Windows boot niet meer, hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-01 17:07
Beste tweakers,

Mijn broertje probeerde Kali Linux te installeren als dual boot op mijn pc, maar er is blijkbaar iets gebeurd waardoor geen enkele OS wordt opgestart. Hij volgde dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=DRhuVxaBuKU. Bij het opstarten van de pc zie ik nog wel het MSI logo van de moederbord te staan en kan ik nog wel de bios in, maar daarna komt het volgende te staan:

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_

Ik ben met hem dus maar stap voor stap nagegaan wat hij allemaal heeft gedaan:
1. Kali linux .iso gedownload van kali.org, 4gb
2. Rufus applicatie gedownload van rufus.ie
3. Hij ging toen naar computerbeheer  systeemopslag. 40 gb van de C:/ drive gescheiden en naar E:/
4. Rufus opgestart, bij opstartselectie de .iso file erin gedaan
5. Usb stick in pc gedaan, toen opnieuw opgestart
6. Kali linux startte, graphical install
7. Toen kwam er een scherm met: detect and mount installation
Your installation media couldn’t be mounted. When installing from cd-rom, this probably means that the disk was not in the drive. If so you can insert it and try again. Retry mounting installation media?
8. Hij ging toen terug naar het hoofdmenu en klikte op execute a shell. Dat was: blkid, enter, ls, enter, ls cdrom/, enter, mount -t vfat /dev/sdb1 cdrom/, enter, exit
9. Hij kon toen verder bij mount and detect. Toen kwam er een scherm met: some of your hardware needs non-free firmware files to operatie. The firmware can be loaded from removable media, such as a USB stick or floppy.
The missing firmware files are: iwlwifi-3168-29.ucode iwlwifi-3168-28.ucode iwlwifi-3168-27.ucode iwlwifi-3168-26.ucode iwlwifi-3168-25.ucode iwlwifi-3168-24.ucode iwlwifi-3168-23.ucode iwlwifi-3168-22.ucode
If you have such media available, insert it, and continue
Hij had toen op no geklikt en toen verder op continue.
10. Toen kwam er een scherm met: some of your hardware needs non-free firmware files to operatie. The firmware can be loaded from removable media, such as a USB stick or floppy.
The missing firmware files are: rtl_nic/rtl8168h-2.fw. Hij klikte toen weer op no en toen weer op continue
11. Toen kwam er een scherm waarop het volgende stond:
This machine’s firmware has started the installer in UEFI mode but it looks like there may be existing operating systems already installed using ‘BIOS compatibility mode’. If you can continue to install Debian in UEFI mode, it might be difficult to reboot the machine into any BIOS-mode operating systems later.

If you wish to install in UEFI mode and don’t care about keeping the ability to boot one of the existing systems, you have the option to force that here. If you wish to keep the option to boot an existing operating system, you should choose NOT to force UEFI installation here.
Force UEFI installation?
Hier had hij No geklikt.
12. Bij partitioning method drukte hij op manual
13. Hij klikte toen op de 40gb disk die hij vrij had gemaakt
14. Bij “use as” moest hij het op “ext4 journaling file system” zetten volgens de video. Mount point had hij op "/" gezet. Hij veranderde "format the partition" naar "yes, format it" en "bootable flag" heeft hij op "on" gezet.
15. Toen klikte hij op #4 primary van bijna 550 mb en dan bij “use as” had hij het op “swap area” gezet
16. Vervolgens klikte hij op iets van finish partition changes, en klikte op yes
17. Toen op continue, toen op finish. Vervolgens verscheen er een error: Base system installation error
the debootstrap program exited with an error (return value 1). Check /var/log/syslog or see virtual console 4 for the details
18. Toen kwam er te staan:
Failted to install the base system
The base system installation into /target/ failed.
Check /var/log/syslog or see virtual console 4 for the details
19. Toen kwam er te staan:
An installation step failed. You can try to run the failing item again from the menu, or skip it and choose something else. The failing step is: install the base system
20. Toen was hij helemaal teruggegaan naar de debian installer main menu
21. Hij klikte toen op load installer components from installation media
22. Toen klikte hij op een partition disk E:/. Toen stond er of hij zeker wist of hij die wilde overwriten, waarna hij op yes klikte. Toen kwam de error van debootstrap program weer tevoorschijn
23. Vervolgens was hij terug gegaan naar debian installer main menu, waarna hij op abort the installation had geklikt
24. Toen had hij de pc uitgedaan, de usb stick eruit gehaald en toen weer de pc aangedaan. Er kwam er op het beeld te staan:
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_
25. Als hij op een knop drukt blijft de tekst terugkomen

Ik heb dus ook maar het filmpje gevolgd met de gedachte dat hij iets was vergeten, maar dat bleek niet zo te zijn. De base installation via het hoofdmenu na stap 19 lukte ook niet.

Qua harde schijven heb ik alleen maar één SSD. In de bios staat dat deze SSD ook gewoon als boot priority. In de boot menu is ook alleen de SSD te zien.

Ik heb zelf hier geen enkel verstand van en dus ben ik hier om hulp gekomen. Ik ben namelijk bang dat ik iets verkeerds doe.

Beste antwoord (via hondaap op 16-06-2021 23:09)

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Probeer eens of je het met deze tool kan herstellen

https://www.supergrubdisk.org/rescatux/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:01
Als je Linux en Windows op 1 harddisk wil draaien, dan zul je wat moeten leren over bootsectors en partitietabellen. Dit specifieke probleem kun je waarschijnlijk wel oplossen met fdisk /mbr maar dan moet je de pc wel eerst opgestart krijgen. De pc start dan weer Windows op. Linux zul je dan opnieuw moeten installeren. Google maar eens op dual boot. Gebruik even een andere pc om een Windows installatiestick te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Om deze problemen te voorkomen (je ziet, er is kennis voor nodig) kan je broertje Kali beter in VMware of Virtualbox gebruiken. Als dat te traag is kan het ook vanaf thumbdrive draaien zonder installatie.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:49
sh4d0wman schreef op zondag 16 mei 2021 @ 03:54:
Om deze problemen te voorkomen (je ziet, er is kennis voor nodig) kan je broertje Kali beter in VMware of Virtualbox gebruiken. Als dat te traag is kan het ook vanaf thumbdrive draaien zonder installatie.
Zelfs dat zou ik niet meer doen en dual boot ook niet trouwens, kali kan prima gedraaid worden met WSL2.

https://www.kali.org/blog/wsl2-and-kali/

nieuws: Kali Linux krijgt grafische interface op WSL2

Easy 5min werk handleiding:
https://www.bleepingcompu...dows-subsystem-for-linux/

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 16-05-2021 10:13 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
PhilipsFan schreef op zondag 16 mei 2021 @ 03:33:
Als je Linux en Windows op 1 harddisk wil draaien, dan zul je wat moeten leren over bootsectors en partitietabellen. Dit specifieke probleem kun je waarschijnlijk wel oplossen met fdisk /mbr maar dan moet je de pc wel eerst opgestart krijgen. De pc start dan weer Windows op. Linux zul je dan opnieuw moeten installeren. Google maar eens op dual boot. Gebruik even een andere pc om een Windows installatiestick te maken.
Bedankt voor de hulp. We hebben Windows 10 op een aparte USB stick gezet en de computer opgestart. Via Opstartherstel en Systeemherstel lukt het niet. Ik heb in de Command Prompt " fdisk /mbr" maar dat gaf aan dat fdisk niet wordt herkend. Ik heb even gegoogled en kwam uit op deze link: https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/. Dit heeft echter niet geholpen, zoals op de afbeelding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDBR7W-fFDtl8t4GG3ngzxB18NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhH9nJZk7gnVn1PxSUjX0kKD.jpg?f=fotoalbum_large.

Vervolgens heb ik de tweede oplossing op die pagina geprobeerd. Bij "list vol" stond het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8K4YhvU-PFFp3YMqGmijCACc0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRk2nXlMHoLIgHFdU5HzJ1BL.jpg?f=fotoalbum_large. Bij de stap van "cd /d x:\EFI\Microsoft\Boot\" kwam er te staan: Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

Toen heb ik bij de geavanceerde opties op "Herstellen met installatiekopie" geklikt, maar dat gaf het volgende aan: Er kan geen systeemkopie op deze computer worden gevonden.

Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Uitzoeken waarom die bootrec /fixboot zegt 'toegang geweigerd'. Dat is je probleem. Vermoedelijk is je EFI partitie kapotgegaan, die kun je op de volgende manier repareren. Dat zou ik als eerste proberen. Maar zo van een afstand is het lastig te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
PhilipsFan schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:12:
Uitzoeken waarom die bootrec /fixboot zegt 'toegang geweigerd'. Dat is je probleem. Vermoedelijk is je EFI partitie kapotgegaan, die kun je op de volgende manier repareren. Dat zou ik als eerste proberen. Maar zo van een afstand is het lastig te beoordelen.
Nogmaals bedankt voor de hulp. We hebben de instructies instructies van je link gevolgd, maar zonder succes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVq_86PLmVXNzuGYKL4hJa2LT4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY6vzbb9rlqnjDiHyXzmu70I.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYBjpcQq2iwJnaq9lZr1Asg3yUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWIhveQVYWjfDzLC4P4mZjaV.jpg?f=fotoalbum_large

Bij "format V: /FS:FAT32" hebben wij No gedaan, omdat we de bestanden niet kwijt willen. Is deze stap (helaas) een vereiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Heel verstandig. Had je bijna je Windows partitie geformatteerd. Volgens mij moet je het met volume 0 doen, niet 1.

Zoals ik eerder zei, dual boot is hogere wiskunde, daar moet je je even in verdiepen. Volgens mij doe je dat niet, je volgt blindelings stappen uit een guide. Het doel hier bij Tweakers is dat je kennis opdoet over de materie, niet dat je een ander jouw probleem laat oplossen. We zijn geen helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

HKLM_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Zelfs dat zou ik niet meer doen en dual boot ook niet trouwens, kali kan prima gedraaid worden met WSL2.
In het verleden wel eens mee gespeeld maar toen waren er nog beperkingen. Kun je dit ook snapshotten? Die functionaliteit gebruik ik namelijk veel met Virtualbox + de export functie om een backup van de VM te hebben.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Probeer eens of je het met deze tool kan herstellen

https://www.supergrubdisk.org/rescatux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 07:48
Twee weken geleden een soort gelijk probleem gehad. Met de volgende website kon ik de EFI-partitie herstellen.

http://woshub.com/how-to-...-bootloader-in-windows-8/

Hopelijk kan het jou ook helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Heb het hiermee kunnen fixen! Herstelde de Windows Bootloader hiermee en kon toen opnieuw Windows installeren nadat ik de schijf had geformatteerd. Erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 08:26
Ja zou ook nog de Macrium Reflex windows repair tool kunnen gebruiken, dit heeft hier al vaker de problemen met een niet bootende windows gefixed.

Stap 1 Bootlable stick aanmaken
Stap 2 vanaf de stick booten en probleem oplossen.

Succes!
Pagina: 1