PC loeit erg hard tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 16:56
Hoi!

Ik speel sinds gisteren Rainbow Six Siege, eigenlijk 1 van de enige games die ik tegenwoordig nog speel. Tijdens het spelen ging er weer een lichtje branden: ik game erg weinig vanwege het geluid wat mijn PC maakt, aangezien het erg irritant is. Ik heb een screenshotje gemaakt van mijn AMD software tijdens het runnen van Rainbow Six Siege, hierop zie ik niet bepaald iets geks... Dus moet ik naar een oplossing zoeken waarmee ik het geluid kan minderen. Is dat mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MADU0SWqzuViOpP3BHgr28-7fl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UwMM1reWNAabIB0NcvOZps6t.png?f=fotoalbum_large

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 194,64€ 194,64
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 51,-€ 51,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Crystal 460X Zwart€ 119,90€ 119,90
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 6,95€ 6,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B4000C19€ 0,-€ 0,-
1VoedingenGigabyte PSU GP-P450B€ 36,-€ 36,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 31,97€ 31,97
Totaal€ 440,46

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Was 'ging er een lichtje branden' metaforisch bedoeld, of ging er letterlijk een lichtje branden? En zo ja, waar? :P

Verder kan je de fan speed curve bijstellen, zodat de fans pas (veel) harder gaan draaien bij hogere temperaturen. Dat zou je bijvoorbeeld via MSI Afterburner kunnen proberen. 59 graden tijdens het gamen is prima, dat kan makkelijk wat hoger worden zonder problemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Hahn schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:29:
Was 'ging er een lichtje branden' metaforisch bedoeld, of ging er letterlijk een lichtje branden? En zo ja, waar? :P

Verder kan je de fan speed curve bijstellen, zodat de fans pas (veel) harder gaan draaien bij hogere temperaturen. Dat zou je bijvoorbeeld via MSI Afterburner kunnen proberen. 59 graden tijdens het gamen is prima, dat kan makkelijk wat hoger worden zonder problemen.
Hahaha, nee metaforisch inderdaad. Het lampie in m'n koppie 8)

Wat voor fan curve is aan te raden? Voordat ik straks een oven heb i.p.v. een videokaart 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
wErudite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:30:
[...]

Hahaha, nee metaforisch inderdaad. Het lampie in m'n koppie 8)

Wat voor fan curve is aan te raden? Voordat ik straks een oven heb i.p.v. een videokaart 8)7
Gewoon uitproberen. Videokaarten hebben prima ingebouwde beveiligingen, hij zal niet zo snel smelten ;)

Begin op hoge fanspeed, en werk langzaam naar beneden, dan kan er al helemaal weinig misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Hahn schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Gewoon uitproberen. Videokaarten hebben prima ingebouwde beveiligingen, hij zal niet zo snel smelten ;)

Begin op hoge fanspeed, en werk langzaam naar beneden, dan kan er al helemaal weinig misgaan.
En dit kan ik het beste tijdens het runnen van een game doen I guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:53
Weet je trouwens zeker dat het aan de ventilatoren van je GPU ligt?

Misschien even met kast open spelen en nagaan of het niet de CPU cooler is. Of wellicht nog iets anders is.

Logisch dat je GPU op toert en dus meer geluid gaat maken. Maar als alles warmer wordt gaat alles sneller draaien. Kan maar zo een slecht lager zijn van een van de andere fans. Dat is een stuk goedkoper te vervangen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
wErudite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:39:
[...]

En dit kan ik het beste tijdens het runnen van een game doen I guess?
Ja, anders zal je er weinig van merken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
Lees met HWinfo64 uit wat de draaisnelheden van de diverse fans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Uszka schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:05:
Lees met HWinfo64 uit wat de draaisnelheden van de diverse fans zijn.
Kan aan mij liggen maar ik zie nergens info over mijn fans staan... Kan je me daarmee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Cyriel85 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:48:
Weet je trouwens zeker dat het aan de ventilatoren van je GPU ligt?

Misschien even met kast open spelen en nagaan of het niet de CPU cooler is. Of wellicht nog iets anders is.

Logisch dat je GPU op toert en dus meer geluid gaat maken. Maar als alles warmer wordt gaat alles sneller draaien. Kan maar zo een slecht lager zijn van een van de andere fans. Dat is een stuk goedkoper te vervangen.
Mijn PC is relatief stil als de fans van de videokaart niet runnen, ben er dus wel zeker van dat het de fans van mijn videokaart zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
wErudite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Kan aan mij liggen maar ik zie nergens info over mijn fans staan... Kan je me daarmee helpen?
Als het goed is zit bij je MB een progje 'Asus AI Suite III' en daarmee kun je je fans uitlezen en afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
M!chel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Als het goed is zit bij je MB een progje 'Asus AI Suite III' en daarmee kun je je fans uitlezen en afstellen.
Ik kijk echt helemaal verkeerd volgensmij. Zie het nergens... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd-pM9J4HFfSueD_Nnx0P_UGfqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/noXotxul6EEqBzjGos4IsV9E.png?f=user_large

EDIT:

Gevonden, denk ik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ6wfyLoo5g2H0ubXZMVdrPac_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFx6Lr1R2DrMAkaXXR7BAQIU.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door wErudite op 15-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
@wErudite Je kunt het hier anders ook downloaden: https://dlcdnets.asus.com...II_Setup_3.00.55_PPSU.zip

In dit prog zit het onderdeel Fan Xpert en daarmee kun je alle fans (cpu en behuizing) afstellen.
Voor het afstellen van je gpu fans raad ik je aan om MSI Afterburner te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
@M!chel

In dit programma ziet 'ie maar 2 fans terwijl ik er 3 heb. Waar kan dit aan liggen? Ze runnen namelijk wel alle 3...

Het gaat dan om de Corsair 140mm fan (Rode RGB) die vooraan in mijn case zit. Klopt het dat ik deze niet kan configureren? Het lijkt erop dat deze wel wat zoemend geluid maakt namelijk

[ Voor 42% gewijzigd door wErudite op 15-05-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Heb je ze wel op de juiste headers aangesloten?
Op je screenshots zijn ook maar 2 fans te zien.

Best kans dat 1 fan 'verkeerd' zit aangesloten en constant op vol vermogen draait.
Edit: als ik je MB bekijk is dat idd het geval aangezien er maar 2 headers voor fans zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door M!chel op 15-05-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
M!chel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:40:
Heb je ze wel op de juiste headers aangesloten?
Op je screenshots zijn ook maar 2 fans te zien.

Best kans dat 1 fan 'verkeerd' zit aangesloten en constant op vol vermogen draait.
Ik heb deze PC overgenomen van een andere Tweaker. Zal er morgen eens beter naar kijken. De front fan draait namelijk op volle toeren lijkt het.

Ziet dit er verder oke uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK_vxMEjjdaoyFzDQ2jswGmUwIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OS9NvTUt4KeYBjnA0cTnYq97.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Jawel, ziet er normaal uit. Mocht je het automatisch willen optimaliseren dan kun je op Fan Tuning klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Oke wacht even...

Heb even snel gekeken. Het ziet er naar uit dat de front fan op de CPU fan aansluiting zit en de CPU fan via een 'omzetstekkertje' in de CHA_fan zit.

Lijkt mij dat dat niet hoort.

Edit;

Foto 1 is het omzetstekkertje naar CHA_fan vanuit de CPU fanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG9ZkGZ8d-v4cT0go8EQlbDqntg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tik8fj2jQ9xqvQG9mGMH5Ia8.jpg?f=fotoalbum_large

En foto 2 is ‘t stekkertje van de front fanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmvqZ24UVrVt8W05CRH1rd29nfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlLuaWxOv3KwO78Naf8bb6OC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door wErudite op 15-05-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Dat zou ik idd veranderen. Kijken Luisteren of het wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Maar gaat de rear fan ook niet in dat omzetstekkertje? Lijkt net of die samen met de CPU fan samen naar de CHA_fan connectie gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ja die zitten samen op de chassis fan aangesloten. Ik denk omdat het stekkertje van de front fan niet lang genoeg is.

Maar je kunt eventueel ook zonder front fan hoor, zeker als dat de lawaaimaker blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
M!chel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:59:
Ja die zitten samen op de chassis fan aangesloten. Ik denk omdat het stekkertje van de front fan niet lang genoeg is.

Maar je kunt eventueel ook zonder front fan hoor, zeker als dat de lawaaimaker blijkt te zijn.
Front fan ontkoppeld, 't geluid is in 1x zoveel minder. Liep dus echt op volle toeren ja.

Is het echt niet schadelijk voor mijn PC om alleen op rear & cpu fan te runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Kijk hoe de temperatuur van je cpu is, idle en tijdens gamen. Dan weet je of het kwaad kan of niet.
Ik denk dat het wel zal meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
M!chel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:02:
Kijk hoe de temperatuur van je cpu is idle tijdens gamen. Dan weet je of het kwaad kan of niet.
Ik denk dat het wel zal meevallen.
Die is op dit moment 33 graden. Hopelijk zorgt het niet voor problemen tijdens het gamen omdat 'ie dus niet in de CPU_fan connectie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Je cpu fan kun je nu gewoon in de cpu aansluiting steken. En je rear fan in de chassis aansluiting.
Het stekkertje voor delen kun je verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
M!chel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:04:
Je cpu fan kun je nu gewoon in de cpu aansluiting steken. En je rear fan in de chassis aansluiting.
Oke, dat is gelukt. Maar kan ik door dat verloopje niet gewoon de rear en front fan in dezelfde chassis aansluiting stoppen? Of gaat dat dan niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Dat kan zeker, als de kabeltjes lang genoeg zijn.
Je weet nu welke fan er eventueel veel lawaai maakt. Dus als dat terug komt zou ik die gewoon niet meer aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
M!chel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:04:
Ja, heb 'm weer in dat verloopje gestopt maar hij blijft op volle toeren draaien. PC herkent 'm ook niet, dus ik trek 'm eruit.

Edit; dan lijkt het erop dat ik alleen nog een goede fancurve aan moet maken voor mijn GPU en dan lijkt het probleem opgelost te zijn. Weer wat geleerd, thanks iedereen! _/-\o_ :)

[ Voor 19% gewijzigd door wErudite op 15-05-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Met de aangepaste fancurve is het wat minder maar zelfs bij Rainbow Six Siege gaat 'ie gewoon erg snel naar de 70 graden en dan begint 'ie weer hard te draaien. In main menu's/halftimes is 'ie weer stil en dan begint 'ie weer. Weinig aan te doen, moet er maar mee dealen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
wErudite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:56:
Met de aangepaste fancurve is het wat minder maar zelfs bij Rainbow Six Siege gaat 'ie gewoon erg snel naar de 70 graden en dan begint 'ie weer hard te draaien. In main menu's/halftimes is 'ie weer stil en dan begint 'ie weer. Weinig aan te doen, moet er maar mee dealen!
Je cpu? Of bedoel je je videokaart?

Je kunt voor je cpu eventueel een betere en stillere koeler proberen, deze bijv. pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

Verder zijn temperaturen van 70 graden tijdens het gamen wel vrij normaal, alleen jammer als je geen stille koeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

wErudite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:24:
Hoi!

Ik speel sinds gisteren Rainbow Six Siege, eigenlijk 1 van de enige games die ik tegenwoordig nog speel. Tijdens het spelen ging er weer een lichtje branden: ik game erg weinig vanwege het geluid wat mijn PC maakt, aangezien het erg irritant is. Ik heb een screenshotje gemaakt van mijn AMD software tijdens het runnen van Rainbow Six Siege, hierop zie ik niet bepaald iets geks... Dus moet ik naar een oplossing zoeken waarmee ik het geluid kan minderen. Is dat mogelijk?

[Afbeelding]

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 194,64€ 194,64
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 51,-€ 51,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Crystal 460X Zwart€ 119,90€ 119,90
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 6,95€ 6,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B4000C19€ 0,-€ 0,-
1VoedingenGigabyte PSU GP-P450B€ 36,-€ 36,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 31,97€ 31,97
Totaal€ 440,46
Kan de glazen plaat die op de voorkant van de behuizing zit er niet af? Glas heeft de bijzondere eigenschap dat lucht er niet doorheen kan met als gevolg dat de fans harder moeten draaien, dus luider zijn, voor de zelfde koelprestaties.

Als die plaat er om wat voor reden dan ook niet af gaat/mag, dan lijkt het me (geluids)efficiënter om deze behuizing op te zetten voor koeling mbv negatieve druk: een fan achter, een fan boven achter, en een in de voorkant gemikt op de cpu koeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 16-05-2021 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
wErudite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:56:
Zit er automatische overclock op die GPU (meende dit te zien in je eerste screenshot)? Als je een GPU hebt met auto-tuning/auto-overclock dan zal je GPU altijd automatisch overclocken tot hij een aangegeven temperatuur bereikt. Andersom ook: wordt de GPU te warm dan klokt hij terug. Maar de temp blijft dus altijd min of meer hetzelfde onder load, tenzij de fan het echt niet bij kan benen.

Ik heb zelf nog een oude GTX970 die ook automatisch overklokt en met de jaren droogde de koelpasta uit wat de prestaties en het geluid niet ten goede kwam. Wat overigens niet wil zeggen dat dit hier ook zo is.

Hoe is je performance in RS6? Haal je wel genoeg/consistente FPS of zwabbert dat alle kanten op?
Anoniem: 57411 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 06:44:
[...]

Kan de glazen plaat die op de voorkant van de behuizing zit er niet af? Glas heeft de bijzondere eigenschap dat lucht er niet doorheen kan met als gevolg dat de fans harder moeten draaien, dus luider zijn, voor de zelfde koelprestaties.
Zo te zien zitten er sleuven met roosters aan de zijkant voor de airflow. Wellicht wel even die roosters stofvrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
NLxAROSA schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Zit er automatische overclock op die GPU (meende dit te zien in je eerste screenshot)? Als je een GPU hebt met auto-tuning/auto-overclock dan zal je GPU altijd automatisch overclocken tot hij een aangegeven temperatuur bereikt. Andersom ook: wordt de GPU te warm dan klokt hij terug. Maar de temp blijft dus altijd min of meer hetzelfde onder load, tenzij de fan het echt niet bij kan benen.

Ik heb zelf nog een oude GTX970 die ook automatisch overklokt en met de jaren droogde de koelpasta uit wat de prestaties en het geluid niet ten goede kwam. Wat overigens niet wil zeggen dat dit hier ook zo is.

Hoe is je performance in RS6? Haal je wel genoeg/consistente FPS of zwabbert dat alle kanten op?

[...]

Zo te zien zitten er sleuven met roosters aan de zijkant voor de airflow. Wellicht wel even die roosters stofvrij maken.
Rooster aan de voorkant maak ik geregeld schoon. Performance in RS6 is gewoon hartstikke stabiel op alles High. Wel heb ik VSYNC aan staan zodat 'ie niet op volle toeren weer door m'n kamer heen blaast. Met Vsync aan blijft 't nog oke zeg maar. Ik merk gewoon dat als 'ie naar main menu bijv schakelt 'ie direct alle fans uitschakeld en de GPU weer gelijk naar rond de 45 graden gaat, echt direct.
M!chel schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:38:
[...]

Je cpu? Of bedoel je je videokaart?

Je kunt voor je cpu eventueel een betere en stillere koeler proberen, deze bijv. pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

Verder zijn temperaturen van 70 graden tijdens het gamen wel vrij normaal, alleen jammer als je geen stille koeler hebt.
Videokaart, CPU is stabiel en cpu fan maakt ook geen lawaai
Anoniem: 57411 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 06:44:
[...]

Als die plaat er om wat voor reden dan ook niet af gaat/mag, dan lijkt het me (geluids)efficiënter om deze behuizing op te zetten voor koeling mbv negatieve druk: een fan achter, een fan boven achter, en een in de voorkant gemikt op de cpu koeler.
Die kan er af, maar dan staat 'ie wel open en bloot op mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
wErudite schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:36:
[...]

Rooster aan de voorkant maak ik geregeld schoon. Performance in RS6 is gewoon hartstikke stabiel op alles High. Wel heb ik VSYNC aan staan zodat 'ie niet op volle toeren weer door m'n kamer heen blaast. Met Vsync aan blijft 't nog oke zeg maar. Ik merk gewoon dat als 'ie naar main menu bijv schakelt 'ie direct alle fans uitschakeld en de GPU weer gelijk naar rond de 45 graden gaat, echt direct.
Ik lees hier geen gekke dingen. VSync capt je frame rate dus ook je GPU belasting, dus minder warm, dus minder fan noise. Op het menu heeft je GPU ook nauwelijks iets te doen, dus dan valt-ie gelijk terug. Dat-ie onder belasting netjes op 70 blijft, dat je geen performance issues hebt en dat hij gelijk terug valt in temperatuur als de belasting weg is doet mij vermoeden dat er met je koeling niks mis is. Wellicht nog eens naar je fancurve kijken of die nog wat omlaag kan.

Ik vermoed dat het gewoon niet echt een stille fan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
NLxAROSA schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:58:
[...]

Ik lees hier geen gekke dingen. VSync capt je frame rate dus ook je GPU belasting, dus minder warm, dus minder fan noise. Op het menu heeft je GPU ook nauwelijks iets te doen, dus dan valt-ie gelijk terug. Dat-ie onder belasting netjes op 70 blijft, dat je geen performance issues hebt en dat hij gelijk terug valt in temperatuur als de belasting weg is doet mij vermoeden dat er met je koeling niks mis is. Wellicht nog eens naar je fancurve kijken of die nog wat omlaag kan.

Ik vermoed dat het gewoon niet echt een stille fan is.
Ja en de fans van m'n videokaart veranderen zal ook weinig nut hebben denk ik.
Pagina: 1