Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee sata poorten tegelijkertijd onklaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Potassium
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 13:44
Ik denk dat twee van mijn 6 sata (6Gb/s) poorten het hebben begeven, maar ik twijfel nog of het niet iets anders kan zijn. Het rare is dat het gebeurde op het zelfde moment dat ik een oude bluetooth USB-adapter in een USB-hub stak om te kijken of deze nog werkte. Pats! crashbericht van de bluetooth driver én twee van mijn harddisks (een HDD en een SSD) niet meer beschikbaar.
...

MB: Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming
...

Na aardig wat heen een weer switchen van satakabeltjes, powerkabeltjes, SSD's HDD's tussen de verschillende poorten is de enige constante factor dat poort 2 en 4 het niet meer doen. BIOS herkent de schijfjes dan ook niet.

Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat de bluetooth adapter dit heeft veroorzaakt, maar misschien kortsluiting of zo? Het is wel een brak dingetje.

Verder nog opvallend: Soms duurt het opstarten van Windows extreem lang als ik een schijf heb zitten in één van 'kapotte' poorten. Dus er gebeurt wel iets, maar de schijf wordt niet herkend in Bios of Windows. (Ik weet even niet of dat langzaam opstarten bij één bepaalde poort of één bepaaldes schijf gebeurt).

Ik heb ook onlangs een SSD in één van mijn M2-slots geinstalleerd, maar dat ging al een week of twee zonder problemen. bovendien deelt het M2 slot geen bandbreedte met de SATA poorten. Dus ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.

Alle reacties

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Vraag 1 voor mij: Waarom gebruik je nog Windows 7?

Specs

• Potassium
Denk je dat het OS de oorzaak kan zijn van dit probleem?

[ Voor 47% gewijzigd door Potassium op 19-05-2021 11:39 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Dat inderdaad. Waarom nog W7 dat al bijna 1,5 jaar geen veiligheidsupdates maar krijgt en zo lek als een mandje is.

Moederbord bios up to date?

• Potassium
Nee, want voor nieuwste firmmware heb ik windows 10 nodig.
Maar zoals al aangegeven draaide het allemaal als een zonnetje.

Wat ik wil zeggen is dat W7 zeker aan vervanging toe is, maar dat het me niet de meest voor de hand liggende oorzaak van dit specifieke probleem lijkt.

[ Voor 38% gewijzigd door Potassium op 15-05-2021 21:21 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Kan zijn dat er PCI-e lanes vanuit de chipset defect zijn en dat op die lanes zowel USB als Sata aangesloten zijn.

• Potassium
Ik zag geen lane tabel in de handleiding, maar ms is die ergens te vinden. Dus dan kortsluiting?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
Doen de USB poorten het allemaal nog wel dan?
Duidelijk hardware probleem als de aangesloten sata connectors/schijven ook niet meer in bios worden herkend.
Als je nog niet gedaan had bios resetten en PC langere tijd helemaal van stroom af halen.
Eventueel nog testen met een bootable USB (HirenPE/Windows 10).

• Potassium
Ja alle usb poorten doen het goed. Inclusief de USB-poort in de USB-hub waar ik die bluetooth adapter in had gedaan.

CMOS had ik al gereset. Nog niet langere tijd van stroom afgeweest, dus dat zal ik nog proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Potassium op 15-05-2021 21:53 ]

• Potassium
Inmiddels ook een tijdje van de stroom afgeweest, Maar geen verschil. M2 ssd er voor de zekerheid nog uitgehaald maar dat leverde ook niets op

Wel ontdekt dat als ik een HDD in één van de kapotte poorten doe zowel BIOS als Windows héél traag opstarten (zoals ik al noemde). Maar als ik een SSD in één van die poorten doe dan gaat et een stuk sneller.

In beide gevallen worden ze niet herkend, maar blijkbaar gebeurt er wel iets.

PS: ik ga ervan uit dat ik dag moet zeggen tegen deze 2 poortjes. Ben alleen wel heel benieuwd wat er nou misgegaan is.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 11:34
Je kan proberen om via een linux live dvd/usb stick (Ubuntu/Mint) op te starten en kijken of het een software probleem is. ;)

• Potassium
@The_Doman en @Hell-Slave ik heb nog wat getest met een bootable USB (Hiren's bootCD Windows 10 PE x64).
Ik verwachte er niet veel van, maar de eerste keer werd zowaar een SSD op poort 4 herkend (en was benaderbaar)

Helaas werden bij alle pogingen daarna de ssd's op poort 2 of 4 (of beide) niet meer herkend. Het booten duurde daarbij meestal lang of het lukte helemaal niet om te booten (zwart scherm).
Toen ik tenslotte dezelfde ssd waarmee het de eerste keer wel lukte weer in poort 4 stak duurde het booten maar liefst 30 minuten, Daarna was de schijf zichtbaar in Windows explorer, maar kreeg ik bij het benaderen van de schijf de error 'E is not accessible the parameter is incorrect'

• Hell-Slave
Potassium schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:08:
@The_Doman en @Hell-Slave ik heb nog wat getest met een bootable USB (Hiren's bootCD Windows 10 PE x64).
Ik verwachte er niet veel van, maar de eerste keer werd zowaar een SSD op poort 4 herkend (en was benaderbaar)

Helaas werden bij alle pogingen daarna de ssd's op poort 2 of 4 (of beide) niet meer herkend. Het booten duurde daarbij meestal lang of het lukte helemaal niet om te booten (zwart scherm).
Toen ik tenslotte dezelfde ssd waarmee het de eerste keer wel lukte weer in poort 4 stak duurde het booten maar liefst 30 minuten, Daarna was de schijf zichtbaar in Windows explorer, maar kreeg ik bij het benaderen van de schijf de error 'E is not accessible the parameter is incorrect'
Dat is jammer, het lijkt er dan op dat die poorten beschadigd zijn op een of andere manier.
Ik ga er van uit dat je al nieuwe kabels hebt gebruikt?

• Potassium
Ik heb geen nieuwe hier liggen, maar wel onderling gewisseld. Kabeltjes doen het gewoon op de andere poorten. Ik denk dat de poorten inderdaad beschadigd zijn. Blijft een beetje gissen wat er precies gebeurd is.

Nou ja uitbreidingskaartje voor extra SATA slots dan maar.
Of een MB-upgrade naar een B550 chipset, want ik heb mijn twijfels of die X470 het wel goed aan kan is als ik mijn nvme SSD echt in gebruik ga nemen samen met alle andere HDD's , SSD's die ik heb.

• Hell-Slave
Potassium schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:37:
Ik heb geen nieuwe hier liggen, maar wel onderling gewisseld. Kabeltjes doen het gewoon op de andere poorten. Ik denk dat de poorten inderdaad beschadigd zijn. Blijft een beetje gissen wat er precies gebeurd is.

Nou ja uitbreidingskaartje voor extra SATA slots dan maar.
Of een MB-upgrade naar een B550 chipset, want ik heb mijn twijfels of die X470 het wel goed aan kan is als ik mijn nvme SSD echt in gebruik ga nemen samen met alle andere HDD's , SSD's die ik heb.
Uitbreidingskaartje lijkt me het simpelste en goedkoopste oplossing.
Zolang je mb stabiel blijft natuurlijk. :D

• Potassium
Ja dat eerst maar proberen hè. Duurzaamheid voor alles ;)

• Hell-Slave
https://www.megekko.nl/pr...kaart-adapter-SATA-Intern

Deze lijkt wel aardig, maar ik weet niet hoeveel poorten je erbij wilt hebben. ;)

• Potassium
Dank voor het kijken. Dat is inderdaad de kaart die ik op het oog had.

• Hell-Slave
Veel plezier er mee. :9

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Waarom niet gewoon overschakelen naar Windows 10? Dat kan nog steeds gratis. Eerst een Update installatie uitvoeren met Windows Media Creator (licentiecode venster gewoon overslaan) en zodra je een paar uurtjes op internet hebt gezeten (en de W10 legaal blijkt te zijn, dat zie je bij Instellingen / laatste icoon / Validatie) nogmaals een nieuwe W10 installatie doen als je van scratch af aan wil beginnen. Ook daarbij kan je het licentiecode venster gewoon overslaan.
Als daarna de USB-poorten het doen na de BIOS-upgrade weet je dat het een driverprobleem was, doen ze het niet dan is het een hardwareprobleem.

En die brakke Bluetooth adapter mikte ik meteen weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Renault op 16-05-2021 22:22 ]

• Potassium
Check. Dat is precies mijn plan. Ik verwacht alleen niet dat de sata-poorten (bedoel je neem ik aan) het dan gaan doen eerlijk gezegd, Maar je weet nooit.
Pagina: 1