Trap idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:40
Ik heb bij mijn huis een vrij grote schuur. Vloeroppervlak circa 8x10 meter, en zo'n 8 meter hoog, zie schets.
Het dak en constructie is van houten balken / eternietplaten en dakpannen.
In het rechterdeel van de schuur wordt een inpandige nieuwe ruimte gemetseld (en geisoleerd, electra e.d. wordt hobby en sportruimte), afmetingen 4 meter breed en over de volle breedte van de schuur (4x7,5 effectied ivm spouwmuren etc)/ De hoogte van het dak van de inpandige ruimte zal zo'n 3 meter hoog zijn. het platte dak wordt gewoon belast en moet toegankelijk zijn dmv een trap. De nieuw te bouwen inpandige ruimte komt net vóór de houten dikke balk (boom), een standaard trap tegen de nieuwe ruimte kan niet, want de balk ligt op 3,6 mtr hoogte, het dak van de ruimte wordt 3mtr hoog, je stoot direct je hoofd.

Optie1: trap gaat deels door de nieuwe ruimte zodat er een redelijke doorgang is onder de balk door.

Optie2: de trap vóór de balk omhoog en over de balk heen stappen en zo op het dak van de ruimte komen

beide opties niet ideaal. Zijn er creatieve geesten hier die me kunnen helpen. Zie mijn grove schetsen...:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQSu6TLWdaJ0GLrvcmyGooCtitE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEOIazUUAUgd8IhwaSYbhly1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk-LLUwN7MlT4Cb0i4Ov6l6QSV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2WA14KUdlQTityTWCHFiNVr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uozkv9TP-7kSxSBOboVQx6Fm4lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKColacwoE9kSI3XVepfjhoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXAOj1P_dDPS0NDV0pfrR8zLYjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WIOWpO6YscxXms7U2DKOhYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAKxQRxB9l9NYonMRFl3zYaZEy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odVFb0CjRMggkWt0Cv92fAQm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Pascal19722 op 14-05-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:55
In mijn renovatie ga ik een 15x15cm balk doorzagen zodat ik met een kwartslag (bovenaan) trap met treden van 80cm breed precies zo uitkom dat je net geen last hebt van het schuine dak.

Houdt dan wel in dat de trap een spil moet krijgen van 15x15 zodat deze dik genoeg is om de last van de doorgezaagde balk + vloer erboven te kunnen dragen.

Mijn trap loopt dan langs de muur en draait dan een kwartslag omhoog langs de spil van 15x15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
jelle2503 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:49:
In mijn renovatie ga ik een 15x15cm balk doorzagen zodat ik met een kwartslag (bovenaan) trap met treden van 80cm breed precies zo uitkom dat je net geen last hebt van het schuine dak.

Houdt dan wel in dat de trap een spil moet krijgen van 15x15 zodat deze dik genoeg is om de last van de doorgezaagde balk + vloer erboven te kunnen dragen.

Mijn trap loopt dan langs de muur en draait dan een kwartslag omhoog langs de spil van 15x15.
Dank, zoals te zien is op de foto kan ik de dragende balk 50x50cm niet doorzagen, er rusten ook weer balken op die de driehoek vormen naar de punt van het dak. Die "stam" op 360cm is een vast gegeven vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:47

BrZ

Ik zou denk ik een "hap" uit de nieuwe ruimte nemen, van zeg 1x2 meter, en daar een U-vormige stalen trap in zetten. Met een plateau op anderhalve meter hoogte blijf je ruim genoeg onder de balk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Laatst online: 20:09
Ik zou de trap aan de voorzijde binnen het vlak dat door het spant afgebakend wordt haaks op het bouwwerk plaatsen. Zie schets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h35fgInb6bnykxPE2D61oebGr8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKXBfF67P65FlJoQLjsOf0yJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
SiorcGeal schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:53:
Ik zou de trap aan de voorzijde binnen het vlak dat door het spant afgebakend wordt haaks op het bouwwerk plaatsen. Zie schets. [Afbeelding]
Ik heb deze ook al bedacht, maar dan lever ik wel veel in van de nieuwe kamer. 1 mtr breed, 3 mtr lang.
Dan zou ik nog liever een vlizotrap met luik bouwen. Dank voor je gedachte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
Je kunt ook de trap aan de andere kant van het spant plaatsen. Daarmee meteen 3,6 'm overbruggen, een plateau over het spant laten lopen een aan de andere kant weer een kort trapje naar het dak van het nieuwe bouwwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
Zelf kwamen we nog op deze optie:
rood is de hoek van plafond/afgrenzing nieuwe ruimte
groen is trap, gaat een stukje door de ruimte om een vrije doorgang te hebbenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40cLxQN8LTktDiOrocvoYLdHzz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Yt3sZozxWGiSBr6tFmPbsUz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:10
Als je een constructeur inschakelt zijn er vast wel mogelijkheden om de dwarsbalk te verplaatsen/vervangen of aan te passen. Maar hier zal een prijskaartje aan vast zitten en persoonlijk zou ik het echt zonde vinden. De balk geeft juist de schuur enige authenticiteit.

Wat betreft jou laatste voorstel is dit zeker een optie maar dan krijg je een behoorlijk steil trap zoals je dat nu schets. En wanneer je de trap langs de buitenwand plaats heb je ook niet voldoende hoogte om fatsoenlijk op de verhoogde vloer te staan.

Het voorstel van @SiorcGeal zou mijn voorkeur hebben. Als je een trap met een onderkwart neemt of een bordes aan de onderzijde kan je de wand waar de deur in komt groter maken en hou je meer ruimte over in de hobbyruimte. Daarnaast zou ik kijken of je de vloer kan doorzetten tot de balk. Dan kan de balk gelijk dienst doen als valbeveiliging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:28
Je zou hiermee kunnen spelen. Hiermee ik zelf een trap berekent en gemaakt.
http://www.zhitov.ru/nl/lestnica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:58

Guldan

Thee-Nerd

Is een ganzenpastrap niet iets?

Afbeeldingslocatie: http://www.trappenteck.be/sites/default/files/speciale_g5.png

Ik geef eerlijk toe ik heb geen ervaring en moest googlen hoe dit type trap genoemd werd.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:23
Pascal19722 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Ik heb deze ook al bedacht, maar dan lever ik wel veel in van de nieuwe kamer. 1 mtr breed, 3 mtr lang.
Dan zou ik nog liever een vlizotrap met luik bouwen. Dank voor je gedachte
De eerste anderhalve meter ofzo lijkt me niet nodig om open te houden, dus dat kan je dan weer terugwinnen door dat te laten overspannen.
Guldan schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:27:

[Afbeelding]

Ik geef eerlijk toe ik heb geen ervaring en moest googlen hoe dit type trap genoemd werd.
Dat lijkt me echt heel erg wennen (lees: niet fijn :P), en ook een ongeluk waiting to happen. En met zo'n grote trap is dat extra riskant.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16

[Afbeelding]

Ik vraag mij hard af of dit wel aan het bouwbesluit voldoet. Alhoewel het gebouw zelf oud is, is de ruimte die TS laat plaatsen + de trap nieuw en zal je daarom, naar mijn mening, aan het actuele bouwbesluit voor bestaande bouw moeten voldoen. Er is immers geen verworven recht waarop je je al kan beroepen, zoals je bij het vervangen van een oude trap zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Is de nieuwbouw een kwart slag draaien en tegen de zijwand plaatsen een optie? Je kan dan de trap makkelijk langs de achterwand kwijt.

En hoe vaak denk je dat je die ruimte erboven gaat gebruiken? Is het opslag waar je gemiddeld twee keer per jaar toegang tot met hebben of wort die ruimte regelmatig gebruikt? Omdat je ook een vlizotrap trap overweegt vermoedt ik het laatste.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 17:16
@Pascal19722

Creatief idee is een wenteltrap geen optie? Die kun je aan een van de kanten van balk monteren/plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
Deze
Pascal19722 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:10:
Zelf kwamen we nog op deze optie:
rood is de hoek van plafond/afgrenzing nieuwe ruimte
groen is trap, gaat een stukje door de ruimte om een vrije doorgang te hebben[Afbeelding]
en deze
Ik zou de trap aan de voorzijde binnen het vlak dat door het spant afgebakend wordt haaks op het bouwwerk plaatsen. Zie schets. [Afbeelding]
... met een onder- of bovenkwart zijn beide goede opties. Onderaan de trap loopt het evenwijdig met de muur, dan een kwartslag, en daarna loopt ie evenwijdig met de balk.

Een trap met een kwartslag is wel ietsje duurder dan een rechte natuurlijk. Hoe vaak moet je op de 'zolder' zijn dat deze trap zo belangrijk is? Of is het ook een doorgang naar een andere ruimte?

Met de kwartslag optie kun je later wel gemakkelijker de ruimte erboven aftimmeren dan met een rechte is mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[Afbeelding]
Mijn eega durft niet goed op een vlizotrap maar wel op deze ganzenpastrap. Heb haar zo een trap ergens laten zien en heb hem zelf gemaakt en die zit inmiddels als ca 20 jaar als permanente toegang tot de (extra) vliering op de zolder.

"ganzenpastrap" ... tnx wist niet dat ie zo heet.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 16-05-2021 11:12 . Reden: eea = eega ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou deze doen, maar dan ipv het stuk links gewoon een plateau en niet dichtgemetseld, en dan een trap die met een touw en evt contragewicht naar beneden kan zakken en weer omhoog.
Beetje het idee wat je hier vanaf 4:00 ziet:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Michael Jackson - Smooth Criminal (Official Video)

Mocht je daar voor kiezen weet ik iig zeker dat je die clip niet meer uit je hoofd krijgt als je er op staat :P

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 16-05-2021 11:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is 't niet iets om de trap plat tegen de achterkant van de hobbyruimte te plaatsen?

Zodat ie tussen de balk en hobbyruimte in komt; dan heb je alsnog onder de trap de ruimte om kasten (of de neus van de auto) kwijt te kunnen.

Of hoeveel ruimte zit er tussen het uiteinde van de hobbyruimte en de balk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ynXigqsqpFl9qXgAJCr79mi8kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wV3gbkERBAUmjQdt0fMpH7x1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Andere optie: maak het nieuwe bouwwerk 1 meter dieper. Gebruik die extra meter voor de rechte trap naar boven. Plaats de trap tegen de achterste buitenmuur en verberg de trap achter een muur met deur. De rest van de wand gebruik je als opslag voor van alles en nog wat. Denk aan kastenwanden.

Je ontwijkt het spant in zijn geheel. Het spant blijft intact wat je weer kosten scheelt. Die meter extra merk je nagenoeg niet in de rest van de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Ik zou voor een rechte steektrap kiezen. Gemakkelijk te plaatsen en gemakkelijk beloopbaar. Ganzenpastrap over een hoogte van 3,6 meter vind ik tricky. Een keer verkeerd beginnen en je gaat diep omlaag.

Een molenaarstrap kan ook maar is erg steil. Je gaat toch spullen op die zolder neerleggen. Je gaat ermee op en neer over een trap. Veiligheid boven alles is mijn motto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:57

3DDude

I void warranty's

een hele trap in een schuurtje ? (ok best groot schuurtje haha)

Ik had denk zoiets geregeld:
https://producthero.com/n...m_medium=css&q=zoldertrap

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Ik vergis me in de hoogte. Het spant zit op 3,6 meter boven de vloer. De nieuwe inpandig ruimte wordt lager.

Een vliezotrap is dan ook een goeie optie. Ik weet niet hoe vaak TS de trap wil/moet gebruiken.

Keuzemogelijkheden genoeg zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
Bedankt voor het meedenken en er zijn zeker verrassende ideeën naar voren gekomen.
Pagina: 1