Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicDnS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een fotocamera voor vakantiedoeleinden en mogelijk (zeer) recreatief gebruik. Absoluut geen professioneel, niet iemand die foto's gaat bewerken en ook niet iemand die pixels gaat tellen ;)

Geen ervaren fotograaf, dus de voorkeur gaat uit naar een toestel dat relatief eenvoudig in gebruik is. Mijn 'nachtmerrie' is om voor iedere foto het gehele toestel anders in te moeten stellen. Ik wil 'gewoon' lekker plaatjes schieten en deze achteraf bewaren en soms eens bekijken.

Het wordt onze (mijn + partner) eerste fotocamera. Tot nu toe 'voldeed' de Iphone camera, maar we zijn het er wel over eens dat dat het eigenlijk net niet is.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand een goede suggestie heeft of andere goede tips.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen software en dit wordt de eerste camera.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een budget gesteld van maximaal € 650. Mocht dat sowieso veel te laag zijn voor onze doel, dan hoor ik dat ook graag uiteraard. Ik kwam een aantal toestellen tegen die redelijk overkomen, maar eigenlijk heb ik geen idee waarnaar te kijken. Onderstaande links gaan naar de MM, maar ik ben totaal niet gebonden aan die ene winkel.

https://www.mediamarkt.nl...-g7x-mark-ii-1435256.html

https://www.mediamarkt.nl...-55mm-dc-iii-1618345.html

https://www.mediamarkt.nl...-a900-zilver-1436447.html

https://www.mediamarkt.nl...-p-70-300-vr-1598408.html

Alvast enorm bedankt aan degene die meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je ook vertellen waarom de smartphone camera het net niet is? Mijn ervaring is dat je om betere resultaten te krijgen je wel iets meer moet verdiepen in de instellingen en welke lens wanneer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:53

Garyu

WW

De camera's die je linkt zijn allemaal niet slecht, maar wel zijn ze vooral heel erg verschillend van elkaar. Je hebt twee dslrs gelinkt, die zijn groter en hebben verwisselbare lenzen. Goed gebruikt zul je daarmee de mooiste resultaten kunnen halen.

Wil je liever een kleinere goede camera, dan kijk je vooral naar de grootte van de sensor, en dan is je eerste link zeker de beste. Ga je voor ultra zoom en beeldkwaliteit in mindere mate, dan zou je een bridge camera kunnen overwegen of iets als de Nikon die je linkt.

Ik zou het in jouw geval wel weten en voor de Canon G7X gaan. Goede kwaliteit beelden, makkelijk in het gebruik en licht genoeg om vaak bij je te hebben.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicDnS
Admiral Freebee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:28:
Kan je ook vertellen waarom de smartphone camera het net niet is? Mijn ervaring is dat je om betere resultaten te krijgen je wel iets meer moet verdiepen in de instellingen en welke lens wanneer te gebruiken.
Het probleem met de smartphone camera is grotendeels dat de foto's niet heel scherp ogen en dat de lens behoorlijk bekrast is geraakt. We hebben overigens beide een andere telefoon. Ik een Iphone SE, mijn partner een Iphone 7. Dat zijn qua smartphones volgens mij (maar ik weet het niet zeker) ook zeker geen hedendaagse hoogvliegers op cameragebied, zoals een Iphone 12 pro of Galaxy S21 ultra dat schijnen te zijn.

De overweging was vervolgens om een nieuwe smartphone uitsluitend voor de camera aan te schaffen, of voor het maken van foto's een losse camera voor gelegenheden zoals vakanties in het buitenland en dergelijke. De telefoons voldoen verder namelijk nog meer dan prima en van de andere upgrades die bij de duurdere modellen komen kijken, maken wij onvoldoende gebruik om de aanschaf te rechtvaardigen.
Garyu schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:51:
De camera's die je linkt zijn allemaal niet slecht, maar wel zijn ze vooral heel erg verschillend van elkaar. Je hebt twee dslrs gelinkt, die zijn groter en hebben verwisselbare lenzen. Goed gebruikt zul je daarmee de mooiste resultaten kunnen halen.

Wil je liever een kleinere goede camera, dan kijk je vooral naar de grootte van de sensor, en dan is je eerste link zeker de beste. Ga je voor ultra zoom en beeldkwaliteit in mindere mate, dan zou je een bridge camera kunnen overwegen of iets als de Nikon die je linkt.

Ik zou het in jouw geval wel weten en voor de Canon G7X gaan. Goede kwaliteit beelden, makkelijk in het gebruik en licht genoeg om vaak bij je te hebben.
Dank voor de reactie! De dslrs valt dan af. Simpelweg omdat het een eerste camera is en ik ook eerlijk moet toegeven dat onze kennis nog (ver) ontoereikend is om van 'goed gebruik' te kunnen spreken. Zoiets kan uiteraard in de toekomst leuk zijn als we ons er verder in zouden gaan verdiepen :)

Ik verwacht (kijkend naar vorige vakanties) weinig ultra zoom.

De drie aspecten die je noemt bij de Canon G7X zijn voor ons inderdaad de belangrijkste elementen.

[ Voor 35% gewijzigd door EpicDnS op 15-05-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:17
Je zou ook pricewatch: Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Zilver kunnen overwegen. Hoewel ik geen ervaring heb met deze specifieke camera, ben ik wel zeer te spreken over de kleurreproductie van Fuji camera's in het algemeen. Je houdt niet van nabewerken, dan denk ik dat je met fuji aardig tevreden gaat zijn.

Om een idee te krijgen kun je de foto's uit m'n review eens bekijken, die zijn voor het grootste deel onbewerkt.
productreview: Fujifilm Fujinon XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II Zwart review door LA-384

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 15-05-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicDnS
LA-384 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:31:
Je zou ook pricewatch: Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Zilver kunnen overwegen. Hoewel ik geen ervaring heb met deze specifieke camera, ben ik wel zeer te spreken over de kleurreproductie van Fuji camera's in het algemeen. Je houdt niet van nabewerken, dan denk ik dat je met fuji aardig tevreden gaat zijn.

Om een idee te krijgen kun je de foto's uit m'n review eens bekijken, die zijn voor het grootste deel onbewerkt.
productreview: Fujifilm Fujinon XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II Zwart review door LA-384
Dat zijn inderdaad hele mooie foto's _/-\o_ . Ik zal hem zeker in de overweging meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even klein schopje gegeven naar Aankoopadvies. Typisch gevalletje van ;-)

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zou voor dit geld kijken naar de Sony RX100VA, ZV1 of de Canon G7 X Mk iii. Als filmen in 4K je niet interesseert zou ik voor een van de voorgangers gaan en een paar honderd euro in de zak houden.

[ Voor 0% gewijzigd door PHiXioN op 15-05-2021 16:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:53

Garyu

WW

PHiXioN schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:45:
Ik zou voor dit geld kijken naar de Sony RX100VA, ZV1 of de Canon G7 X Mk iii. Als filmen in 4K je niet interesseert zou ik voor een van de voorgangers gaan en een paar honderd euro in de zak houden.
Dit zouden ook de alternatieven zijn waar ik naar zou kijken voor een point and schoot camera in het hogere segment inderdaad. De G7X mk II had de TS ook al gevonden, de RX100 is het vergelijkbare Sony alternatief.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iedere camera is geschikt voor wat je wilt kijk dus vooral naar een camera die je snapt, heb je het menu snel door ligt hij prettig in de hand snap je de bediening etc. Slechte camera's zijn er niet.
Kijk ook gerust 2e hands, zeker voor een eerst camera kan je ervaren wat je prettig vindt en wat je eisen zijn voor een volgende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicDnS
PHiXioN schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:45:
Dank! Filmen in 4k is een leuke extra, geen hard vereiste dus zal inderdaad eens op een rijtje zetten in hoeverre dat scheelt in de prijs en of dat ons de meerprijs waard is. Goed punt.
Frogmen schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:57:
Iedere camera is geschikt voor wat je wilt kijk dus vooral naar een camera die je snapt, heb je het menu snel door ligt hij prettig in de hand snap je de bediening etc. Slechte camera's zijn er niet.
Kijk ook gerust 2e hands, zeker voor een eerst camera kan je ervaren wat je prettig vindt en wat je eisen zijn voor een volgende.
Dat is ook wel een goede ja. Had nog niet nagedacht over menustructuur en dergelijke. Zal daar vanavond eens wat tijd voor reserveren om wat ervaringen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@EpicDnS
Aangezien je nog niet eerder een camera heb gehad, hou er vooral rekening mee dat met grotere camera's het al snel een gesleep gaat worden. Dus ga vooral voor eentje die je makkelijk meeneemt. De beste camera is immers degene die je bij je hebt!
En vergeet ook niet dat je met een mooie dure camera niet persé betere foto's gaat maken, want uiteindelijk is het de fotograaf die ze maakt. Dus verdiep je ook in wat basistechnieken om mooie foto's te maken. Een goede fotograaf kan met bijna elke camera een mooie foto maken, andersom vaak niet.

Ten opzichte van een smartphone ga je bij alles erop vooruit. Al kan je met de nieuwe telefoons (S20 als voorbeeld, van de week gemaakt) prima foto's maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRZzuSstvAL5ks8qZkz6L5Lkw80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UStHxzAj6AbVBQM9iWUyKudt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxrYu-eRgRZajT49eSKRSsgStEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq9ebinIohpQXzIrsDTlxYba.jpg?f=fotoalbum_medium

Persoonlijk zou ik voor een Sony RX100 gaan:
pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart

Je hebt de "luxe" dat elk ouder model goedkoper wordt, dus je kan zelf kiezen hoe duur je het wil maken.
Ook komen deze bij de V&A regelmatig voorbij. Genoeg mensen die het kopen voor een vakantie ;) en vervolgens de camera nooit meer gebruiken.
Dus kijk goed of een camera echt wel iets voor je is en dat je niet iemand anders er straks blij mee gaat maken :P Begin dus simpel en misschien wel 2e hands.
Mocht je de smaak te pakken hebben kan je altijd een mooie camera met losse lenzen kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door chrisborst op 16-05-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:17
Ik denk dat dat een lastige is hoor. Je kunt je misschien wel inlezen in de menu-structuur, maar dat is toch weer anders dan zelf gebruiken. Daarbij ben je nieuw in deze wereld, dus elk menu zal in het begin wennen en vaak ook wat zoeken zijn. Door gebruik zal je het menu beter leren kennen en veelgebruikte zaken steeds sneller kunnen vinden.

Afhankelijk van je onderwerp kan het zijn dat je compleet niet in het menu hoeft te zijn, of juist vaak instellingen moet aanpassen. In het begin zal je waarschijnlijk op de volledig automatische stand schieten en dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken om het menu, want de camera zal de diverse instellingen zelf aanpassen, vaak kies je in een snelmenu wat je onderwerp is; bijvoorbeeld portret (camera zorgt voor kleine scherptediepte), landschap (camera zorgt voor grote scherptediepte en vollere kleuren), sport (camera kiest snellere sluitertijd en tracking focus), etc.

Pas wanneer je zelf meer controle wilt hebben, wordt de vindbaarheid belangrijker. Misschien blijf je wel in de automatische stand fotograferen en heb je het menu verder helemaal niet nodig.

Ik zou dus adviseren om te kijken hoe de camera werkt. Is er een snelmenu met meestgebruikte instellingen, wat kun je daar instellen, kun je de opties in het snelmenu aanpassen. Ik heb zelf oa voor fuji gekozen vanwege de hoge mate van instelbaarheid. Er zitten diverse knopjes en wieltjes op die je zelf functies kunt toekennen. De meest standaard instellingen voor fotografie (sluitertijd, diafragma, ISO en belichtingscompensatie) hebben daardoor een dedicated knop/wieltje, waardoor ik eigenlijk niet in het menu hoef te zijn. Ik weet niet of dat ook opgaat voor de instapmodellen van Fuji, maar dat is wel iets waar je naar kunt kijken, ook of dat bij de andere camera's in je prijsrange het geval is.

Een tweede belangrijk aspect is de ergonomie van de camera, dus hoe ligt deze in de hand en zijn de knopjes goed bereikbaar voor jouw handen.

Buiten die zaken zou ik me niet tè veel verdiepen en gewoon leren in de praktijk. Na een paar maanden heb je wel een idee wat je wel en niet fijn vind aan de camera en kun je eventueel op zoek naar een camera die beter bij je nieuw ontdekte eisen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 12:43
Ik vind het moeilijk om compact-cameras aan te raden, omdat ze echt wel zijn ingehaald door smartphones. Je ziet gewoon niet voldoende verschil meer.
De compacts die jij hebt uitgekozen zijn trouwens wel goede cameras.

Mijn voorkeur is een camera met verwisselbare lenzen. De sensor is dan altijd (veel) groter dan die van een smartphone. Een lens die je erop schroeft is meestal geoptimaliseeerd om één ding goed te kunnen en daar is-ie dan ook erg goed in (daarom heb ik ook 3x zoveel uitgegeven aan lenzen als aan cameras).

Ik zou je drie dingen aanraden, binnen je budget.
1. Kijk vooral tweedehands, dan krijg je méér camera voor je geld.
2. Kijk naar micro four thirds - lekker handzame camera's en betaalbaar. Binnen jouw budget heb je makkelijk een M10 Mark II of Mark III met twee lenzen.
3. Besteed iets van 50-70 euro aan een cursus. Dat is 10% van je budget. Als je tip (2) hebt opgevolgd heb je dit geld nog over. En je haalt daarmee zo veel méér uit een camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-06 14:06
EpicDnS schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:06:
[...]

Dank! Filmen in 4k is een leuke extra, geen hard vereiste dus zal inderdaad eens op een rijtje zetten in hoeverre dat scheelt in de prijs en of dat ons de meerprijs waard is. Goed punt.

[...]

Dat is ook wel een goede ja. Had nog niet nagedacht over menustructuur en dergelijke. Zal daar vanavond eens wat tijd voor reserveren om wat ervaringen te lezen.
welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt? Heb vergelijkbare wensen en ben benieuwd welke keuze je uiteindelijk hebt gemaakt (en zo ja hoe die ook bevalt )

...

Pagina: 1