paneel bij plaatsen en verschil opvangen met tigo optimizer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-06 21:34
Ik heb een string van 6x Trina panelen van 345wp op een SMA omvormer
Nu wil ik hier 1 paneel bij zetten van 400wp
Ik zag op de site van Tigo staan dat tot 25% afwijking van stroom en of spanning mogelijk moet zijn.

Maar nu vraag ik me af moet ik achter het nieuwe paneel 1 optimizer plaatsen of juist achter de 6 oudere panelen?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 21:07
Zijn de oude panelen 60 cells / 120 half cells of 72 cells / 144 half cells?
En de nieuwe? Kun je een linkje naar de datasheets delen?
Liggen ze in dezelfde richting en helling?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

_Arthur

blub

En welke SMA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En welke Tigo, de oude types zijn mogelijk niet geschikt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvbfo2YCbQPDQouc7KJS6tlvuCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DeM4Nr9fAE55zmDGcRhfSFg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze panelen en de Sunny Boy 4.0-1AV-41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tigo's kunnen toch alleen uitgaand voltage verlagen om de stroom door een slecht presterend paneel op peil te houden zodat de stroom ongehinderd door de rest kan lopen? Het zijn geen buck-boost optimizers zoals SolarEdge (die je sowieso niet kan gebruiken met SMA)

(Als het al zou werken zouden er dus Tigo's onder de 6 bestaande panelen moeten, en dat gaat niet rendabel zijn) ... of sla ik de plank lekker mis?

En waarom een 4kW omvormer voor 2kWp aan panelen :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Ronald schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:08:
Tigo's kunnen toch alleen uitgaand voltage verlagen om de stroom door een slecht presterend paneel op peil te houden zodat de stroom ongehinderd door de rest kan lopen? Het zijn geen buck-boost optimizers zoals SolarEdge (die je sowieso niet kan gebruiken met SMA)

(Als het al zou werken zouden er dus Tigo's onder de 6 bestaande panelen moeten, en dat gaat niet rendabel zijn) ... of sla ik de plank lekker mis?

En waarom een 4kW omvormer voor 2kWp aan panelen :?
Oh ja. ik wilde de vraag zo simpel mogelijk maken. maar er zitten 2 strings van 6 panelen aangesloten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Oke je hebt moderne 60 cells / 120 half cells panelen.
https://static.trinasolar...yM_DE06M.08(II)_2020A.pdf

Ik zou panelen zoeken met ongeveer dezelfde stroom en een factor 72/60 hoger voltage. Bijvoorbeeld deze 415 Wp JA-solar panelen.
https://www.winkelman-zon...ono-perc-z-120028466.html

En dan helemaal geen Tigo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
busscherski schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:42:
En welke Tigo, de oude types zijn mogelijk niet geschikt.
Wat is het verschil met de oude en nieuwe modellen?
Ik zie alleen de TS4-A-X vs. TS4-R-X deze zou elektrisch het zelfde moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je een paneel met een andere stroom dan je oude panelen kiest kan een Tigo dat issue denk ik niet oplossen. Zie Ronald in "paneel bij plaatsen en verschil opvangen met tigo optimizer"

Als je het juiste paneel kiest heb je geen Tigo nodig. Scheelt je de investering en je hebt een ding minder dat kapot kan.

Of die Tigo's compatible zijn kun je zien aan de datasheets, of het voltage, stroom en vermogen binnen de specs blijft. (het lijkt me weggegooid geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
bedankt voor het mee denken. een paneel met een zelfde stroom had ik nog niet aan gedacht.
@Ronald Ik denk ook dat het zo werkt maar ik zal het eens uitzetten bij tigo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dewim1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:52:
bedankt voor het mee denken. een paneel met een zelfde stroom had ik nog niet aan gedacht.
@Ronald Ik denk ook dat het zo werkt maar ik zal het eens uitzetten bij tigo.
Wat denk je dat ze gaan antwoorden? 8)7
Ik vermoed dat ze je zoveel mogelijk Tigo's gaan proberen te verkopen...

Als je een onafhankelijker bron kunt vinden zou ik dat doen.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Of installeren zonder Tigo om te kijken of het allemaal goed werkt. (dat doet het)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gewoon een paneel erbij plaatsen die een vergelijkbare stroom heeft onder de STC condities.

Tigo is een buck-converter en kan dus alleen spanning verlagen en stroom verhogen. Waarschijnlijk heeft je nieuwe paneel al een hogere stroom, dus dan lijkt me Tigo op dit paneel totaal geen zin hebben.

Kies dus een paneel met een vergelijkbare stroom. Zeg +/- 2,5%. 9,7A tot 10,3A STC lijkt me mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
@Dre @busscherski @Ronald
Hier nog de reactie van Tgo:

Thank you for contacting us.
It is recommended to put the optimizers on the modules with less power (6*345W),
in order to do not cut production to the module with greater power (400W).
The vice-versa is not profitable.
We suggest, therefore, using the optimizers on all the modules to get the best possible production result.

Ik heb voor dit paneel gekozen en geen optimizers
https://webshop.solarclar...black-white-half-cut-perc
ietss hogere I dan de 2,5% voorgesteld door Dre

Ik ga de strings iets aanpassen. (of jullie moeten betere ideeënn hebben ?)
1 : 8 x 345
2: 4x 345 + 2x 410

ben erg benieuwd wat er van de 410wp overblijft
Ik hoop zelf minimaal:
De stroom van de string 10A x voltage van het nieuwe paneel 38,1V is = 381 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

We suggest, therefore, using the optimizers on all the modules to get the best possible production result.
Haha, ja dat zou ik ook zeggen als ik hun was :D

String indeling lijkt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
It is recommended to put the optimizers on the modules with less power (6*345W),
in order to do not cut production to the module with greater power (400W).
The vice-versa is not profitable.
Als de panelen met het lagere vermogen ook een lagere stroom hebben dan klopt dit verhaal. Bij gelijke stroom en het enige verschil is 60 cells vs 72 cells dan is er geen effect.

Ik zie dat je een paneel gekozen hebt met hogere stroom dan de anderen, vermoed dat het nu een 380 Wp paneel wordt ja. Niet dat het een groot verschil is maar waarom niet een van mijn suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
busscherski schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:49:
[...]

Als de panelen met het lagere vermogen ook een lagere stroom hebben dan klopt dit verhaal. Bij gelijke stroom en het enige verschil is 60 cells vs 72 cells dan is er geen effect.

Ik zie dat je een paneel gekozen hebt met hogere stroom dan de anderen, vermoed dat het nu een 380 Wp paneel wordt ja. Niet dat het een groot verschil is maar waarom niet een van mijn suggesties?
Eigenlijk 3 redenen

De hoek van de 2 extra panelen is iets minder stijl dus dit zou stroom volgens sma sunny design weer wat lager maken.
De maat: door de 20 cm ruimte kan ik nog net op het platte dak om de panelen schoon te maken
Prijs heb een een account bij solarclarity +verzend kosten winkelman zijn fors scheelt aan verzend kosten alleen al 50 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dat lijken me wel goede redenen :)

Pagina: 1