Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 08:26
Ik heb mijn Huawei P10 lite sinds december 2017, en nu begint de batterij echt lastig te worden.
Ik overweeg die te vervangen, voor 40 euro kan ik dit laten doen (is vastgelijmd en heb daar zelf de skills niet voor) en zo kan hij weer 2-3 jaar mee. Want aan dagelijks gebruik heb ik echt genoeg er mee.

Nu de vraag is, hij wordt niet meer ondersteund door Android/security updates.
1 sept 2020 security patched, Android 8.0, geen verdere updates mogelijk.

Hoe onveilig is dit echt?
Zijn er gevallen bekend dat GSM's gehacked of misbruikt worden door een niet uptodate OS?
Hoe gaat dit in zijn werk? Ik update mijn apps wel via de Play Store, zeker alles dat met geld te maken heeft. Maar verder gebruik ik Chrome en Gmail en Whatsapp, meer niet, installeer er geen vage APK's op ofzo.

Want ik zie geen reden om de hele GSM weg te pleuren omdat er 1 onderdeel niet meer naar behoren werkt....

Beste antwoord (via Satangel op 17-05-2021 10:29)

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03
Valt allemaal enorm mee.
Waarom ? Als je kijkt naar het Android spectrum qua versies dan zie je dat er behoorlijk wat diversiteit is tussen de diverse Androids.
Dit vertaald zich in het feit dat de miljarden gebruikers verdeeld zijn over de diverse versies.
Natuurlijk is het aandeel op een stokoude Android 5 of 6 niet heel groot maar als je gaat kijken naar bijv. een Android 8 dan ga je nog honderden miljoenen gebruikers vinden, en hetzelfde geld voor 9 waar nog meer mensen op zitten, en dan natuurlijk de meesten op 10.

Als het zo onveilig was dan hadden we massale hacks gezien en miljoenen rekeningen geplunderd zien worden. Dit is niet de realiteit.
De versies van Malware en hacks zijn allemaal terug te leiden naar installatie van software die vaak buiten de playstore gebeurd.

Kortom, je zit veilig, no worries.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is een custom ROM geen idee?
https://forum.xda-develop...-huawei-p10-lite.4064115/

Dan krijg je nog een tijdje updates en kun je ook nog even verder met de huidige smartphone.

Overigens zou ik wel goed opletten waar je de batterij laat vervangen. In deze branche werken een hoop cowboys die ofwel kwalitatief slechte (Chinese) batterijen gebruiken en/of eigenlijk niet de juiste skills hebben om een batterij te vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Bomberman71
Valt allemaal enorm mee.
Waarom ? Als je kijkt naar het Android spectrum qua versies dan zie je dat er behoorlijk wat diversiteit is tussen de diverse Androids.
Dit vertaald zich in het feit dat de miljarden gebruikers verdeeld zijn over de diverse versies.
Natuurlijk is het aandeel op een stokoude Android 5 of 6 niet heel groot maar als je gaat kijken naar bijv. een Android 8 dan ga je nog honderden miljoenen gebruikers vinden, en hetzelfde geld voor 9 waar nog meer mensen op zitten, en dan natuurlijk de meesten op 10.

Als het zo onveilig was dan hadden we massale hacks gezien en miljoenen rekeningen geplunderd zien worden. Dit is niet de realiteit.
De versies van Malware en hacks zijn allemaal terug te leiden naar installatie van software die vaak buiten de playstore gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:25

13art

Moderator Mobile
Niet updaten is jezelf bloodstellen aan risico's. Dat is zo met elk besturingssysteem. Volgens Kaspersky zijn veel Android systemen onveilig door een gebrek aan updates (ik heb niet het hele artikel gelezen dus zal ook wel te maken hebben met promoten van eigen software, maar ze linken ook naar een onderzoek gedaan door Cambridge).

De vraag is alleen in hoeverre zwakke plekken in (verouderde) systemen uitgebuit worden. Ik kan me niet herinneren gelezen te hebben dat dit op grote schaal uitgebuit/misbruikt werd. Veilig zou ik het dus niet willen noemen, loop je een groot risico? Dat valt dan wel weer mee denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 16-05-2021 16:22 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bomberman71
De feiten liegen er niet om …. Laat mij eens een massale hack zien !
Daadwerkelijk uitgevoerd en miljoenen mensen geraakt ….
Juist, die zijn er niet.
Er zijn veel laboratoria exploits te vinden (oa Stagefright) die in de praktijk niet uit te voeren waren.
Vergis je niet in de complexiteit mbt Android. Allemaal verschillende versies, 1000en verschillende toestel modellen en iedere fabrikant met hun eigen schil erop en ook daar zitten weer versie verschillen tussen.
Succes met een exploit of hack die op alles gaat werken.

De echte focus ligt op de grote zwakte, de gebruiker dus. Simpele fishing mails lijken nog steeds erg effectief te zijn en natuurlijk het gebruik van simpele wachtwoorden.
Dit heeft niks met een OS versie te maken en gebeurd ook gewoon op IOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

Achterop lopen is niet goed.
Echter zijn er meer zaken die op android spelen dan alleen het hoofd build nummer.
Ook de maandelijkse patches spelen een belangrijke rol.
En volgens mij is ook daar gebleken dat sommige fabrikanten wel patch mei 2021 zeggen.
Maar dat wil niet zeggen dat alle CVE's ook daadwerkelijk zijn gedicht.

Veel systemen hebben eigen skins of kleine aanpassingen waardoor ook een recent toestel mogelijk issues heeft.

Ik heb nog niet direct een groot issue gezien dat alle android systemen met versie 8 nu een groot risico lopen.
Het grotere risico zit volgens mij meer in bepaalde apps.
Of, zoals zo vaak, gewoon op elke link klikken in je mail, whats app etc.

Toch zou ik persoonlijk wel bij willen blijven. En als mijn toestel geen updates meer ontvangt.
Overstappen op een CR met updates of een nieuw toestel halen (gelukkig zien we meer en meer fabrikanten een jaartje extra onderteuning geven).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:16

Grvy

Bot

Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:36:
Juist, die zijn er niet.
Er zijn veel laboratoria exploits te vinden (oa Stagefright) die in de praktijk niet uit te voeren waren.
Vergis je niet in de complexiteit mbt Android. Allemaal verschillende versies, 1000en verschillende toestel modellen en iedere fabrikant met hun eigen schil erop en ook daar zitten weer versie verschillen tussen.
Succes met een exploit of hack die op alles gaat werken.

De echte focus ligt op de grote zwakte, de gebruiker dus. Simpele fishing mails lijken nog steeds erg effectief te zijn en natuurlijk het gebruik van simpele wachtwoorden.
Dit heeft niks met een OS versie te maken en gebeurd ook gewoon op IOS.
Wat boeit mij het nou of het op alles werkt als ik juist 1 van de ongelukkige ben die opeens honderden euro's lichter is (internetbankieren) vanwege een lek OS zonder security updates?

Ze hebben er maar 1 nodig met wat geld.. niet honderden.. :P

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Blokker_1999

Full steam ahead

@Bomberman71, er heeft maar 1 nieuwe exploit zoals stagefright te komen en je hebt opnieuw een groot probleem. Je spreekt van dat het grootste risico zit bij software van buiten de store om, maar dat is niet correct. Anders zouden we niet regelmatig beveiligingsupdates van het OS krijgen.

Ik zou trouwens zeggen: lees je even in in stagefright, want dat was wel degelijk relatief eenvoudig te misbruiken. Een toestel dat vatbaar was voor deze bug kon je expoiteren zonder tussenkomst van de gebruiker. Een MMS sturen naar het toestel was voldoende, al de rest gebeurde in de achtergrond. Maar in de basis was zowat alle software die gebruik maakte van de mediaplayback functionaliteit door libstagefright vatbaar voor die bug.

Wanneer een fabrikant geen updates meer voorziet zou ik toch echt uitkijken naar ofwel een andere manier om een up to date OS erop te krijgen, danwel een ander toestel dat weer voor jaren ondersteund zal worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:36:
Juist, die zijn er niet.
Wat is dit nou voor stemmingmakerij? Dat er geen miljoenen mensen dagelijks gehackt worden, betekent niet dat er geen risico bestaat.

Uiteindelijk gaat het allemaal om kans en het verkleinen van risico's. Als je onverhoopt toch een keer gehackt wordt oid, dan maakt het voor jou uiteindelijk niet uit of jij 1 van de 3 was waarbij dat is gebeurd, of 1 van de 300 miljoen mensen...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Er is dagelijks ook een kans dat je hart ermee stopt en je dood neer valt.
Alles is mogelijk en de kans is extreem klein dat er wat gaat gebeuren.
Dit is niet iets van de laatste 2 jaar maar iets van de laatste jaren en men is er echt wel mee bezig om de boel te hacken.
Het feit dat niemand hier met echt goede voorbeelden kan komen zegt genoeg.

Nogmaals, zeker in tijden waarbij de meesten hun geld, crypto, en gevoelige data beheren middels een smartphone is het zeker de moeite waard als crimineel om daar je slag te slaan.
Feit dat we daar geen echte mass exploits zien zegt genoeg, het is gewoon niet eenvoudig uit te voeren.
Stemmingmakerij is mensen angst aanpraten op basis van onzin praat en het niet kunnen aantonen van echte feiten, echte voorbeelden van massale hacks !

Mocht je je niet safe voelen dan switch je gewoon naar een ander systeem of je gaat gewoon compleet offline.

[ Voor 9% gewijzigd door Bomberman71 op 16-05-2021 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:06:
Er is dagelijks ook een kans dat je hart ermee stopt en je dood neer valt.
Alles is mogelijk en de kans is extreem klein dat er wat gaat gebeuren.
Dit is niet iets van de laatste 2 jaar maar iets van de laatste jaren en men is er echt wel mee bezig om de boel te hacken.
Het feit dat niemand hier met echt goede voorbeelden kan komen zegt genoeg.

Nogmaals, zeker in tijden waarbij de meesten hun geld, crypto, en gevoelige data beheren middels een smartphone is het zeker de moeite waard als crimineel om daar je slag te slaan.
Feit dat we daar geen echte mass exploits zien zegt genoeg, het is gewoon niet eenvoudig uit te voeren.
Stemmingmakerij is mensen angst aanpraten op basis van onzin praat en het niet kunnen aantonen van echte feiten, echte voorbeelden van massale hacks !

Mocht je je niet safe voelen dan switch je gewoon naar een ander systeem of je gaat gewoon compleet offline.
Het is allemaal niet zo zwart/wit :z Het is niet óf miljoenen slachtoffers elke dag óf maar helemaal geen internet gebruiken.

Een device wat al jaren geen software updates meer heeft gehad loopt meer risico. Punt. Dat gaat misschien om 'slechts' een verhoogde kans van 0,1% naar 0,5%, maar door te doen alsof dat niks is, is niet goed.

Hoe vaak heb jij al een auto-ongeluk gehad? Hopelijk nog nooit, maar waarschijnlijk draag je toch altijd een autogordel. Waarom? De kans op een auto-ongeluk is zeer klein, en er gaan geen miljoenen mensen per dag dood aan auto-ongelukken.

Mijn punt is vooral: prima om te zeggen 'het risico is heel klein, maak je geen zorgen'. Niet prima is om te zeggen 'er is geen risico, maak je geen zorgen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Bomberman71 wat een drogredenatie zeg. Man man, kom op zeg.

Als ik mezelf kon beschermen tegen een hartaanval door elke twee jaar een hartupdate te doen, hey mag ik alsjeblieft vooraan?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:06:
Je roept heel veel, maar kan je het ook onderbouwen aan de hand van artikelen oid? Of is dit allemaal puur eigen invulling en speculatie?
Hier wordt in ieder geval gezegd dat je zonder updates wel degelijk een risico loopt. Wat ook het meest logische is. Dat er nu nog niet massaal aanvallen zijn wil niet zeggen dat die er ook niet zullen komen. Juist vanwege de reden die je zelf aangeeft, mensen doen veel meer op hun telefoon. Ik twijfel er dan ook niet aan dat in de onderwereld men echt wel bezig is om te kijken hoe er misbruik gemaakt kan worden van beveiligingslekken op telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Hahn schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Het is allemaal niet zo zwart/wit :z Het is niet óf miljoenen slachtoffers elke dag óf maar helemaal geen internet gebruiken.

Een device wat al jaren geen software updates meer heeft gehad loopt meer risico. Punt. Dat gaat misschien om 'slechts' een verhoogde kans van 0,1% naar 0,5%, maar door te doen alsof dat niks is, is niet goed.

Hoe vaak heb jij al een auto-ongeluk gehad? Hopelijk nog nooit, maar waarschijnlijk draag je toch altijd een autogordel. Waarom? De kans op een auto-ongeluk is zeer klein, en er gaan geen miljoenen mensen per dag dood aan auto-ongelukken.

Mijn punt is vooral: prima om te zeggen 'het risico is heel klein, maak je geen zorgen'. Niet prima is om te zeggen 'er is geen risico, maak je geen zorgen'.
Als jij je goed voelt bij woordspelingen dan moet je dat vooral doen.
Laat de TS zelf bepalen hoe hij de dreiging ziet.
Ik geef hem mijn visie en ik staaf dat met de cijfers en feiten.
Niks in dit leven is waterdicht of zeker, afgezien van de dood en belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Bomberman71 ik mis je feiten en cijfers.. ik zie alleen maar heel veel.. "roepen".
Voornamelijk niet gehinderd door kennis.

edit: wat @13art zegt dus... :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grvy op 16-05-2021 17:25 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
13art schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Je roept heel veel, maar kan je het ook onderbouwen aan de hand van artikelen oid? Of is dit allemaal puur eigen invulling en speculatie?
Hier wordt in ieder geval gezegd dat je zonder updates wel degelijk een risico loopt. Wat ook het meest logische is. Dat er nu nog niet massaal aanvallen zijn wil niet zeggen dat die er ook niet zullen komen. Juist vanwege de reden die je zelf aangeeft, mensen doen veel meer op hun telefoon. Ik twijfel er dan ook niet aan dat in de onderwereld men echt wel bezig is om te kijken hoe er misbruik gemaakt kan worden van beveiligingslekken op telefoons.
Jij probeert het om te draaien.
Dus als ik zeg dat aliens niet bestaan dan ga jij roepen dat ik met bewijzen moet komen die aantonen dat ze niet bestaan.
Ja, de wereld op zijn kop.
Zou leuk zijn als je zo ook kijkt naar de rechtstaat en je dus direct schuldig bent en je onschuld moet aantonen.

Welkom in de echte wereld, hier bekijken we risico’s op basis van voorvallen en daadwerkelijke data.
Jullie roepen zelf van alles maar kunnen geen massale hacks aantonen en geloof me dat dit soort ‘onveilige Android hacks’. breed zouden worden uitgemeten in het nieuws.
Is de kans dan 0 ? Nee, niks is compleet uit te sluiten maar het feit dat Android niks nieuws (men loopt al jaren achter met trage updates, soms geen updates meer, etc) en we geen echte voorbeelden kunnen geven zegt genoeg.
En ja, men is er echt wel mee bezig, daar kun je op rekenen.

Waar denk je dat daadwerkelijk de focus ligt voor hackers ? Doe eens een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Bomberman71 volgens mij kwam men hier al met een aantal voorbeelden maar die werden 'selectief' naast je neergelegd.

Bijv @Blokker_1999 kwam met het Stagefright voorbeeld maarjah toen kwam jij met "Kan niet!" tjah.. dan wordt het lastig.

Overigens draai jij hier de wereld om. Je vraagt namelijk om bewijs voor iets wat algemene kennis is.
Als je dan wilt dat wij bewijzen waarom dat algemene kennis is, zul jij eerst met 'bewijs' moeten komen dat de algemene kennis niet klopt.

[ Voor 34% gewijzigd door Grvy op 16-05-2021 17:33 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Grvy schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:24:
@Bomberman71 ik mis je feiten en cijfers.. ik zie alleen maar heel veel.. "roepen".
Voornamelijk niet gehinderd door kennis.

edit: wat @13art zegt dus... :P
Over roepen gesproken. Lollig proberen te zijn met iets meer dan oneliners en anderen na te praten.
Typische Tweaker default reactie, “kom eens met cijfers ….”

Ik hoef helemaal niets, ben niemand wat verplicht.
Nogmaals, je wilt mee doen in het gesprek en bent niks anders als een meeloper die bewijs wilt zien dat spoken niet bestaan.

Laat mij een praktijk voorbeeld zien van stagefright. Laat mij eens zien de groepen mensen die getroffen zijn.
Juist ja, dat kan je niet laten zien omdat het helemaal geen issue was.

[ Voor 13% gewijzigd door Bomberman71 op 16-05-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:29:
[...]

Dus als ik zeg dat aliens niet bestaan dan ga jij roepen dat ik met bewijzen moet komen die aantonen dat ze niet bestaan.
Zou leuk zijn als je zo ook kijkt naar de rechtstaat en je dus direct schuldig bent en je onschuld moet aantonen.

Welkom in de echte wereld, hier bekijken we risico’s op basis van voorvallen en daadwerkelijke data.
Jullie roepen zelf van alles maar kunnen geen massale hacks aantonen en geloof me dat dit soort ‘onveilige Android hacks’. breed zouden worden uitgemeten in het nieuws.
Is de kans dan 0 ? Nee, niks is compleet uit te sluiten maar het feit dat Android niks nieuws (men loopt al jaren achter met trage updates, soms geen updates meer, etc) en we geen echte voorbeelden kunnen geven zegt genoeg.

toon volledige bericht
Ik link in ieder geval nog artikelen waar oa gesproken wordt door experts. Jij roept een hoop maar onderbouwt verder niks. Jij bent diegene die iets probeert om te draaien hier.

Als iemand vraagt of aliëns bestaan (TS die vraagt of niet updaten onveilig is) dan ga je niet ver komen met ja ze bestaan of nee ze bestaan niet. Dan ga je dit proberen te onderbouwen met informatie. Kortom ga je hier dus onderbouwen waarom een niet geüpdate Android systeem wel of niet veilig zou zijn. En dan is linken naar artikelen waarin experts aan het woord zijn van meer waarde dan een lukrake user die iets roep en zijn/haar eigen ideeën uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:29:
[...]

toon volledige bericht
Je blijft maar hameren op 'massale hacks'... Om je eigen beeldspraak te gebruiken: als ik wil bewijzen dat aliens bestaan hoef ik niet te bewijzen dat er miljoenen aliens bestaan, ik hoef alleen maar 1 alien te ontdekken.

Hier heb je een voorbeeld van één alien daadwerkelijke hack, omdat bedrijven niet volledig up-to-date waren: 1200 Nederlandse bedrijven zijn getroffen door een lek bij Microsoft.

Je onderliggende punt van 'het gebeurt totaal niet vaak, maak je geen zorgen' was overigens prima, maar doordat je jezelf blijkbaar tot de tand wilt blijven verdedigen, blijf je maar naar de extremen gaan.

Lang verhaal kort: Is het risico heel klein? Ja. Ben je 100% veilig? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Hahn schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Je blijft maar hameren op 'massale hacks'... Om je eigen beeldspraak te gebruiken: als ik wil bewijzen dat aliens bestaan hoef ik niet te bewijzen dat er miljoenen aliens bestaan, ik hoef alleen maar 1 alien te ontdekken.

Hier heb je een voorbeeld van één alien daadwerkelijke hack, omdat bedrijven niet volledig up-to-date waren: 1200 Nederlandse bedrijven zijn getroffen door een lek bij Microsoft.

Je onderliggende punt van 'het gebeurt totaal niet vaak, maak je geen zorgen' was overigens prima, maar doordat je jezelf blijkbaar tot de tand wilt blijven verdedigen, blijf je maar naar de extremen gaan.

Lang verhaal kort: Is het risico heel klein? Ja. Ben je 100% veilig? Nee.
Waar roep ik dat je 100% veilig zit ?
Kijk eens naar mijn eerste post.

Woorden als ‘het valt wel mee’ ‘je zit veilig’ zijn de woorden die ik gebruik.
Nergens zeg ik dat alles 100% is maar het risico is te verwaarlozen.

Vraag, woon jij hier in Nederland veilig ?
De meesten mensen zullen direct JA zeggen, en dat terwijl er bijna dagelijks mensen vermoord worden.
Kortom, niemand zou dus JA kunnen zeggen in jouw logica.
Ik zie het anders, de kans is extreem klein en derhalve te verwaarlozen en durf dus JA te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Bomberman71 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Waar roep ik dat je 100% veilig zit ?
Kijk eens naar mijn eerste post.

Woorden als ‘het valt wel mee’ ‘je zit veilig’ zijn de woorden die ik gebruik.
Nergens zeg ik dat alles 100% is maar het risico is te verwaarlozen.

Vraag, woon jij hier in Nederland veilig ?
De meesten mensen zullen direct JA zeggen, en dat terwijl er bijna dagelijks mensen vermoord worden.
Kortom, niemand zou dus JA kunnen zeggen in jouw logica.
Ik zie het anders, de kans is extreem klein en derhalve te verwaarlozen en durf dus JA te zeggen.
De vraag van TS is letterlijk 'hoe onveilig is dit echt?', wat om nuance vraagt. Jij reageerde met:
Daar zit geen nuance in.

Toegegeven, eerder in je post zit wel enige nuance, maar ik blijf erbij dat 'er zijn geen hacks waarin miljoenen mensen de dupe zijn, dus je zit veilig' een oversimplificatie is. Details zijn belangrijk, al helemaal als de hoofdvraag erom vraagt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 16-05-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quartex
  • Laatst online: 11-12-2024

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

Is iedereen opeens vergeten dat de meeste security updates nu via de Play Store gaat? Project Treble etc.

Ookal als je geen OEM security updates meer krijgt betekent niet dat je helemaal geen security updates meer krijgt.

Alle serieuze OS security updates (zoals Stagefright achtige 'bugs') gaat tegenwoordig automatisch via de Play Store.

Al die andere security updates die je krijgt zijn voornamelijk van de OEM met bugfixes voor hun skin en (bloat) software.

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
quartex schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:09:
Is iedereen opeens vergeten dat de meeste security updates nu via de Play Store gaat? Project Treble etc.

Ookal als je geen OEM security updates meer krijgt betekent niet dat je helemaal geen security updates meer krijgt.

Alle serieuze OS security updates (zoals Stagefright achtige 'bugs') gaat tegenwoordig automatisch via de Play Store.

Al die andere security updates die je krijgt zijn voornamelijk van de OEM met bugfixes voor hun skin en (bloat) software.
Goed punt !
Alhoewel ik niet weet hoe ver Treble terug gaat qua OS versie. Volgens mij zal je wel aan een minimale Is versie moeten voldoen om in aanmerking te komen.

Quarter, tijd geleden dat ik die naam gezien heb.
Amiga for ever !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 08:26
Bomberman71 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:38:
[...]

Goed punt !
Alhoewel ik niet weet hoe ver Treble terug gaat qua OS versie. Volgens mij zal je wel aan een minimale Is versie moeten voldoen om in aanmerking te komen.

Quarter, tijd geleden dat ik die naam gezien heb.
Amiga for ever !
Op basis van deze link is mijn GSM supported

Heel erg bedankt, super interessant.

Bedankt iedereen voor de vele , toch ietwat geruststellende replies. Is zoals ik dacht eigenlijk, batterij vervangen en ik kan weer jaren verder.

Nu gewoon iemand vinden die een goeie batterij (die niet jaren op de schap lag) kwalitatief kan installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 14:09
@Satangel
Je zou het ook kunnen checken met deze tool:
https://play.google.com/s...s?id=tk.hack5.treblecheck

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
Het is allemaal een beetje hetzelfde met de begintijd van het tele bankieren, oftewel online bankieren.
"Het was niet veilig, het was te hacken, etc etc.". Dat hoorde je destijds links en rechts.
"Ik begin er niet aan ! Ga gewoon lekker naar de bank .... "
Nog geen enkele keer is het voorgekomen dat hier een bank echt gehacked is en dus digitaal leeg getrokken.

Wat we zagen waren babbeltrucs, pincodes stelen, skimming, TAN codes die men liet slingeren en ga zo maar door. Velen van deze zaken vallen onder phishing of ordinaire diefstal.
We hebben nog nooit de ABN AMRO gehacked zien worden en honderdduizenden bankrekeningen leeg gezien.
Nu decennia verder kunnen we stellen dat het online bankieren toch echt wel veilig is mbt echte hacking.

[ Voor 13% gewijzigd door Bomberman71 op 17-05-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Satangel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Op basis van deze link is mijn GSM supported

Heel erg bedankt, super interessant.

Bedankt iedereen voor de vele , toch ietwat geruststellende replies. Is zoals ik dacht eigenlijk, batterij vervangen en ik kan weer jaren verder.

Nu gewoon iemand vinden die een goeie batterij (die niet jaren op de schap lag) kwalitatief kan installeren
Helaas, maar Project Treble wordt in het algemeen gezien als een faal project. Fabrikanten doen er gewoon te weinig mee. Dat je device supported is betekent niet dat het ook daadwerkelijk komt.

Dat het misschien later in het jaar wel op gang komt.. maybe.. maar as of now.. not alot changed.

(bijv: https://www.computerworld...pgrade-fix-explained.html)
More than anything, what we're seeing serves to highlight a stark reality of the Android upgrade situation: Regardless of what improvements are made to the technical part of the process, most manufacturers simply aren't motivated to make timely and reliable upgrades a priority. And why should they? Post-sales software support requires a fair amount of time and resources, even with Treble's adjustments in place, and all of that effort brings little tangible benefit to the typical third-party Android device maker.
Ik zou daar dus absoluut niet op vertrouwen.

Overigens als we het dan specifiek over Huawei hebben dan is er natuurlijk de Huawei trade ban.

https://www.androidplanet...emen-android-smartphones/
Daarom kun je nu beter even geen Huawei-smartphones kopen, tenzij je écht niets om updates geeft. .
Dus heel eerlijk.. alles bij elkaar zou ik in jouw specifieke situatie absoluut afstand doen van je toestel na deze tijd en zeker niet meer investeren. :)

bijv specifiek voor de P10 Lite kwam ergens begin dit jaar een security update van September uit..
https://www.huaweiupdate....ch-2020-update-in-europe/

Als een soort van "het moet.. dus we doen het.." maar niet omdat de fabrikant dat wilde..

en dan heb je nog gewoon compatibility issues.. bijv 1 versie ouder (Android 7.x) krijg je dit soort problemen.

https://www.androidpolice...android-versions-in-2021/

Waarbij gewoon websites stoppen met werken ivm certificaat issues.

[ Voor 24% gewijzigd door Grvy op 17-05-2021 16:49 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Eerlijk is eerlijk, tenzij je echt gehecht bent aan een toestel zou ik ook kiezen voor wat nieuws.
Op den duur gaan toch bepaalde zaken een rol spelen (hardware die toch echt minder wordt (display, knoppen, etc) en dan is het investeren in een andere accu misschien dan zonde van het geld.
Je gaat dan op alle vlakken merkbaar vooruit, je hebt voorlopig weer updates en weer echt wat nieuws.
Pagina: 1