In één van home-lab machines (pricewatch: Intel NUC Kit D54250WYK) zit een Crucial m500 mSATA SSD (pricewatch: Crucial M500 mSata 240GB)
Nu draait dit ding al enkele jaren 24/7, en ik ben eigenlijk van plan dit nog wat langer vol te houden. Ik draai er Proxmox op en maak met regelmaat VM's aan die enigszins actief blijven (k8s gebruikt toch wel constant wat disk I/O).
Waar ik me enigszins zorgen om maak is dat deze schijf niet het eeuwige leven heeft, en dat mSATA disks steeds moeilijker te vinden worden. Op dit moment is in de Pricewatch enkel de pricewatch: Kingston KC600 (mSATA) 512GB of de pricewatch: Kingston UV500 mSATA 480GB nog goed te vinden, waarbij de KC600 waarschijnlijk een wat betere keuze is.
In Proxmox staat de wearout van de m500 nu op 26%
/f/image/AwZF4NELD8ziiUGCeO9UZ07N.png?f=fotoalbum_large)
NB: fstrim in een dry-run heeft niets op te ruimen:
Omdat in deze NUC (helaas niet het "H"-model) enkel een mSATA SSD past zou deze volledig nutteloos worden als er de schijf kapot gaat.
Ik heb wel het idee dat de storage iets trager is geworden
Dat roept bij mij twee vragen op:
Nu draait dit ding al enkele jaren 24/7, en ik ben eigenlijk van plan dit nog wat langer vol te houden. Ik draai er Proxmox op en maak met regelmaat VM's aan die enigszins actief blijven (k8s gebruikt toch wel constant wat disk I/O).
Waar ik me enigszins zorgen om maak is dat deze schijf niet het eeuwige leven heeft, en dat mSATA disks steeds moeilijker te vinden worden. Op dit moment is in de Pricewatch enkel de pricewatch: Kingston KC600 (mSATA) 512GB of de pricewatch: Kingston UV500 mSATA 480GB nog goed te vinden, waarbij de KC600 waarschijnlijk een wat betere keuze is.
In Proxmox staat de wearout van de m500 nu op 26%
/f/image/AwZF4NELD8ziiUGCeO9UZ07N.png?f=fotoalbum_large)
NB: fstrim in een dry-run heeft niets op te ruimen:
code:
1
2
3
| fstrim --fstab --verbose --dry-run /boot/efi: 0 B (dry run) trimmed on /dev/sda2 /: 0 B (dry run) trimmed on /dev/pve/root |
Omdat in deze NUC (helaas niet het "H"-model) enkel een mSATA SSD past zou deze volledig nutteloos worden als er de schijf kapot gaat.
Ik heb wel het idee dat de storage iets trager is geworden
Dat roept bij mij twee vragen op:
- Hoe ernstig is een wearout van 26%?
- Hoe plausibel het zou zijn dat mSATA over een jaar of twee nog voor een redelijke prijs te vinden is, of zou ik dat risico nu voor €80 moeten afkopen.