Een vast IPv6 adres op Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik wil graag een vast IPv6 adres instellen op Ubuntu. Hoe?

Het antwoord op mijn vraag is waarschijnlijk „dan moet je gewoon effe een tutorial op Internet volgen”.
Er zijn vast meer dan 10.000 van die tutorials, maar de grote vraag is dan: welke is goed?

Wat ik intussen begrepen heb is je in dit geval meerdere IPv6 adressen tegelijkertijd moet willen:
  • Een periodiek wijzigend random IPv6 adres dat je voor uitgaand verkeer gebruikt.
  • Een vast IPv6 adres dat je alleen voor binnenkomend verkeer gebruikt;
Mijn router is een FRITZ!Box en voor IPv4 kan je op de router een vast adres instellen, maar voor IPv6 heb ik die mogelijkheid nog niet gevonden.

Wat ik daarna kan proberen is om het in te stellen op Ubuntu zelf. Wat ik hier en daar lees is dat je sinds Ubuntu 18.04 hiervoor moet zijn in /etc/netplan.

Echter wat ik daar zie op een vers geïnstalleerde Ubuntu 20.04 is dit:

01-network-manager-all.yaml
# Let NetworkManager manage all devices on this system
network:
  version: 2
  renderer: NetworkManager

En op Ubuntu 18.04 (waar ik dit wil gaan gebruiken):

50-cloud-init.yaml
# This file is generated from information provided by
# the datasource.  Changes to it will not persist across an instance.
# To disable cloud-init's network configuration capabilities, write a file
# /etc/cloud/cloud.cfg.d/99-disable-network-config.cfg with the following:
# network: {config: disabled}
network:
    ethernets:
        enx00𝓶𝓪𝓬𝓪𝓭𝓻𝓮𝓼00:
            addresses: []
            dhcp4: true
            optional: true
    version: 2

Dat klinkt dus allebei alsof ik eerst nog een ander mechanisme moet gaan uitschakelen. Is dat wel verstandig om te doen? Of moet ik misschien juist daar zijn voor het instellen van een vast IPv6 adres?

Op dit moment gebruik ik op Ubuntu 18.04 een vast IPv6 adres en dat doe ik via dit commando in /etc/rc.local:

ip -6 addr add 2001:prov:ider:fbox:mijn:ipv6::/96 dev enx00𝓶𝓪𝓬𝓪𝓭𝓻𝓮𝓼00

Dit werkt, maar niet altijd: bij sommige apt upgrades valt IPv6 connectiviteit op dit adres weg (tijdens de upgrade) en moet ik via IPv4 inloggen om dit commando opnieuw uit te voeren.

Waarom is het zo super ingewikkeld om gewoon een vast IPv6 adres in te stellen?
Bestaat er ook een tutorial die klopt?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

aawe mwan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:05:
...
Waarom is het zo super ingewikkeld om gewoon een vast IPv6 adres in te stellen?
Bestaat er ook een tutorial die klopt?
Nee, tutorial's zijn zo ongeveer per definitie fout of stuk of allebei.
Vaak is een tut niet meer dan een verslag van een poging van iemand om iets op een bepaalde versie van een bepaald OS aan de praat te krijgen. Dat werkt alleen maar als je precies dezelfde versies gebruikt en dan nog moet je maar hopen dat de schrijver begrijpt wat-ie aan het doen is en je niet met allerlei overbodige rotzooi opscheept.

Er is maar één oplossing en dat is zelf gaan begrijpen wat je doet door in de systeem documentatie te duiken.
Het klakkeloos overtypen van commando's of vage scriptjes downloaden leidt zelden tot succes
[/rant]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Klinkt bekend.

Tot nu toe lijkt dit het te zijn:

Er zit altijd precies 1 „renderer” achter je netplan, dat is ofwel NetworkManager of systemd-networkd. Als je WiFi wilt kunnen gebruiken, dan moet je NetworkManager kiezen. Als het bestand /run/NetworkManager/conf.d/10-globally-managed-devices.conf bestaat, dan is NetworkManager gestart bij het booten (of je kijkt met sudo service network-manager status)

De opmerking „not persist across an instance” op de andere Ubuntu slaat alleen op het voor de eerste keer opstarten van een machine. Normaal gesproken blijven wijzigingen in dit bestand gewoon staan.

Dus ik kan gewoon met netplan aan de slag!
(Wijzigingen in /etc/netplan activeer je met sudo netplan apply, maar zo ver ben ik nog niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal idd via netplan aan de slag moeten. Maar, wat ik ook heb zien werken is, met Ubuntu 20.04 iig, dat je je config in /etc/network/interfaces kan zetten zoals vroeger. Niets geen netplan of NetworkManager.

Voor NM is het an sich nog wel te doen. Heb je een GUI, dan doe je het daarmee, anders via nmcli. En daar kan je een preferred IPv6 adres opgeven dat toegekend zal worden, al dan niet tegelijk met het auto-generated adres.

Als ik zoek op 'ubuntu netplan ipv6' kom ik genoeg resultaten tegen die uitleggen hoe je via netplan op 18.04 of recenter via netplan de boek in kan stellen. Heeft de Ubuntu wiki zelf geen informatie over hoe je met netplan om moet gaan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Intussen ook ontdekt:
  • Ubuntu „server” heeft standaard geen NetworkManager (package: network-manager) geïnstalleerd
  • systemd-networkd heeft z'n eigen aanvullende config
  • Ubuntu „desktop” werkt standaard wel met NetworkManager
  • NetworkManager heeft zijn eigen configdir /etc/NetworkManager/system-connections
Ik ben aan het experimenteren gegaan met NetworkManager-via-Netplan.
Als ik een ongeldig yaml bestand in /etc/netplan zet, of een IPv6 adres dat niet klopt, dan krijg ik daarover keurig een foutmelding. Maar zonder fouten trekt hij zich verder niks aan van mijn config. Als ik geen WiFi netwerk configureer krijg ik een foutmelding, maar als ik expres een ongeldige WiFi netwerknaam configureer in /etc/netplan dan maakt hij gewoon verbinding met het normale WiFi netwerk. Het enige wat er verandert, is dat ik die oude gegevens in de GUI dan niet kan veranderen (ze zijn grijs).

Kortom: volgens mij werkt netplan gewoon nog niet helemaal in Ubuntu 20.04, in elk geval niet op WiFi.

Ik ben toch maar met de NetworkManager GUI aan de slag gegaan en dat lijkt te werken:
  • In de tool nm-connection-editor (dit is een GUI tool, maar het is een andere tool dan je te zien krijgt als je de normale netwerkinstellingen open klikt) kan je vaste IPv6 adressen toevoegen:
    per adres krijg je 3 invulvelden en er staat niet bij wat je verwacht wordt in te vullen, maar bij mij moet in het 1e veld het volledige IPv6 adres staan, in het 2e veld heb ik het getal 96 staan en het 3e veld moet leeg zijn, ondanks dat dit veld oranje kleurt om aan te geven dat je het nog moet invullen — maar als je het zo invult dan komt het goed te staan in het NetworkManager configbestand;
  • In de FRITZ!Box vul ik op het scherm „poortvrijgave” in het veld met de naam „IPv6-interface-ID” de staart in van het vaste IPv6 adres dat ik de computer heb gegeven (in mijn geval zijn dat 4 blokken).
Het een werkt niet zonder het ander. Maar dat is logisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
De oplossing met nm-connection-editor lijkt (bij gebrek aan beter) vooralsnog de goede te zijn.

Het instellen van een IPv6 adres met ip -6 addr add deed ik op een „Ubuntu 18.04 server” systeem (dus met systemd-networkd) en dit heeft als nadeel dat dit systeem het vaste IPv6 adres daarna ook gebruikt voor uitgaand verkeer — dus dat is eigenlijk niet goed (plus dat dit een apt update soms niet overleeft.)

Op het „Ubuntu 20.04 desktop” systeem met WiFi heb ik met nm-connection-editor in de GUI ingesteld:
IPv6 privacy extensions: Enabled (prefer temporary address)
IPv6 address generation mode: Stable privacy

Als ik dit doe, dan gebruikt hij voor uitgaand verkeer het tijdelijke IPv6 adres (dat is waar dat „prefer temporary address" letterlijk op slaat) en ben ik inkomend bereikbaar op het vaste IPv6 adres. Het vaste IPv6 adres is extern pingbaar, het tijdelijke adres niet (intern wel). Op ipv6-test.com zie ik bij de ICMP test een „Filtered”.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 23-05-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Over het algemeen werkt deze instelling nog steeds prima.

Wel zag ik op een gegeven moment tot mijn grote schrik dat mijn computer voor uitgaande verbindingen het vaste IPv6 adres gebruikte in plaats van een dynamisch adres. Ik vermoed dat dit begonnen is na een apt‑get update en het opnieuw opstarten van de computer heeft toen het probleem verholpen.

Pagina: 1