Meer Ram Geheugen PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:23
Hey iedereen,

Ik heb besloten om meer RAM-geheugen toe te voegen aan mijn pc, echter zie ik door de bomen het bos niet meer (en zoveel ken ik er nu ook niet van).

Ik merk dat het geheugen nu soms wel wat moeite heeft tijdens het gamen (zou Forza Horizon 4 willen gamen en daar voldoe ik net niet aan de optimale systeemeisen)
Videokaart is ook ietsje te zwak maar dat wil ik eerst proberen voor ik die upgrade.
Ook kwestie dat ik weer even meekan met de pc.

Dit zijn de specs van de pc:

Summary
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 8600K @ 3.60GHz 32 °C
Coffee Lake 14nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel Unknown @ 1199MHz (17-17-17-39)
Motherboard
Micro-Star International Co. Ltd. Z370 GAMING PRO CARBON AC (MS-7B45) (U3E1) 28 °C
Graphics
24M35 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (MSI) 22 °C
Storage
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-75M2NA0 (SATA ) 29 °C
111GB KINGSTON SV300S37A120G (SATA-2 (SSD)) 25 °C
465GB Seagate Expansion SCSI Disk Device (USB (SATA) ) 28 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-224DB
Audio
Realtek High Definition Audio
Operating System
Windows 10 Home 64-bit

Wat ik weet: Ik mag DDR4 RAM hebben en daar stopt de kennis ongeveer :+

Welke ram zouden jullie aanraden of zeggen jullie nee dat gaat niet helpen, systeem is te verouderd?
Denk dat dat laatste wel meevalt :+ (hoop ik)

Alvast bedankt en hopelijk hebben jullie hiermee voldoende informatie. _/-\o_

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Welke module heb je nu precies? Ik zie dat ie draait op 2400 MT/sec, maar misschien ondersteund hij XMP waardoor hij nog een tandje harder kan, hetzij via de tweede of derde XMP setting indien aanwezig (!)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wel zoals ik aangaf, ben ik absolute leek op dit gebied dus ik heb eigenlijk geen idee wat je bedoeld?
Ik hoop hier wel wat bij te leren aangezien het me wel interesseert.
Heb mijn pc ook laten samenstellen door Pc-winkel in het dorp omdat ik er zelf te weinig van ken, (voorlopig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Kijk even met bv CPU-Z of fysiek wat het exacte typenummer van de module(s) is. 'k Ga er vanuit dat je nu 1x8GB hebt, mocht het 2x4GB zijn dan zitten ze gezien de single-channel niet in de juiste sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik gebruik op de moment speccy.
Zijn jullie hier iets mee?

RAM
Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 1
Free memory slots 3
Memory
Type Unknown
Size 8192 MBytes
Channels # Single
DRAM Frequency 1200.1 MHz
CAS# Latency (CL) 17 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 17 clocks
RAS# Precharge (tRP) 17 clocks
Cycle Time (tRAS) 39 clocks
Command Rate (CR) 2T
Physical Memory
Memory Usage 61 %
Total Physical 7.96 GB
Available Physical 3.04 GB
Total Virtual 16 GB
Available Virtual 7.68 GB
SPD
Number Of SPD Modules 1
Slot #1

Type Unknown
Size 8192 MBytes
Manufacturer Crucial Technology
Max Bandwidth DDR4-2400 (1200 MHz)
Part Number CT8G4DFS824A.C8FHD1
Serial Number 403936520
Week/year 30 / 17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Je zou eenzelfde module er naast kunnen zetten: pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Oké, lijkt DDR4 2400 te zijn dus.
Tweede hands heb je dat geheugen voor weinig. Eén zo'n module erbij en je hebt meteen dual channel.

Sneller geheugen kan, maar dan moet je je module vervangen. En of je daar in de praktijk iets van merkt... Weinig denk ik.

Er staan twee modules bij V&A. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 15-05-2021 14:19 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dus als ik het goed begrijp,

Hoef ik niet persé mijn RAM te vervangen (nu zijn is het 2x 4gb toch?) en kan ik er perfect 1 extra van 8Gb bijsteken?
Waardoor het 2x4gb + 1x8gb wordt?
Of ben ik nu compleet de mist in?

Rest van het systeem is wel nog ok om even mee te kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Volgens je specdump is het 1x 8GB, wat betekent dat je niet eens dual channel draait. Je komt er maar op één keer achter, en dat is door de kast open te maken en te kijken.

Als het inderdaad 1x8GB is, dan is een tweede, gelijksoortige 8GB stick een goede upgrade. Het is niet bijster snel geheugen wat je hebt, maar het is niet helemaal rampzalig gezien je CPU (die is niet zo gevoelig voor sneller geheugen, dat is marge spelen doorgaans).

Ik weet niet wat voor videokaart je hebt, en doorgaans is dat voor games de grootste upgrade, maar de stap van single naar dual channel en 8GB naar 16GB is al groot genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Heb net ff in de kast gekeken (plexi langs zijkant, handig :p )
Ik heb 4 slots en daar zit idd 1x8Gb in.
Dus nog een latje van 8Gb erbij zoals hierboven gezegd en i'm good to go?

Dit is de videokaart:
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Manufacturer NVIDIA
Model GeForce GTX 1050 Ti
Device ID 10DE-1C82
Revision A2
Subvendor MSI (1462)
Current Performance Level Level 0
Current GPU Clock 139 MHz
Current Memory Clock 405 MHz
Current Shader Clock 405 MHz
Voltage 0.675 V
Technology 14 nm
Bus Interface PCI Express x16
Temperature 23 °C
Driver version 27.21.14.5751
BIOS Version 86.07.39.40.2f
Memory 4095 MB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Correct! :)
Wel in het juiste slot drukken. Als het goed is zit er nu eentje in A1 (eerste slot).
De tweede gaat in B1 (derde slot).

Drukken totdat je een klik hoort, of totdat de vergrendeling dicht gaat. En hij past maar op één manier. ;)

Edit:
In de manual zeggen ze dat je bij twee modules, deze moet installeren in A2 en B2.

[ Voor 106% gewijzigd door PD2JK op 15-05-2021 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:30
Beetje zonde van het geld, zo'n plexi zijkant, als je in eerste instantie niet eens doorhebt dat je daardoor naar binnen kunt kijken.

Ja, 1x8GB RAM erbij en die 1050 vervangen door een snellere videokaart. Klaar.

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Zijn er videokaarten die sneller en beter zijn zonder er je broek aan te scheuren?
Of een leuke 2dehands is ook een optie.

Zoals ik aangaf ik ben een complete leek op dit vlak en heb uiteraard ook geen zin om er €500 tegen te gooien. :+

RAM-geheugen heb ik ondertussen op de kop getikt.

Ja dat plexi-glas.. vroeger stond de pc andersom en had ik meteen door (was het ff vergeten dat er plexi was) 🤦‍♂️😅

[ Voor 59% gewijzigd door Moechy op 15-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Moechy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:08:

Part Number CT8G4DFS824A.C8FHD1
2400CL17. Dat is traag, zeker voor een K cpu op een Z moederbord. Ik adviseer om het huidige ram te vervangen voor pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B. Ja, kost 2x zoveel maar de winst is meer dan dubbel zoveel ram. Met xmp enabled loopt het op 3200C16 wat veel en veel sneller is dan 2400C17. Je oude ram verkoop je voor ~€30,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
PD2JK schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:18:
Correct! :)
Wel in het juiste slot drukken. Als het goed is zit er nu eentje in A1 (eerste slot).
De tweede gaat in B1 (derde slot).

Drukken totdat je een klik hoort, of totdat de vergrendeling dicht gaat. En hij past maar op één manier. ;)

Edit:
In de manual zeggen ze dat je bij twee modules, deze moet installeren in A2 en B2.
Dat maakt dan 2de en 4de slot waar deze in moeten?
Hoe komt het dat deze in een specifiek slot moeten? (Ben zelf technieker maar computers zijn een raadsel voor me, wel reuze-interessant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het zal te maken met het design van het PCB. Waarschijnlijk was het logischer om bepaalde sporen zodanig te leggen van DIMM slot -> LGA socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
PD2JK schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:14:
Het zal te maken met het design van het PCB. Waarschijnlijk was het logischer om bepaalde sporen zodanig te leggen van DIMM slot -> LGA socket.
Dus in dit geval is in A2 en B2 wat neerkomt op 2e en 4e socket, juist? 😅

Benieuwd wat het doet als ik mijn 2de kaartje van 8gb binnenheb. Vraag me nu wel af, stel je plugt nog eenzelfde extra 8gb kaartje in, zodat het 24gb ram geheugen word. Gaat dit nut hebben of is dit sowieso overkill? (Puur hypothetisch, ik heb sowieso genoeg aan 16gb)

Daarna eens rustig kijken naar een videokaart. Prijzen liggen hoger door het chiptekort zeker?
Geen idee wat een goede (niet al te dure, 2dehandse mag ook) videokaart zou als vervanger voor mijn 1050TI.

[ Voor 14% gewijzigd door Moechy op 15-05-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Moechy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:54:

Hoe komt het dat deze in een specifiek slot moeten? (Ben zelf technieker maar computers zijn een raadsel voor me, wel reuze-interessant)
Dan draait het in dual channel en daarmee met de dubbele gejeugenbandbreedte.

Maar zoals gezegd: een tweede net zo trage module erbij zetten is zonde van de cpu en moederbord. 2400 MT/s is zelfs onder de specs van de geheugencontroller want dat is 2666 MT/s zonder overklok. Je hebt niet voor niets een K cpu en Z moederbord gekocht neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Uszka schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Dan draait het in dual channel en daarmee met de dubbele gejeugenbandbreedte.

Maar zoals gezegd: een tweede net zo trage module erbij zetten is zonde van de cpu en moederbord. 2400 MT/s is zelfs onder de specs van de geheugencontroller want dat is 2666 MT/s zonder overklok. Je hebt niet voor niets een K cpu en Z moederbord gekocht neem ik aan.
Geen idee, ik heb het laten samenstellen door de pc-man in het dorp. Ken er zelf te weinig tot niks van om zelf te kopen. Vandaar men vraag hier ook. Probeer het ook low-budget te houden. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Daar heeft @Uszka wel een punt.
Een B360 bord + non-K cpu had beter bij dit geheugen gepast, maar het werkt, hetzij niet 'onderste uit de kan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Die termen zeggen me helaas niks. Ik lees me er links en rechts ondertussen wel wat over in maar echt volledig begrijpen doe ik het nog niet.

Heb net eenzelfde occasie ram-onderdeel op de kop getikt. Als dat toch niet goed werkt zoals het zou moeten of ik merk het zelf hard dan kan ik alsnog deze 2 verkopen en het betere gessugereerde RAM kopen.
Benieuwd wat het gaat geven.

[ Voor 45% gewijzigd door Moechy op 15-05-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Excuses daar had ik over gelezen.

Ik houd me wel aangeraden voor eventuele upgrades voor de videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:20
Hoeveel geld wil je erin steken? Want als je nu met minder dan 300 euro aankomt kan je beter geen nieuwe gpu kopen.

In eerste instantie zou ik de ramipgradedoen die hierboven al besproken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-05 23:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Moechy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:21:
Zijn er videokaarten die sneller en beter zijn zonder er je broek aan te scheuren?
Momenteel even niet, helaas...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:39
Moechy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:39:
Die termen zeggen me helaas niks. Ik lees me er links en rechts ondertussen wel wat over in maar echt volledig begrijpen doe ik het nog niet.

Heb net eenzelfde occasie ram-onderdeel op de kop getikt. Als dat toch niet goed werkt zoals het zou moeten of ik merk het zelf hard dan kan ik alsnog deze 2 verkopen en het betere gessugereerde RAM kopen.
Benieuwd wat het gaat geven.
"Een B360 bord" is een moederbord en dat je CPU een "-K" versie is betekent dat je 'm kan overclocken. Dus een ander moederbord (Zoals de B360) en een non-K CPU had beter bij je geheugen gepast. Het werkt wel gewoon maar de samenstelling is een beetje 'zeldzaam'.

Check eerst inderdaad of je het verschil gaat merken met dual channel. Mocht het verschil niet te merken zijn kan je altijd nog upgraden naar RAM geheugen dat beter bij je systeem past zoals hierboven aangeraden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Best even wachten tot het chip tekort opgelost is zeker?

Heb ondertussen een 2dehands ram-kaartje gekocht dat hetzelfde is als er nu in zit. Heeft dit niet het gewenste resultaat dan kan ik alsnog duurdere ram kopen en deze 2 kaartjes terug verkopen. Ben er alleszins benieuwd naar wat het doet van 8gb naar 16gb en dual channel te gaan.

Dual Channel kan ik eigenlijk vergelijken met 2 snelwegen toch? (Ff simplistisch uitgelegd)

[ Voor 14% gewijzigd door Moechy op 17-05-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:39
Moechy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:42:
Best even wachten tot het chip tekort opgelost is zeker?

Heb ondertussen een 2dehands ram-kaartje gekocht dat hetzelfde is als er nu in zit. Heeft dit niet het gewenste resultaat dan kan ik alsnog duurdere ram kopen en deze 2 kaartjes terug verkopen. Ben er alleszins benieuwd naar wat het doet van 8gb naar 16gb en dual channel te gaan.

Dual Channel kan ik eigenlijk vergelijken met 2 snelwegen toch? (Ff simplistisch uitgelegd)
Ja, als je een wat kleiner budget hebt is het beter om te wachten, alhoewel dat nog erg lang kan duren.

En ja, even in die taal: Het verkeer kan dan naar dezelfde bestemming via 2 wegen ipv 1 dus heb je geen file :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
wErudite schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Ja, als je een wat kleiner budget hebt is het beter om te wachten, alhoewel dat nog erg lang kan duren.

En ja, even in die taal: Het verkeer kan dan naar dezelfde bestemming via 2 wegen ipv 1 dus heb je geen file :9
Ja momenteel is daar ff geen groot budget voor. Binnenkort weer wel en 2dehands is ook altijd een optie natuurlijk.

Aha oke, duidelijk. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wat ik me nu wel nog afvroeg.
Ik zie hier verschillende keren XMP voorbijkomen, wat doet dit en wat heeft het voor voordelen?
Kan dit ook met alle RAM of enkel met bepaalde?

Sorry voor de vele vragen, allemaal nieuw voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:37

Umbrah

The Incredible MapMan

XMP is een vorm van een 'out of the box' overklok profiel. Geheugen is best complexe materies, maar om het heel simpel te stellen: hoe meer megahertz, en hoe lagere CL timing (dat balanceert zich wat... meer MHz maar hogere timing kan slechter zijn...), hoe beter de CPU presteert in taken die het geheugen gebruiken (praktisch alles). Het is alleen niet makkelijk naar rauwe FPS/data operaties etc. te vertalen, puur omdat het niet zo simpel is, en geen twee CPU's zijn hetzelfde.

Bij AMD en Intel 11th gen is het zo dat momenteel een interne bus sneller wordt van sneller geheugen, waardoor het hele systeem sneller wordt, TOT een bepaalde grens, want dan gaat er ergens een soort van verhouding lopen (waarom men wel eens zegt: bij Ryzen 3rd gen haal 3600MHz, 5000-serie 3800MHz, en Intel maakt minder uit maar 3600 LIJKT leuk te zijn vooralsnog).

Je huidige CPU is een 8600K. An-sich een leuke overklok processor, die dus sneller geheugen ondersteunt, maar coffee lake... heeft niet de beste schaling met geheugensnelheid... Tot 2666MHz gaat het redelijk in o.a. games, daarna heb je diminishing returns (voor het broertje van je CPU, maar dat is voor jou niet heel anders):

https://www.techpowerup.c...benchmark-analysis/9.html

Ik zal niet direct meer uitgeven voor sneller geheugen eigenlijk...

Geheugensnelheid en timings is vastgelegd in een standaard door JEDEC (de geheugenstandaarden organisatie, zeg maar). JEDEC gaat maar tot een bepaald niveau, terwijl je hier al leest dat we het over (VEUL) sneller geheugen hebben, en dat het vaak ook de moeite waard lijkt voor sommige processoren. En daar is XMP (soms ook wel eens DOCP genoemd) voor uitgevonden: om zonder zegen van JEDEC eigenlijk een makkelijk soort geheugen overklok uit te voeren. Het gaat zelfs zo ver dat sommige geheugensoorten amper meer een JEDEC/SPD profiel hebben aan-boord en enkel SMP. Zoals mijn eigen 3600MHz geheugen kit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktUwTt4ArX4vwKUe_Y_03r9Udas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ypczlYYflLKqAQnMmxV51rP2.png?f=user_large

Ik heb vier van die dingen in quad channel, in dus een soort permanente overklok staat (altijd al stabiel, XMP is heel veilig) gehad, voor 64GB geheugen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtBjpKCrfU1OvXLdMEw203GxFyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXQJA4t2iCP8fh0NHxkjC5nc.png?f=user_large

Quad Channel is niet iets wat jij kan, dus maak je daar geen zorgen om, enkel bepaalde processoren/moederborden kunnen dat (Intel als je modern wilt eigenlijk alleen servers, ze geven niet zo veel aandacht meer aan X299, het consumenten high-end platform, AMD steeds meer hetzelfde, maar nog wel wat updates op TRX40).

XMP is dus iets wat je eigenlijk alleen maar voordeel geeft (maar zet het gerust uit als je PC gek doet). Hoewel jij nu voornamelijk baat bij dual channel zal hebben! Je hebt de handrem nu nog op je PC ;). Over mega snel geheugen... tsja... zie de test-link hierboven en bepaal zelf of het je het geld waard is. Voor Intel zal ik niet mega snel geheugen kopen zelf... De winst is gewoon te minimaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 17-05-2021 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Moechy V&A aangeboden: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16W
Druk het RAM stevig in bankje 2en4 vanaf CPU en activeer XMP in BIOS.
ramsnelheid zal hoger klokken dan de 2133(1066) standaard. alles hoger dan 2666 is prima. Je RAM draait dan in DualChannel wat voor betere prestaties zorgt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
@Umbrah thx voor de duidelijke uitleg (voor zover ik kan volgen :p)
Er is eenzelfde latje onderweg als ik er nu heb inzitten, deze zijn dan voldoende voor mij en kan ik ook Xmp mee aanzetten als ik het goed begrijp?
Xmp zet je aan door bij het booten in je bios te gaan en xmp op ON te zetten, correct?

@Hackus thx voor het linkje maar heb momenteel 1 extra latje besteld als dat er nu in zit (2dehands) benieuwd wat verschil dit al geeft.

Sorry voor de vele vragen, ik probeer zoveel mogelijl te begrijpen van dit alles :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Helaas ondersteund jouw gekochte geheugen geen XMP. De maximum snelheid is 2400MT/s.

Overclocken kan ook (zonder XMP dus, maar dat kan een tijdrovend klusje zijn en is stabiliteit sowieso niet gegarandeerd)

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 17-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dan kijk ik wel even of ik de 16gb dual band voldoende vindt. (Ik vermoed van wel 😅)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
Net de RAM-kaartjes geïnstalleerd, so far so good! :D
Kreeg automatisch de setup van het moederbord en daar had ik inderdaad de optie voor XMP (in dit geval not supported) maar wel goed om te weten dat het zo simpel is.
Benieuwd wat het aan mijn game-ervaring veranderd, momenteel werkt het goed :D

Alleszins bedankt allemaal voor de hulp!

Pagina: 1