privacyvriendelijke mail + calender 4 pc + android

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpelheid
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-02-2024
Mijn vraag

Hopelijk kan ik mijn vraag nog helder formuleren na uren zoekzwerven.
Wens: a) op pc + androidtelefoon en evt op het web mail + agenda kunnen gebruiken zonder Outlook Google en b) privacyvriendelijk (weet niet welk niveau voor mij nodig is: ik doe onderzoek voor kennisinstellingen)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mailadres gekregen van familielid met eigen domein, werkt met roundcube, Thunderbird and Fairmail.
Agenda: nu nog google en Outlook - wil ik vanaf ivm privacy en net de agenda in Thunderbird ontdekt voor pc en voor android simple calender (simplemobiletools) en Etar.
Ook een gratis Protonmail aangemaakt en gelezen over over Mailfence. Ik lees op de website van die laatste: You can also sync Mailfence Contacts and Calendar events with CardDAV and CalDAV or using Exchange ActiveSync. Mailfence Group member chat function can also be configured using XMPP.

Ik begrjip dit echt niet, om even mijn niveau aan te geven....

-> wat kan ik doen om mail beter te beveiligen dan het nu is (bijvoorbeeld voor communicatie met huisarts)?
-> hoe 'beveiligd' / privacyvriendelijk is thunderbird agenda?
-> hoe kan ik op mijn telefoon, pc en op het web mijn agenda's beheren? Kan ik bijvoorbeeld Etar koppelen aan Thunderbird? Wat heeft dat voor consequenties voor privacy?
-> Etar en Simple calender kunnen syncen google agenda/ Ga ik niet doen, want hef google agenda op, maar ben toch benieuwd wat dat dan voor consequenties heeft voor privacy.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als gezegd: Etar en Simple Calender, heb ook al Nextcloud gevonden, Etesync, verwijzingen naar iets met Dav ofzoiets en snap er helemaal niet meer van nu.
Snelste oplossing zou zijn Protonmail plus voor 2euro60 pm. Is wel te doen, maar vraag me af of er andere mogelijkheden zijn om mijn wens te realiseren. Of is het voor iemand die de taal niet snapt, niet goed kan onderbouwen waarom ik privacyvriendelijke oplossingen wil toch beter om dan maar voor Protonmail te kiezen, de bridge te gebruiken voor Thunderbird en klaar?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door Simpelheid op 16-05-2021 11:50 . Reden: extra info over mezelf om anderen beter te laten meedenken ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maak onderscheid tussen de client (Thunderbird, Outlook Windows, etc) en de server (Google, Microsoft, Protinmail, etc) die ook webmail doet.

De een praat met de ander via bepaalde protocollen (talen) zoals inderdaad Wikipedia: CalDAV voor uitwisselen van info zoals in dit geval de kalender.

Thunderbird + Protonmail lijkt me een prima keuze. Misschien is puur webbased werken ook een optie, dan kan je zonder Thunderbird alles in de browser doen.
Simpelheid schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:48:
(weet niet welk niveau voor mij nodig is: ik doe onderzoek voor kennisinstellingen)
Check bij de opdrachtgever / werkgever of je uberhaupt met je eigen mail etc mag werken, of dat dat alleen met hun eigen diensten mag. Als je het als ZZP-er doet, let ook op verwerkersovereenkomsten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpelheid
Hey F_J_K bedankt voor je snelle reactie!

Ik begrijp inderdaad wel ongeveer dat thunderbird, roundcube en fairmail clients zijn en.. als ik je goed begrijp dan is dus het domein van mijn familielid, van wie ik mailadres heb gekregen, de server? En die praten met elkaar via een protocol, geef je aan. toch? Maar als ik dan een calender op mijn telefoon heb, zoals Etar, dan moet die ook weer 'praten' met bijvoorbeeld Thunderbird om de afspraken die ik daar in zet te kunnen lezen in Thunderbird. En dan raak ik dus het spoor bijster. Want, ik heb wel DAVx5 geinstalleerd, maar hoe dan verder zie ik nergens staan. Misschien gebruik ik de verkeerder zoekwoorden, hoor...

Goed punt om bij opdrachtgever een en ander te checken. Heb momenteel geen accounts bij die opdrachtgevers, dat komt ws wel weer en dan wordt het weer een MS account (wat ik dus liever niet wil, maar ja)

Ik ga nog heel even proberen vandaag om te leren of er andere manieren dan via Protonmail zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar als het niet lukt, dank voor de bevestiging van de juistheid van die keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oeh goed dat je het zegt, die domeinnaam is de derde factor. Dat is slechts je "adres". De software aan beide kanten werkt ook zonder eigen domein (simpelheid @ protonmail.com waarbij de serversoftware 'op' protonmail draait, of simpelheid@ simpelheid.nl waarbij de serversoftware 'op' protonmail draait. Of op Google, op Microsoft, op je eigen server, etc).

Ik zou suggereren: begin met alleen Protonmail webmail etc op de PC met je 'eigen' domein. En gebruik de Protonmail app op de telefoon. Dan kan je later desgewenst ook Thunderbird aansluiten.

Ik gebruik zelf overigens geen Protonmail, ken de details ervan dus niet.

Edit: zo te zien is er voor de kalender vooralsnog alleen een beta app voor Android. Maar aangezien je dat gebruikt lijkt dat OK. Wel even testen of het voldoende bugvrij werkt - en weet dat er zo te zien vooralsnog geen export / backup mogelijk is dus je moet dan veel vertrouwen hebben in de leverancier..

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 16-05-2021 14:37 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpelheid
Ah ok, bedankt!! Hoe ik dan protonmail op pc met eigen domein moet gebruiken begrijp ik niet helemaal. Ik vind het echt apart waarom het zo lastig in mijn hoofd past, uitleg over server, domein enz. Ben niet dom, maar hier blijven de kwartjes zweven. Ik zal eens kijken naar een infographic ofzo.

Maar..voordat ik ga uitzoeken wat je bedoelt met Protonmail webmail op eigen domein ben ik nog aan het stoeien met een oplossing zónder Protonmail. Dit omdat ik lees dat het mogelijk is zonder protonmail, 2,60 is niet zo duur, maar toch, vond het gewoon onuitstaanbaar dat ik de aanwijzingen niet snapte.

Nu met veel proberen is het gelukt om nextcloud in gebruik te nemen en ik heb het zelfs weten te koppelen aan de calender van thunderbird.
Dus, als ik daar iets in mijn calender zet, zie ik het ook in nextcloud, althans op het web. Maar nog niet in de nextcloud app op mijn telefoon. Heb alle stappen gezet die worden genoemd:
Naar instellingen, dan naar 'Meer', geklikt op Synchroniseren agenda's enz. (dAVX5). Helemaal gelukt> DAV zegt: je bent nu verbonden. Maar ik kan nu in mijn app op mijn telefoon nog geen agenda zien, alleen docs etc.
Nu zag ik de tip: DAVx⁵ lists the calendar subscriptions made through the Nextcloud Calendar app, but you need to install the ICSx⁵ (formerly known as ICSDroid) app on your Android device, from the Google Play Store or from F-Droid to sync them.
https://docs.nextcloud.co...tml#contacts-and-calendar
Dus nu ook ICSx5 geïnstalleerd, maar die vraagt nu om een URL en ik heb geen idee welke ik moet invullen....Kan het nergens vinden. Zou iemand mee willen kijken?