pennywiser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:34:
[...]
True that, haha. Maar het verzoek haal spullen van mijn eigendom beantwoorden met sorry te duur is weer het andere uiterste. Er wordt niet helemaal ingezien hoe invasief dit wordt ervaren, althans geen blijk daarvan.
Dat klopt helemaal, maar ook ik was er niet bij toen @
Vragensteller_ met z'n buren sprak.
Was dat wellicht net op een ongelukkig moment tijdens het instappen in de auto dat ie z'n buren zag? Of hadden beide partijen tijd en waren ze welwillend? Vandaar ook mijn advies nogmaals te gaan praten, wellicht eerst even bellen/appen dat je het toch nog eens over de ongelukkige plaatsing van de zonneboiler van hun wilt hebben.
En dan natuurlijk tijdens zo een gesprek het eerst "vriendelijk" vragen/aangeven en (hoewel volgens de letter vd wet niet nodig) vertellen wat je plannen zijn en dat je je eigen dak wilt gebruiken.
Mochten ze dan nog steeds stellig "tis te duur" blijven zou ik opperen dat buurman hem van mij ook volledig weg mag nemen, zolang hij maar van mijn dak is. Wellicht even lacherig tussendoor voorstellen dat je ook je kerstspullen heel het jaar door bij hen in de woonkamer kunt opslaan
Mocht boerman dan altijd nog stellig zijn zou ik m'n toon omschakelen en duidelijk aangeven dat we dit op een faire manier onder elkaar kunnen oplossen maar dat je echt die ruimte nodig hebt en het anders juridisch moet gaan oplossen, waarbij de uiteindelijke kosten voor de buurman natuurlijk nog beduidend hoger uitvallen. En hem duidelijk aangeven dat je verwacht dat de zonneboiler per datum x van jouw dak is verwijdert.
Maar wellicht heb ik gewoon te veel geduld, wellicht dat de buurman helemaal niet inziet dat hij nu heel invasief bezig is (ookal had hij er geen weet van). Hopelijk voor @
Vragensteller_ heeft z'n buurman er de laatste dagen eens over nagedacht en begrijpt nu ook dat hetgeen hij doet niet acceptabel is...
Op constructies waarbij buurman A een stukje dak van buurman B gebruikt zou ik niet ingaan... Levert alleen maar gezeur op in de toekomst, al dan niet wanneer de huizen weer een keer zijn verkocht. Wellicht staat dan de volgende buurman bij jou op de stoep met het verhaal "jouw zonnepaneel ligt op mijn dak"