Ik wil graag een vast IPv6 adres instellen op Ubuntu. Hoe?
Het antwoord op mijn vraag is waarschijnlijk „dan moet je gewoon effe een tutorial op Internet volgen”.
Er zijn vast meer dan 10.000 van die tutorials, maar de grote vraag is dan: welke is goed?
Wat ik intussen begrepen heb is je in dit geval meerdere IPv6 adressen tegelijkertijd moet willen:
Wat ik daarna kan proberen is om het in te stellen op Ubuntu zelf. Wat ik hier en daar lees is dat je sinds Ubuntu 18.04 hiervoor moet zijn in /etc/netplan.
Echter wat ik daar zie op een vers geïnstalleerde Ubuntu 20.04 is dit:
01-network-manager-all.yaml
En op Ubuntu 18.04 (waar ik dit wil gaan gebruiken):
50-cloud-init.yaml
Dat klinkt dus allebei alsof ik eerst nog een ander mechanisme moet gaan uitschakelen. Is dat wel verstandig om te doen? Of moet ik misschien juist daar zijn voor het instellen van een vast IPv6 adres?
Op dit moment gebruik ik op Ubuntu 18.04 een vast IPv6 adres en dat doe ik via dit commando in /etc/rc.local:
Dit werkt, maar niet altijd: bij sommige apt upgrades valt IPv6 connectiviteit op dit adres weg (tijdens de upgrade) en moet ik via IPv4 inloggen om dit commando opnieuw uit te voeren.
Waarom is het zo super ingewikkeld om gewoon een vast IPv6 adres in te stellen?
Bestaat er ook een tutorial die klopt?
Het antwoord op mijn vraag is waarschijnlijk „dan moet je gewoon effe een tutorial op Internet volgen”.
Er zijn vast meer dan 10.000 van die tutorials, maar de grote vraag is dan: welke is goed?
Wat ik intussen begrepen heb is je in dit geval meerdere IPv6 adressen tegelijkertijd moet willen:
- Een periodiek wijzigend random IPv6 adres dat je voor uitgaand verkeer gebruikt.
- Een vast IPv6 adres dat je alleen voor binnenkomend verkeer gebruikt;
Wat ik daarna kan proberen is om het in te stellen op Ubuntu zelf. Wat ik hier en daar lees is dat je sinds Ubuntu 18.04 hiervoor moet zijn in /etc/netplan.
Echter wat ik daar zie op een vers geïnstalleerde Ubuntu 20.04 is dit:
01-network-manager-all.yaml
# Let NetworkManager manage all devices on this system network: version: 2 renderer: NetworkManager
En op Ubuntu 18.04 (waar ik dit wil gaan gebruiken):
50-cloud-init.yaml
# This file is generated from information provided by # the datasource. Changes to it will not persist across an instance. # To disable cloud-init's network configuration capabilities, write a file # /etc/cloud/cloud.cfg.d/99-disable-network-config.cfg with the following: # network: {config: disabled} network: ethernets: enx00𝓶𝓪𝓬𝓪𝓭𝓻𝓮𝓼00: addresses: [] dhcp4: true optional: true version: 2
Dat klinkt dus allebei alsof ik eerst nog een ander mechanisme moet gaan uitschakelen. Is dat wel verstandig om te doen? Of moet ik misschien juist daar zijn voor het instellen van een vast IPv6 adres?
Op dit moment gebruik ik op Ubuntu 18.04 een vast IPv6 adres en dat doe ik via dit commando in /etc/rc.local:
ip -6 addr add 2001:prov:ider:fbox:mijn:ipv6::/96 dev enx00𝓶𝓪𝓬𝓪𝓭𝓻𝓮𝓼00
Dit werkt, maar niet altijd: bij sommige apt upgrades valt IPv6 connectiviteit op dit adres weg (tijdens de upgrade) en moet ik via IPv4 inloggen om dit commando opnieuw uit te voeren.
Waarom is het zo super ingewikkeld om gewoon een vast IPv6 adres in te stellen?
Bestaat er ook een tutorial die klopt?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”