Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-04 23:59
Goede avond,

Ik heb sinds enige tijd zonnepanelen op mijn dak liggen. Helemaal leuk. Tegelijkertijd ben ik bezig het overall energie-gebruik van het huishouden wat terug te dringen (ook wel een eerder topic geopend met de ontdekking van een enorme energie-vreter)..

Nu probeer ik de energie-rekening van Vattenfall te begrijpen. Als ik als voorbeeld de maand April 2021 neem, zegt Vattenfall:

"U wekt zelf energie op. Deze opgewekte energie wordt door u direct verbruikt of u levert deze terug aan het net. U heeft de afgelopen maand 516 kWh teruggeleverd en 325 kWh verbruikt. Hierdoor heeft u netto 191 kWh teruggeleverd."

Tevens geeft mijn app van mijn zonnepanelen aan dat ik in April 2021 in totaal 706 kWh geproduceerd heb.

Nu is mijn redenering: Vattenfall zegt dat ik netto 191 kwh heb geleverd, terwijl ik 706 heb geproduceerd. Dat betekent dat ik in deze maand 706 - 191 = 515 kWh heb gebruikt.

Dit is toch de juiste manier van redeneren, of zie ik iets over het hoofd?

Alvast dank!

Beste antwoord (via ZNProfi op 17-05-2021 12:39)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Jouw berekening is correct.

Je hebt 706 kWh geproduceerd, en daarvan heb je 516 kWh teruggeleverd aan de energiemaatschappij.
Zelf heb je daarvan direct 706 - 516 = 190 kWh verbruikt.
Van de de energiemaatschappij heb je 325 kWh gebruikt dat niet van de zonnepanelen af kwam.
Totaal heb je dus 190 + 325 = 515 kWh verbruikt.

De energiemaatschappij kijkt naar wat deze netto aan energie heeft geleverd om een rekening te sturen en telt dus 325 - 516 = -191 kWh verbruikt. Betekend dus dat je 191 kWh hebt teruggeleverd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Jouw berekening is correct.

Je hebt 706 kWh geproduceerd, en daarvan heb je 516 kWh teruggeleverd aan de energiemaatschappij.
Zelf heb je daarvan direct 706 - 516 = 190 kWh verbruikt.
Van de de energiemaatschappij heb je 325 kWh gebruikt dat niet van de zonnepanelen af kwam.
Totaal heb je dus 190 + 325 = 515 kWh verbruikt.

De energiemaatschappij kijkt naar wat deze netto aan energie heeft geleverd om een rekening te sturen en telt dus 325 - 516 = -191 kWh verbruikt. Betekend dus dat je 191 kWh hebt teruggeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je meter (en dus vattenfall) niet ziet is je directe eigenverbruik, voor de meter:
Paneeltjes wekken 2300W op, en je wasmachine draait, die verbruikt 1700W. Tel er nog 100W voor de rest van je huis bij op (modem, wat lampjes)....

Dan "ziet" de meter een teruglevering van 500.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 15-05-2021 23:21 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-04 23:59
Dank beiden voor de snelle en duidelijke reacties. Ik reken het dus inderdaad correct uit.

Ik had verwacht dat het begrip "slimme meter" er ook op slaat dat Vattenfall kan zien hoeveel ik in totaal produceer (dus die 706) en hoeveel ik in totaal verbruik. Maar het verbruik tijdens productie (die wasmachine van 1700 W van Teacher) is dus onzichtbaar voor de Vattenfall meter.

Met andere woorden: ik heb die 706 kWh die mijn app aangeeft werkelijk nodig voor de berekening van mijn totale energieverbruik.

Nogmaals dank.

PS @teacher : 2300 - 1700 = 600, en niet 500 ;-) (maar je punt is volledig duidelijk natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ZNProfi schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:04:

PS @teacher : 2300 - 1700 = 600, en niet 500 ;-) (maar je punt is volledig duidelijk natuurlijk)
O-) :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ZNProfi schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:04:
Ik had verwacht dat het begrip "slimme meter" er ook op slaat dat Vattenfall kan zien hoeveel ik in totaal produceer (dus die 706) en hoeveel ik in totaal verbruik. Maar het verbruik tijdens productie (die wasmachine van 1700 W van Teacher) is dus onzichtbaar voor de Vattenfall meter
Klopt.
Dat komt doordat de stroom die wordt opgewekt door jouw zonnepanelen, direct door de wasmachine wordt verbruikt en niet meer door de kWh-meter heen terug het elektriciteitsnet op gaat. Die splitsing gebeurt dus nog in de groepenkast zelf, en hierdoor is het onmogelijk om dit terug te kunnen zien op een (slimme) kWh-meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:06

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Onbekend schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:48:
[...]

Klopt.
Dat komt doordat de stroom die wordt opgewekt door jouw zonnepanelen, direct door de wasmachine wordt verbruikt en niet meer door de kWh-meter heen terug het elektriciteitsnet op gaat. Die splitsing gebeurt dus nog in de groepenkast zelf, en hierdoor is het onmogelijk om dit terug te kunnen zien op een (slimme) kWh-meter.
En dat moet vooral zo blijven want voor je het weet bedenken ze in Den Haag weer iets om dat stukje salderen achter de meter de nek om te draaien :)F
Pagina: 1