Intel of AMD setup?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justilo
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Hallo Allemaal,

Ik ben geheel nieuw op dit forum, :+ maar wil graag een zelf een PC bouwen.
Daarbij heb ik uiteraard wat onderzoek gedaan en ben uit gekomen op 2 soorten setups.
Nu loop ik eigenlijk een beetje spaak... :? 8)7 |:(
Ik denk dat ik bij deze setups, waarschijnlijk op dit forum een al bijna eeuwen oud te noemen vraagstuk uit kom.
Wat is beter die van Intel of Amd?
Denk dat ik niet de eerste ben die zich dit gevraagd, uiteraard hangt het ook af van voorkeur en wat je er mee wilt gaan doen, wat je er bereid voor bent te betalen etc..
Ik heb dus ongeveer gelijke setups gemaakt alleen ben ik dus niet zeker over de Moederborden & processoren;)
Welke setup er eigenlijk beter, betaalbaarder en meer toekomst compatible is?
Dit setups zijn als volgt:

Intel

Behuizing: Cooler Master MasterBox MB511 ARGB - ATX PC
Voeding: Corsair RM750x PC Voeding - Fully Modulair - 80 Plus Gold (750 Watt)
Moederbord:ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO (Intel)
CPU: Intel Core i9-10900 10e of generatie i9-11900 11e generatie
GPU: RADEON - RX 5700 XT
RAM: G.SKILL Trident Z - 2x 16GB - DDR4 (3200Mhz)
Waterkoeling: Cooler Master Masterliquid Ml360R - Cpu Waterkoeling - Asus Aura Sync
PCIe SSD: Samsung 980 PRO 1 TB PCIe 4.0 M.2

AMD

Behuizing: Cooler Master MasterBox MB511 ARGB - ATX PC
Voeding: Corsair RM750x PC Voeding - Fully Modulair - 80 Plus Gold (750 Watt)
Moederbord:Asus ROG Strix X570-F Gaming moederbord socket AM4 (Ryzen) of ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)
CPU: AMD Ryzen 7 5800X processor met mogelijke uitbreiding naar Amd Ryzen 9 5900X PC Processor
GPU: RADEON - RX 5700 XT
RAM: G.SKILL Trident Z - 2x 16GB - DDR4 (3200Mhz)
Waterkoeling: Cooler Master Masterliquid Ml360R - Cpu Waterkoeling - Asus Aura Sync
PCIe SSD: Samsung 980 PRO 1 TB PCIe 4.0 M.2

Heb veel op Youtube gekeken en velen zeggen dat Ryzen 7 5800x, bijna net zo goed is als Intel i9 11900K dus zelf neig ik meer AMD.
Maar als ik dan voor de AMD Setup ga welk moederbord moet ik dan doen de Asus ROG Strix X570-F Gaming moederbord socket AM4 of de duurdere ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi).
Is het werkelijk zo'n groot verschil om dus meer te betalen qua prestaties, of is de crosshair beter voor toekomstig uitgaven van cpu's?

Hoop dat er iemand is die me kan helpen met het maken van mijn keuze.

Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Justilo op 16-05-2021 01:12 . Reden: zinsopbouw ]

Beste antwoord (via Justilo op 16-05-2021 20:03)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou zelf als het prijsverschil klein is, eerder voor AMD kiezen dan Intel op dit moment, het verschil in full load tussen Intel en AMD is op dit moment echt extreem en AMD presteert overal beter dan Intel op dit moment. Komt nog eens bij dat een 11700/11900 het einde is van de Intel lineup terwijl je bij AMD nog naar de 5900X/5950X kan upgraden.

Ook is B560 een grote bende door het extreme energie verbruik van Intel en hun vrij basic low end specs voor VRMs zie YouTube: Intel B560 is a Disaster: Huge CPU Performance Differences, Power Li... voor meer informatie. (en dit doet ook het 'stabiliteits punt' van Uszka eigenlijk teniet want als je niet op let zit je met de gebakken VRMs en thermal throttling.

Verder zijn de 5600X, 5800X en 5900X nu weer goed leverbaar en zou ik dus altijd voor de 5800X gaan vs een 11700k omdat deze gewoon beter is op z'n beetje elk vlak en 40 euro verschil maak je gemakkelijk goed op het moederbord als je voor B550 kiest.

PS: Het 'stabiliteits' punt van Uszka heb ik totaal niets van gemerkt met ondertussen toch zo'n 15 Ryzen builds, alleen bij de 1e gen was het nog wat gedoe want nieuw platform, de rest is makkelijk te voorkomen door gewoon geen Corsair geheugen te kopen (die mixen ram chips onder de zelfde naam/sku) en is gewoon een typisch voor oordeel die wel vaker ten sprake komt maar eigenlijk nergens op gebaseerd is tenzij je heel specifiek gaat (en dat ligt dan aan de software, niet de hardware) kan ik vertellen na mijn ervaring als computer winkel medewerker.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op dit moment is het verschil tussen beide opties vrij klein.
Je geeft niet aan wat je er mee wilt gaan doen. Mocht je specifieke taken hebben is er misschien een keuze te maken, Maar is het voor dagelijkse bezigheden zou ik gaan voor de voordeligste optie (en tegenwoordig ook de optie die leverbaar is) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justilo
Ja dat merk ik inderdaad ja dat de verschillen klein zijn;)
Wat ik er mee ga doen?
Gamen en video's bewerken.
-Cyberpunk
-Fortnite
-COD
-Premiere Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Voor première pro is AMD sneller.
Echter, je gpu is niet de beste hierin. Hoeveel ga je foto / video bewerken?

(Rest van je gekozen onderdelen zijn voornamelijk gericht op bling, niet op prestaties, maar dat wist je al).

Qua bord, pak gewoon een fatsoenlijk b550 bord en je hebt al genoeg.

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 16-05-2021 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
11900K heeft eigenlijk geen bestaansrecht. Zelfde aantal threads en minimaal hogere kloksnelheid dan een goedkopere 11700K. Hetzelfde geldt voor een 10900K tov een 10850K. Die laatste 2 ondersteunen geen gen4 ssd zodat een 980 Pro een nutteloos dure uitgave is.

Zet de onderdelen even met Handleiding Pricewatch in een lijstje.

Wat AMD of Intel betreft. Dit is wat ik ervan vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Zo’n dure pricewatch: ASUS ROG Maximus XIII HERO is enkel voor enthousiast bouwers. Niemand heeft zoiets echt nodig. Is zeg maar de Rolex onder de moederborden, waarbij de pricewatch: ASUS ROG Maximus XIII Extreme de gouden Rolex is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou zelf als het prijsverschil klein is, eerder voor AMD kiezen dan Intel op dit moment, het verschil in full load tussen Intel en AMD is op dit moment echt extreem en AMD presteert overal beter dan Intel op dit moment. Komt nog eens bij dat een 11700/11900 het einde is van de Intel lineup terwijl je bij AMD nog naar de 5900X/5950X kan upgraden.

Ook is B560 een grote bende door het extreme energie verbruik van Intel en hun vrij basic low end specs voor VRMs zie YouTube: Intel B560 is a Disaster: Huge CPU Performance Differences, Power Li... voor meer informatie. (en dit doet ook het 'stabiliteits punt' van Uszka eigenlijk teniet want als je niet op let zit je met de gebakken VRMs en thermal throttling.

Verder zijn de 5600X, 5800X en 5900X nu weer goed leverbaar en zou ik dus altijd voor de 5800X gaan vs een 11700k omdat deze gewoon beter is op z'n beetje elk vlak en 40 euro verschil maak je gemakkelijk goed op het moederbord als je voor B550 kiest.

PS: Het 'stabiliteits' punt van Uszka heb ik totaal niets van gemerkt met ondertussen toch zo'n 15 Ryzen builds, alleen bij de 1e gen was het nog wat gedoe want nieuw platform, de rest is makkelijk te voorkomen door gewoon geen Corsair geheugen te kopen (die mixen ram chips onder de zelfde naam/sku) en is gewoon een typisch voor oordeel die wel vaker ten sprake komt maar eigenlijk nergens op gebaseerd is tenzij je heel specifiek gaat (en dat ligt dan aan de software, niet de hardware) kan ik vertellen na mijn ervaring als computer winkel medewerker.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
DarkBlaze schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:03:

Vooroordeel zou ik het niet willen noemen na meer dan 120 geassembleerde systemen sinds januari vorig jaar waarvan iets meer dan de helft Intel. Met bijna elk Ryzen systeem is wel iets mee voordat het stabiel draait. RAM is een bekende maar sinds ik eigenlijk alleen maar Crucial gebruikt is dat probleem de wereld uit. Verder USB poorten die het niet doen, NVME ssd's die niet worden herkend en dan nog de vele biosupdates die verschijnen. Lijkt wel of het AM4 platform bij elke Windows update een nieuwe biosversie nodig heeft om stabiel te kunnen draaien. O ja, ook nog een defecte Ryzen geleverd gekregen in die tijd.

Wat B560 betreft gaat het vooral om budget bordjes en de mainstream borden van Asrock die nauw de Intel specs volgen. De betere borden hebben daar totaal geen last van. De Asus TUF bijvoorbeeld.

Daarbij is Ryzen ondanks het lagere verbruik lastiger te koelen dan Intel vanwege de kleiner die.

AMD Ryzen zijn prima presterende cpu's en relatief efficiënt maar daar houden de voordelen wel op. Een Ryzen systeem vraagt meer onderhoud en daar moet je in thuis zijn. Ben je iemand die thuis is in de materie dan kan Ryzen een prima keuze zijn maar ik bouw ook systemen voor mensen die helemaal niets met de techniek hebben en verwachten dat het gewoon goed werkt. Daar bouw ik liever een Intel systeem voor. Stabiliteit boven een paar % extra prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Uszka schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Vooroordeel zou ik het niet willen noemen na meer dan 120 geassembleerde systemen sinds januari vorig jaar waarvan iets meer dan de helft Intel. Met bijna elk Ryzen systeem is wel iets mee voordat het stabiel draait. RAM is een bekende maar sinds ik eigenlijk alleen maar Crucial gebruikt is dat probleem de wereld uit. Verder USB poorten die het niet doen, NVME ssd's die niet worden herkend en dan nog de vele biosupdates die verschijnen. Lijkt wel of het AM4 platform bij elke Windows update een nieuwe biosversie nodig heeft om stabiel te kunnen draaien. O ja, ook nog een defecte Ryzen geleverd gekregen in die tijd.

Wat B560 betreft gaat het vooral om budget bordjes en de mainstream borden van Asrock die nauw de Intel specs volgen. De betere borden hebben daar totaal geen last van. De Asus TUF bijvoorbeeld.

Daarbij is Ryzen ondanks het lagere verbruik lastiger te koelen dan Intel vanwege de kleiner die.

AMD Ryzen zijn prima presterende cpu's en relatief efficiënt maar daar houden de voordelen wel op. Een Ryzen systeem vraagt meer onderhoud en daar moet je in thuis zijn. Ben je iemand die thuis is in de materie dan kan Ryzen een prima keuze zijn maar ik bouw ook systemen voor mensen die helemaal niets met de techniek hebben en verwachten dat het gewoon goed werkt. Daar bouw ik liever een Intel systeem voor. Stabiliteit boven een paar % extra prestaties.
Nogmaals, 0,0 last van en ik heb toch echt 3 ryzen systemen hier staan met een 1700 (X470 bord) / 2600 (X370 bord) / 3900 (X570).

Op werk hebben wij ook 10 ryzen systemen staan die hier géén last van hebben behalve met Crucial geheugen wat gedoe want 2 verschillende chip soorten. Dus zoals ik zeg, ik weet niet hoe je hier bij komt, maar dan gaat het toch echt mis aan jou kant.

En ja AMD heeft een bug met USB gehad, maar ook Intel heeft hun problemen dus ook daar voor geld je moet goed kijken wat je doet zoals beroerde VRMs op budget borden in zowel Z590 als B560.

O en je kan die temperaturen helemaal niet vergelijken, dus ook dat is weer een non punt.

Feit blijft gewoon, Intel verbruikt bakken met stroom meer voor mindere prestaties.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkBlaze op 16-05-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Justilo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:44:
Ja dat merk ik inderdaad ja dat de verschillen klein zijn;)
Wat ik er mee ga doen?
Gamen en video's bewerken.
-Cyberpunk
-Fortnite
-COD
-Premiere Pro
Ryzen 5800X build is beste geschikt voor deze wensen
(bios updaten)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 439,23€ 439,23
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 214,95€ 214,95
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 148,50€ 148,50
1WaterkoelingFractal Design Celsius S36€ 129,95€ 129,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 188,74€ 188,74
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 106,-€ 106,-
1Solid state drivesGigabyte Aorus Gen4 SSD 2TB€ 324,89€ 324,89
Totaal€ 1.552,26

[ Voor 77% gewijzigd door Hackus op 16-05-2021 16:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justilo
Bedankt voor de reacties iedereen!

@99ruud99 : Het is de bedoeling dat er wel veel met Premiere Pro gewerkt word. denk beetje 50% gaming /50% editen van filmpjes voor youtube.
De GPU is inderdaad niet de meest goede dat weet ik.. maar gezien huidige prijzen gewoon een redelijke GPU qua prijs qualiteit lijkt mij.
En idd de rest van de onderdelen zijn ook een beetje voor de show natuurlijk, het oog wil ook wat :p
@Uszka : Ga de setup even in een lijstje zetten in pricewatch inderdaad(sommige onderdelen tonen geprijs helaas).
Heb ook gelezen wat jouw visie is qua intel & amd.
Als ik het goed begrepen heb en kort samenvat; neigt jij dus meer naar intel vanwege stabilitieit, compatibiliteit en het onderhouds aspect...
@Djarune : Jij zegt dus dure moederbord niet nodig, zoveel extra optie krijg je er ook niet bij voor het geld wat je extra betaald;)
@DarkBlaze : jij neigt dus weer meer naar AMD en vind in dat opzicht dat je veel meer prestaties krijgt voor het geld dat je betaald, daarnaast kan je bij AMD nog verder uitbreiden richting 5900x of 5950x voor nog meer prestaties.
@Hackus : Jij gaat dus ook voor de AMD build en hoe moet ik die bios updaten?
overigens ook bedankt voor het lijstje met alternatieve parts, met name die MSI MAG 570 Tomahawk wifi is ook erg interessant.

Ik denk zelf dat ik er na jullie input wel uit ben en dat ik voor de AMD setup ga.
Daarbij is mijn keuze vooral beïnvloed door de prestatie/prijs verhouding van AMD.
Ook kan ik deze prestaties nog verder verbeteren, met een betere CPU's in de toekomst.
Qua moederbord ben ik nu wel aan het twijfelen geraakt, bedankt @Hackus :P :P
Ook GPU is nu een beetje twijfel geval geworden :S
Hier ga ik nog even over nadenken en wat meer onderzoek naar doen.
Misschien dat mensen daar nog leuke betaalbare/leverbare opties voor hebben?
Verder wil ik in ieder geval iedereen bedanken voor jullie input!!!

[ Voor 0% gewijzigd door Justilo op 16-05-2021 20:04 . Reden: verkeerde @ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Justilo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:55:
De tomahawk is wel een erg fijn bord, high end VRMs met eigenlijk alles wat je nodig zou hebben voor een 'budget' prijs. Geld dat je hier mee bespaard kan je beter in een GPU stoppen, daar ga je namelijk veel meer van merken en ik vind hem er ook nog mooi uit zien in het echt.

Wat betreft GPU is het gewoon echt goed zoeken en kijken, of er toevallig iets beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Justilo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:55:
Bedankt voor de reacties iedereen!

@Hackus : Jij gaat dus ook voor de AMD build en hoe moet ik die bios updaten?
overigens ook bedankt voor het lijstje met alternatieve parts, met name die MSI MAG 570 Tomahawk wifi is ook erg interessant.

Ik denk zelf dat ik er na jullie input wel uit ben en dat ik voor de AMD setup ga.
Daarbij is mijn keuze vooral beïnvloed door de prestatie/prijs verhouding van AMD.
Ook kan ik deze prestaties nog verder verbeteren, met een betere CPU's in de toekomst.
Verder wil ik in ieder geval iedereen bedanken voor jullie input!!!
Hier staat dat netjes uitgelegd => MSI Site
Moederbord kan prima overweg met zelfs 5950X, dus dat zit wel goed ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1