Windows defender overbelast CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06-2021
Beste,

Iemand van jullie die advies zou kunnen geven om onderstaand probleem te verhelpen?

Het is nu al gedurende een 2 tal maand dat mijn pc continue hard blaast en de batterij bijgevolg ook snel leegloopt. Dit is te wijden aan een proces dat continue blijft draaien op de achtergrond namelijk: Antimalware service executable

Ik heb dit al een paar keer opgezocht op google hoe ik dit proces kan verhelpen en heb ook reeds vele stappen gevolgd hiertoe want het lijkt wel een gekend probleem te zijn. Echter is niets wat ik doe voldoende en blijft het proces draaien.

Iemand van jullie die eventueel nog een idee heeft hoe ik defender volledig ervan kan gooien, of bepaalde stappen ondernemen om het te disabelen?

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
Fresh install..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
Beste,

Ik heb hem al eens volledig gereset en dan via een backup mijn bestanden teruggezet. Of zou dat in theorie ook niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Om welke laptop gaat het überhaupt? Het heeft weliswaar tot voor 2 maanden gewerkt, maar ligt het niet gewoon aan een laptop die het niet kan bijbenen?

Een tweede puntje dat me opvalt: waarom wijd je het probleem aan "antimalware service executable"? Hoeveel CPU-tijd gebruikt dit proces? Is dit 10%, 80% of iets anders? Bij 10% zou ik eerder zoeken naar een andere veroorzaker.

Ten derde: wat zijn de temperaturen van je laptop? Is de laptop stofvrij (dus niet alleen de ventilator(en), maar ook de heatsink(s)? Als de laptop al wat ouder is, heb je al eens de koelpasta vervangen? Het probleem met de korte accuduur kan ook komen doordat je de energiebesparing uit hebt staan. Dan gaat het best snel met je batterij. Overigens wordt je CPU niet gedownclockt, als je de energiebesparing uit hebt staan. Dat zorgt ook weer voor extra hitte en vereist dus extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
De laptop betreft een Dell Inspiron 5567 die ondertussen 3,5 jaar is. Ik weet dat hij daardoor niet meer van de jongste is maar ik zou graag mijn 5-jarige opleiding kunnen afwerken ermee. Naar snelheid toe doet hij nog steeds alles naar behoren en dergelijke, alleen die ventilatoren zijn zeer vervelend. Zeker nu het terug blokperiode is en ik met medestudenten studeer in een zaaltje en je hem van echt ver hoort blazen.

De reden dat ik het aan dat proces link is omdat dit het enige proces is wat ook continue terugkeert als ik bij taakbeheer alles bekijk. Verder had ik dan ook redelijk wat research werk gedaan (ik weet niet als ik hier een link mag meedelen bv) en het een en ander geprobeerd om het proces te disabelen maar blijkbaar heeft windows dat redelijk goed in het systeem verweven. Gemiddeld neemt dit proces 30% CPU in beslag.

Temperatuur van de processors gemiddeld 70°C voor zover ik zie. De ventilatoren heb ik al eens uitgeblazen maar ik heb hem bv nog niet opengevezen om tot bij die heatsink te komen, ook de koelpasta is nog niet vervangen geweest. Het klopt ook dat mijn pc nooit in energiebesparing staat. Maar een 2tal maand geleden deed ik +- 2.5 uur op een batterij, nu nog 45min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
JaiVer schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:01:
De laptop betreft een Dell Inspiron 5567 die ondertussen 3,5 jaar is. Ik weet dat hij daardoor niet meer van de jongste is maar ik zou graag mijn 5-jarige opleiding kunnen afwerken ermee. Naar snelheid toe doet hij nog steeds alles naar behoren en dergelijke, alleen die ventilatoren zijn zeer vervelend. Zeker nu het terug blokperiode is en ik met medestudenten studeer in een zaaltje en je hem van echt ver hoort blazen.

De reden dat ik het aan dat proces link is omdat dit het enige proces is wat ook continue terugkeert als ik bij taakbeheer alles bekijk. Verder had ik dan ook redelijk wat research werk gedaan (ik weet niet als ik hier een link mag meedelen bv) en het een en ander geprobeerd om het proces te disabelen maar blijkbaar heeft windows dat redelijk goed in het systeem verweven. Gemiddeld neemt dit proces 30% CPU in beslag.

Temperatuur van de processors gemiddeld 70°C voor zover ik zie. De ventilatoren heb ik al eens uitgeblazen maar ik heb hem bv nog niet opengevezen om tot bij die heatsink te komen, ook de koelpasta is nog niet vervangen geweest. Het klopt ook dat mijn pc nooit in energiebesparing staat. Maar een 2tal maand geleden deed ik +- 2.5 uur op een batterij, nu nog 45min.
Je moet ook echt de heatsink meenemen. Daar hoopt de stof zich het meeste op. Koelpasta zou ik niet direct vervangen. Dat doe je eigenlijk alleen om de laagste paar graden koeler te draaien of als het echt nodig is.

Als de laptop nog niet stil draait nadat je de heatsink hebt schoongemaakt, zou ik eerst kijken of je de fan-speed softwarematig kunt regelen (in je bios, of met speedfan, MSI afterburner of een tooltje van DELL of zo). De CPU mag best wat heter draaien. Volgens mij kan die makkelijk 100 graden hebben, dus als het heter draaien nodig is om hem stil te krijgen, kun je dat veilig doen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het echt aan dat proces ligt. Ik zou dergelijk gedrag verwachten als de belasting hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:14
Je kunt Resource Monitor (Broncontrole) eens opstarten om te kijken welke bestanden Defender aan het openen is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Ms8W2CEgBckOxtTYOPWBJ_zSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcE4YhXHK2PsyWCM6IDi9QYG.png?f=user_large

In tabblad Overview (Overzicht) klap je Schijf (Disk) open en sorteer je op Total (bytes/sec). Zo zie je wel proces welke bestanden bewerkt. In jouw geval zal dat MsMpEng.exe of System zijn. Valt er iets op aan de Bestanden die hier getoond worden?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 20:18
Als je een andere antivirus-oplossing hebt kan je ook defender helemaal uitschakelen (via configuratiescherm of via instellingen enerzijds, via services uitschakelen anderzijds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
hoi1234 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:50:
[...]

Je moet ook echt de heatsink meenemen. Daar hoopt de stof zich het meeste op. Koelpasta zou ik niet direct vervangen. Dat doe je eigenlijk alleen om de laagste paar graden koeler te draaien of als het echt nodig is.

Als de laptop nog niet stil draait nadat je de heatsink hebt schoongemaakt, zou ik eerst kijken of je de fan-speed softwarematig kunt regelen (in je bios, of met speedfan, MSI afterburner of een tooltje van DELL of zo). De CPU mag best wat heter draaien. Volgens mij kan die makkelijk 100 graden hebben, dus als het heter draaien nodig is om hem stil te krijgen, kun je dat veilig doen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het echt aan dat proces ligt. Ik zou dergelijk gedrag verwachten als de belasting hoger ligt.
Oke, bedankt voor uw advies. Zal hem morgen eens opendraaien en zien of ik daar eventueel wat kan verhelpen en desnoods die fan speed aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
nescafe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:56:
Je kunt Resource Monitor (Broncontrole) eens opstarten om te kijken welke bestanden Defender aan het openen is;

[Afbeelding]

In tabblad Overview (Overzicht) klap je Schijf (Disk) open en sorteer je op Total (bytes/sec). Zo zie je wel proces welke bestanden bewerkt. In jouw geval zal dat MsMpEng.exe of System zijn. Valt er iets op aan de Bestanden die hier getoond worden?
Beste, Bedankt voor uw bericht.

Heb dit eens gedaan en hem een minuutje laten lopen. Dit zijn de gegevens die ik bekom. Zelf ken ik er niet veel van dus geen idee als hier iets eigenaardig aan is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGpIlWAQoVaGyFaZVd56QtSE-SQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9fy4llx7LyHcJrZNppnTIF1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
Scooby Doo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:31:
Als je een andere antivirus-oplossing hebt kan je ook defender helemaal uitschakelen (via configuratiescherm of via instellingen enerzijds, via services uitschakelen anderzijds).
Beste, dit is ook iets wat ik regelmatig al ben tegengekomen. Is het best om dan een anti-virus aan te kopen, of zou ik dit via een gratis versie ook kunnen bekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 20:18
Avast free en avg free komen goed uit de tests van april 2021 van av-comparatives, en Microsoft scoorde in de afgelopen tijd (langer dan een jaar) ook helemaal niet slecht (itt vroeger toen ze er weinig van bakten). Ik meen dat betaalde pakketten net iets beter scoren meestal (kaspersky, bitdefemder), maar het gaat niet om heel grote verschillen. De vraag is dus hoe beveiligd je wil zijn en hoeveel kosten je wil maken.

https://www.av-comparatives.org/comparison/

[ Voor 57% gewijzigd door Scooby Doo op 16-05-2021 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
@JaiVer eigenlijk is er niet zoveel aan de hand op basis van schijfactiviteit. Wel wordt er naar de applicatielog geschreven. Kun je nog eens zo'n screenshot maken van de procesactiviteit (eerste sectie, Processor) en zo mogelijk eens nakijken in je Event Log (Logboeken) of er iets bijzonders wordt gelogd? Bijv. Fout of Waarschuwing of meldingen inzake Defender. Met name System, Application en Adminstrative Events (Beheergebeurtenissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
nescafe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:55:
@JaiVer eigenlijk is er niet zoveel aan de hand op basis van schijfactiviteit. Wel wordt er naar de applicatielog geschreven. Kun je nog eens zo'n screenshot maken van de procesactiviteit (eerste sectie, Processor) en zo mogelijk eens nakijken in je Event Log (Logboeken) of er iets bijzonders wordt gelogd? Bijv. Fout of Waarschuwing of meldingen inzake Defender. Met name System, Application en Adminstrative Events (Beheergebeurtenissen).
Beste, zie bijlagen voor alles wat ik als bruikbaar acht. Is dit ongeveer wat u voor ogen had of mist u nog een bepaalde sectie bv?

Ik heb ook eens een filmpje gemaakt van de ventilatoren ter illustratie. Deze middag heb ik m'n laptop ook eens open gemaakt en ontstoft maar zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCrYeX-JOwRwdRRfmq5EiT58lRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huLnuYpqQtxKlrkzeyOcqOo6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wmo0RWHdHWPq9-SHXbtQQ-bvdl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8vird8Cr5y1CDjdHFhRt5R3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOIxfB9DryBXMJEBernIrFigfdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WLtv7CYkpU2FG4nmjhQsCwYR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8E9-Go4JZXvxPtmnMpZIqZqz20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1w9GzrdQzeC6wdSMo8RIKp73.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz-FN-VJRKe3xJ2dr0WLxh6TVXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usIPo6AP4FpvF2tkBQu8FQoq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4AOPnA0WQWB79DwQgHMLAvjOvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSV7mGObeJfUY9jlYfVEnz2v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlZSczqXmyXRPSiW03tIYqVU3nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JhOZsbvMBii1sQRAcIyhoAQs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Ah kijk, afgezien van de corrected hardware error (die heb ik op mijn XPS ook) lijkt vooral Search Indexing druk te zijn. Dat is als het goed is een eenmalig iets, maar je kunt je afvragen wat Microsoft bereikt heeft in al die jaren development in search & find (Bing?). Ik heb in ieder geval na Windows XP nooit een bestand kunnen vinden via Explorer.

Wat mij betreft schakel je Windows Search uit en gebruik je Everything om op bestandsnaam te zoeken en Agent Ransack op bestandsinhoud.

Het uitschakelen van Windows Search kan via de eigenschappen van het volume (C:) of door het uitschakelen van de service via Services.

zoeken bij google naar 'disable windows search indexing' geeft bijv. https://www.online-tech-t...ing-on-your-local-drives/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
nescafe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:18:
Ah kijk, afgezien van de corrected hardware error (die heb ik op mijn XPS ook) lijkt vooral Search Indexing druk te zijn. Dat is als het goed is een eenmalig iets, maar je kunt je afvragen wat Microsoft bereikt heeft in al die jaren development in search & find (Bing?). Ik heb in ieder geval na Windows XP nooit een bestand kunnen vinden via Explorer.

Wat mij betreft schakel je Windows Search uit en gebruik je Everything om op bestandsnaam te zoeken en Agent Ransack op bestandsinhoud.

Het uitschakelen van Windows Search kan via de eigenschappen van het volume (C:) of door het uitschakelen van de service via Services.

zoeken bij google naar 'disable windows search indexing' geeft bijv. https://www.online-tech-t...ing-on-your-local-drives/
Ik heb al deze stappen gedaan maar helaas ook zonder resultaat.

Zal nu nog eens proberen om een antivirus te installeren of om evt manueel de snelheid van de ventilatoren aan te passen.

Toch bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:19
JaiVer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Ik heb al deze stappen gedaan maar helaas ook zonder resultaat.

Zal nu nog eens proberen om een antivirus te installeren of om evt manueel de snelheid van de ventilatoren aan te passen.

Toch bedankt alvast.
Het installeren van een andere AV gaat je niet helpen.
Het is Windows Indexing Service die je hele CPU 100% trekt en daardoor de performance omlaag haalt.

Ja kan eens kijken naar de Indexing instellingen en misschien zaken eruit halen om niet te indexeren. Als je bijvoorbeeld een hoop games hebt geinstalleerd, dan hoeven die niet meegenomen te worden.

Je zal toch echt de Indexing options moeten bekijken en aanpassen.
En ook daar kan je hem aanpassen.
Dat is dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://www.ambachtservicebureau.nl/wp-content/uploads/2016/08/indexeringsopties.png

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaiVer
Wylana schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:17:
[...]

Het installeren van een andere AV gaat je niet helpen.
Het is Windows Indexing Service die je hele CPU 100% trekt en daardoor de performance omlaag haalt.

Ja kan eens kijken naar de Indexing instellingen en misschien zaken eruit halen om niet te indexeren. Als je bijvoorbeeld een hoop games hebt geinstalleerd, dan hoeven die niet meegenomen te worden.

Je zal toch echt de Indexing options moeten bekijken en aanpassen.
En ook daar kan je hem aanpassen.
Dat is dit scherm:
[Afbeelding]
Beste, in voorgaande stap heb zijn deze allemaal uitgezet geweest, of zie ik iets over het hoofd hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmmqPFxUi7QCa6GWJOppsS4mEjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7OnglcCUyzNs24LAynV96YGT.png?f=user_large
Pagina: 1