Oude elektriciteitskabel - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatjana Zlavek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-06-2021
Hoi,
Ik woon in een huis met hier en daar een erg oude elektrische kabel. Op de foto zie je een voorbeeld. Het betreft de aansluiting voor een plafondlamp, die het enkele weken geleden nog deed. Lampoule zelf vervangen heeft echter niet geholpen. Nu probeer ik er een compleet nieuwe lamp op aan te sluiten, maar er lijkt geen (of weinig) stroom door te komen. Enkele testen met een led-lamp, of een simpele spaarlamp geven geen resultaat. Het licht blijft uit. Het gekke is dat er één spaarlamp is die wel een beetje knippert als ik hem in de fitting draai, maar dat is dan ook alles.

Kan het zijn dat de de oude kabel geoxideerd is? En zo ja, kan ik dat eenvoudig zelf oplossen? Het eindje dat uit het plafond steekt is heel kort en ik heb niet veel zin om het plafond open te halen. Alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu0bAsW-8HMMkVhewisT_sIiSuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2z0X79xE4kGYayPqAeMTxMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:48

Grvy

Bot

Ik ben geen expert maar op basis van de foto zou ik alle elektriciteit gewoon uit voorzorg willen vervangen. :P

Dit is een account.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de bedrading en het zachtboard plafond vervangen, maar dat wil je vast niet horen :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:58

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Jute bedrading moet je gewoon vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatjana Zlavek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-06-2021
Haha! Dat wilde ik inderdaad liever niet horen, maar bedankt voor jullie eerlijkheid!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Alleen al vervangen voor het brandgevaar. Stoffen kabels worden broos en dat icm zachtbord geeft vuurwerk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
En met de anderen. Deze draden zijn veel te dun, ze worden al zo lang niet meer gebruikt dat de isolatie helemaal verstoren is, werden in metalen buizen geplaatst. Veel kans dat ze beginnen knetteren en brand veroorzaken, garantie op slechte contacten en spanningsverlies, dit moet je echt niet meer willen.
Als de rest op orde is, kan je de laatste stukken relatief eenvoudig vervangen (buizen hergebruiken met nieuwe draden, als je niet wil slijpen in de muren), zorg dat alle oude draden vervangen zijn; liever gisteren dan vandaag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Oogje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:59:
Persoonlijk zou ik de bedrading en het zachtboard plafond vervangen, maar dat wil je vast niet horen :P
Dit! Niet alleen is de bedrading compleet "op", maar ook dat zachtboard is erg brandgevaarlijk.

Door die combinatie zou ik niet lekker slapen :o

Verder: mogelijk heb je gevouwen stalen electraleidingen, die moet je ook vervangen voor je nieuwe draden gaat trekken, anders snij je de mantel eraf en heb je weer kortsluiting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
voordat je verder gaat zou ik eerst willen checken of je een goede brandverzekering hebt die schade door kortsluiting dekt. (is het een huis in NL/BE? of elders?)

Dit is meer werk dan alleen een kabel vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Ik weet niet hoeveel brandmelders je in huis hebt maar het zijn er sowieso te weinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:12
Vervanging van de gehele bekabeling onmiddelijk uitvoeren. Ik kan geen enkel argument bedenken om anders te beslissen, hooguit je hele huis spanningsloos maken.

This is an accident waiting to happen. De problemen die je nu hebt met het vervangen van de lamp is er nog eentje van het meest gunstige scenario.

Ik zou hier geen dag langer verblijven zonder alles te vervangen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Tatjana Zlavek schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:58:

Kan het zijn dat de de oude kabel geoxideerd is? En zo ja, kan ik dat eenvoudig zelf oplossen? Het eindje dat uit het plafond steekt is heel kort en ik heb niet veel zin om het plafond open te halen. Alle tips zijn welkom!
De vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden.

Dit gaat om de brandveiligheid van je woning. Indien je niet weet hoe je dit zelf kunt oplossen, kun je dit waarschijnlijk niet 'eenvoudig zelf oplossen'.

En dat hele plafond had er eigenlijk al bij de vorige grote verbouwing uit gesloopt moeten zijn. Zachtboard is al zo'n 50 jaar niet meer de norm, omdat het zeer brandbaar materiaal is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat is er bij aankoop van het huis over de installatie verteld? Wist je dat het zulke ouwe meuk was? En hoe zit het met de rest van de installatie?

Ik zou voor het slapen gaan de hoofdschakelaar uit zetten totdat de complete installatie is vervangen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:21
Als ik dit zie, verwacht ik dat je ook stalen buizen hebt waar de draden doorheen lopen.

Enige goede oplossing is buizen vervangen voor kunststof, bedrading vervangen en plafonds vervangen.
Waarschijnlijk ook je schakel materiaal en overal aarde naar toe trekken.

Als je bijbehorende meterkast hebt, die ook naar de 21e eeuw brengen. Met hoofdschakelaar, meerdere aardlekken en moderne stoppen.

Daarbij waarschijnlijk ook veel meer groepen aanleggen dan je nu hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyriel85 op 15-05-2021 11:53 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Oh en mogelijk zijn je waterleidingen van Lood en ligt er her en der nog asbest te wachten..

edit:

Huis uit 1930, dus ga daar maar vanuit.
Tatjana Zlavek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:05:
Graag jullie adviezen ivm het volgende. Wij hebben een huis gekocht uit 1930, [..] Dat is geen heel groot probleem, bovendien moet ons huis nog ingericht worden, momenteel is het nog een galmende leegte.
@Tatjana Zlavek Ik hoop dat het huis nog steeds een galmende leegte is en dat je nog een potje hebt voor de renovatie die nodig gaat zijn/ Post eens een paar foto's van het huis?

[ Voor 76% gewijzigd door nachtnet op 15-05-2021 12:17 ]

Pagina: 1