Samba shares / netwerklocaties weg na windows update 19042

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik gebruik windows 10 en na het updaten afgelopen nacht zijn alle netwerk locaties ontoegankelijk (ubuntu/samba machine, werkt altijd).

Ik gebruik mappings, die werken niet. Normaliter kon ik via file explorer de netwerk drives ook altijd vinden met \\<DEVICE NAME> maar dat werkt nu niet meer. Met \\<IP ADRES> kom ik ook niet bij mijn shares.

Heb alles al gereboot, niets helpt.SSH verbinden met de machine werkt prima en de HDDS zijn gewoon beschikbaar via ssh.

Meer mensen met dit probleem? Ik kom er niet uit.

edit. probleem lig dus bij de update 'KB5003173' niet '19042', kan ik titel van de post nog aanpassen ergens. Wellicht handig voor een volgende die hier tegenaan loopt..

[ Voor 98% gewijzigd door Buntmans op 15-05-2021 06:05 ]

Beste antwoord (via Buntmans op 15-05-2021 05:51)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Er is inderdaad iets met de patch mis:

https://docs.microsoft.co...-may-patchs-problems.html

Even afwachten of er een nieuwe komt. Bij mij wilde deze update niet installeren op een verse Windows installatie.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Buntmans schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:08:
...
Meer mensen met dit probleem? Ik kom er niet uit.
Nee, de meeste mensen hebben het level van samba op SMB2 of hoger staan. SMB1 is in windows onlangs gedisabled

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:37
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:13:
[...]

Nee, de meeste mensen hebben het level van samba op SMB2 of hoger staan. SMB1 is in windows onlangs gedisabled
Onlangs? Vanaf windows 10 1709 uit 2017 staat SMBv1 bij default uit in Windows 10. :P

@Buntmans Draaide je zulke oude builds van windows dat je jaren later pas tegenkomt?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
HKLM_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:30:
[...]

Onlangs? Vanaf windows 10 1709 uit 2017 staat SMBv1 bij default uit in Windows 10. :P

@Buntmans Draaide je zulke oude builds van windows dat je jaren later pas tegenkomt?
Nee ik update dagelijks. Het probleem is dus ook niet SMB1/SMB2. Dat had ik zelf ook al gevonden met googlen. In 'Windows Features' stond SMB1 ondersteuning idd uit, maar dit aanzetten maakt geen verschil.

Wat wel verschil maakt is een rollback van KB5003173. Dan is mijn device weer te zien onder netwerklocaties. Installeer ik KB5003173 weer dan is mijn netwerklocatie weer foetsie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Even afwachten of er een nieuwe komt. Bij mij wilde deze update niet installeren op een verse Windows installatie.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
sh4d0wman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:44:

Aaah goed gevonden.. Nou, geen oplossing anders dan mijn updates op pauze te zetten. Hij had hem zojuist alweer automatisch opnieuw geinstalleerd... Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt ook wushowhide.diagcab gebruiken om enkel die update te verbergen.
Verwijder eerst de update en herstart (dit heb je al gedaan)
Draai vervolgens wushowhide.diagcab en selecteer enkel die update om te verbergen in plaats van alle updates te pauzeren

De download link rechstreeks naar MS werkt niet meer maar Majorgeeks en Waybackmachine links werken nog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buntmans
Inmiddels is het twee weken later en ik heb dan na een flinke pauze zojuist mijn updates gedraaid. Meteen waren de netwerklocaties niet meer beschikbaar. Gelukkig is er inmiddels iets meer te vinden en dit is de oplossing:

Open the Local Group Policy Editor (gpedit.msc). In the console tree, select Computer Configuration > Administrative Templates > Network > Lanman Workstation. For the setting, right-click Enable insecure guest logons and select Edit. Select Enabled and select OK.

Wel slecht van MS dat ze via een update een group policy aanpassen zonder de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen.

edit 02/06: Net mijn laptop geupdated en die had geen problemen met KB5003173 en "insecure smb2 guest logon". Het verschil is dat op de laptop Windows 10 Pro staat en op mijn main machine Windows 10 Enterprise. Het 'probleem' lijkt zich dus te beperken tot de Enterprise versie. Mogelijk verklaard dit waarom er (in mijn ogen) relatief weinig over te vinden is.

[ Voor 22% gewijzigd door Buntmans op 02-06-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Buntmans schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:58:
...
Wel slecht van MS dat ze via een update een group policy aanpassen zonder de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen.
Nee, het is goed van microsoft dat ze moeite doen om eindelijk van SMB1 af te komen. Daarom wordt het steeds moeilijker om het te re-enabelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:30:
[...]

Nee, het is goed van microsoft dat ze moeite doen om eindelijk van SMB1 af te komen. Daarom wordt het steeds moeilijker om het te re-enabelen
Dat hebben ze al tijden geleden gedaan. En dat was beter gecommuniceerd. Dit gaat over de guest access settings in SMB2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Buntmans schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Dat hebben ze al tijden geleden gedaan. En dat was beter gecommuniceerd. Dit gaat over de guest access settings in SMB2.
Aha, in dit geval gaat het over SMB2. In dat geval heb je gelijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Buntmans schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:58:

right-click Enable insecure guest logons and select Edit. Select Enabled and select OK.
Denk dat het probleem daar zit ;)

Het is natuurlijk not done om zonder credentials een SMB share te koppelen.
We leven niet meer in de DOS tijd, toch? >:)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1