mSATA SSD wear-out - alvast een spare kopen nu het nog kan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 09:33
In één van home-lab machines (pricewatch: Intel NUC Kit D54250WYK) zit een Crucial m500 mSATA SSD (pricewatch: Crucial M500 mSata 240GB)

Nu draait dit ding al enkele jaren 24/7, en ik ben eigenlijk van plan dit nog wat langer vol te houden. Ik draai er Proxmox op en maak met regelmaat VM's aan die enigszins actief blijven (k8s gebruikt toch wel constant wat disk I/O).
Waar ik me enigszins zorgen om maak is dat deze schijf niet het eeuwige leven heeft, en dat mSATA disks steeds moeilijker te vinden worden. Op dit moment is in de Pricewatch enkel de pricewatch: Kingston KC600 (mSATA) 512GB of de pricewatch: Kingston UV500 mSATA 480GB nog goed te vinden, waarbij de KC600 waarschijnlijk een wat betere keuze is.

In Proxmox staat de wearout van de m500 nu op 26%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2pSKqDK2ZMqun_k5dnjG-98ric=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwZF4NELD8ziiUGCeO9UZ07N.png?f=fotoalbum_large

NB: fstrim in een dry-run heeft niets op te ruimen:
code:
1
2
3
fstrim --fstab --verbose --dry-run
/boot/efi: 0 B (dry run) trimmed on /dev/sda2
/: 0 B (dry run) trimmed on /dev/pve/root

Omdat in deze NUC (helaas niet het "H"-model) enkel een mSATA SSD past zou deze volledig nutteloos worden als er de schijf kapot gaat.
Ik heb wel het idee dat de storage iets trager is geworden

Dat roept bij mij twee vragen op:
  • Hoe ernstig is een wearout van 26%?
  • Hoe plausibel het zou zijn dat mSATA over een jaar of twee nog voor een redelijke prijs te vinden is, of zou ik dat risico nu voor €80 moeten afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:36
Als ze echt schaars worden, dan is er altijd nog 2ehands of aliexpress om dit soort dingen te scoren. Voor een pc-tje uit 2013 zou ik niet te veel geld op voorhand uitgeven. Kans dat 't ding zelf een keer de geest geeft is natuurlijk ook steeds groter.

De wear zou ik me niet zo druk om maken. Autobanden wissel je toch ook niet met maar 25% slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:17
Vergeet ook niet, je kan ook een sata schijven op msata aansluiten met een verloopstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 09:33
consolefreak schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:22:
Vergeet ook niet, je kan ook een sata schijven op msata aansluiten met een verloopstuk.
Volgens mij zit er zelfs een SATA connector op het moederbord, maar die past dan niet in het kastje.