“Stofzuigen” in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26
Mijn vraag
ik was aan het kijken naar een bladzuiger om eindelijk eens de bladeren her en der op te kuisen. Maar is een zuiger krachtig genoeg om ook ander afval op te zuigen dan bladeren? Want het gaat ook om kleiner afval die her en der liggen, zoals steentjes of takken. Of mijn kunstgras eens stofzuigen zou ook wel nodig zijn…

Ik had dan deze op het oog en zocht reviews op en in onderstaande video zie je dat hij de zuiger over kiezelsteentjes zette en die kiezelsteentjes waarschijnlijk te zwaar zijn of de zuiger niet krachtig genoeg is. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Want het lijkt mij dan echt enkel geschikt voor louter bladeren en eventueel wat gras op te zuigen, niet?

YouTube: Black & Decker Akku Laubbläser und Sauger GWC3600L20 mit Häcksler Test

Alternatief dacht ik dan eerder aan een alleszuiger/bouwstofzuiger om die klus te klaren? Dan meer bepaald een accumodel, maar heeft een accumodel wel genoeg zuigkracht tov eentje met een stekker?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allerhande websites, coolblue en bol maar niet echt duidelijkheid gekregen omtrent mijn vraag

Gardena Easyclean: op sommige sites wordth et beschreven als een kruimeldief :?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Beetje offtopic, maar ik gebruik mijn gewone stofzuiger (die voor binnen) ook 2x per jaar ofzo om het kunstgras in mijn tuin te zuigen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
goh ja, dat is niet echt goed eigenlijk. Want als je daar harde voorwerpen of iets grotere stukken in opzuigt, kan hij natuurlijk verstopt geraken. Ook voor het materiaal binnen kan dat problemen geven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kun je een foto posten van het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:39
Blaadjes en troep gewoon weg met bladblazer of bezem, de rest kan je gewoon opzuigen toch? Steentjes moet een stofzuiger met zak gewoon tegen kunnen.
Alternatief is een bouwstofzuiger (nat/droog), dan kan je alles opzuigen en hoeft het ook niet droog te zijn. Geloof dat Lidl die dingen zo nu en dan goedkoop in de webshop heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:16

pistole

Frutter

Ik heb een vrij goedkoop apparaat bij de Praxis gekocht voor zo'n 25 euro, en hoewel die vrij zwaar en vrij lawaaiig is, doe hij het prima. Maar ga er géén steentjes mee opzuigen, want er zit een soort 'hakselaar' in die de blaadjes klein maakt, en ik denk niet dat die zo goed tegen steentjes kan.

Voor het kunstgras kan je dan inderdaad beter een reguliere stofzuiger gebruiken want die vangt steentjes, zand en andere ellende gewoon op in de stofzak (die overigens ook stuk kan gaan natuurlijk).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

In plaats van een zuiger, wellicht voor een blazer gaan? Je kunt deze het hele jaar door gebruiken (sneeuw, steentjes, zand, gras, bladeren, etc.) en je kunt nadat je alles op een hoop hebt geblazen gewoon opvegen met een handveger.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
pina schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:11:
goh ja, dat is niet echt goed eigenlijk. Want als je daar harde voorwerpen of iets grotere stukken in opzuigt, kan hij natuurlijk verstopt geraken. Ook voor het materiaal binnen kan dat problemen geven…
Complete takken zullen inderdaad wel in de slang blijven steken, ook geen ramp, peuter je ze er gewoon weer uit. En nu weet ik niet over wat voor tuin we praten maar met een bladhark en een bezem kom je een heel eind, zonder herrie. Klein spul van het kunstgras lekker met de stofzuiger doen :P

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:39

OmeJoyo

This is me

Ik gebruik al jaren de nat/droog van Karcher ook buiten om klein vuil weg te zuigen waar nodig buiten.

Tussen de 50 en heel veel euro, net wat je wilt. Werkt echt meer dan prima.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:42

Yucon

*broem*

pina schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:11:
Dan koop je toch gewoon voor 5 euro een oude op marktplaats? Zeker als je wat degelijks hebt zoals zo'n oude miele gaat dat een hele tijd goed. Eventueel kun je de zak nog vervangen door iets met een wat grover (meer open) filtergaas zodat hij niet zo snel verstopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:55
Ik doe altijd de combi hark / bezem en stoffer+blik. Werkt prima :P

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:49
pina schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:47:
Mijn vraag
ik was aan het kijken naar een bladzuiger om eindelijk eens de bladeren her en der op te kuisen. Maar is een zuiger krachtig genoeg om ook ander afval op te zuigen dan bladeren? Want het gaat ook om kleiner afval die her en der liggen, zoals steentjes of takken. Of mijn kunstgras eens stofzuigen zou ook wel nodig zijn…

Ik had dan deze op het oog en zocht reviews op en in onderstaande video zie je dat hij de zuiger over kiezelsteentjes zette en die kiezelsteentjes waarschijnlijk te zwaar zijn of de zuiger niet krachtig genoeg is. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Want het lijkt mij dan echt enkel geschikt voor louter bladeren en eventueel wat gras op te zuigen, niet?

YouTube: Black & Decker Akku Laubbläser und Sauger GWC3600L20 mit Häcksler Test

Alternatief dacht ik dan eerder aan een alleszuiger/bouwstofzuiger om die klus te klaren? Dan meer bepaald een accumodel, maar heeft een accumodel wel genoeg zuigkracht tov eentje met een stekker?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allerhande websites, coolblue en bol maar niet echt duidelijkheid gekregen omtrent mijn vraag

Gardena Easyclean: op sommige sites wordth et beschreven als een kruimeldief :?
Mijn buurman gebruikt hier een bouwstofzuiger voor. Die zijn wat dat betreft wel geschikt voor groffere hardere stukken en vocht..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik de gewone stofzuiger heel af en toe voor het kunstgras (meestal veeg ik het) om te voorkomen dat er onkruid in gaat groeien. Is een zakloze stofzuiger van al weer tien jaar oud. Volgens mij is een steentje niet heel veel erger dan een knoop of een schroefje dat in je huis ook wel eens in de stofzuiger komt. Het moet wel droog weer zijn :)

Ik gebruik dezelfde stofzuiger ook voor de veranda (daar ligt ook wat meer zand, daar doen we de schoenen uit) en de auto. Om daar nou allemaal andere apparaten voor te gaan kopen.
caspervc schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:51:
Ik doe altijd de combi hark / bezem en stoffer+blik. Werkt prima :P
De normale tegels doe ik ook zo. En heel af en toe ook een keer met wat water en zeep.

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 15-05-2021 08:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33
Als je kunstgras gaat stofzuigen, moet je opletten dat je het instrooizand er niet uit zuigt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:26
"Neem kunstgras" zeiden ze.
"Je hebt er geen omkijken naar" zeiden ze.

_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

cadsite schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:14:
"Neem kunstgras" zeiden ze.
"Je hebt er geen omkijken naar" zeiden ze.

_O-
2 keer per jaar stofzuigen praten we over :p Je hebt met alles onderhoud, ook tegels moet je een keer met de hogedrukspuit overheen.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 15-05-2021 10:16 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Een nat/droog bouwzuiger voor een paar euri bij bv de lidl. Daar kan je ook binnen de boel proper mee maken. Binnenkort weer voor 34.95 in de aanbieding. Je kan (droog/nat) zuigen en blazen!
https://www.lidl-shop.nl/...at-droogzuiger/p100325353

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
Een bouwstofzuiger kun je prima buiten mee stofzuigen.

Doe ik ook wel eens als ik wat gezaagd heb.
Ik heb wel een cycloon afscheider op een vat als voorafscheider dus troep komt nooit in de opvangtank van de stofzuiger.
Maar voor een bouwzuiger is buiten zuigen geen probleem.
Let wel even op de stofzak als deze van papier is kun je geen natte dingen opzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had hier het zelfde probleem. Je wilt soms blazen, soms zuigen, soms heb je beiden nodig.
Ik had een simpele Eurom bladblazer/zuiger. Deed het goed, maar het hakselen was dmv de motor en die had plastic schoepen. Vorig jaar een andere gekocht met een hakselaar met stalen messen. Werkt een stuk beter, is ook net wat krachtiger. Deze snapt ook de bladeren en takjes van de hedera een stuk beter. Taxus is nog net een probleem, die zijn wat harder. Maar zand gaat ook prima mee. Voordeel van de mijne is ook dat ik direct bij de messen kan voor schoonmaak, dat heb ik nog niet zo vaak gezien.
Maar denk dat je zoiets zoekt als ik heb. Dat is een Eurom EBR 3000: https://www.coolblue.nl/product/722147/eurom-ebr3000.html
Niet te verwarren met de gardencleaner 3000 btw, dat is relatief ook een kruimeldief :P

Nadelen: hij is wat zwaar. Then again, zuigt wel beter dus eerder klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nijl schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:37:
Een nat/droog bouwzuiger voor een paar euri bij bv de lidl. Daar kan je ook binnen de boel proper mee maken. Binnenkort weer voor 34.95 in de aanbieding. Je kan (droog/nat) zuigen en blazen!
https://www.lidl-shop.nl/...at-droogzuiger/p100325353
Dat vroeg ik me al af wat de usecase was van die dingen. Ik verdacht ze er van dat het een loophole was voor de beperkte vermogens van stofzuigers.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
Waarom niet gewoon lekker ouderwets een hark? Bladeren op een hoop, beetje gaas er omheen en voilà gratis compost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een bladzuiger/blazer gehad maar die houden niet van natte spullen, dat verzameld zich rond de hakselaar en dan doet ie het niet goed meer. Droge, losse bladeren gaan echter perfect en worden mooi compact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:42
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:15:
[...]
, ook tegels moet je een keer met de hogedrukspuit overheen...
Neeeeee....
Met een hoge drukspuit maak je de bovenlaag van je tegels kapot, waardoor je nog eerder groenaanslag kan krijgen.
Beter is om met een anti-mos sopjes en een schrobber je tegel te schrobben (1x per jaar)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GarBaGe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Neeeeee....
Met een hoge drukspuit maak je de bovenlaag van je tegels kapot, waardoor je nog eerder groenaanslag kan krijgen.
Beter is om met een anti-mos sopjes en een schrobber je tegel te schrobben (1x per jaar)
Dat ligt er maar net aan wat voor tegels je hebt :) Een harde tegel of baksteen gaat prima, maar met een sopje kan ook.

/▌

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

HvdBent schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:43:
Waarom niet gewoon lekker ouderwets een hark? Bladeren op een hoop, beetje gaas er omheen en voilà gratis compost...
Eigenlijk moet je dat blad en tuinafval omscheppen in de tuin. Dat is een geweldige bron van voeding voor je bodem. En in de winter laat je bladafval liggen om de bodem wat te beschermen tegen de vorst. Zodra het voorjaar begint rot het supersnel weg.. Het lijkt wel alsof je met meer groen in de tuin gewoon minder onderhoud hebt.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik heb een (2 takt) Flymo, niet groot maar blaast (en zuigt) flink. Geprobeerd te gebruiken om mee te zuigen maar steentjes en takjes vindt ie niet echt lekker. Ook vochtig blad/gras zorgt voor verstopping in de hakselaar wat meteen ook het onderdeel is waar steentjes schade kunnen en zullen aanrichten. Het meeste zuig ik op met de grasmaaier, ook blad dat op de (klinker)oprit ligt.

Dus vooral blazen, zelfs in de tuin. Met mooi droog weer kom je een heel eind om de boel schoon te krijgen - wel is het zo dat hoe meer luchtstroom (uitblaassnelheid) hoe beter. Gemeenten zuigen ook niet maar gebruiken ruggedragen blazers gevolgd door de hieronder genoemde grote tuin oplossing.

Wil je toch een zuiger:
Deze voor een gemiddelde tuin of deze voor een grote tuin.

Maar, misschien is het verstandig om na de jaarlijkse verticuteerbeurt gewoon even de hark erover heen te halen? Zoals gezegd en als korte samenvatting: Bij mij werkte het zuigen voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
bedankt voor jullie antwoorden :Y

Voor binnen heb ik draadloze steelstofzuigers maar voor buiten is het louter voor de tuin en eventueel de voorkant of mss de garage als het vuile troep is. De binnenstofzuigers wil ik daardoor niet voor buiten gebruiken.

Aangezien het voor buiten is, wil ik wel dat het ook nat kan zuigen. Die kruimeldieven met een steel vallen daardoor al af. De gardena cleaning accu heeft dan weer geen brede zuigmond voor het gras. Ook langs de kant van het terras of de tuin of het tuinhuis is er wel eens wat vuilophoping, dus wil ook aan kleinere plaatsen kunnen. Daarom dat ik de bladblazers ook heb geschrapt. Steentjes opzuigen is ook niet goed voor de bladblazer.

Na veel opzoekingswerk zal ik dan eerder voor een goedkopere droog/nat bouwstofzuiger gaan. Dacht eerst aan eentje met een accu maar die zijn toch wel duur. En het is niet dat ik hem wekelijks zou gebruiken. Rest nu eerder wat de vraag of ik een draagbare unit neem of eerder zo eentje op wieltjes. Vooral handiger als ik het gras zou willen stofzuigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DjoeC schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:04:
Ik heb een (2 takt) Flymo, niet groot maar blaast (en zuigt) flink. Geprobeerd te gebruiken om mee te zuigen maar steentjes en takjes vindt ie niet echt lekker. Ook vochtig blad/gras zorgt voor verstopping in de hakselaar wat meteen ook het onderdeel is waar steentjes schade kunnen en zullen aanrichten. Het meeste zuig ik op met de grasmaaier, ook blad dat op de (klinker)oprit ligt.

Dus vooral blazen, zelfs in de tuin. Met mooi droog weer kom je een heel eind om de boel schoon te krijgen - wel is het zo dat hoe meer luchtstroom (uitblaassnelheid) hoe beter. Gemeenten zuigen ook niet maar gebruiken ruggedragen blazers gevolgd door de hieronder genoemde grote tuin oplossing.

Wil je toch een zuiger:
Deze voor een gemiddelde tuin of deze voor een grote tuin.

Maar, misschien is het verstandig om na de jaarlijkse verticuteerbeurt gewoon even de hark erover heen te halen? Zoals gezegd en als korte samenvatting: Bij mij werkte het zuigen voor geen meter.
Met blazen blaas je alles naar de buren. Dat is ook niet echt fijn. Als iedereen dat doet blijf je ook bezig met troep naar elkaar toe blazen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pina schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:21:
Na veel opzoekingswerk zal ik dan eerder voor een goedkopere droog/nat bouwstofzuiger gaan. Dacht eerst aan eentje met een accu maar die zijn toch wel duur. En het is niet dat ik hem wekelijks zou gebruiken. Rest nu eerder wat de vraag of ik een draagbare unit neem of eerder zo eentje op wieltjes. Vooral handiger als ik het gras zou willen stofzuigen
Dan zou ik gewoon die van Lidl nemen (even wat reviews bekijken) en even kijken of de snoer lang genoeg is voor je of dat het wel meevalt een verlengsnoer uit te rollen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
klopt idd, als iedereen alles zou wegblazen, vallen er nog meer slachtoffers bij burenruzies :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:25:
[...]
Met blazen blaas je alles naar de buren. Dat is ook niet echt fijn. Als iedereen dat doet blijf je ook bezig met troep naar elkaar toe blazen.
Als dat het geval is lijkt me dat je tuin te klein is voor een blazer/zuiger. Een hark nemen en de boel een sneeuwschuif/sneeuwschep (breed en diep - prima voor licht spul) in harken.

Overigens moet het het niet naar de buren geblazen worden maar op een hoop en dan opruimen. Het lukt mij om de rommel tot 1 of 2 vierkante meter bij elkaar te brengen, het lijkt me dat iedereen dat moet kunnen. Kwestie van niet altijd voluit blazen al weet ik niet of dat bij een accu/electrische blazer te regelen is.

@pina Gelukkig wonen buren hier wat verder uit elkaar en is er minder reden voor burenruzies.

Maar ook zijn de tuinen dus wat groter, staan er bomen in of omheen, en zijn takjes of steentjes in de tuin niet het grootste probleem. De gemiddelde tuin vergt een uurtje maaien per week met een goeie motormaaier. Snoer (te lang) of accu (duur en snel leeg) zijn geen optie.

[ Voor 19% gewijzigd door DjoeC op 15-05-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DjoeC schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Als dat het geval is lijkt me dat je tuin te klein is voor een blazer/zuiger. Een hark nemen en de boel een sneeuwschuif/sneeuwschep (breed en diep - prima voor licht spul) in harken.

Overigens moet het het niet naar de buren geblazen worden maar op een hoop en dan opruimen. Het lukt mij om de rommel tot 1 of 2 vierkante meter bij elkaar te brengen, het lijkt me dat iedereen dat moet kunnen. Kwestie van niet altijd voluit blazen al weet ik niet of dat bij een accu/electrische blazer te regelen is.
Ja het is anders als je in een bos woont of een landgoed hebt :) Ik heb gewoon een rijtjeshuis (wel in de 'parkwijk', dus wel veel groen en bladeren), maar ik ben het wel met je eens dat mijn tuin te klein is voor een bladblazer (al zijn er wel hier die dat hebben, eentje gooit ook zijn poort dan open en blaast alles naar buiten).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Ja het is anders als je in een bos woont of een landgoed hebt :) Ik heb gewoon een rijtjeshuis (wel in de 'parkwijk', dus wel veel groen en bladeren), maar ik ben het wel met je eens dat mijn tuin te klein is voor een bladblazer (al zijn er wel hier die dat hebben, eentje gooit ook zijn poort dan open en blaast alles naar buiten).
Nee, geen landgoed en ja, ik blaas het (straatkant huis) ook de berm in. Maar, dat komt op de grote hoop bij de gemeente die zelf de straatkant op deze manier onderhoud (NB: foto's van een andere geemente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DjoeC schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:58:
[...]

Nee, geen landgoed en ja, ik blaas het (straatkant huis) ook de berm in. Maar, dat komt op de grote hoop bij de gemeente die zelf de straatkant op deze manier onderhoud (NB: foto's van een andere geemente)
In de zomer lopen hier full time mensen van de gemeente voor het onderhoud :-) Al 50 jaar, volgens de buren was het vroeger beter. Als ik de gemeente was zou ik de tuintjes rond de huizen verkopen aan de eigenaren van de huizen. Alleen bij de huurwoningen is dat niet zo'n goed plan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pina schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:21:
bedankt voor jullie antwoorden :Y

Voor binnen heb ik draadloze steelstofzuigers maar voor buiten is het louter voor de tuin en eventueel de voorkant of mss de garage als het vuile troep is. De binnenstofzuigers wil ik daardoor niet voor buiten gebruiken.

Aangezien het voor buiten is, wil ik wel dat het ook nat kan zuigen. Die kruimeldieven met een steel vallen daardoor al af. De gardena cleaning accu heeft dan weer geen brede zuigmond voor het gras. Ook langs de kant van het terras of de tuin of het tuinhuis is er wel eens wat vuilophoping, dus wil ook aan kleinere plaatsen kunnen. Daarom dat ik de bladblazers ook heb geschrapt. Steentjes opzuigen is ook niet goed voor de bladblazer.

Weet niet of je een Van Cranenbroek in de buirt hebt zitten? Die hebben een vijverstofzuiger wat eigenlijk gewoon een hakkietakkie nat/droogzuiger is voor ca 40-50 euro. Zuigt als een tierelier, is in tegenstelling tot zijn naam niet geschikt voor fatsoenlijk vijvers schoonmaken. Maar wel exact voor jouw doeleinde. Kost geen kont, mag misbruikt worden, en voor dat geld koop je ook zo een nieuwe als ie stuk gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
Nijl schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Eigenlijk moet je dat blad en tuinafval omscheppen in de tuin. Dat is een geweldige bron van voeding voor je bodem. En in de winter laat je bladafval liggen om de bodem wat te beschermen tegen de vorst. Zodra het voorjaar begint rot het supersnel weg.. Het lijkt wel alsof je met meer groen in de tuin gewoon minder onderhoud hebt.
Wij doen bijna niets aan de tuin, voor staat hij vol met bloeiende planten en struiken, hebben egels, veel vogels en af en toe ook een eekhoorn (de begraafplaats iets verder op zitten wat nesten)
Achter maaien we het gras, en doen af en toe wat aan de groentetuin, ook daar veel vogels (mussen in de heg) In de schuur nog wat vleermuizen, kortom, altijd wat te zien ;-) Enige dat ik nog wil verbeteren is het afkoppelen van regenwater, maar dat is wat lastig in ons geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:03:
[...]

In de zomer lopen hier full time mensen van de gemeente voor het onderhoud :-) Al 50 jaar, volgens de buren was het vroeger beter. Als ik de gemeente was zou ik de tuintjes rond de huizen verkopen aan de eigenaren van de huizen. Alleen bij de huurwoningen is dat niet zo'n goed plan.
EIgenlijk gaat dit off topic maar in het algemeen belang toch maar hier: Goegel eens op sprokkelgroen of snippergroen. Veel gemeenten willen daar vanaf maar vaak alleen als een hele straat meedoet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:41
Blad gewoon laten liggen, winterklaar maken is een door tuincentra uitgevonden marketingterm.
Wel eens een bos gezien wat zich winterklaar maakt?.
De natuur gebruikt van allerlei diertjes om zichzelf te 'kuisen'.
En dat lelijke kunstgras eruit, da's geen natuur
Wil je toch groen en niet maaien?
Dan loopkamille erin zetten, is ook mooi groen en zowat geen omkijken naar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Voor de mensen die er ervaring of kennis van hebben:

ik ben aan het kijken naar een model waar je niet per se een stofopvangzak nodig hebt. Want stel nu dat ik mijn terras aan het stofzuigen ben, kan het zijn dat er natte bladeren meekomen, of in een hoek waar er ook water is, dat daar ook steentjes worden opgezogen. Dan is het natuurlijk onmogelijk om daar een zak voor te gebruiken vanwege het vocht. Ik lees dan op bv coolblue bij die modellen: Gebruik voor het opzuigen van droog vuil wel altijd een stofzak om te voorkomen dat de motor beschadigt.

Klopt dat of is het eerder marketingpraat opdat je die zakken zou aankopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zie mijn vorige opmerking. Zit geen zak in, hooguit een extra filter voor grof spul. Motor zit al iets van schuimrubber omheen ter bescherming. Natte bladeren, steentjes, allemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
even kijken bij welke bouwmarkt 20% korting hebben maar koop zo iets:
https://www.gamma.nl/asso...00-sw2-20-liter/p/B140011

Werkt prima maakt een hoop herrie maar doet het extreem goed :) En handig als je buiten wil stofzuign vaak genoeg gedaan (meestal wel met stof zak omdat het minder schoonmaak werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
naar aanleiding van dit topic ( want ik had hetzelfde probleem ) heb ik zojuist de Makita DUB185Z gekocht met een linnen stofzak erbij. Het is een tikkeltje duurder dan de eerder genoemde oplossing door @The Eagle met de Eurom EBR 3000 maar maakt dus wel gebruik van een accu ( en ik heb al veel apparaten van Makita, dus het is ook wel een hebbe dingetje )

Hopelijk werkt het zuigen een beetje goed en krijg ik zo mooi al het blad tussen het grind uit O-)

[ Voor 10% gewijzigd door hollandnick op 18-05-2021 10:06 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

hollandnick schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:05:
naar aanleiding van dit topic ( want ik had hetzelfde probleem ) heb ik zojuist de Makita DUB185Z gekocht met een linnen stofzak erbij. Het is een tikkeltje duurder dan de eerder genoemde oplossing door @The Eagle met de Eurom EBR 3000 maar maakt dus wel gebruik van een accu ( en ik heb al veel apparaten van Makita, dus het is ook wel een hebbe dingetje )

Hopelijk werkt het zuigen een beetje goed en krijg ik zo mooi al het blad tussen het grind uit O-)
Wat is uiteindelijk je ervaring?
Ik zoek ook een blazer/zuiger die naast blaadjes ook gras/zand maar voornamelijk onkruid en hedera(klimop) op kan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik naar de specs van de Makita kijk dan doet die
Luchtsnelheid blazen 80 m/s
Luchtvolume 192 m³/uur

Tov de door mij genoemde Eurom:
Blaassnelheid 300 km/h
Luchtvolume 960 m3/h

Dat scheelt nog even een slok op een borrel, dan doet de Makita slechts een pufje tov de Eurom.
Met mijn Eurom kan ik Hedera zuigen. Dwz: blaadjes, mits het er niet teveel zijn. Nat Hederablad is eigenlijk al te zwaar.. Gras en zand is geen probleem (wel verdomd stoffig :X )
Maar ik snap je probleem (Hedera is notoir k*t om op te ruimen na het knippen :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
kaasaanfiets schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Wat is uiteindelijk je ervaring?
Ik zoek ook een blazer/zuiger die naast blaadjes ook gras/zand maar voornamelijk onkruid en hedera(klimop) op kan zuigen.
Mijn ervaring, naast het flut dingetje van Makita ( al gebruik ik het vooral voor het zand blazen na de tegels gedaan te hebben en het gras ) is dat het gewoon niet werkt. Ook een wat zwaardere full size die de buurvrouw heeft ( een Bosch, weet niet precies welke ) werkt niet echt. Beste is nog steeds zelf opruimen met een stoffer/blik en de laatste blaadjes dan of opzuigen of wegblazen.

Vooral voor dat laatste kleine beetje is zo een ding wel handig, als je ruimte hebt om hem op te slaan. Ik leen hem nu steeds van de buurvrouw, die heeft een flinke schuur :)

Edit-
|Voortaan moet ik ook vooral kijken naar specs :9 Het was meer een impulsaankoop en tot mijn post 2 jaar geleden nooit een tuin gehad waar ik onderhoud voor moest doen. Dat ding van Makita is vooral leuk voor hele kleine taakjes om te moeten blazen + dat het geen ruimte inneemt

[ Voor 33% gewijzigd door hollandnick op 17-05-2023 09:32 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zou ook gewoon vegen. En tussen de planten met zo'n gazonhark. En dan inderdaad met een veger en blik :p

Ik heb wel een oude stofzuiger (een normale) in de garage staan voor het kuntgras en de auto, maar dat veeg ik eigenlijk ook meestal. Gaat een stuk sneller.

/▌

Pagina: 1