Aansluitvraag groepenkast 4p alamat 2p aansluiten logica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04 17:51
Dag allen,

Ik hoop dat ik de termen niet door elkaar haal, maar ik was op zoek naar de logica achter het advies dat een kennis mij gaf omtrent het aansluiten van een groepenkast.
Het betreft een 3x 25ah aansluiting.

Advies verdeling is als volgt:

Totaal 15 groepen waarvan 3 aparte aardlekautomaten voor de buitengroepen. Dit zijn groepen met hoger risico op sluiting waardoor niet 1/3e van het huis eruit ligt in geval van sluiting, dit lijkt me een no-brainer.

2 krachtstroom groepen en een PV groep (of aardlek, hoe je het wil noemen?)

De overige 12 groepen achter een 4P alamat (aardlekautomaat) waarbij vervolgens de groepen verschillende fases krijgen. Dit wordt als volgt (Groepen afgekort met G, Fases met F, officiële terminologie kan ik wel proberen maar dan sla ik de plank misschien mis).

Automaat 1:
G1 > F1
G2 > F1
G3 > F2
G4 > F3

Automaat 2:
G5 > F1
G6 > F2
G7 > F2
G8 > F3

Automaat 3:
G9 > F1
G10 > F2
G11 > F3
G12 > F3

Een verdeling waarbij je gebruik maakt van 2p automaten waarbij je 4 groepen op telkens dezelfde fase hebt is het meest voor de hand liggend in mijn ogen, maar bij bovenstaande verdeling zou je de stroom beter kunnen verdelen/ apparaten in ruimtes kunnen bundelen op 1 automaat.

Wat zijn de gedachten van de experts hierover?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Je kunt achter een 1P+N aardlekschakelaar geen groepen maken op meerdere fasen, je voert immers maar 1 fase in op dat component (Tip: pak een papiertje, teken de lijntjes)

De 'meer voor de hand liggende' oplossing is dus de oplossing die kan, wat je schetst niet.

Met de PV groep even opletten. Als daar meer dan 15A over gaat dan kun je in theorie een deel van de doorgaans voor 40A ontworpen bedrading overbelasten (16A uit de PV + 25A uit het net), zonder dat de 40A automaten eruit gaan. Is de PV groep 16A dan kun je tot 41A, en dat is redelijkerwijs te accepteren, maar als je zwaarder af moet zekeren... let op (met meer dan de bedrading van de groepenkast alleen).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Een aardlekautomaat (RCBO) is een combinatie van een aardlekschakelaar (RCD) en installatieautomaat (MCB) in één toestel, hier achter plaats je dus geen installatieautomaten / eindgroepen meer. Als je 4 eindgroepen wilt beveiligingen doe je dat met een aardlekschakelaar. Let even op dat je de goede termen gebruikt, toch op zijn minst als je gaat bestellen. ;)

Het wordt in de huidige normen afgeraden om 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar aan te sluiten, dus 2-polige aardlekschakelaars (één per fase) is "beter". Deze aanbeveling komt echter niet meer terug in de nieuwe NEN1010:2020 (welke nog niet in het bouwbesluit is aangewezen) dus blijkbaar was het niet zo belangrijk...

Mijn voorkeur zou wel naar 2-polige aardlekschakelaars gaan. Ze nemen ook een stuk minder ruimte in beslag.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruud1988 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:17:
Het betreft een 3x 25ah aansluiting.
Laat de h maar weg ;)

Maar paar dingen:

Een alamat (aardlekautomaat) voor de eindgroepen is alleen logisch als je anders met te hoge stromen zit (bijvoorbeeld door PV). Anders voldoet een aardlekschakelaar.

1-fase groepen achter een 3-fase aardlekschakelaar (of alamat) is niet aan te raden ivm de scheve lekstromen die elkaar opheffen. Dus gewoon 1-fase aardlekschakelaars pakken voor de 1-fase eindgroepen en een 3-fase aardlekschakelaar voor de krachtgroepen. 3x een 1-fase aardlekschakelaar is nog goedkoper ook.

Dan PV, om hoeveel invoer gaat het? En dan op 3 fase? En weer ivm het opheffen van lekstromen is het veiliger PV van een losse aardlekschakelaar (of dus een alamat) te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De groepenverdeling over de fases is mooi maar waar naar gekeken moet worden zijn de aansluitwaarden van de groepen. Wat men het liefst heeft is dat de verdeling zo gelijk mogelijk over de groepen gedaan wordt. Dus ga aan het rekenen met je apparatuur, verlichtingspunten etc.

Daarbij wil je ook nog eens voorkomen dat de hele benedenverdieping er uit ligt wanneer de netbeheerder er een fase uit heeft liggen. Zo kan bijvoorbeeld je woonkamer opgedeeld zijn in 2 groepen. 1 groep op fase 1 op alamat 1 en het andere deel van de woonkamer op groep 2 en fase 2 op alamat 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Dank voor de snelle reacties! En excuus voor mijn waarschijnlijk slechte terminologie.
Het wordt me al iets duidelijker.
Ik heb even een foto gevraagd dat zegt meer dan 1000 woorden en dan kan ik niet meer mis gaan met de automaten aardlekken etc.

Onderstaand het voorbeeld van de groepen waarvan de verdeling van de fases dan zo is zoals ik hem schetste. Groep 1 op fase 1, groep 2 op fase 1, groep 3 op fase 2, groep 4 op fase 3 en dan bij de volgende 4 groepen de dubbel aangesloten fase weer een plek opschuiven (zoals in mijn eerste post).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxFsSFl0HWaaVl2jss82fW7__9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcgdlOfLKDBfl7UJZ3kOuuhP.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand het idee van de “losse” buitengroepen zodat niet 1/3e van de woning eruit ligt. Mijn PV installatie bestaat nu uit slechts 10 panelen dus als het goed is moet een dergelijke gelijkwaardige automaat? voldoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1vSGKesgYLqJ2ABZtaeggapFMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwCtCTsr8449YJVXieThhkm2.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn natuurlijk 1000 wegen die naar Rome leiden, de ene logischer dan de ander. Ik zoek alleen de logica achter een dergelijke oplossing, wellicht creëer je zo een “kind met een waterhoofd”.

Zou dan de meest logische indeling in dit geval gewoon 2p aardlekken? Met daarachter de 4 groepen en dat 3 keer waarbij iedere serie van 4 groepen op dezelfde fase komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar heb je het spul al of niet? Omdat je schrijft dat je om een foto gevraagd hebt. Want 3-fase aardlekschakelaars voor 1-fase groepen is duurder en minder veilig dus zou niet weten waarom je dat wilt. Want wat @sypie zegt is zeker waar, de echte verdeling telt.

Daarnaast zie ik op de foto alleen een aardlekschakelaar voor de PV, geen groep/automaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Hi Timo,

Ik was niet heel duidelijk in mijn initiële verhaal zie ik, maar dit is inderdaad hoe de handel er nu in geknoopt is. En nu het hangt wordt het verhaal mij pas duidelijk en borrelen er vragen op. Achteraf is mooi wonen zeggen ze dan. Maar goed, gedane zaken nemen geen geen keer en ik neem ook niemand wat kwalijk. Hooguit een wat prijzige leerschool.

Wat betreft de verdeling die telt is mij duidelijk! Dat was ook waarom de vraag bij mij ontstond, omdat je nu aan t kijken bent naar vermogen per fase en per serie van 4 groepen. Terwijl wanneer je series van 4 groepen achter 1 fase hangt (wat volgens mij de normale gang van zaken is) het veel makkelijker tellen is.

PV moet nog aangesloten worden, maar daar moet nog een groep achter komen zoals ik t begrijp, of dit moet een automaat worden (automaat lijkt mij dan voor de hand liggender)

Gr Ruud

[ Voor 19% gewijzigd door Ruud1988 op 16-05-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gewoon 4 groepen achter een 2 polige aardlekschakelaar was goedkoper, overzichtelijker en veiliger geweest ja.

Om het verhaal rond PV te verduidelijken, een installatieautomaat of kortweg automaat is de beveiliging tegen overbelasting. Alles achter dezelfde automaat wordt in de volksmond een groep genoemd. De beveiliging tegen lekken naar aarde, belangrijk voor de aanraakveiligheid van metalen delen, wordt gedaan door de aardlekschakelaar. Een automaat gecombineerd met een aardlekschakelaar in een enkele behuizing is een aardlekautomaat, soms afgekort als alamat.

Voor de buiten groepen zie ik mooi alamats zitten. Maar voor de PV zie ik op de foto alleen een aardlekschakelaar. (Eigenlijk dus het type wat dus voor de 1-fase groepen gebruikt had kunnen worden.) Daarachter moet dus nog gewoon een B16 automaat komen. Als alternatief had er voor de PV ook een zelfde alamat gebruikt kunnen worden.

Dit gezegd hebbende kan ik niet zien wat er links van de PV zit, foto's hebben geen 100% beeld gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Top wederom dank voor je antwoord, contact gehad met degene die het had samengesteld en die had direct door dat hij een fout had gemaakt voor de pv panelen. Naast deze aardlek zit de hoofdschakelaar.

Weet jij zo of het merk dat ik heb een geschikte automaat heeft? Anders komt er gewoon een automaat naast deze aardlek. Geloof dat je minimaal 100mah moet hebben, toch?

Vwbt de 12 groepen zal ik eens kijken of ik het aan ga passen. Het werkt nu, ik heb me verder verdiept in die lekstromen en lees dat de kans dat die elkaar opheffen bijna nihil is dus dat zou betekenen dat het nu alleen wat onoverzichtelijk is qua indeling. Dus moet ik voor mezelf er een duidelijke kaart bij maken nu ik nog weet hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je mag weer de h weg laten ;) Die komt alleen om de hoek kijken als we het verbruik willen afrekenen, niet bij de beveiliging.

Maar meeste PV mag tegenwoordig gewoon achter een 30mA aardlek. Dus of gewoon een B16 automaat (= zelfde als waar je nu al 12 groepen mee hebt) achter deze aardlekschakelaar of deze aardlekschakelaar vervangen door een aardlekautomaat B16, 30mA (ofwel, dezelfde als je voor G13 t/m G15 hebt).

En tja, de kans is inderdaad niet heel groot, maar de kans op een fout is ook al klein, en toch beveiligen we ervoor. En daarnaast gewoon zonde, ze zijn duurder, maakt de kast minder overzichtelijk. Beide ook voor het opbouwen van de kast overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Helder en excuus door de h :p
Nou alles werkt naar behoren en is ook gebalanceerd verdeeld over de groepen en fases dus ik denk dat we dat voorlopig zo laten zitten. Leerpunt voor de volgende keer!
Automaat achter de aardlek voor de pv lijkt me de meest makkelijke oplossing.

Bedankt voor het meedenken en de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Hallo,

ik weet niet of het de bedoeling is dat ik een nieuw topic open, maar het heeft 1 op 1 met dit topic te maken dus geef ik deze een schop. Nu ben ik er op voorhand bij i.p.v. achteraf zoals het de vorige keer ging.

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en ga ik de meterkast aanpassen.
Ik rij elektrisch dus mijn krachtgroep die ik over had is inmiddels in gebruik voor mijn laadpaal en ik heb behoefte aan een extra krachtgroep voor een toekomstige minicamping. Hiervoor moet ruimte gemaakt worden in de kast dus dit is het uitgelezen moment om de fout gemaakt in het verleden te herstellen, oftewel de verdeling van de groepen achter 2 polige aardlek schakelaars te maken i.p.v. de huidige 4 polige met de "vreemde" fase verdeling van de groepen.

Ik denk dat ik de nieuwe verdeling wel scherp heb, veranderd immers niets behalve dat alles wat gaat opschuiven, dit komt goed, de vraag die mij nog rest is de onderstaande:

Ik heb een 3x25a aansluiting, kan ik hier een 3x25a krachtgroep achter zetten? Mijn idee is dat ik deze groep in de toekomst ga verdelen in 5a groepen t.b.v. een minicamping, ik heb dus niet te maken met zware machines/opstart ampèrages, maar met maximaal een waterkokertje of koelkast die aanspringt. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat deze verdeling gelijktijdig maximaal belast wordt, maar ik weet niet of dat een argument is.
Mag je het zo rekenen dat je deze 3x25a vervolgens in 15x5a kan verdelen (middels zo'n paddenstoel of een later te maken verdeelkast welke op 5a per aansluiting is afgezekerd).

Bedankt alvast voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
Ruud1988 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:11:
Mag je het zo rekenen dat je deze 3x25a vervolgens in 15x5a kan verdelen (middels zo'n paddenstoel of een later te maken verdeelkast welke op 5a per aansluiting is afgezekerd).
ja je mag zo rekenen, want je blijft op elke fase onder de 25A en dan zou het niet een probleem zijn.

maar normaal doe je dit niet zo.
een waterkoker is vaak een 1900W (soms 2000W of iets meer wisselt per apparaat en hoe goed hij is, verder niet belangrijk die uitleg komt later.)
dit is grof weg 10A en geen 5A. (10Ax230V=2300W)
dus ik denk dat je liever 10A groepen aan de gasten geeft als 5A groepen. ;)

meer normaal doe je op 3x25A, 3x een ALS en dan per ALS max 4x16A groepen.
dus dan heb je 3x4x16A aan groepen aangesloten en ja dat is wel wat veel, maar in een gewoon huis geen probleem. (niet te veel mensen in een gewoon huishouden die allemaal tegelijk een kopje thee/koffie zetten, dus dit gaat goed.)

nu heb je het over camping, en dus veel meer mensen, met gelijktijdig gebruik.
misschien is het dan wel verstandig om de groepen geen 16A maar 10A te maken.
dan heb je 3x4x10A, dus 12 aansluitingen voor gasten op je 3x25A.
dan heb je genoeg om koffie/thee te zetten in een waterkoker, zolang maar niet de hele camping dat tegelijk doet. (dit is een acceptabel risico, grofweg gesteld.)

(ik heb geen standaard recept voor 15 aansluitingen dus hou het even op 12, kan vast maar is niet simpel te schrijven.)

een 10A groep (en ook de 25A groep), die gaat niet af als er 10,00001A door heen gaat.
nop dat is eerder rond de 30A voor 3 seconde of 11-12A voor meer als een uur.
er is een factor tijd voordat een groep reageert, dus als de ijskast aan gaat en de water koker staat aan, dan nog grote kans dat de groep niet reageert voor de eerste 5 minuten en dan is de ijskast klaar en de koffie warm.

een ander punt, de ALS of te wel aardlek schakelaar.
vocht en camping, dat is wel het puntje waar die ALS op reageert.
wil je dus 1 ALS met daar 4x10A op hebben, dan 1 gast een fout 4 gasten geen stroom.
misschien wil je dan liever 4x ALMAT (of ander merk, een groep en ALS in 1 apparaat) gebruiken.
dan valt er maar 1 gast uit en niet meteen 4.
dit loopt wel weer meer in de papieren natuurlijk.

en misschien wil je wel meer aansluitingen hebben?
zo kun je ook wel 3x8x10A aanleggen (dus 2x een ALS per fase) en dan alleen maar de helft gebruiken.
zodat je plaatsen heb waar wel stroom naar is maar niet met stroom word verhuurt.
misschien ook iets om rekening mee te houden.

en dan nog hoe wil je de kabel gaan verdelen over het gebied.
hoe langer de afstanden, de dikker de kabel moet zijn. en dat gaat best rap.
als ik er over nadenk, dan denk ik ook: neem een goede installateur/elektro man in de arm.
zij weten beter de kleine dingen, en kunnen je ook veel geld besparen door precies te doen wat nodig is.
soms is uitbesteden geen foute optie, die kan ik zeker aanraden in dit soort gevallen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
migjes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

ja je mag zo rekenen, want je blijft op elke fase onder de 25A en dan zou het niet een probleem zijn.

maar normaal doe je dit niet zo.
een waterkoker is vaak een 1900W (soms 2000W of iets meer wisselt per apparaat en hoe goed hij is, verder niet belangrijk die uitleg komt later.)
dit is grof weg 10A en geen 5A. (10Ax230V=2300W)
dus ik denk dat je liever 10A groepen aan de gasten geeft als 5A groepen. ;)

meer normaal doe je op 3x25A, 3x een ALS en dan per ALS max 4x16A groepen.
dus dan heb je 3x4x16A aan groepen aangesloten en ja dat is wel wat veel, maar in een gewoon huis geen probleem. (niet te veel mensen in een gewoon huishouden die allemaal tegelijk een kopje thee/koffie zetten, dus dit gaat goed.)

nu heb je het over camping, en dus veel meer mensen, met gelijktijdig gebruik.
misschien is het dan wel verstandig om de groepen geen 16A maar 10A te maken.
dan heb je 3x4x10A, dus 12 aansluitingen voor gasten op je 3x25A.
dan heb je genoeg om koffie/thee te zetten in een waterkoker, zolang maar niet de hele camping dat tegelijk doet. (dit is een acceptabel risico, grofweg gesteld.)

(ik heb geen standaard recept voor 15 aansluitingen dus hou het even op 12, kan vast maar is niet simpel te schrijven.)

een 10A groep (en ook de 25A groep), die gaat niet af als er 10,00001A door heen gaat.
nop dat is eerder rond de 30A voor 3 seconde of 11-12A voor meer als een uur.
er is een factor tijd voordat een groep reageert, dus als de ijskast aan gaat en de water koker staat aan, dan nog grote kans dat de groep niet reageert voor de eerste 5 minuten en dan is de ijskast klaar en de koffie warm.

een ander punt, de ALS of te wel aardlek schakelaar.
vocht en camping, dat is wel het puntje waar die ALS op reageert.
wil je dus 1 ALS met daar 4x10A op hebben, dan 1 gast een fout 4 gasten geen stroom.
misschien wil je dan liever 4x ALMAT (of ander merk, een groep en ALS in 1 apparaat) gebruiken.
dan valt er maar 1 gast uit en niet meteen 4.
dit loopt wel weer meer in de papieren natuurlijk.

en misschien wil je wel meer aansluitingen hebben?
zo kun je ook wel 3x8x10A aanleggen (dus 2x een ALS per fase) en dan alleen maar de helft gebruiken.
zodat je plaatsen heb waar wel stroom naar is maar niet met stroom word verhuurt.
misschien ook iets om rekening mee te houden.

en dan nog hoe wil je de kabel gaan verdelen over het gebied.
hoe langer de afstanden, de dikker de kabel moet zijn. en dat gaat best rap.
als ik er over nadenk, dan denk ik ook: neem een goede installateur/elektro man in de arm.
zij weten beter de kleine dingen, en kunnen je ook veel geld besparen door precies te doen wat nodig is.
soms is uitbesteden geen foute optie, die kan ik zeker aanraden in dit soort gevallen. ;)
Dank voor het uitgebreide antwoord. Kort gezegd kan ik dus een 3x25a automaat in de meterkast maken.
Verdeling en hoeveel ampère per plaats is iets van latere zorg, 10a is idd mooi maar de meeste campinggasten zijn wel ingesteld op wat lager verbruik, zeker wanneer je dit ook netjes vermeld. Ik zie overigens dat 5a niet bestaat maar dat het dan 6a wordt en dan kan je inderdaad nog overwegen om aardlek automaten te nemen of een aardlekschakelaar met daarachter installatieautomaten.

Ik heb mijn buitengroepen i.v.m. wat groter risico op kortsluiting ook op aardlek automaten aangesloten zodat niet 1/3 van mijn woning zonder stroom zit mocht er ergens sluiting ontstaan.

Deze ombouw van de meterkast doe ik nu ook samen met een elektricien omdat dit (hopelijk) de laatste keer is dat hij open moet en ik het nu allemaal netjes en geordend wil hebben.
Verdeling van de krachtstroomgroep in de toekomst zal ik ook een installateur bij betrekken en inderdaad kabels gebruiken die dik genoeg zijn i.v.m. de te overbruggen lengte en vooraf ook hier adviezen inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ruud1988 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord. Kort gezegd kan ik dus een 3x25a automaat in de meterkast maken.
Verdeling en hoeveel ampère per plaats is iets van latere zorg, 10a is idd mooi maar de meeste campinggasten zijn wel ingesteld op wat lager verbruik, zeker wanneer je dit ook netjes vermeld. Ik zie overigens dat 5a niet bestaat maar dat het dan 6a wordt en dan kan je inderdaad nog overwegen om aardlek automaten te nemen of een aardlekschakelaar met daarachter installatieautomaten.
hoho, de 3x25A is dan alleen voor de camping, niks is er dan nog over voor je huis. ;)
als huis er nog bij moet, dan zakt het aantal hard.

en 10A het levert minder problemen op als 6A.
gewoon omdat standaard spul (denk frietpan/waterkoker/koffie apparaat etc etc) allemaal grofweg onder de 2000W moet zijn in Nederland.
speciaal spul kan wel onder de 6A, maar dat is allemaal duurder dus heeft eigenlijk niemand.
kijk maar eens bij je lokale blokker of andere winkel, stekker er aan dan kleiner als 2000W. ;)
Ik heb mijn buitengroepen i.v.m. wat groter risico op kortsluiting ook op aardlek automaten aangesloten zodat niet 1/3 van mijn woning zonder stroom zit mocht er ergens sluiting ontstaan.
het is eigenlijk totaal onnodig, maar als je elke keer boze gasten krijgt raak je daar vrij snel moe van.
en dan wil je dit wel doen.
Deze ombouw van de meterkast doe ik nu ook samen met een elektricien omdat dit (hopelijk) de laatste keer is dat hij open moet en ik het nu allemaal netjes en geordend wil hebben.
Verdeling van de krachtstroomgroep in de toekomst zal ik ook een installateur bij betrekken en inderdaad kabels gebruiken die dik genoeg zijn i.v.m. de te overbruggen lengte en vooraf ook hier adviezen inwinnen.
een plan maken en uit tekenen dus.
het gaat niet om een gedeelte van het plan, maar het hele overzicht.
en neem dat door met een installateur, of laat hem het plan maken(en betaal hem daar voor) en dat is vaak nog goedkoper ook. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 19:44
Ruud1988 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

ik heb dus niet te maken met zware machines/opstart ampèrages, maar met maximaal een waterkokertje of koelkast die aanspringt. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat deze verdeling gelijktijdig maximaal belast wordt, maar ik weet niet of dat een argument is.

[...]
Is het enkel voor tentjes? Caravans en campers komen steeds vaker ook met airco's. Als die wat ouder zijn kan er wel eens een degelijke piekstroom komen.

Ik zou toch kijken of je niet wilt verzwaren naar 3x35A, zeker als 1-2 klanten hun EV in een granny charger willen stoppen ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Hallo,

Initieel is het de bedoeling om het "sober" in te richten "kamperen bij de boer", we willen het eens gaan uitproberen en als blijkt dat het bevalt dan is een uitbreiding denkbaar. Afgelopen jaar ten tijde van de vierdaagse een aantal camperaars op bezoek gehad, ik moet zeggen dat die allemaal wel op laag stroomverbruik ingesteld waren (waterkokers, koffiezetters van max 1000 watt etc.)

Ik ben mij ervan bewust dat ik rekening moet houden met het verbruik omdat de woning ook nog stroom verbruikt. Wellicht is verzwaren naar 3x35A dan een noodzaak om ervoor te zorgen dat camping/woning elkaar niet in de weg komen te zitten, volgens mij hoef ik op dat moment buiten de zwaardere aansluiting van de netbeheerder enkel een zwaardere hoofdschakelaar te plaatsen van bijvoorbeeld 63A i.p.v. 40A en afhankelijk van hoe zwaar de aansluiting is kan je dan later weer de keus maken voor een zwaardere aardlekautomaat richting die camping, de rest van de meterkast voor de woning kan ongewijzigd blijven.

Voor nu is het t belangrijkst dat de meterkast voorbereid is om de mogelijkheid te hebben om er een kabel heen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ruud1988 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:19:
Hallo,

Initieel is het de bedoeling om het "sober" in te richten "kamperen bij de boer", we willen het eens gaan uitproberen en als blijkt dat het bevalt dan is een uitbreiding denkbaar. Afgelopen jaar ten tijde van de vierdaagse een aantal camperaars op bezoek gehad, ik moet zeggen dat die allemaal wel op laag stroomverbruik ingesteld waren (waterkokers, koffiezetters van max 1000 watt etc.)

Ik ben mij ervan bewust dat ik rekening moet houden met het verbruik omdat de woning ook nog stroom verbruikt. Wellicht is verzwaren naar 3x35A dan een noodzaak om ervoor te zorgen dat camping/woning elkaar niet in de weg komen te zitten, volgens mij hoef ik op dat moment buiten de zwaardere aansluiting van de netbeheerder enkel een zwaardere hoofdschakelaar te plaatsen van bijvoorbeeld 63A i.p.v. 40A en afhankelijk van hoe zwaar de aansluiting is kan je dan later weer de keus maken voor een zwaardere aardlekautomaat richting die camping, de rest van de meterkast voor de woning kan ongewijzigd blijven.

Voor nu is het t belangrijkst dat de meterkast voorbereid is om de mogelijkheid te hebben om er een kabel heen te trekken.
ach je hebt mensen en mensen.
90% daar zeg je tegen 1300Watt als max, en die zeggen dan 1300 wat?
en een enkeling die wel verstand heeft zegt: a 6A als max, no prob. dat zijn er maar een paar, helaas.

maar het is ook een beetje de verwachting die je wekt bij mensen.
duidelijkheid, geen koffie/frietpan/waterkoker van thuis graag, gebruik speciaal camping spul en het lukt wel.
dit voorkomt problemen (en natuurlijk niet proberen de hoofdprijs te vragen, dan verwachten mensen iets). ;)

3x25A of 3x35A, jep het stelt niks voor, verschil is technisch niet groot.
maar prijs, oei, dat is dan: € 426,96 v.s. € 1.783,13 en dit is dan wel PER JAAR elk jaar aan vastrecht kosten.
dus wil je dit, maakt de prijs wel hoog voor je gasten. ;)
(en in werkelijkheid voor consumenten is het nog anders, die krijgen ook nog eens € 521,81 ex BTW korting dus uiteindelijk inc BTW die je er nog bij moet rekenen dus grofweg een €630 korting op de rekening, mits je een verblijfsfunctie hebt. jep dus meer korting als vaste kosten voor consumenten. maar camping officieel klinkt dit mij niet als verblijf functie. ;) )

maar uit eindelijk denk er niet te licht over, sommige keuzes zijn gewoon duur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
migjes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

ach je hebt mensen en mensen.
90% daar zeg je tegen 1300Watt als max, en die zeggen dan 1300 wat?
en een enkeling die wel verstand heeft zegt: a 6A als max, no prob. dat zijn er maar een paar, helaas.

maar het is ook een beetje de verwachting die je wekt bij mensen.
duidelijkheid, geen koffie/frietpan/waterkoker van thuis graag, gebruik speciaal camping spul en het lukt wel.
dit voorkomt problemen (en natuurlijk niet proberen de hoofdprijs te vragen, dan verwachten mensen iets). ;)

3x25A of 3x35A, jep het stelt niks voor, verschil is technisch niet groot.
maar prijs, oei, dat is dan: € 426,96 v.s. € 1.783,13 en dit is dan wel PER JAAR elk jaar.
dus wil je dit, maakt de prijs wel hoog voor je gasten. ;)
(en in werkelijkheid voor consumenten is het nog anders, die krijgen ook nog eens € 521,81 ex BTW korting dus uiteindelijk inc BTW die je er nog bij moet rekenen dus grofweg een €630 korting op de rekening, mits je een verblijfsfunctie hebt. jep dus meer korting als vaste kosten voor consumenten.)

maar uit eindelijk denk er niet te licht over, sommige keuzes zijn gewoon duur. ;)
Exact wat jij zegt, verwachtingsmanagement is het belangrijkste en een realistisch bedrag vragen voor hetgeen dat aangeboden wordt. De kosten van verzwaren ben ik mij inderdaad van bewust dus dat moet ook meegenomen worden in de berekening of alles uiteindelijk op een dusdanig kleinschalig niveau ook een beetje rendabel te maken is. Het moet een hobby blijven (naast fulltime baan), maar het moet niet zo zijn dat er geld bij moet 8)7 dat soort hobby's heb ik al genoeg haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ruud1988 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Exact wat jij zegt, verwachtingsmanagement is het belangrijkste en een realistisch bedrag vragen voor hetgeen dat aangeboden wordt. De kosten van verzwaren ben ik mij inderdaad van bewust dus dat moet ook meegenomen worden in de berekening of alles uiteindelijk op een dusdanig kleinschalig niveau ook een beetje rendabel te maken is. Het moet een hobby blijven (naast fulltime baan), maar het moet niet zo zijn dat er geld bij moet 8)7 dat soort hobby's heb ik al genoeg haha!
het zijn niet de kosten van verzwaren. (dat kan best wel eens erg goedkoop zijn in jouw geval, ik gok rond de 600€ pinda's dus.)
maar de kosten van het hebben van de verzwaring, die worden in eens ruim 4x zo hoog.
of anders gezegd, het kost je al snel voor 3x25 vs 3x35 een 1200€ extra per jaar en dan heb je nog geen kWhtje uit het net getrokken.
dan moet je al 1200€ er mee verdienen per jaar, en is het dan nog hobby of word het werk ;)
(de kosten per jaar die hakken er gewoon in, elk jaar weer.)

(er zijn hier wel mensen bezig met zonnepanelen en accu's.
zeker een zomer camping zou daar wel iets mee moeten kunnen doen, en zo aardig besparen op de aansluiting, maar dat zijn ook geen goedkope hobby's om eerlijk te zijn. ;) )

edit:
https://www.enexis.nl/-/m...-maandelijks-01012024.pdf
hier de prijslijst van enexis, geen idee wie jouw netbeheerder is maar prijzen in Nederland verschillen vrij weinig per locatie.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 20-08-2024 16:14 ]

Pagina: 1