Nieuwe toekomst bestendige desktop met oude GPU (GTX 1060)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-03 15:19
Hallo iedereen!

Oude desktop is nu al een goede 7 tot 8 jaar oud met enkel een ram upgrade and GPU upgrade. Het is een I5 2500k systeem met een 1060 GTX 6Gb, deze wil ik herbruiken tot ik een nieuwe kaart tegen een -normale- prijs kan bemachtigen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computer moet dienen voor een combinatie van gamen en wat DAW (muziek productie software)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 tot 1800 euro inclusief nieuwe monitor. Ik geef liever iets meer uit voor iets beter zodat ik er weer een goede 5 jaar mee zoet ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Native Instruments Maschine, voor de rest niets speciaals buiten misschien een PS5 controller.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb al een huidige selectie gemaakt en denk wel dat ik een goede basis heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn een aantal merken waar ik altijd tevreden over ben geweest, zoals Corsair en Asrock maar heb geen bepaalde merk loyaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een sterke basis die toekomst bestendig is dus PCIe 4.0 is wel een must, ook een voeding die zwaardere kaarten aan kan en voldoende opslag ruimte.

Ga je overklokken?
Enkel na de toekomst toe om de prestatie wat op te schalen maar geen gekke dingen.

Wat verwacht je van ons?
Een extra paar ogen, het is al een hele tijd geleden dat ik nog een systeem heb samengesteld en dus kan het zijn dat ik dingen over het hoofd zie of ik ga er gewoon zelfs van uit dat ik praktisch niks meer ken :D
Betaal ik te veel (zit te shoppen bij alternate op moment)? Kunnen sommige onderdelen beter? Heb ik misschien zelfs een comptabiliteit probleem?
Dat soort dingen.

In ieder geval al bedankt om te lezen!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 279,-€ 279,-
1Behuizingenbe quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart€ 239,90€ 239,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2770HSU-B1 Zwart€ 247,59€ 247,59
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 104,90€ 104,90
1Geheugen internCorsair 32GB, DDR4, 3200 MHz€ 204,79€ 204,79
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 174,23€ 174,23
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.714,41

Edit: te snel op enter geduwd nieuwe onderdelen nog toe te voegen...
Edit 2: Componenten lijst toegevoegd

[ Voor 41% gewijzigd door Arxonis op 15-05-2021 19:55 ]

Beste antwoord (via Arxonis op 16-05-2021 12:12)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:26:
[...]

Als ik kijk naar prijs kwaliteit komt AMD toch nog altijd goed uit?
Wat prijs/prestatie betreft is AMD duurder dan Intel en qua kwaliteit en stabiliteit gaat mijn voorkeur ook naar Intel. Intel werkt stabiel uit de doos, is veel minder kieskeurig met RAM, krijgen moederborden veel minder bios updates die je moet installeren om het stabiel te laten werken. Eigenlijk zijn de enige Ryzen cpu's die de moeite waard zijn de 5900X en 5950X omdat Intel daar niets tegenover kan zetten. Bij de rest ga je het prestatieverschil niet merken of je nu een i7-11700 neemt of een Ryzen 5800X. Waar je wel wat van merkt is de betere stabiliteit van Intel want er is niets zo vervelend om na bijvoorbeeld een Windows update eerst te moeten troubleshooten om je Ryzen systeem weer op gang te krijgen. Voordeel van Intel is dat je er 'gratis' een videokaart bij krijgt (behalve bij een F cpu). Reuze handig als je moet troubleshooten of zonder videokaart zit. Om die redenen heb ik hier in huis 3 van de 4 Ryzen systemen vervangen voor Intel en ben ik veel minder tijd kwijt aan onderhoud.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Je kan op Bekijk collectie klikken om te zien hoeveel je hele setup inclusief bezorgen kost.
Er zijn goedkopere webshops.
Als je wil, kan je zelfs webshops wegfilteren uit dat overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:40
Voor een 5600X zou ik niet per se een X570 moederbord gaan. Een B550 is meer dan zat en heeft ook PCIe 4.0. (Ik draai zelf een 5950X met een stabiele overclock op een B550 van 100 euro minder.)
Daarnaast kom je met een 600w voeding ook zeker weg. Wellicht nog voor de zekerheid een 750w met oog op de (hele zware?) toekomst.
Je geheugen zou ik op 3600MHz zetten daar is Ryzen zeer bij gebaat.
Bijv: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B

Deze is handig om te kijken:
YouTube: 50 PC Build Tips in Under 10 Minutes

[ Voor 19% gewijzigd door KirovAir op 15-05-2021 20:41 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:37:
Hallo iedereen!

Oude desktop is nu al een goede 7 tot 8 jaar oud met enkel een ram upgrade and GPU upgrade. Het is een I5 2500k systeem met een 1060 GTX 6Gb, deze wil ik herbruiken tot ik een nieuwe kaart tegen een -normale- prijs kan bemachtigen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computer moet dienen voor een combinatie van gamen en wat DAW (muziek productie software)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 tot 1800 euro inclusief nieuwe monitor. Ik geef liever iets meer uit voor iets beter zodat ik er weer een goede 5 jaar mee zoet ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Native Instruments Maschine, voor de rest niets speciaals buiten misschien een PS5 controller.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb al een huidige selectie gemaakt en denk wel dat ik een goede basis heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn een aantal merken waar ik altijd tevreden over ben geweest, zoals Corsair en Asrock maar heb geen bepaalde merk loyaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een sterke basis die toekomst bestendig is dus PCIe 4.0 is wel een must, ook een voeding die zwaardere kaarten aan kan en voldoende opslag ruimte.

Ga je overklokken?
Enkel na de toekomst toe om de prestatie wat op te schalen maar geen gekke dingen.

Wat verwacht je van ons?
Een extra paar ogen, het is al een hele tijd geleden dat ik nog een systeem heb samengesteld en dus kan het zijn dat ik dingen over het hoofd zie of ik ga er gewoon zelfs van uit dat ik praktisch niks meer ken :D
Betaal ik te veel (zit te shoppen bij alternate op moment)? Kunnen sommige onderdelen beter? Heb ik misschien zelfs een comptabiliteit probleem?
Dat soort dingen.

In ieder geval al bedankt om te lezen!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 279,-€ 279,-
1Behuizingenbe quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart€ 239,90€ 239,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2770HSU-B1 Zwart€ 247,59€ 247,59
1Geheugen internCorsair 32GB, DDR4, 3200 MHz€ 204,79€ 204,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.714,41

Edit: te snel op enter geduwd nieuwe onderdelen nog toe te voegen...
Edit 2: Componenten lijst toegevoegd
Als je PCIe 4.0 belangrijk vindt is Intel de beste keus, zie het artikel 'AMD's versus Intels PCIe Gen4-interface'. Die kast is behoorlijk duur, deze Lian Li is ook prima. Je kunt ook een 4K monitor krijgen, of vind je een hoge refresh rate heel belangrijk?
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 135,-€ 135,-
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 106,48€ 106,48
1MonitorenLG 27UL550-W Zwart€ 299,-€ 299,-
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,99€ 43,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 166,60€ 166,60
Totaal€ 1.413,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Bedankt voor de reacties,

@Tartarus Goed om te weten, zo te zien is alternate toch de goedkoopste in de lijst.
@KirovAir De keuze van een X570 is ook meer toekomst gericht ik geloof dat deze beter zijn om te up te graden naar een zwaardere CPU, ook had ik dit gelezen B550 Vs X570

600 watt lijk me wat te min naar de toekomst toe, maar je hebt wss gelijk dat 850 te veel is dus ga eens een paar tools gebruiken en zien als 750 watt mss wel niet ruim voldoende is.

Hoe komt dat 3600Mhz beter is? Die crucial is niet verkrijgbaar bij alternate en bestel liefst de hele build bij 1 maar heb gezien dat er ook voldoende corsair latjes van die snelheid beschikbaar zijn.

Handige video bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
@martyw

Bedankt voor jou reactie!
Qua mobo keuze is niet enkel om de PCIe 4.0 te doen, een X570 heeft ook iets meer toeters en bellen zoals ingebouwde Bluetooth ondersteuning wat meer USB slots, ik meen ook te gelezen te hebben dat AMD toch wel wat beter uitkomt qua price/performance ratio? Of zit ik hier verkeerd in? Bedankt voor het artikel over de PCIe vergelijking!

Voor mij monitor keuze ben ik niet echt boven de 1080p aan het kijken omdat ik geen idee heb hoe lang mijn oude GTX 1060 in gebruik blijft, denk dat die chip te korten nog wel tem begin 2022 blijven aanslepen.
Daarom was mijn idee nu een monitor voor 1080p pakken en dan met een GPU upgrade kijken voor een nieuw monitor en dan die andere als 2de monitor, sorry vergeten te melden dat ik op moment ook een setup van 2 monitoren heb.

Voor case geef ik je gelijk deze is zeer duur, komt wel goed uit tests maar toch ook maar eens kijken naar het alternatief, want LianLi is ook een goed merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:34:
@martyw

Qua mobo keuze is niet enkel om de PCIe 4.0 te doen, een X570 heeft ook iets meer toeters en bellen zoals ingebouwde Bluetooth ondersteuning wat meer USB slots,
Dat mag je ook wel verwachten van een MB van 280 piek. Pak je een net zo dure Z590 dan zit dat er ook allemaal op.
ik meen ook te gelezen te hebben dat AMD toch wel wat beter uitkomt qua price/performance ratio? Of zit ik hier verkeerd in?
Nou, nee hoor. Voor 329 haal je dus een i7-11700 die single core net zo snel en multicore veel sneller is dan een Ryzen 5600X. Daarnaast is Intel een stukje stabieler en moet je met Ryzen sommige merken en typen RAM absoluut niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:34:
@martyw

Bedankt voor jou reactie!
Qua mobo keuze is niet enkel om de PCIe 4.0 te doen, een X570 heeft ook iets meer toeters en bellen zoals ingebouwde Bluetooth ondersteuning wat meer USB slots, ik meen ook te gelezen te hebben dat AMD toch wel wat beter uitkomt qua price/performance ratio? Of zit ik hier verkeerd in? Bedankt voor het artikel over de PCIe vergelijking!

Voor mij monitor keuze ben ik niet echt boven de 1080p aan het kijken omdat ik geen idee heb hoe lang mijn oude GTX 1060 in gebruik blijft, denk dat die chip te korten nog wel tem begin 2022 blijven aanslepen.
Daarom was mijn idee nu een monitor voor 1080p pakken en dan met een GPU upgrade kijken voor een nieuw monitor en dan die andere als 2de monitor, sorry vergeten te melden dat ik op moment ook een setup van 2 monitoren heb.

Voor case geef ik je gelijk deze is zeer duur, komt wel goed uit tests maar toch ook maar eens kijken naar het alternatief, want LianLi is ook een goed merk.
Neem dan een ASUS ROG Strix B560-I Gaming WIFI, heeft ook veel USB, Wifi & blauwe tand. Voor de de monitor: je kunt al wel van 4K video genieten op je GTX 1060, en bij games zet je ze op 1080p in de settings ;)

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 15-05-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
martyw schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Neem dan een ASUS ROG Strix B560-I Gaming WIFI, heeft ook veel USB, Wifi & blauwe tand. pricewatch: ASUS ROG Strix B560-I Gaming WIFI de monitor: je kunt al wel van 4K video genieten op je GTX 1060, en bij games zet je ze gewoom op 1080p in de settings ;)
Mini-ITX? Het eerste ITX bordje met veel USB moet ik nog tegen komen. Dan haal je met pricewatch: ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI een completer bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Uszka schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:10:
[...]

Mini-ITX? Het eerste ITX bordje met veel USB moet ik nog tegen komen. Dan haal je met pricewatch: ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI een completer bord.
Ok, de TUF heeft een paar USB aansluitingen meer _/-\o_
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1662616;1667668/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
@Uszka

Bedankt voor jou reactie, klopt wel voor die prijsklasse heb je meestal wel alles daarop en daaraan.

Goed om te weten met die comptabiliteit problemen van de Ryzen, gebruik wel pcpartpicker en die geven meestal wel weer als er een conflict is, maar nog iets om rekening mee te houden.

Was nu eerder aan het denken om men CPU te verhogen na een pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed (ook al moet ik die mobo dan flashen maar daar is een functie voor om het te doen gelukkig zonder CPU )

Maar jullie laten me nu wel weer twijfelen tussen de keuze AMD en Intel, ik weet van vroeger dat een Intel CPU upgraden meestal een volledig nieuwe mobo nodig had AMD was daar wel beter in qua ondersteuning.

@martyw Ik blijf toch liever bij een ATX mobo, liever een grotere toren dan zo een klein kastje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:17:
@Uszka

Bedankt voor jou reactie, klopt wel voor die prijsklasse heb je meestal wel alles daarop en daaraan.

Goed om te weten met die comptabiliteit problemen van de Ryzen, gebruik wel pcpartpicker en die geven meestal wel weer als er een conflict is, maar nog iets om rekening mee te houden.

Was nu eerder aan het denken om men CPU te verhogen na een pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed (ook al moet ik die mobo dan flashen maar daar is een functie voor om het te doen gelukkig zonder CPU )

Maar jullie laten me nu wel weer twijfelen tussen de keuze AMD en Intel, ik weet van vroeger dat een Intel CPU upgraden meestal een volledig nieuwe mobo nodig had AMD was daar wel beter in qua ondersteuning.

@martyw Ik blijf toch liever bij een ATX mobo, liever een grotere toren dan zo een klein kastje :)
Het huidige AMD AM4 platform loppt ook op zijn eind: https://www.gizmofusion.com/how-long-will-am4-last/, future proofing is niet de beste reden om voor AMD te kiezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Zowel AMD als Intel zitten op de laatste cpu serie op het betreffende platform. Bij AMD kan je nog wel naar een allcore snellere cpu uit dezelfde serie upgraden, 5900X/5950X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
martyw schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:23:
[...]

Het huidige AMD AM4 platform loppt ook op zijn eind: https://www.gizmofusion.com/how-long-will-am4-last/, dat is niet de beste reden om voor AMD te kiezen....
Als ik kijk naar prijs kwaliteit komt AMD toch nog altijd goed uit? Of zit ik daar ook mis?

Wel goed om te weten voor de mobo keuze dat die reeks ten einde loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
[...]

Als ik kijk naar prijs kwaliteit komt AMD toch nog altijd goed uit? Of zit ik daar ook mis?

Wel goed om te weten voor de mobo keuze dat die reeks ten einde loopt.
Als je ruim 300 euro aan een CPU wilt uitgeven is de de i7-11700 beter dan de 5600X, maar de 5800x is iets sneller dan de Core i7-11700K als je zeer ruim 400 euro daaraan wilt uitgeven (https://tweakers.net/revi...7-5800x-en-i7-10700k.html)

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 15-05-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
martyw schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:34:
[...]

Als je ruim 300 euro aan een CPU wilt uitgeven is de de i7-11700 beter dan de 5600X, maar de 5800x is iets sneller dan de Core i7-11700K als je zeer ruim 400 euro daaraan wilt uitgeven (https://tweakers.net/revi...7-5800x-en-i7-10700k.html)
Ah oké bedankt, ja denk wel dat ik voor de iets duurdere CPU ga en voor een iets "normalere case" blijf ik in men budget zitten :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
[...]

Als ik kijk naar prijs kwaliteit komt AMD toch nog altijd goed uit?
Wat prijs/prestatie betreft is AMD duurder dan Intel en qua kwaliteit en stabiliteit gaat mijn voorkeur ook naar Intel. Intel werkt stabiel uit de doos, is veel minder kieskeurig met RAM, krijgen moederborden veel minder bios updates die je moet installeren om het stabiel te laten werken. Eigenlijk zijn de enige Ryzen cpu's die de moeite waard zijn de 5900X en 5950X omdat Intel daar niets tegenover kan zetten. Bij de rest ga je het prestatieverschil niet merken of je nu een i7-11700 neemt of een Ryzen 5800X. Waar je wel wat van merkt is de betere stabiliteit van Intel want er is niets zo vervelend om na bijvoorbeeld een Windows update eerst te moeten troubleshooten om je Ryzen systeem weer op gang te krijgen. Voordeel van Intel is dat je er 'gratis' een videokaart bij krijgt (behalve bij een F cpu). Reuze handig als je moet troubleshooten of zonder videokaart zit. Om die redenen heb ik hier in huis 3 van de 4 Ryzen systemen vervangen voor Intel en ben ik veel minder tijd kwijt aan onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal hierboven van @Uszka . Ik wil er nog aan toevoegen dat audio hardware en software (voornamelijk legacy plugins) vaker compatibel zijn met Intel dan met Ryzen. In de audiowereld is het gros nogsteeds Intel, wat jammer is want de 12c en 16c processors van AMD zijn bang for buck als het gaat om multicore power.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 15-05-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Uszka schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:54:
[...]

Oké, moet wel toe geven dat ik dit wel een sterk argument vind in voordeel van Intel. Want kan ook van ervaring mee spreken dat als je moet troubleshooten zulke dingen wel zeer handig zijn en ergens kijk ik ook er wel tegen op om men mobo al te flashen zodat men CPU überhaupt werkt, ook al zit er die functie in gebouwd die dat mogelijk maakt.

Ga dan wel eens beter kijken na bepaalde benchmarks, als het verschil zo minimaal is gaat mijn voorkeur ook uit na Intel aangezien beide ook aan hun einde reeks zijn, en tja ik nu eenmaal ook 7 jaar een I5 gebruikt hebt die nog steeds stabiel is en geen problemen vertoond.

Dank je wel voor deze inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Djarune schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:01:
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal hierboven van @Uszka . Ik wil er nog aan toevoegen dat DAW software en voornamelijk legacy plugins en audio hardware vaker compatibel zijn met Intel dan met Ryzen. In de audiowereld is het gros nogsteeds Intel, wat jammer is want de 12c en 16c processors van AMD zijn bang for buck als het gaat om multicore power.
Daar was ik me helemaal niet bewust van, ik wist wel dat apple (mac) altijd wel betere comptabiliteit had maar niet van intel zelf. Even snel gegoogled en blijkt ook dat Mac's intel CPU's gebruiken, aangepaste dan wel te verstaan.

Laaste wat ik wil is dat die hardware niet meer na behoren werkt of zelfs BSOD's krijg er door.

Dat was men redenering ook dat Ryzen sterker is op multicore vlak, dat en omdat de Ryzen blijkbaar overal aangeprezen worden als -de- gaming CPU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:06:
Dat was men redenering ook dat Ryzen sterker is op multicore vlak, dat en omdat de Ryzen blijkbaar overal aangeprezen worden als -de- gaming CPU's.
De 5600x is momenteel de snelste 6c keuze voor gaming. De 11400F de “best value” voor gaming.

Het punt van stabiliteit wordt zelden meegenomen in reviews, round-ups en vergelijkingen. Het is ook eigenlijk nauwelijks het probleem van AMD, maar van de software makers en hardware makers (met als belangrijkste Asus, MSI, Gigabyte, ASRock).

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 15-05-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Djarune schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:17:
[...]

De 5600x is momenteel de snelste 6c keuze voor gaming. De 11400F de “best value” voor gaming.

Het punt van stabiliteit wordt zelden meegenomen in reviews, round-ups en vergelijkingen. Het is ook eigenlijk nauwelijks het probleem van AMD, maar van de software makers en hardware makers (met als belangrijkste Asus, MSI, Gigabyte, ASRock).
Begrijpbaar omdat reviews meestal enkel over prestaties gaan, dan maar eens kijken na een I7 11700K, gaat niet veel verschillen in prijs en prestatie maar kan mij wss wel veel koppijn besparen in de toekomst.

Zit toch juist als ik zeg dat het verschil tussen een 11700K en KF enkel de integreerde gfx is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Arxonis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:25:
[...]
Begrijpbaar omdat reviews meestal enkel over prestaties gaan, dan maar eens kijken na een I7 11700K, gaat niet veel verschillen in prijs en prestatie maar kan mij wss wel veel koppijn besparen in de toekomst.

Zit toch juist als ik zeg dat het verschil tussen een 11700K en KF enkel de integreerde gfx is?
Punt met de 11700K is dat deze niet veel sneller is als de 11700. Het voordeel is de OC, maar daarvoor heb je een duur Z bord nodig. Ik zou de 11700 pakken. Tevens nooit de F versie pakken tenzij het tientallen euro’s scheelt. Beeld is handig voor troublehooting of als je graka er mee op houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Djarune schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:30:
[...]

Punt met de 11700K is dat deze niet veel sneller is als de 11700. Het voordeel is de OC, maar daarvoor heb je een duur Z bord nodig. Ik zou de 11700 pakken. Tevens nooit de F versie pakken tenzij het tientallen euro’s scheelt. Beeld is handig voor troublehooting of als je graka er mee op houdt.
Aha dus hetzelfde wat ik dan nu eigenlijk heb met de 2500K, ga dan toch wel voor de K versie en iets duurder bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Ga je overklokken dan? 2500K was goed te overklokken met een goede prestatiewinst iets wat knap tegen valt bij de huidige cpu's. Die lopen out of the box al zo snel dat het de moeite en het geld niet waard is, nog niet te praten over het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Uszka schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:43:
Ga je overklokken dan? 2500K was goed te overklokken met een goede prestatiewinst iets wat knap tegen valt bij de huidige cpu's. Die lopen out of the box al zo snel dat het de moeite en het geld niet waard is, nog niet te praten over het stroomverbruik.
Echt, Had dat bij de 2500K ook gedaan dus was dit van plan hier ook te doen.

Huidige setup waar ik op kom is dit;

1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z590-A Gaming Wifi€ 299,-€ 299,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18€ 219,90€ 219,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Wit€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.322,80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Erg dure koeler. Als je daar nu eens pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE van maakt.
RAM is duur. pricewatch: Kingston HyperX Predator HX436C17PB3K2/32 is goedkoper en sneller (CL17 ipv 18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
martyw schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Als je PCIe 4.0 belangrijk vindt is Intel de beste keus, zie het artikel 'AMD's versus Intels PCIe Gen4-interface'. Die kast is behoorlijk duur, deze Lian Li is ook prima. Je kunt ook een 4K monitor krijgen, of vind je een hoge refresh rate heel belangrijk?
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 135,-€ 135,-
1MonitorenLG 27UL550-W Zwart€ 299,-€ 299,-
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,99€ 43,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 166,60€ 166,60
Totaal€ 1.413,30
Kijk nog eens even naar deze lijst, die Core i7-11700K wordt heel heet en levert in je dagelijkse leven weinig meer prestatie (en neem CL 16 RAM)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken voor de hulp!

Oké dus ik concludeer dat;

Een K (unlocked) niet veel meerwaarde heeft omdat de hedendaagse CPU overclocking potentieel minimaal is en indien ik dit toch wil doen moet ik kijken voor voldoende cooling en dus een duurdere mobo/cooler klasse. Hoe meer ik ook lees hoe minder overtuigd ik ben van de meerwaarde van de duurdere mobo's.

Voor ram sneller is beter dus minder latency, ipv hogere sneller geheugen.

Wordt ook gezegd dat samsung 980 Pro duur is voor wat het is? ben deze "Tier list" https://linustechtips.com/topic/1092033-ssd-tier-list/ eens door aan het kijken, maar vindt die prijs persoonlijk niet te duur voor wat het is.

Blijf wel een beetje met een buik gevoel zitten van als ik nu iets meer uit geef zit ik langer goed, omwille van de OC mogelijkheden, maar soit dat is mss een irrationeel gedachte, men I 2500K had ik pas veel later omhoog gegooid.

Maar de lagere prijs op de kast staat me wel toe om na betere monitoren te kijken en nog een nieuw toestenbordje.

Goed dit heb ik nu op moment in de lijst,

1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1MonitorenGigabyte G27Q Zwart€ 364,90€ 364,90
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 44,-€ 44,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 247,95€ 247,95
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.556,13

Mobo voor een ander type gegaan, die wat Uszka me aanraadt. Voor de BT functie wat me ook weer een USB poort uit spaart en andere verhouding USB poorten, ook ga ik de PS/2 slot niet missen gebruik dit al jaren niet meer.

Ram, iets duurder zelfde snelheid minder latency (16)
Koeler goedkoper omdat de normale I7 niet zo warm loopt.

Nu nog kijken voor een monitor, heb die wat martyw me aanraadt op het oog maar misschien iets met 4K en hogere refresh mogelijkheid en IPS? mss deze pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
980 Pro 1TB heeft op dit moment een prima prijs voor een gen4 ssd.

De Lian Li behuizing heeft een hele goede airflow maar heeft 2 minpunten. Geen stoffilter bij de intake en de fans. Die zijn niet stil en de lagers ratelen iets. De fans heb ik vervangen voor 2x pricewatch: Arctic F14 PMW PST CO, 140mm en 1x pricewatch: Arctic F12 PWM PST CO, 120mm en nu lekker stil. Aan het ontbrekende stoffilter heb ik tot nu toe niets gedaan. De hoeveelheid stof in de behuizing valt enorm mee. Zo goed als alles blijft in het meshfront hangen.

Persoonlijk zou ik geen €70 meer uitgeven voor 1CL lager tov de hierboven genoemde HyperX Predator. pricewatch: HyperX Predator RGB HX436C17PB3AK2/32 is nog een optie maar 4 tientjes er bovenop voor RGB..pfff.

Boven de 650w zou ik een multirail voeding willen adviseren vanwege de lagere kortsluitbeveiliging op de rails. pricewatch: MSI MPG A850GF, pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt, pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W, pricewatch: Corsair HX850 V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
RGB op ram heeft voor mij geen meerwaarde, klopt wel dat als ik die latjes bestel een goede 70 euro uitspaar wat dan weer kan gaan na andere fans, bedankt ook voor die tip trouwens niets vervelender dan een kast die ratelt.

20 euro meer voor een iets veiligere voeding is ook wel de moeite, leer veel bij deze laatste 2 dagen :D

Dus mits die aanpassingen kom ik op

1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1MonitorenGigabyte G27Q Zwart€ 364,90€ 364,90
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 44,-€ 44,-
1VentilatorenArctic F12 PWM PST CO, 120mm€ 7,99€ 7,99
2VentilatorenArctic F14 PMW PST CO, 140mm€ 9,99€ 19,98
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX436C17PB3K2/32€ 174,91€ 174,91
1VoedingenCorsair HX850 V2€ 164,90€ 164,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.531,06

Monitor krijgt vrij goede reviews, lijkt toch wel een goeie keus voor die prijs klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arxonis
Het is besteld, ben wel nog iets lager gegaan in voeding na een HX750 van corsair, met wat PSU calculators liggen prullen en zelfs met de zwaarste GPU er in en een aantal SSD's / HDD's is het zelfs moeilijk om boven de 650Wat in verbruik te komen.

Vind het vrij moeilijk om de "beste antwoord" er uit te halen omdat iedereen me vrij goed geholpen heeft.
Geef deze aan Uszaka's redenering achter de keuze van Intel over AMD.

En iedereen echt bedankt was anders serieus de mist in gegaan en had dan te veel uit gegeven! Echt een goede forum dit!
Pagina: 1