweg-splitter die in ieder geval tot 868MHz gaat en splits daarmee TV-signaal.
- C9 coax (die KOKA 9TS) is mooi, maar redelijk overkill voor een kleine, simpele installatie als dit. C12 voldoet prima, zolang het maar zeer goed afgeschermd is tegen instraling en de connectoren ook. Voordeel van C12 is dat het dunner is en dus makkelijker te trekken, vooral als je ernaast UTP wilt doen. Maar hoe dan ook, alle binnenhuiscoax zoals nu gemonteerd vervangen of verwijderen, dit is troep.

Bedenk trouwens dat alles richting IP gaat in videowereld. De Ziggo Mediabox Next gebruikt coax wel voor linear TV, maar zodra je ook maar op 'pauze' drukt of iets terugkijkt verspringt het al naar IP. Op gegeven moment zal ook bij Ziggo die coax binnenhuis onbenut blijven. Dus ik zou qua coax eigenlijk alleen installeren wat je nu nodig hebt. Als je over aantal jaar de boel om wilt gooien is kans groot dat je het alsnog niet meer nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1