Verkeerd geplaatste waterboiler buren tijdens nieuwbouw 2010

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vragensteller_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik ben sinds kort bezig met offertes aanvragen voor zonnepanelen op mijn platte dak (rijtjeshuis) . Nu kwam ik er achter dat de zonneboiler voor 80 cm op mijn dak staat/oversteekt. En dit is blijkbaar al sinds de bouw in 2010 zo... Natuurlijk nog nooit op het dak geweest, aangezien ik hier nog nooit wat te zoeken heb gehad.

Weet iemand welke rechten ik heb? En hebben de buren rechten? De buren willen deze in eerste instantie niet verplaatsen.

Ik hoor graag of iemand hiermee bekend is.

Groet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:08
Plat dak zeg je, is dat niet te verzetten? Zo nee, kan jij niet gewoon een stukje dak van je buren uitruilen tegen jouw ontbrekende 80cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vragensteller_
@_JGC_

Dan voor je reactie.

Een installateur zou het wel kunnen verplaatsen, maar dat gaat ze te veel kosten, aldus de buren.

Daarnaast staat de boiler aan de oostkant, waardoor ik sowieso schaduw in de ochtend pak. Daarom zou een stuk verplaatsen ook schelen.

Zou mooi zijn als we dit nog kunnen weerhalen bij de installateur van de bouw. Maar ben bang dat het daarvoor te lang geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Heb je er last van zodat je minder zonnepanelen kan leggen?
Of heb je eigenlijk geen last er van?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Kleine stellage, en je panelen over de zonneboiler heen bouwen, tot aan de dakgrens?...
Je kunt uitrekenen hoeveel panelen/WP/€ je deze 80cm je per jaar kost.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zou eens informeren bij je rechtsbijstand hoe het juridisch zit, maar ik verwacht geen verjaring of iets.

Je buren hebben ooit lopen slapen bij de plaatsing en de controle bij oplevering. Hoe zij dat kwa kosten oplossen is niet jou probleem toch.

8 cm zou ik geen punt van maken, maar 80 cm is toch wel de moeite. En wat als jij je dak een keer wil vervangen, hoe willen de buren het dan doen? Ook als je nu niks doet gaa het later een keer problemen geven.

Heb je een foto van de situatie?

[ Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 14-05-2021 19:51 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-07 08:44
Wellicht is het mogelijk dat wanneer een installateur voor jou het dak op gaat hij ook meteen de dingen van de buren (in overleg!) opschuift? Ik kan me wel voorstellen dat als de buren voor zoiets los een offerte opvragen de hoofdprijs gepresenteerd krijgen, terwijl ze dat als onderdeel van een grotere klus er 'even' bij doen.

Je buren zouden dan alsnog dat deel van de klus betalen, maar wellicht is het dan heel veel meer betaalbaarder.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat als die boiler op wat voor manier dan ook schade veroorzaakt aan jouw dak? Dan ga je ook weer een moeilijk juridisch traject in.
Jij ondervindt hier hoe dan ook hinder van. Niet alleen kun jij op dat stuk geen panelen plaatsen; je hebt ook schaduw op de te plaatsen panelen van die boiler.
Ik zou je buren toch vriendelijk verzoeken dat ding te verplaatsen. Je staat in je recht. Kom met goede argumenten, waarvan mijn als eerste aangehaalde punt zeker wel belangrijk is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Goed bezig dat je eerst met je buren om tafel gaat!

Toch zou ik het er niet bij laten zitten wanneer zij spullen (langdurig, storend en eventueel met het risico op schade) op jouw dak plaatsen...

Ik zou nogmaals met ze om tafel gaan en iets stelliger zijn, begrijp dat zij er niet om gevraagd hebben maar dat heb jij al helemaal niet :).
Beetje begrip tonen en aangeven dat jij het ook vervelend vind en dat het niet jouw doel is hen met kosten alsook werk op te zadelen maar dat het wel jouw dak is waar je graag gebruik van zou willen maken.

Op de achtergrond kun je natuurlijk al eens navragen bij je rechtsbijstand..

Het laatste wat je wilt is een verstoorde relatie met je buren en vaak is het geven en nemen maar dat betekent niet dat je alles maar hoeft te accepteren :)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:50
Vragensteller_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:13:
Ik ben sinds kort bezig met offertes aanvragen voor zonnepanelen op mijn platte dak (rijtjeshuis) . Nu kwam ik er achter dat de zonneboiler voor 80 cm op mijn dak staat/oversteekt. En dit is blijkbaar al sinds de bouw in 2010 zo... Natuurlijk nog nooit op het dak geweest, aangezien ik hier nog nooit wat te zoeken heb gehad.

Weet iemand welke rechten ik heb? En hebben de buren rechten? De buren willen deze in eerste instantie niet verplaatsen.

Ik hoor graag of iemand hiermee bekend is.

Groet!
Je mag niet NL niet zonder toestemming iets boven de grond van een ander bouwen. En zo'n zonneboiler heeft te gelden als een bouwwerk. Dus je rechten zijn wat mij betreft duidelijk: de buren moeten het ding weghalen / verplaatsen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:11
StevenK schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:25:
[...]

Je mag niet NL niet zonder toestemming iets boven de grond van een ander bouwen. En zo'n zonneboiler heeft te gelden als een bouwwerk. Dus je rechten zijn wat mij betreft duidelijk: de buren moeten het ding weghalen / verplaatsen.
Correct, wat dat kost is niet jouw probleem.

Het is plat dak zeg je, hoe denken ze dat dan te gaan doen als jij de dakbedekking moet vervangen? Zal vroeg of laat toch ook moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:10
StevenK schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:25:
[...]

Een uitbouw van de begane grond wordt ook vanuit de bouw op het terrein van de ander geplaatst. Mogelijk dat deze boiler ook onder dezelfde regeling valt in de contracten, voorwaarden, etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
President schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Een uitbouw van de begane grond wordt ook vanuit de bouw op het terrein van de ander geplaatst. Mogelijk dat deze boiler ook onder dezelfde regeling valt in de contracten, voorwaarden, etc?
Een uitbouw wordt op het terrein van de ander geplaatst? Ook niet zonder toestemming. Zonder toestemming mag je niks op de grond van een ander bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 18:23
Vragensteller_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:24:
@_JGC_

Een installateur zou het wel kunnen verplaatsen, maar dat gaat ze te veel kosten, aldus de buren.
Dit is natuurlijk geen steekhoudend argument in juridische zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:30:
Heb je er last van zodat je minder zonnepanelen kan leggen?
Of heb je eigenlijk geen last er van?
Ook dit heeft 0 waarde. Als je er geen last van hebt moet je je rechten maar laten varen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
@_JGC_

Zou mooi zijn als we dit nog kunnen weerhalen bij de installateur van de bouw. Maar ben bang dat het daarvoor te lang geleden is.
Dat maakt niet uit, het is het probleem van je buren. Waarom is dit zo aangelegd? Weghalen asap, kost te veel, wiens probleem is dat, je gaat toch niet op iemand anders dak iets lopen aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BjornHero schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:23:
maar dat het wel jouw dak is waar je graag gebruik van zou willen maken.
Ftfy :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BjornHero
Klopt helemaal :9

Echter, na jarenlang als "ze commander" door het leven te zijn gegaan heb ik geleerd dat ik (meestal) meer en sneller zaken bereik door vriendelijk en met steekhoudende argumenten die de tegenpartij begrijpt het gesprek aan te gaan :).

Je kunt wel een aangetekende brief gaan sturen met "moet weg voor datum xx anders gaat de zaag erin" maar de volgende keer als jij op het perceel van je buren staat om aan je huis te klussen zul je ook de wind van voren krijgen.

En dat is me dan toch genoeg waard om even net iets meer moeite te steken in een gesprek en mochten ze stellig zijn, is mijn standaard vraag geworden "hoe zouden jullie het willen oplossen".

Maargoed ik heb ook makkelijk praten, mijn buurvrouw van 84 heeft geen zonneboiler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
BjornHero schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Echter, na jarenlang als "ze commander" door het leven te zijn gegaan heb ik geleerd dat ik (meestal) meer en sneller zaken bereik door vriendelijk en met steekhoudende argumenten die de tegenpartij begrijpt het gesprek aan te gaan :).

Je kunt wel een aangetekende brief gaan sturen met "moet weg voor datum xx anders gaat de zaag erin" maar de volgende keer als jij op het perceel van je buren staat om aan je huis te klussen zul je ook de wind van voren krijgen.

En dat is me dan toch genoeg waard om even net iets meer moeite te steken in een gesprek en mochten ze stellig zijn, is mijn standaard vraag geworden "hoe zouden jullie het willen oplossen".

Maargoed ik heb ook makkelijk praten, mijn buurvrouw van 84 heeft geen zonneboiler :+
Hij is toch al bij de buren geweest? Die gaven aan het te duur te vinden. Ja, dan wordt het lastig en wordt je gelijk vragen je gelijk halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Daar moet jij geen boodschap aan hebben. De buren hebben opdracht gegeven om 'm op jouw dak te plaatsen, dus je buren zijn verantwoordelijk.

Wettelijk gezien sta jij 100% in je recht als je eist dat je buren 'm verplaatsen, wat zij daarna doen om de kosten op de installateur te verhalen is aan hen.

Goed voor de relatie met je buren zal het niet zijn, maar je kan ze gewoon vertellen dat ze 'm moeten verplaatsen. Een alternatieve optie is zoals aangegeven een vergelijkbaar stuk op hun dak te zetten, evt. op een plek die jou qua zon beter uit komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vragensteller_
Bedankt voor alle reacties.

Even voor de duidelijkheid. De zonneboiler is geplaatst tijdens de bouw. Mijn buren zijn ondertussen de 2e eigenaren. Dus zij hebben het huis in deze staat gekocht.

Daarom lastig voor mij om dit te beoordelen.

Maandag neem ik contact op met de partij die de panelen plaatsen om te kijken of zij de zonneboiler kunnen verplaatsen. Bedankt voor de tip @Freeaqingme.

Daarnaast ook alvast informatie winnen bij mijn rechtsbijstand. Puur om deze argumenten bij ze op tafel te kunnen leggen. Laat het uiteraard liever niet tot een rechtzaak komen. 😥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

En is er geen mogelijkheid om op een ander stukje plek op het dak, jouw panelen 80cm op hun kant te plaatsen? Probleem ook opgelost en hoeft er niets verplaatst te worden.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 13:33
de buren zullen elke investering zonde geld vinden... Allicht kunnen ze nog eens bij de makelaar informeren in hoeverre dit een verborgen gebrek is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 21:12

Osxy

Holy crap on a cracker

jantje112 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:51:
de buren zullen elke investering zonde geld vinden... Allicht kunnen ze nog eens bij de makelaar informeren in hoeverre dit een verborgen gebrek is?
Dit is niet OP's probleem maar probleem van de buren. Die mogen het eventueel met vorige bewoner gaan uitvechten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
jantje112 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:51:
Een verborgen gebrek? Hoe kan dat nou? Het is hartstikke zichtbaar en alle erfgrenzen zitten bij je koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Osxy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:54:
[...]

Dit is niet OP's probleem maar probleem van de buren. Die mogen het eventueel met vorige bewoner gaan uitvechten.
Yep.. ik verwijs ook naar ze.. oftewel de buren :) Ik zou gewoon netjes vermelden wanneer de installateur komt en vragen hun spullen op te ruimen.

Overigens, heeft de TS zelf ook een boiler en staat die dan wel juist? (en waarom zit de boiler op oost eigenlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
ChinaGeek schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Een verborgen gebrek? Hoe kan dat nou? Het is hartstikke zichtbaar en alle erfgrenzen zitten bij je koopcontract.
Ik weet niet hoe de regelgeving in elkaar steekt, maar je kunt toch niet overal met de meetlat langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
jantje112 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Ik weet niet hoe de regelgeving in elkaar steekt, maar je kunt toch niet overal met de meetlat langs gaan.
Dit heeft echt helemaal niets met een verborgen gebrek te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 14:21
Als hij vanuit de bouw is geplaatst zal de locatie vast te maken hebben met de positie van de aansluitingen onderdaks. En zo’n boiler wil je natuurlijk ook een beetje gunstig op de zon richten. Je zou eens in de koopakte van je eigen huis kunnen kijken. Misschien staat daar een erfdienstbaarheid van overbouw in, dat zou de situatie kunnen verklaren (en legitimeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:58

MeesterPieter

PnP Pinball

kijk ook goed in je koopovereenkomst,

meestal staat er e.e.a. opgenomen over het dulden van diverse zaken, meestal is dit bedoeld voor leidingen en bijv overhangende dakgoten, maar als de boiler af-bouw zo is geplaatst dan kan dit mogelijk ook onder de gestelde eisen in de koopovereenkomst vallen

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BjornHero schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:01:
[...]

True that, haha. Maar het verzoek haal spullen van mijn eigendom beantwoorden met sorry te duur is weer het andere uiterste. Er wordt niet helemaal ingezien hoe invasief dit wordt ervaren, althans geen blijk daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vragensteller_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:40:

Daarom lastig voor mij om dit te beoordelen.
Heel kort zijn alle rechten en plichten binnen en buiten rechte over gegaan op je nieuwe buren. Veel moeilijker is het niet. Relatie goed houden is 1 ding, over je heen laten lopen, sorry ik doe nu de deur weer dicht hoor bedankt voor je vraag, maar nee doen we niet, is het andere. Dan komt het pad van leverage gebruiken al weer wat dichterbij. Sterkte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vragensteller_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:40:

Maandag neem ik contact op met de partij die de panelen plaatsen om te kijken of zij de zonneboiler kunnen verplaatsen. Bedankt voor de tip @Freeaqingme.
Antwoord ja dat kan, daar gaan ongeveer 8 manuren inzitten, stond dat op de offerte even kijken, nee helaas, dan wordt dat naberekend. Aan jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
Ergo, je bent in deze wereld de sjaak als niet op staat voor je belangen. Dat kan zeker aardig, maar meestal luisteren mensen dan niet direct. Ik ben voor tact en vertrouwen, maar dat moet niet te lang duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
pennywiser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:34:
[...]

True that, haha. Maar het verzoek haal spullen van mijn eigendom beantwoorden met sorry te duur is weer het andere uiterste. Er wordt niet helemaal ingezien hoe invasief dit wordt ervaren, althans geen blijk daarvan.
Dat klopt helemaal, maar ook ik was er niet bij toen @Vragensteller_ met z'n buren sprak.

Was dat wellicht net op een ongelukkig moment tijdens het instappen in de auto dat ie z'n buren zag? Of hadden beide partijen tijd en waren ze welwillend? Vandaar ook mijn advies nogmaals te gaan praten, wellicht eerst even bellen/appen dat je het toch nog eens over de ongelukkige plaatsing van de zonneboiler van hun wilt hebben.

En dan natuurlijk tijdens zo een gesprek het eerst "vriendelijk" vragen/aangeven en (hoewel volgens de letter vd wet niet nodig) vertellen wat je plannen zijn en dat je je eigen dak wilt gebruiken.

Mochten ze dan nog steeds stellig "tis te duur" blijven zou ik opperen dat buurman hem van mij ook volledig weg mag nemen, zolang hij maar van mijn dak is. Wellicht even lacherig tussendoor voorstellen dat je ook je kerstspullen heel het jaar door bij hen in de woonkamer kunt opslaan :+

Mocht boerman dan altijd nog stellig zijn zou ik m'n toon omschakelen en duidelijk aangeven dat we dit op een faire manier onder elkaar kunnen oplossen maar dat je echt die ruimte nodig hebt en het anders juridisch moet gaan oplossen, waarbij de uiteindelijke kosten voor de buurman natuurlijk nog beduidend hoger uitvallen. En hem duidelijk aangeven dat je verwacht dat de zonneboiler per datum x van jouw dak is verwijdert.

Maar wellicht heb ik gewoon te veel geduld, wellicht dat de buurman helemaal niet inziet dat hij nu heel invasief bezig is (ookal had hij er geen weet van). Hopelijk voor @Vragensteller_ heeft z'n buurman er de laatste dagen eens over nagedacht en begrijpt nu ook dat hetgeen hij doet niet acceptabel is...

Op constructies waarbij buurman A een stukje dak van buurman B gebruikt zou ik niet ingaan... Levert alleen maar gezeur op in de toekomst, al dan niet wanneer de huizen weer een keer zijn verkocht. Wellicht staat dan de volgende buurman bij jou op de stoep met het verhaal "jouw zonnepaneel ligt op mijn dak"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

M2M schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:43:
En is er geen mogelijkheid om op een ander stukje plek op het dak, jouw panelen 80cm op hun kant te plaatsen? Probleem ook opgelost en hoeft er niets verplaatst te worden.
Daarmee los je het probleem niet op maar maak je er een probleem bij.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 08:24
jantje112 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Om als "Verborgen gebrek" te classificeren is de allereerste vereiste dat iets niet zichtbaar was op moment van het sluiten van de overeenkomst zonder sloop/hak/breekwerk uit te voeren. Een zonneboiler op het dak is zelfs voor camera's van satellieten zichtbaar, hoe kan deze dan niet zichtbaar geweest zijn voor degene die een visuele controle op het dak heeft uitgevoerd?

Dat de kopers het niet gezien hebben omdat ze niet het dak op geklommen zijn, maakt niet dat het niet zichtbaar was. Onderdeel van een reguliere bouwkundige keuring is een inspectie van de dakbedekking van platte daken en van installaties op het dak. Bij een reguliere keuring had dit dus zeker gezien en opgemerkt moeten worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
Als er niks over staat in beide aktes, verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:07
Maar jij hebt het huis toch bij overdracht/oplevering ook in deze staat geaccepteerd? Lijkt mij dat je in dit geval helemaal geen recht van spreken hebt richting de buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChinaGeek
Flozem schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:55:
Maar jij hebt het huis toch bij overdracht/oplevering ook in deze staat geaccepteerd? Lijkt mij dat je in dit geval helemaal geen recht van spreken hebt richting de buren.
Wat een onzin. Je erfgrens vervalt niet ineens als je een huis koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Flozem schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:55:
In de standaard koopakte staat dat je het huis accepteert vrij van huur, dienstbaarheden etc uitgezonderd die zaken die zijn vastgelegd in de koopakte.

De buurman is eigenaar van de zonneboiler, dus de zonneboiler staat los van de overdracht.
Wanneer de zonneboiler wel aan TS overgedragen zou zijn omdat deze op zijn dak staat, zou de oplossing makkelijk zijn: leidingen afkoppelen en weg met dat ding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:01
@Vragensteller_

Wat gaat er eigenlijk naar die zonneboiler qua leidingwerk?

Als dat alleen 2 geïsoleerde slangen zijn dan kan dat nooit honderden euro's kosten.

Even zelf een loodgieter bellen die even op het dak kan kijken en terplekke een offerte kan maken.

Kun je kiezen om het zelf te betalen, of 50/50 met de buren.
Boiler lekker 3 meter verderop zetten zodat je ook geen slagschaduw hebt.

Kan naar nijn idee niet veel meer werk zijn dan:
- systeem aftappen
- leidingen doorknippen
- hele spul optillen en 3 meter verderop weer neerzetten
- stukje leiding ertussen splderen/knellen
- isolatie herstellen
- en weer vullen

Zal max een halve dag werk zijn.
Meeste kosten uurloon, dus als je kan helpen dan verdien je dat direct terug.
(Zolang je niet gaat staan discussieren)

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 15-05-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-07 14:30

Blokker_1999

Full steam ahead

M2M schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:43:
Dan vererger je het probleem toch alleen maar? Dan kan geen van de twee ooit nog werkzaamheden uitvoeren aan het eigen dak zonder de andere ten laste te moeten zijn. Dit moet gewoon correct opgelost worden, hoe spijtig het ook is voor de buren. Beste oplossing zou zijn om aan de eigen installateur te vragen wat de meerkost van de werken zou zijn en aan de buren vragen om die meerkost te dragen. Dat zal vermoedelijk de goedkoopste oplossing zijn daar de installateur toch al ter plaatse is.

En als de buren blijven weigeren om zich constructief op te stellen kan je hen nog altijd in gebreke stellen en een termijn geven om het op te lossen, zoniet zal je alles zelf laten demonteren en afvoeren op hun kosten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 20:17
FRANQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:26:
@Vragensteller_

Als dat alleen 2 geïsoleerde slangen zijn dan kan dat nooit honderden euro's kosten.

Even zelf een loodgieter bellen die even op het dak kan kijken en terplekke een offerte kan maken.

- systeem aftappen
- leidingen doorknippen
- isolatie herstellen
- en weer vullen

Mischien ook iets met gewicht te maken, zonneboiler weegt best veel, nu rust het op een scheiding muur, en niet op de balklaag.(zomaar een idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ouwefreaker schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:03:
[...]

Mischien ook iets met gewicht te maken, zonneboiler weegt best veel, nu rust het op een scheiding muur, en niet op de balklaag.(zomaar een idee)
Dit is een goeie mogelijke verklaring. Dat had daarna ook wel als erfdienstbaarheid opgetekend moeten worden. Staat er echt niets in je aktes @Vragensteller_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
FRANQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:26:
@Vragensteller_

- systeem aftappen
- leidingen doorknippen
- isolatie herstellen
- en weer vullen

Sorry, begin niet aan 50/50 met zaken die het eigendom van iemand anders zijn, daar krijg je echt spijt van. Ja maar jij wilde dit, en we hebben je nog tegemoetgekomen etc. Je buren zijn volledig verantwoordelijk en dienen dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat de plaatsing van die zonneboiler een fout is en niet bewust is gebeurd?
Staat er iets in de eigendomsakte over recht van gebruik van jouw dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:45
ChinaGeek schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:42:
[...]

Een uitbouw wordt op het terrein van de ander geplaatst? Ook niet zonder toestemming. Zonder toestemming mag je niks op de grond van een ander bouwen.
Toch is dit wel het geval. Ik heb zelf een uitbouw en de buitenmuur van mijn uitbouw staat op grond van de buren. Dit is tijdens de nieuwbouw van het huis zo gebouwd door de aannemer. Als de buren ook uitgebouwd zouden hebben was wat nu buitenmuur is hun binnenmuur geweest. Als ik geen uitbouw zou hebben, dan hadden de buren dus een iets groter tuin gehad. In de papieren die bij de notaris zijn getekend staat dat deze uitbouw zo mag en de buren daar nooit op terug kunnen komen. Feitelijk hebben ze dus wel toestemming gegeven, maar als ze dit niet hadden gedaan hadden ze hun woning niet kunnen kopen. Mogelijk is voor de boiler een vergelijkbare passage opgenomen in de stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
user121 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:15:
[...]

Toch is dit wel het geval. Ik heb zelf een uitbouw en de buitenmuur van mijn uitbouw staat op grond van de buren. Dit is tijdens de nieuwbouw van het huis zo gebouwd door de aannemer. Als de buren ook uitgebouwd zouden hebben was wat nu buitenmuur is hun binnenmuur geweest. Als ik geen uitbouw zou hebben, dan hadden de buren dus een iets groter tuin gehad. In de papieren die bij de notaris zijn getekend staat dat deze uitbouw zo mag en de buren daar nooit op terug kunnen komen. Feitelijk hebben ze dus wel toestemming gegeven, maar als ze dit niet hadden gedaan hadden ze hun woning niet kunnen kopen. Mogelijk is voor de boiler een vergelijkbare passage opgenomen in de stukken.
Bij uibouw muren wordt er wel vaker in de splitsingsakte opgenomen dat de muur op de erfgrens gebouwd mag worden bij een uitbouw, dit om de logisch reden dat de binnenmuren dan recht door lopen (gaat dan ook over zo'n 20 cm). Bij een zonneboiler zie ik niet zo snel in waarom (uit wederzijds voordeel) een zonneboiler over de erfgrens geplaatst zal worden, en persoonlijk klinkt het dat de monteur van de aannemer dit gedaan heeft zonder realisatie dat er een grens loopt (immers " 't is toch 1 dak?"). Dit geeft ook geen problemen, totdat de eigenaar iets met het dak wil (zoals een optopping, of in dit geval: zonnepanelen).

Voor wat betreft dat het 2de eigenaar zijn: ze hebben het huis gekocht met alle rechten en plichten. Mij lijkt dat dit oplossen een plicht van ze is. Uiteraard helpt het niet om hier met gestrekt been in te gaan, en voor jezelf (en de buren) is het wellicht handig om te kijken hoeveel last je ervan hebt ten opzichte van hoeveel verplaatsen kost. Kun je niet ergens anders op het dak eenzelfde ruimte terug krijgen door de te leggen zonnepanelen deels op hun dak te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
user121 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:15:
[...]

Toch is dit wel het geval. Ik heb zelf een uitbouw en de buitenmuur van mijn uitbouw staat op grond van de buren..... In de papieren die bij de notaris zijn getekend staat dat deze uitbouw zo mag en de buren daar nooit op terug kunnen komen.
Het dikgedrukte is dan ook precies het punt wat hierboven al meermaals gemelde is: het mag niet, tenzij er een erfdienstbaarheid voor is vastgelegd in de notariële akten. Dat bij jouw project de zijmuur van de aanbouw op de erfgrens gebouwd mag worden wanneer de eigenaar van het naastgelegen erf geen aanbouw laat neerzetten, volgt dus uit die vastgelegde erfdienstbaarheid.

Dus nogmaals: de buren van TS hebben pech, tenzij er in zowel de akte van TS als de akte van de buren iets gemeld wordt over een erfdienstbaarheid ten aanzien van de zonneboiler.

[ Voor 19% gewijzigd door Ivow85 op 15-05-2021 19:55 ]

Pagina: 1