Ervaringen met 2 cv ketels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik ga verhuizen! Uiteraard ben ik daar heel blij mee, maar er staat me ook een enorme verbowuing van zeker een jaar te wachten.
Dat heeft ook voordelen, ik kan alles precies indelen zoals ik zelf wil.

In mijn huidige woning heb ik een CW6 ketel laten installeren, ik heb namelijk een regendouche en wil daar optimaal gebruik van maken. Toch merk ik soms wat drukverschil en dat vind ik vreselijk irritant.

Daarom heb ik nu het plan om 1 CW6 ketel de verwarming van het huis te laten regelen en 1 CW6 ketel enkel te gebruiken voor de badkamers.

Er zal 1 badkamer gerealiseerd worden met een regen/stortdouche. De andere badkamer zal 2 stortdouches naast elkaar krijgen en een bad.

Zijn er hier tweakers dit dit idee ook al eens bij de hand hebben gehad? ZIjn er dingen waar ik op moet letten en wat ik vooral niet moet doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 12:24
Is een buffervat niet een betere/eenvoudigere oplossing ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Een CW6 zou meer dan afdoende moeten zijn voor een regen douche.
Verwarming zou geen invloed moeten hebben op douche druk, warm water vraag gaat voor.

Oftewel, er wordt meer (warm)water tegelijk op andere plek gebruikt.
Gescheiden verwarming en warm water gaat hier geen verschil in maken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cyriel85 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:30:
Verwarming zou geen invloed moeten hebben op douche druk, warm water vraag gaat voor.

Maar dat is dus niet zo. Misschien een klein beetje, maar het zou geen verschil mogen maken in mijn beleving. Ik dacht dat een CW6 ketel meer dan voldoende zou zijn voor het probleemloos beleveren van badkamer, vloerverwarming en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Maar dat is dus niet zo. Misschien een klein beetje, maar het zou geen verschil mogen maken in mijn beleving. Ik dacht dat een CW6 ketel meer dan voldoende zou zijn voor het probleemloos beleveren van badkamer, vloerverwarming en keuken.
Met een CW6 kon ik keuken water verbruiken, bad vullen en 2 normale douches gelijk aanzetten. Ja de druk loopt iets terug, maar temperatuur niet.
Als je 4 kranen koud water gelijk openzet loopt druk vaak ook terug.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
De druk loopt toch altijd terug met 3 of 4 kranen open. Dan kun je beter investeren in een water aansluiting met hogere capaciteit.

Maargoed, ik vind voor mijn regendouche een CW3 ketel ook voldoende (vind het onde om zo enorm veel water en gas te gebruiken voor een douche beurt. Maar dat is vast persoonlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:33
Geen antwoord op je vraag maar als je nu rigoureus gaat verbouwen, is het dan niet verstandiger om gasloos te gaan?

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05 21:50
Allereerst, proficiat met je nieuwe woning!

Betreffende je ketelvraag.

Als ik het goed begrijp heb je het probleem dat de waterdruk uit je douche niet constant is, je geeft zelf aan dat je denkt dat dit komt doordat je denkt dat de capaciteit van je ketel onvoldoende is.

Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.

Als de waterdruk schommelt kan dit komen doordat er verschillende tappunten tegelijkertijd worden gebruikt of zelfs doordat er in de straat veel andere mensen tegelijkertijd veel water verbruiken (ongebruikelijk).

De huisaansluiting (water) die je hebt heeft namelijk een beperkte capaciteit (een std. Watermeter doet volgens mij 3m3 water /uur).

Zet je meerdere kranen open, zoekt het water de weg van de minste weerstand, hierdoor krijgen normaliter alle kranen (minder) water.
(Tip: plaats in je nieuwe woning indien je de leidingen wisselt dikkere leidingen naar de douche / CV! Bijv 20mm Ipv 16mm meerlagenbuis)

Heb je echter het probleem dat je watertemperatuur heel erg wisselt dan zou dat wel aan je CV ketel kunnen liggen (maar dat kan ook goed aan je thermostaatkraan liggen).

Nu over je keuze een cw6 ketel te hangen, je begrijpt dat dat een (hele) zware ketel is, die in (heel veel) gevallen veel zwaarder is dan je huis ooit nodig zal hebben om warm gestookt te worden. Deze zware ketels worden normaal enkel gebruikt om aan een grote warmwatervraag te voldoen.

Klinkt logisch om er een te pakken als je een grote stortdouche gebruikt.. echter er is een "catch'" aan zware CV ketels, het minimale vermogen van een zulke ketel is ook veel hoger dan het minimale vermogen van een kleine CV ketel. Hierdoor komt het vaak voor dat een grote CV ketel gaat pendelen (aan-uit-aan-uit...).
Het nadeel van pendelen is een lager comfort-niveau in huis maar ook ik en minder efficiënt werkende ketel die waarschijnlijk ook sneller slijt..

Wat je nu "moet" doen is niet makkelijk te beantwoorden. De meeste installateurs hangen heel graag een (grote) CV ketel, geen comfortklachten (warm water) en het pendelen en hoge gasverbruik, daar klagen de meeste mensen niet over. Kortom een makkelijke oplossing met weinig kans op klachten (easy 💸).

Maar als je toch je huis helemaal op nieuw aan het verbouwen bent is het het perfecte moment om ook je installaties, isolatie (en ventilatie?) Onder de loep te nemen.

Een douche WTW (waarmee je al snel zo'n 50% gas bespaard op een douchebeurt!) Is immers een stuk eenvoudiger te plaatsen als toch alles open ligt op achteraf. (En je indirect ook weer een lichtere ketel zou kunnen hangen..).

Ik weet uit eigen ervaring dat een verbouwing al duur genoeg is, ook zonder te verduurzamen, maar het is wel het moment om het te doen.

Ik begrijp dat dit wellicht een beetje belerend klinkt allemaal, zelf heb ik onlangs ook m'n eigen huis verbouwd(zit er nog midden is) en heb helaas ook gemerkt dat er geen/nauwelijks installateurs zijn die in staat zijn/tijd nemen om in individuele oplossingen te denken. Daarom heb ik uiteindelijk zelf maar gerekend en uitgezocht, het plaatsen van de zaken heb ik zelf gedaan en vervolgens heeft een installateur me geholpen alles aan te sluiten (hij liep met de perstang achter me aan..)

Mocht iemand weten welke "beroepsgroep" (architecten/xxxx-adviseurs?) zulke plannen voor individuele woningen-renovaties maakt hoor ik het graag, vaker krijg ik de vraag wie dat allemaal voor me heeft uitgedacht en gepland en ik heb helaas geen zin/tijd om dat voor anderen te gaan doen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
CV ketel met apart boilervat voor warm tapwater nemen.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:54:
Ik ga verhuizen! Uiteraard ben ik daar heel blij mee, maar er staat me ook een enorme verbowuing van zeker een jaar te wachten.
Dat heeft ook voordelen, ik kan alles precies indelen zoals ik zelf wil.

In mijn huidige woning heb ik een CW6 ketel laten installeren, ik heb namelijk een regendouche en wil daar optimaal gebruik van maken. Toch merk ik soms wat drukverschil en dat vind ik vreselijk irritant.

Daarom heb ik nu het plan om 1 CW6 ketel de verwarming van het huis te laten regelen en 1 CW6 ketel enkel te gebruiken voor de badkamers.

Er zal 1 badkamer gerealiseerd worden met een regen/stortdouche. De andere badkamer zal 2 stortdouches naast elkaar krijgen en een bad.

Zijn er hier tweakers dit dit idee ook al eens bij de hand hebben gehad? ZIjn er dingen waar ik op moet letten en wat ik vooral niet moet doen?
Toen je die ketel hebt laten installeren heb je ook al het leidingwerk laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
We hadden ooit zo’n enorme CW6 ketel met boilervat… Vorige bewoner was erg ‘handig’ en had ‘verstand’ van alles… Waarschijnlijk had ‘ie het ding voor een appel en een ei op de kop getikt.

We hadden een vrij hoge energierekening. Ding is nu vervangen en dat scheelt aanzienlijk… Nu het antwoord op je vraag. Na het vervangen was de waterdruk van het warme water niet zo heel hoog. Bleek dat handige Harry een te dunne aanvoerleiding had gebruikt naar de ketel toe. Om toch extreem veel warm water te kunnen verspillen, heeft hij waarschijnlijk later het boilervat toegevoegd.

Kortom: kijk naar de aanvoerleidingen en de mogelijkheid van een boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Leg je aanvoerleidingen in een ring van tappunt naar tappunt. Met een ringleiding zorg je ervoor dat er van 2 kanten water aangevoerd kan worden, en er minder drukverlies ontstaat als ergens anders de een kraan open gaat. En neem een extra buffervat voor je warmtepomp (want gasloos) die zo dicht mogelijk bij de douche staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Voor de duidelijkheid: een cv-ketel doet niets met verwarming zolang er warm water (douche/keuken) wordt gevraagd. Dat heeft altijd prio en hij laat desnoods het huis 5 graden worden (wat ie doet als je rond het vriespunt komt weet ik zo even niet, maar dat terzijde). Het opsplitsen in 2 ketels zal dan ook niks oplossen. Hoogstens dat je huis niet is afgekoeld na 5 uur non-stop douchen en je bankrekening weer een stukje leger is.

Verder is het belangrijk om onderscheid te maken tussen temperatuursschommeling en drukschommeling. Die laatste is al behandeld.

Als je nu een temperatuurschommeling hebt, kan dat aan verschillende dingen liggen, onder andere aan een defecte thermostaatkraan. Maar wat ook kan is de interne regeling van de cw6 ketel. Een cw6 is vaak stiekem een cw5 met intern boilervaatje. Als je gaat douchen wordt in eerste instantie het vaatje leeggetapt en tegelijk gevuld met koud water (het koude water drukt het warme er uit zegmaar). Daardoor daalt de temperatuur van het vat, maar dat zou jouw thermostaatkraan weg moeten regelen. Zodra het interne vaatje te ver onder setpoint temperatuur komt, moet de ketel bijschakelen en zal hij doorstromend (bij)verwarmen. Zodra het vaatje dan echt helemaal koud is, heb je effectief een cw5 toestel.

Al die interne regeling is natuurlijk nooit 100% stabiel, maar zou met een thermostaatkraan niet merkbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
De grootste kost zit in verwarming, wat je erg onzuinig doet met een CW6 ketel ( laat staan 2).
Een normale ketel is voldoende, met een buffervat kan je 200 liter heet water zo snel tappen als het leidingwater binnenkomt.
Als het debiet in de straat niet zo hoog is, kan je een drukverhogende pomp plaatsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 12:16
2 badkamers met 3 stortdouches, de vraag is dan ook of je water en gasaansluiting en leidingen dat fatsoenlijk kan leveren. Het zou helpen om iets meer info te geven over het huis (m2/m3) isolatie en verdere plannen.

Een eerder al genoende douche WTW is ook verstandig om over na te denken als je meerdere douches wil waar erg veel warm water mee het riool in spoelt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Ik zou er goed overna denken of je wel wilt verwarmen met een CW6 ketel, het vermogen is zo gigantisch hoog dat de ketel de hele dag loopt te pendelen voor verwarming met als gevolg hoger energierekening, dat heeft te maken met de grote wisselaar erin die kan niet ver genoeg terug in minimaal vermogen voor verwarming.

Vergis je niet dat er gigantisch veel vermogen nodig is voor warmwater terwijl bij verwarming dat niet zo is.
Ik zou dan eerder kijken voor een boilervat/buffervat om dat op te lossen en eventueel een douche WTW daar win je ongeveer 50% van de verloren warmte mee terug en dus indirect meer waterdruk.

Daarnaast indien er warmwater vraag is stopt verwarming ermee maar het huis zal niet direct afkoelen, zeker niet als je vloerverwarming hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 16-05-2021 11:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je echt zoveel warm water wil een zonneboiler of warmtepompboiler.
Heb je echt geen 2 ketels voor nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de leidingen zo dik mogelijkhouden.. bochten zo ruim mogelijk houden.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Raling schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:24:
Leg je aanvoerleidingen in een ring van tappunt naar tappunt. Met een ringleiding zorg je ervoor dat er van 2 kanten water aangevoerd kan worden, en er minder drukverlies ontstaat als ergens anders de een kraan open gaat. En neem een extra buffervat voor je warmtepomp (want gasloos) die zo dicht mogelijk bij de douche staat.
De theorie klopt, maar zonder heetwater-circulatiepomp is dit een recept voor legionella.

@Anoniem: 258387 Je zou ook aan zoiets kunnen denken, CV-ketel en gasboiler in hetzelfde apparaat. https://www.inoxcon.nl/heatmaster-tc

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 16-05-2021 15:34 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SMSfreakie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:07:
de leidingen zo dik mogelijkhouden.. bochten zo ruim mogelijk houden.
Grotere leidingen leveren niet perse hogere druk op. Sterker nog, kan averechts werken.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Grotere leidingen leveren niet perse hogere druk op. Sterker nog, kan averechts werken.
Dunner levert meer weerstand op... Meet maar je flow bij je buitenkraan... Sluit er maar 20meter standaard (1/2 inch) tuinslang op aan.. Meet maar weer..

Doe 't zelfde met een 3/4inch slang.. De 2de zal een hoger debiet houden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
@Anoniem: 258387 Je hebt het over drukverlies, wellicht is een drukverhogingspomp een oplossing:
https://www.warmteservice...:relevance:category:10100

Vaak staat een cv-ketel op zolder, dan verlies je al snel 0.8 bar (1 bar per 9.81 meter). En dan ben je ook nog afhankelijk van hoeveel druk er überhaupt wordt geleverd.

Ook moet je niet onderschatten hoe belangrijk het is om je leidingen op je juiste manier aan te leggen. Als die op een gekke manier vertakt is zal dat ook invloed hebben op druk.

En als je een quooker installeert in je keuken hoef je daar ook geen warm water heen te sturen, scheelt weer 1 aansluiting.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 16-05-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SMSfreakie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:15:
[...]

Dunner levert meer weerstand op... Meet maar je flow bij je buitenkraan... Sluit er maar 20meter standaard (1/2 inch) tuinslang op aan.. Meet maar weer..

Doe 't zelfde met een 3/4inch slang.. De 2de zal een hoger debiet houden
Debiet is niet hetzelfde als druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Laatst online: 17:04
Met een direct gestookte gasboiler heb je ook geen drukverlies over je wisselaar.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
MikeyMan schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:32:
[...]Grotere leidingen leveren niet perse hogere druk op. Sterker nog, kan averechts werken
In een echte situatie, met dezelfde in en uitgang, kan je meer debiet halen met grotere diameters.
Druk is in theorie, als je geen verbruik hebt, onafhankelijk van buisdikte, maar daar heb je niets aan.

De misvatting van oude installateurs dat je moet verdunnen van diameter om druk te behouden is, jawel, een misvatting.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IceM schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:27:
Geen antwoord op je vraag maar als je nu rigoureus gaat verbouwen, is het dan niet verstandiger om gasloos te gaan?
Nee, dat wil ik absoluut niet.
wolly_a schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:18:
We hadden ooit zo’n enorme CW6 ketel met boilervat… Vorige bewoner was erg ‘handig’ en had ‘verstand’ van alles… Waarschijnlijk had ‘ie het ding voor een appel en een ei op de kop getikt.

We hadden een vrij hoge energierekening. Ding is nu vervangen en dat scheelt aanzienlijk… Nu het antwoord op je vraag. Na het vervangen was de waterdruk van het warme water niet zo heel hoog. Bleek dat handige Harry een te dunne aanvoerleiding had gebruikt naar de ketel toe. Om toch extreem veel warm water te kunnen verspillen, heeft hij waarschijnlijk later het boilervat toegevoegd.

Kortom: kijk naar de aanvoerleidingen en de mogelijkheid van een boilervat.
Ik ben verder tevreden over de CW. Maar er is eens iemand bij de douche geweest voor onderhoud en sindsdien komt er minder water uit de kraan daar. Niemand kan iets vinden. Ik heb verschillende bedrijven erbij gehad.

De temperatuur is gewoon altijd goed daarin merk ik geen verlies.
markje1 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:07:
2 badkamers met 3 stortdouches, de vraag is dan ook of je water en gasaansluiting en leidingen dat fatsoenlijk kan leveren. Het zou helpen om iets meer info te geven over het huis (m2/m3) isolatie en verdere plannen.

Een eerder al genoende douche WTW is ook verstandig om over na te denken als je meerdere douches wil waar erg veel warm water mee het riool in spoelt.
Het is een woning waar alleen de muren en het dak van staan blijven. Ik kan het dus naar hartelust indelen en alles installeren wat ik wil.

Ik merk dus, na onderhoud, wa drukverlies en ik ben nooit achter de reden gekomen. De installateur is hier misschien wel 20 keer geweest om er naar te kijken maar weet het ook niet . Grohe heeft er ook naar gekeken maar zegt dat het volume aan water passend is bij de douchekop en kranen.

Voor mijn huidige woning is het voor mij dus geen issue meer, maar ik wil het graag voorkomen in mijn nieuwe woning.
In mijn huidige woning zijn ook alle leidingen (extra groot qua diameter) opnieuw gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 16-05-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
na onderhoud is het minder geworden? uh toch ergens een vervuild zeefje?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:54:
[...]
Toch merk ik soms wat drukverschil en dat vind ik vreselijk irritant.
[...]
Vlak voor elk tappunt de druk verlagen is je oplossing. Zo doen ze dat met gas ook zodat je 30 mBar overdruk krijgt in huis, ongeacht of de buren de gaskraan open hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
Cyriel85 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:30:

Precies. Hier zijn we toen we de tweede douche lieten bouwen ook naar een CW6 gegaan en we kunnen echt beide regendouches tegelijkertijd gebruiken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 12:16
Anoniem: 258387 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Nee, dat wil ik absoluut niet.

[...]

Ik ben verder tevreden over de CW. Maar er is eens iemand bij de douche geweest voor onderhoud en sindsdien komt er minder water uit de kraan daar. Niemand kan iets vinden. Ik heb verschillende bedrijven erbij gehad.

De temperatuur is gewoon altijd goed daarin merk ik geen verlies.

[...]

Het is een woning waar alleen de muren en het dak van staan blijven. Ik kan het dus naar hartelust indelen en alles installeren wat ik wil.

Ik merk dus, na onderhoud, wa drukverlies en ik ben nooit achter de reden gekomen. De installateur is hier misschien wel 20 keer geweest om er naar te kijken maar weet het ook niet . Grohe heeft er ook naar gekeken maar zegt dat het volume aan water passend is bij de douchekop en kranen.

Voor mijn huidige woning is het voor mij dus geen issue meer, maar ik wil het graag voorkomen in mijn nieuwe woning.
In mijn huidige woning zijn ook alle leidingen (extra groot qua diameter) opnieuw gelegd.
Om dan terug te vallen op de orginele vraag in de ts, zoek een goede installateur die eerst goed naar we wensen luistert en dan pas een plan maakt of zoek een adviseur waar je samen een installatieontwerp maakt (Gas, cv, waterleidingen, douche en afvoer (incl. wtw indien gewenst) en ga met dat ontwerp langs installatiebedrijven/zzp'ers om te kijken of ze tijd hebben om het uit te voeren.

Ook zou ik je adviseren om ook de waterdruk en waterdebiet te controleren, sommige locaties hebben relatief lage waterdruk waar je in de ontwerpfase rekening dient te houden als je wat afwijkende wensen hebt. Gezien je posts schat ik je wat kritischer/gevoeliger in als de gemiddelde klant/consument en gaat comfort boven kosten. Dan kan je imo beter een goed en/of overgedimensioneerd plan hebben dan tientallen bezoeken na oplevering.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
markje1 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:50:
[...]

Om dan terug te vallen op de orginele vraag in de ts, zoek een goede installateur die eerst goed naar we wensen luistert en dan pas een plan maakt of zoek een adviseur waar je samen een installatieontwerp maakt (Gas, cv, waterleidingen, douche en afvoer (incl. wtw indien gewenst) en ga met dat ontwerp langs installatiebedrijven/zzp'ers om te kijken of ze tijd hebben om het uit te voeren.

Ook zou ik je adviseren om ook de waterdruk en waterdebiet te controleren, sommige locaties hebben relatief lage waterdruk waar je in de ontwerpfase rekening dient te houden als je wat afwijkende wensen hebt. Gezien je posts schat ik je wat kritischer/gevoeliger in als de gemiddelde klant/consument en gaat comfort boven kosten. Dan kan je imo beter een goed en/of overgedimensioneerd plan hebben dan tientallen bezoeken na oplevering.
het klopt wel wat je zegt, ik vind de kosten ondergeschikt aan comfort. Ik betaal liever een paar honderd euro per jaar extra dan dat ik elke dag een douche neem en daar niet blij mee ben. Douchen is voor mij ultiem relaxen.

Ik weet gewoon niks te bedenken waarom zo ineens na de werkzaamheden de druk heel anders aanvoelt. En niemand komt er achter, heel vreemd. Vandaar dat ik dit als oplossing zag, maar dat is dus schijnbaar niet zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
Anoniem: 258387 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:27:
[...]

het klopt wel wat je zegt, ik vind de kosten ondergeschikt aan comfort. Ik betaal liever een paar honderd euro per jaar extra dan dat ik elke dag een douche neem en daar niet blij mee ben. Douchen is voor mij ultiem relaxen.

Ik weet gewoon niks te bedenken waarom zo ineens na de werkzaamheden de druk heel anders aanvoelt. En niemand komt er achter, heel vreemd. Vandaar dat ik dit als oplossing zag, maar dat is dus schijnbaar niet zo. :)
Wij hebben in ons “nieuwe” huis een extra badkamer laten maken met 2-persoonsbad en douche met 2 stortdouches. Deze worden voorzien van warm water door twee elektrische 300 liter boilers. (De originele badkamer en verwarming zitten gewoon nog op de cv) Bij de wateraansluiting in de meterkast, gewoon een 1,5m3 aansluiting, is een hydrofoor geplaatst om de druk hoog te houden en vandaar een 32mm leiding naar de boilers. Dit werkt tot nu toe perfect, genoeg warm water en geen merkbaar druk verlies. Enige nadeel is het hoge stroom verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 258387 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:27:
[...]

Dan gewoon gaan voor een boilervat voor minimale drukval op het warmwater (door voldoende volume te nemen, maakt de CW van je ketel "niets" uit); gecombineerd met een doucheWTW die het koude water voorverwarmt met minimale drukval waardoor je minder warm water nodig hebt (dus langer stabiele temperatuur in boiler hebt). En daarbij nog een drukverhogende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 22:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Klinkt als een flink gas én waterverbruik. Is dit wel echt wat je wil? Die regen en stortdouches verbruiken volgens mij flink wat meer water dan een reguliere douche. Nu snap ik dat comfort ook fijn is, maar dat kan ook met reguliere douches en gewoon één ketel.
Is dit enorme verbruik wel iets waar je je fijn bij voelt?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:09:
Klinkt als een flink gas én waterverbruik. Is dit wel echt wat je wil? Die regen en stortdouches verbruiken volgens mij flink wat meer water dan een reguliere douche. Nu snap ik dat comfort ook fijn is, maar dat kan ook met reguliere douches en gewoon één ketel.
Is dit enorme verbruik wel iets waar je je fijn bij voelt?
Het valt mee hoor, en ook al zou dat wel zo zijn dan zijn me dat de kosten wel waard.

Ik zit op een gasverbruik van 1900kuub per jaar, vrijstaande woning met vloerverwarming die altijd op 21 graden staat. We zijn met meerdere personen (gezin)

Water zat ik op 90 kuub voor een jaar.
Pagina: 1