Dag allemaal
Ik zou wat tips kunnen gebruiken om scherpe foto's te krijgen met de Sigma 150-600mm Contemporary. Mijn vader heeft deze gekocht voor vogelfotografie maar slaagt er nog niet in om scherpe foto's te krijgen. Gisteren heb ik hem zelf eens uitgetest en ik vond het zelf ook wel teleurstellend...
We gebruiken de volgende settings:
Hieronder een voorbeeld met de Sigma 150-600mm.
:strip_exif()/f/image/2PZjfgCdAtQGx5TCCeV2j1KL.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de hand getrokken met instellingen: 600mm, 1/2000, f/8, ISO400.
Als ik dan crop:
:strip_exif()/f/image/dAuCkGV4y5wjQxU5RifZ7r4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat dus niet scherp. Het kan toch niet zijn dat ik voor een stilstaande vogel sneller moet gaan dan 1/2000? Heb een vijftal foto's van dit shot en ze zijn bijna allemaal hetzelfde.
Als ik dan dit voorbeeld neem van een foto met de Canon 55-250mm:
:strip_exif()/f/image/ytr3eS97IAHo0O8tAyZvBhFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij is de vogel even groot in frame als bij de vorige foto, dus daarom dacht ik dat het een goeie vergelijking zou zijn. Settings: 250mm, 1/200, f/5.6, ISO1000.
Als ik dan crop:
:strip_exif()/f/image/gLK6ee2DC1orn4uKYHCQ56g1.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit veel scherper (zie oogje).
Iemand tips voor gebruik van deze lens? Wat kunnen we verkeerd doen?
We krijgen heus wel scherpe foto's als de vogel dichterbij zit en we niet hoeven te croppen. Maar als de vogel zo ver zit als bovenstaande voorbeelden of verder, dan zijn we verloren.
Naar wat ik gevonden heb zijn er weinig betaalbare alternatieven voor deze lens voor Canon DSLRs. Sommigen gebruiken de Canon 100-400mm L IS ii, maar dan gebruikt men de 1.4x TC om een vergelijkbaar bereik te krijgen met negatieve gevolgen voor AF. De Tamron 150-600mm is heel gelijkaardig, en de Sigma 150-600mm Sport is te zwaar. Dus wij snappen niet zo goed hoe de mensen zo een knappe foto's maken van vogels en wij een beetje aanmodderen. We geloven toch sterk dat ons materiaal echt het probleem niet kan zijn.
Bedankt alvast!
Ik zou wat tips kunnen gebruiken om scherpe foto's te krijgen met de Sigma 150-600mm Contemporary. Mijn vader heeft deze gekocht voor vogelfotografie maar slaagt er nog niet in om scherpe foto's te krijgen. Gisteren heb ik hem zelf eens uitgetest en ik vond het zelf ook wel teleurstellend...
We gebruiken de volgende settings:
- Sluitersnelheden van 1/1600 of sneller
- Aperture f/6.3 of f/8
- Bijna altijd op 600mm
- Stabilistatie op mode 1
- AF Servo
- Hoogste snelheid burst
Hieronder een voorbeeld met de Sigma 150-600mm.
:strip_exif()/f/image/2PZjfgCdAtQGx5TCCeV2j1KL.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de hand getrokken met instellingen: 600mm, 1/2000, f/8, ISO400.
Als ik dan crop:
:strip_exif()/f/image/dAuCkGV4y5wjQxU5RifZ7r4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat dus niet scherp. Het kan toch niet zijn dat ik voor een stilstaande vogel sneller moet gaan dan 1/2000? Heb een vijftal foto's van dit shot en ze zijn bijna allemaal hetzelfde.
Als ik dan dit voorbeeld neem van een foto met de Canon 55-250mm:
:strip_exif()/f/image/ytr3eS97IAHo0O8tAyZvBhFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij is de vogel even groot in frame als bij de vorige foto, dus daarom dacht ik dat het een goeie vergelijking zou zijn. Settings: 250mm, 1/200, f/5.6, ISO1000.
Als ik dan crop:
:strip_exif()/f/image/gLK6ee2DC1orn4uKYHCQ56g1.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit veel scherper (zie oogje).
Iemand tips voor gebruik van deze lens? Wat kunnen we verkeerd doen?
We krijgen heus wel scherpe foto's als de vogel dichterbij zit en we niet hoeven te croppen. Maar als de vogel zo ver zit als bovenstaande voorbeelden of verder, dan zijn we verloren.
Naar wat ik gevonden heb zijn er weinig betaalbare alternatieven voor deze lens voor Canon DSLRs. Sommigen gebruiken de Canon 100-400mm L IS ii, maar dan gebruikt men de 1.4x TC om een vergelijkbaar bereik te krijgen met negatieve gevolgen voor AF. De Tamron 150-600mm is heel gelijkaardig, en de Sigma 150-600mm Sport is te zwaar. Dus wij snappen niet zo goed hoe de mensen zo een knappe foto's maken van vogels en wij een beetje aanmodderen. We geloven toch sterk dat ons materiaal echt het probleem niet kan zijn.
Bedankt alvast!