Thuisnetwerk kabels aanleggen, verkeerde volgorde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49
Mijn vraag
Ik ben bezig met het aanleggen van ene thuisnetwerk, dit lukt al aardig maar ik ben nu uitgekomen bij het aansluiten van de wandcontactdozen. De volgorde hierop is anders dan de standaard die ik voor de Rj45 kabels heb gebruikt.
Normaal gebruik ik:
Oranje/wit
Oranje
Groen/wit
Blauw
Blauw/wit
Groen
Bruin/wit
Bruin

Het schema voor het wcd is:
O/w
O
G/w
G
B/w
B
Br/w
Br

Mijn kabeltester gaf een aparte volgorde:
3 6 1 4 5 2 7 8 ipv 1 2 3 4 5 6 7 8

Nu is mijn vraag: ondanks dat dit niet best practice is, welke volgorde kan ik het beste aanhouden bij de Rj45 stekker of het wcd om de juiste volgorde te krijgen? Op welke manier krijg ik het minste interferentie in de kabel?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Tester>rj45>kabel>wcd>pre built utp kabel>terminator

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een aantal forumposts en tutorials waarin wordt gesproken over het installeren van een patch paneel, meerdere posts over de best practice qua aanleggen van een netwerk maar niks concreets over het oplossen van dit dergelijke probleem.

Fotos volgen nog, ik typ dit uit op mijn mobiel en voeg de foto's vanavond toe.

Edit: foto's toegevoegd :
Wcd storing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuuVvX0_tI8xSzxjWSq60Aaklk8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK9PaLbZ0BthUw4Df34DtG9o.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFCMOVfVzlrDiemOAiIcNg8wXwI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQ6HEWD3urnceg2nPvPSXwt3.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzxjHUJkFa4UgBwTFiYBoglCppE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KzC5bzhtjesDyFjRjGSiIvz.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9o0cnuBW_lXYmlTTd59tsCCjCY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbRZXLj0PfoZMiUy4mDfmz0v.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 43% gewijzigd door sj0nsj44k op 15-05-2021 18:28 . Reden: Fotos toegevoegd ]

Beste antwoord (via sj0nsj44k op 16-05-2021 16:01)

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus om antwoord te geven op je vraag, op de WCD verander je de oranje/wit en groen/wit paren, en hou je dus de B standaard aan.
Dus WitGroen / Groen / WitOranje / Oranje (van rechts naar links dus zoals je nu op de foto laat zien)

De onderste helft (blauw en bruin) zijn wel goed aangesloten, dan krijg je daarna ook gewoon je 1 2 3 4 5 6 7 8 te zien omdat oranje en groen overeenkomen met 1 2 3 en 6 op je RJ45 stekker ( dus 4 en 5 (blauw) / 7 en 8 (bruin) zijn wel correct! )

[ Voor 10% gewijzigd door Enforcer op 15-05-2021 19:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:53
De aansluitingen op de wcd zitten zo, zodat je de paren zolang mogelijk getwist kunt houden, ze zijn intern gekruist om ze weer op de juiste plaats te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Ik heb de paren op de manier aangesloten zoals aangegeven stond op het bijgeleverde aansluitschema.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
over het algemeen word de B volgorde gebruikt ....
waarschijnlijk vandaar dat ie begint met wit/groen, omdat die op de plek zit van wit/orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Is daar dan een standaard welke ik kan gebruiken aan de wcd zijde om de bekabeling correct te laten verlopen? Of moet ik die zelf uitvinden met de kabel tester?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:53
Op de wcd heb je de A-volgorde gebruikt, daarom zie je 1/2 verwisseld met 3/6. Overigens zou het op deze manier gewoon moeten werken, je netwerk-adapter zal het als een cross-verbinding zien, maar past deze zich daar automatisch op aan.

[ Voor 50% gewijzigd door hcQd op 15-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
sj0nsj44k schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:01:
Is daar dan een standaard welke ik kan gebruiken aan de wcd zijde om de bekabeling correct te laten verlopen? Of moet ik die zelf uitvinden met de kabel tester?
ja , de B nummering

maar de aanduiding van welke ader je waarin moet punchen is bij elk merk anders (omdat de printbanen niet voor elk merk hetzelfde zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Dus ik kan dit het beste morgen even testen met een laptop en een Router om te controleren of de verbinding op deze manier functioneert? Als dit niet werkt dan moet ik de b nummering gebruiken waarbij ik moet uitvinden op welke manier de printbanen lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-UDj_HzuvTQ0/WSdNUUL0irI/AAAAAAAAAYM/5gl1hETOj_A9kXr4VAHrDWcF1VXgVcHEwCLcB/s1600/cat%2B5%2Bwiring%2Bdiagram%2Bcolor%2Bcode.jpg

Daar zit je issue, waarschijnlijk ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ik zou ervanuitgaan dat de labeling op de connector ok is, en dat je gewoon in de B labeling moet aansluiten

printbanen volgen & uitzoeken is fabrikant zn werk...
zou me sterk verbazen als die connector de verkeerde kleuren heeft gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
sj0nsj44k schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:09:
Mijn kabeltester gaf een aparte volgorde:
3 6 1 4 5 2 7 8 ipv 1 2 3 4 5 6 7 8
Hier uit blijkt al dat de kleurcodering op de WCD / keystone prima klopt.

Maar als je de stekker volgens 568B aansluit, moet je dus ook op de WCD B aanhouden. Moeilijker is het niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ijske schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:24:
ik zou ervanuitgaan dat de labeling op de connector ok is, en dat je gewoon in de B labeling moet aansluiten

printbanen volgen & uitzoeken is fabrikant zn werk...
zou me sterk verbazen als die connector de verkeerde kleuren heeft gekregen
Als je in de bekabeling welke je zelf knijpt alléén de (EU) "B" standaard gebruikt is er niets aan de hand. Je moet niet aan de éne kant een (US) 'A' volgorde aan houden en aan de andere kant een 'B' ... Daar kan zelfs het auto-detect / auto-negotiate deel van een NIC niet mee overweg (en dan heb je nog geluk dar er geen PoE over de kabel hoeft te gaan lopen).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt de draadjes in de connector ook mooi met een boogje van buiten naar binnen gedaan. Doorgaans wordt het net andersom gedaan zodat er nog een kapje op past. De kabel komt in het midden, de aders gaan naar buiten allemaal op lengte afgeknipt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Je hebt de kabel ader management precies verkeerd aangesloten, maakt voor de snelheid niets uit maar is wel storing gevoeliger en zoals al aangegeven de A methode moet de B zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk8YliM31hSYKz0fHTxhx7pSzDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JTwucyWoYmycH9UQI0tPG8u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus om antwoord te geven op je vraag, op de WCD verander je de oranje/wit en groen/wit paren, en hou je dus de B standaard aan.
Dus WitGroen / Groen / WitOranje / Oranje (van rechts naar links dus zoals je nu op de foto laat zien)

De onderste helft (blauw en bruin) zijn wel goed aangesloten, dan krijg je daarna ook gewoon je 1 2 3 4 5 6 7 8 te zien omdat oranje en groen overeenkomen met 1 2 3 en 6 op je RJ45 stekker ( dus 4 en 5 (blauw) / 7 en 8 (bruin) zijn wel correct! )

[ Voor 10% gewijzigd door Enforcer op 15-05-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Dank allemaal voor de antwoorden! Ik ga morgen die aansluitingen van de Oranje en groene paren even wisselen en de doos correct aansluiten. Met de kabels van binnenuit.
Met zo een lsa montagetang kan ik die gewoon weer loshalen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:44

Felyrion

goodgoan!

sj0nsj44k schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:01:
Dank allemaal voor de antwoorden! Ik ga morgen die aansluitingen van de Oranje en groene paren even wisselen en de doos correct aansluiten. Met de kabels van binnenuit.
Met zo een lsa montagetang kan ik die gewoon weer loshalen neem ik aan?
De meeste hebben een haakje waar dat mee kan, maar je kunt ze in principe gewoon lostrekken (beetje voorzichtig), het zijn eigenlijk niet meer dan een soort mesjes die door de mantel snijden en zo contact maken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Nogmaals bedankt voor alle hulpvaardige en goeie antwoorden. Ik heb nu alle wcd's aangesloten en alles werkt goed als ik de kabeltester mag geloven. Het enige wat ik nu nog moet doen is controleren of de kwaliteit van alles goed is.
Ik dacht daarbij zelf om een laptop aan de ene kant te hangen en een router aan de andere kant. Maar is er een manier om grote hoeveelheden data hierdoorheen te jagen om de snelheid en kwaliteit te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• palatinus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 09:37
Daar kan je best iperf voor gebruiken

https://iperf.fr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18